Peterbilt, Kenworth jne. USA:sta??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja PW, 20.1.2009.

  1. PW

    PW 1st gear

    Onko kellään kokemuksia rekkanupin tuonnista, millaista byrokratiaa ois luvassa ja saisko tuota kilpiin suomeen? Mitähän kaikkea noihin menis uusiksi, jotta sais miellyttää AKE:n miehiä? Pitkään ois ollu haave tuoda moinen harrasteautoks. :mad:

    Esimerkiksi tällaisia. 8)

    Peterbilt 359 -79

    Peterbilt 359 -84
     
  2. MTH80

    MTH80 1st gear

    V8 lehdessä on ollut juttua paristakin eri nupista! Ainakin ranskassa tietääkseni maahantuoja kenwortille yms. kannattaa ottaa google avuksi. Sen verran olen perillä asioista että etuakseliin joutuu tekemään jarrut. Ovat nimittäin etuakselilta jarruttomia. Jarruja on tietääkseni tehty siten että vaihdetaa sisun etuakseli alkuperäisen tilalle. Ja sitten tietenkin valot yms. ja mitat saattaa tulla vastaa! Muista selvittää myös tuleeko autoon vetopöytä vero ja selvitä myös nafta veron suuruus!
     
  3. PW

    PW 1st gear

    Eikö vetopöytävero jää pois jos sen jättää pois, siis vetopöydän.

    Satutko muistamaan lehtien vuosikertaa ja jopa numeroa? Kaikkia vuosikertoja V8:sta ei ole tullut tilattua, joten on voinut jäädä huomaamatta.
     
  4. MTH80

    MTH80 1st gear

    Suoralta kädeltä en muista tarkkoja, mutta muistelisin toisen jutun olleen viime vuonna ja edellinen taisi olla vuotta aikaisemmin! En osaa sanoa miten käytäntö vetopöydän suhteen on, mutta vetokidassa ainakin pelkkä käytöstä poisto ilmoitus riittää siihen että veroa ei tule, eikä kitaa tarvitse poistaa, ja otteeseen tulee merkintä että on poistettu käytöstä!
     
  5. MTH80

    MTH80 1st gear

    Kannatta kysellä AKE:sta tarvitseeko piirturia ja nopeuden rajoitinta!
     
  6. signet

    signet Gearhead

    Pelkkää alustaa ei saa rekisteriin,vetopöytä tai joku muu päällirakenne on oltava.
     
  7. MTH80

    MTH80 1st gear

    Ja vetopöytä on ainoa järkevä vaihtoehto noihin jenkki vekottimiin kun on "yli" pitkä runko!
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mistähän tämäkin urbaanilegenda on saanut alkunsa? Ainakin nykyään kaikissa jenkkivetureissa, mitä olen nähnyt ja tutkinut (USA:n ja Kanadan puolella) on ollut ihan oikeat jarrut etupyörissäkin. Rumpuja pääsääntöisesti, mutta myös levyjä on tullut vastaan.
     
  9. -JPV-

    -JPV- Gearhead

    tuallaanen ikä haarukka ku sulla on tuas haku kriteeriis EI tartte mitään mittavia muutoksia! tuan ikäluokan koneisiin on saanu etujarrut lisävarusteena! ongelmat alkaa vasta uudemmissa rekoissa esim -93 pitää olla ajo piirturi, abs-jarrut, toristuksia mittava kasa koneen äänestä sekä päästöistä, nopeden rajootin... eli tuas ei oo ongelmia ennen ku sitä yrittää räjäyttää hangos käyntiin " aina akut tyhyjänä " pykkaa yyveetä jos moinen aparaatti kiinnostaa tai soita 0405084622
     
  10. Johnny Motör

    Johnny Motör 1st gear

    Mitä itse kysellyt niin kannattaa katsella -86 tai vanhempi, niin ei pitäisi olla isompia. Olenkos ihan väärässä kun väitän että pöytäveroa ei tarvitse nykyään maksaa kun ilmoittaa vaan että ei vedä kärryä.
     
  11. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Ei se legendaa ole, kaikissa ei vaan ole jarruja edessä, vaikka monissa onkin. Ilmeisesti kuivissa oloissa ja käytännössä aina vaunua vedettäessä etujarruja ei ole katsottu tarpeelliseksi varusteeksi. Eivätpähän mene ainakaan lukkoon hätäjarrutuksessa... :) Ainakin se 72 KW, jonka kimpussa tuli häärittyä, oli ilman etujarruja ja siihen sellaiset asennettiin. Akselia ei kyllä kokonaan vaihdettu, asennettiin vain jarrut. Eivät käsittääkseni ole mitään spesiaalikamaa, mitä ei Suomesta saisi.
     
  12. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    2 sekunnin googletus kertoo että etujarrrut pakolliset 1984 eteenpäin jenkeissä, rekkavetureissa.
     
  13. RB-440

    RB-440 1st gear

  14. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Noissa vanhoissa ei monastikaan tosiaan ole etujarruja, tuoreemmissa on kaikissa. Tuollaisen tuontia joskus joku harkitsi ja siinä tuli ilmi joku jarruasia joka vaaditaan jopa vuosikatsastuksessa jostain vuosimallista alkaen(???) On ilmeisen hintava juttu, ainakin sen tuojan mielestä.
     
  15. 66monaco

    66monaco Gearhead

    tarvitaanko muuten tuollaisen nupin ajamiseen rekka kortti????
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mun käsittääkseni veturi ilman vaunua on kuorma-auto.
     
  17. Putte

    Putte 1st gear

    Ilman peräkärryä riittää C-kortti.
     
  18. 66monaco

    66monaco Gearhead

    ok 8)
     
  19. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Oletko harkinnut museoautoa kun et aivan tuliterää peliä kaipaa etkä aikonut vaunuakaan vetää? Jos toisit yli 30 vuotta vanhan (tänä vuonna siis 1978 tai aikaisemmin valmistetun) sen saisi museopeliksi.

    Veropelleily liikenteestäpoistoineen jää pois, vetopöytäkin saa olla rauhassa paikoillaan. Luultavasti piirturiakaan ei kaivata. Etujarrut saattaa suomen laki silti vaatia, en tiedä.
    Maalinkaan ei (kait) tarvitsisi olla tehtaan värikartasta, onhan mr-kuormureita kaikenmaailman firmojen väreissäkin.
    Aivan joulukuusta ei taida museomiehet hyväksyä mutta onhan jo tehtaalta on saanut jo valmiina melkoisen näyttävästi varusteltuja laitteita.
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    taitaa noiden ilmojen mileaget 7,500 ja 45,000 olla miljoonia eikä tuhansia.
    30 vuotta vanhaan rekkaan istuisi paremmin tuo 45 miljoonaa mailia kuin 45 tuhatta. Aika hintaviakin näyttäävät olevan kun kunto on tuotakin tasoa mikä noissa ilmoituksissa. Voihan noiden ylläpito olla suht hintavaa.
    Kiva että Suomessakin on näiden harrastajia ja muutamia näyttelytasoisiakin rekkoja.
     

Kerro tästä muillekin!