Latausjännite?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Deltapete, 20.10.2008.

  1. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    ..."saa olla korkeintaan 14.2V, muuten akku rupeaa kiehumaan"
    -Pitääkö paikkansa, omassa oldsissa jännite on mitattuna auton ollessa käynnissä n. 14,5 ( jopa 14.6) volttia.
    - Onkohan autossani joku häiriö tuon laturin ja akkujen kanssa:
    sisätilan volttimittari ei näytä kuin 13volttia maantieajossa, kun lyhyet valot on päällä,
    - mittari on jotensakin ollut luotettava, näyttää normaalisti viisarin verran yli tuon 13 paikan.
     
  2. audiq

    audiq Gearhead

    Alle 15V kun on, niin ihan hyvä. Kylmänä saa mennä hieman ylikin.

    Todennäköisesti kylmänä lataa 14.9V ja lämmettyään hieman laskee tuosta.
     
  3. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Lähinnä ihmetyttää tuo latausjännite ajonaikana eli
    olisiko laturissa jotakin häikkää: mittari on tosiaan ollut luotettava?
     
  4. Littlerocker

    Littlerocker 1st gear

    Juu, kyllä tuo latausjännite on ok jos pysyy alle tuon 15v.. Meillä oli ponchossa sama juttu, että kun laitto valot ja puhaltimen päälle niin jännite laski rajusti jopa 10-11 volttiin kierroksista riippumatta. Ilman kuormitusta tyhjäkäynnilläkin latasi 14v.. Syyksi paljastui viallinen amppeerimittari ja vika korjaantui kun laittoi johdon kulkemaan suoraan laturista akkuun.
     
  5. audiq

    audiq Gearhead

    Diodivika saattaa laskea vain hieman latausjännitettä. Silloin, jos diodi jää avoimeksi, eikä johda.
    Selviää mittaamalla B+:n ja D+:n jännite-ero käynnissä. Ei saisi olla yli 0.5V.
     
  6. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    - mmhh..., mitähän nuo B+ ja D+ ovat ja miten mitataan?
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    B+ menee suoraan laturilta akulle =30.
    D+ on latausvalolle. Mittaus jännitemittauksena ja kumpaankin napaan pitäisi tulla käydessä sama jännite, jolloin jännite-eroa ei pitäisi juuri syntyä niiden väliltä mitattaessa.
     
  8. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Onko vika laturin vai akkujen puolella, kun tyhjäkäynnillä valot pitkillä, latausjännite ei nouse yli 13,2V ?
     
  9. MTH80

    MTH80 1st gear

    Samaan aiheeseen minulla teki vani tänään sen että kesken ajon lykkäsi volttimittarin 16 volttiin ja hinna alkoi luistamaan, Tilanne normalisoitui kun pisti webaston, puhaltimen täysille ja anto kunnolla kierroksia, mutta kun kaasun hölläsi niin sitten taas oli 16volttia taulussa. Laturi on uusittu 97ampeeriseen kuukausi sitten! Mistä kannattaa lähteä tutkimaan ja vikaa etsimään?
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuolla yhtälöllä vikaa ei välttämättä ole missään.
     
  11. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Olisiko kyseessä kuitenkin 94 ampeerinen?? Kiilahihna malli? Mulla teki tollanen kuvauksen mukainen laturi aivan saman tempun ja laturi oli sökönä, sain takuuna uuden..
     
  12. MTH80

    MTH80 1st gear

    Kiitoksia! Täytyy tutkia! Onko tietoa mikä laturissa oli? Oliko valmiste vika vai mikä?
     
  13. Impala76

    Impala76 Gearhead

    muistaakseni ihan valmistevika..
     
  14. ilu

    ilu 1st gear

    niin ainakin GM latureiden säätöelektroniikassa on lämpötilan mittaus eli lataa kylmänä korkeemmalla jännitteellä ja siitä putoo kun laturi lämpenee...
     
  15. MTH80

    MTH80 1st gear

    Muistatko valmistajan nimeä? Täytyy käydä kauppiaan puheilla ensi viikolla?
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    säädin ei toimi .uusi tai vanha jos lataa 16 v ei toimi
     
  17. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    mikä on bosch laturin (missä on 2 ruuvilla säädin hiilipaketti) normaali latausjännite. mitattiin 123mesestä käynnissä 13.4V ja sammuksissa 13.2V tyhjäkäynnillä ei lataa :oops: onko hiilet kulunu vai mitä? akku purkaantuu mut ei pitäis olla vuotovirtoja
     
  18. chevyukko

    chevyukko 1st gear

    joopa... latausjännitteen kuuluis olla noin 14,7 volttia! toi on niinku tommonen optimi tilanne.. voi se olla vähän pienempi, mut ei suurempi! muuten alkaa akku keittää yms,yms
     
  19. MTH80

    MTH80 1st gear

    Takuu vaihtoon menee laturi kun vain tarkenee käydä irroittamassa ja laittamassa uuden paikalleen! Toivon mukaan kestää paremmin!v 8)
     
  20. MTH80

    MTH80 1st gear

    Laturista joka meni takuu vaihtoon, löytyi valmiste vika joka on viheliäinen ongelma. Laturin valmista on Unipoint 12 volttia, 94 ampeeria. Laturissa oli käyttö tarkoitukseen nähden liian pieni säädin eli säädin oli tiltannut. Toivon mukaan on yksittäis tapaus! Mikäli Unipointin laturessa on ongelmia niin kannattaa kääntyä myyjän puoleen! Minulla vika paljastui sillä että lataus jännite alkoi kiivetä taivaisiin ja laturin hihna lustamaan! Turussa Laturi ja Startti liike on tietoinen ongelmasta ja tutki minun tiltanneen laturin! On kuulema ensimmäinen laatuaa! 8)
     

Kerro tästä muillekin!