kävikö pakkanen pan***ssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mterva, 20.1.2009.

  1. mterva

    mterva 1st gear

    olis tommonen cumming merkkinen moottori ja oli kesälaatuu tankissa...
    nyt suodattimet ja polttoaine vaihdettu.

    tehot on hukassa, paikallaan kiertää mut kun laittaa vaihteen päälle niin ei tunnu jaksavan.

    onko kellään kokemuksia ko asiasta
     
  2. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    ton merkkisestä koneesta en oo kuullu,mikä auto? :odroll:
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jos tuo auttaisi Cummingin kanssa? Google auttoi minuakin.
    What is cumming?
    Tuolla perusteella olettaisin auton olevan Pajero? :odroll:

    Mutta jos sinulla on yhä kesälaatua tankissa ja ulkona napakka pakkanen yli hyhmepisteen, niin taitaa suodattimen vaihto olla taas edessä, kunnes saat tankkiin talvilaatua/ lisäät tai vaihdat, jos tankki on täysi. Tai lisäät ohejiden mukaisen määrän bensaa sekaan kesälaatuun..
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead

    minä olen ymmärtänyt niin, jotta jos nafta karahtaa kyntteliks tankkiin/filsuun ym. paikkoihin, niin liottelu ei auta, kaikki pitää pestä ja poistaa järjestelmästä.
     
  5. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Cummins? Minkälainen ja missä laitteessa?

    Ainakin veneessä nafta kiersi kovaa vauhtia tankin ja koneen välillä, muutaman tunnin ajon jälkeen olivat tankit kuumat. Eli kuvittelisin, että jos käyntiin saa sulattelun jälkeen, niin tarpeeksi lämmettyään polttoainelinjat puhdistuisivat naftanhyytymistä? Arvailua vain...
     
  6. pas2

    pas2 Gearhead

    GM 5,7 riisseli pelittää ainaski tolleen.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä mulla on joskus riittäny että hylsy yöksi lämpimään, talvilaatua tankkiin ja baanalle vanhoilla filsuilla.
    Tosin autoissa talvella ne tankit/tankki välttämättä juuri lämpene.
     
  8. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ei suodattimen vaihto välttämätön ole, mutta se usein vaihdetaan. sisussa on ainakin niin kova paluukierto, että puolen tunnin ajo päkkasella lämmittää isonkin tankin eikä enää jäädy vaikka olis kesälaatua. ite sulattelin tossa viimetalvena kosanilla suodattimeen; menetelmällä, mutta varovainen pitää olla. tiiselivanin sulatin joskus sisätilan lämppärillä (defa :lol: ), siis suodattimen. mutta varmaan tuo esimerkkiautokin lähtee jossakin vaiheessa kun vähän lämpiää, diesel 100 en laittais, tai sitten ainakin se suodattimen vaihto pikkasen ajan päästä ...
     
  9. buicksuper

    buicksuper Gearhead

    kannatas saada se koko auto lämpeneen, jos kesälaatusta irtoo se parafiini eli niinkuin jäätyy , se ei liukene takaisin ennekuin löpön lämpötila käy jossain 10 asteen paikkeilla. eli sitä parafinnii on siellä linjoissa ja tankin seinissä!
     
  10. MTH80

    MTH80 1st gear

    Todennäköistä että auttaa! Aikanaan Scanian kanssa kävi niin että veto hävisi ja hetken aikaa pähkäilin ongelmaa silloisen työnantajan kanssa ja loppu tulos oli hytti pystyyn ja vettä täynnä oleva suodatin vaihtoon! Eli veikkaisin että tankissa on jämähtäneen naftan sijaan vettä. Eli onko järjestelmästä poistettu vesi koska? Ja suosittelen että jos välttämättä haluaa ajaa kesä laadun naftalla niin ainoa järkevä vaihtoehto on tebolin kesälaatu joka kestää muistaakseni n. -35 pakkasta! Toinen hyvä vaihtoehto on nesteen väli laatu -25 astetta riittää kyllä etelä suomessa!
     
  11. MTH80

    MTH80 1st gear

    Tuli vielä mieleen että kannattaa aina välillä tutkia mitä sieltä nafta pumpusta tulee tankkiin! Paras mitä minulle on sattunut niin 560 litraa vettä! Ja sen seurauksena meni pumppu ja suuttimet rikki ja hinurilla korjaamolle! Eli vesi ei ole kivaa!!! :odroll:
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    miten helvetissä sinne tommonen määrä voi vettä päästä..? :rotfl:

    Joku meinannu että on _isosti_ ecologinen moottori? :D
     
  13. MTH80

    MTH80 1st gear

    Kukaan ei tiedä mistä vettä pääsee turussa yhden rekka aseman tankkeihin! Tapauksia tulee säännöllisen epäsäännöllisesti esiin! K.O. öljy yhtiö makso viulut!
     
  14. Coronet -73

    Coronet -73 3rd gear

    Missä myyvät moista Teboilin kesälaatua joka kestää -35 astetta pakkasta????? :eek: :eek: Voiko tuommoista nyt miksikään kesälaaduksi sanoa....?? :rotfl:
     
  15. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ainakin noilla Teebeen Expers asemilla oli vielä Joulukuussa pumpuissa tarrat, jotta kesälaatu, -15/-25 astetta kelsiusta. Tosta ei oikein selvää ota, muuta kuin että kai se nyt ainakin 15 astetta kestää, mahdollisesti jopa 25.

    Ei se mitään. Tossa syksyllä kysyin tankkaamisen jälkeen Shellin tiskillä, että paljonkos niitten kesälaatu kestää pakkasta, kun jakajassa luki kesälaatu ja pakkasta oli muutama aste. Ttäti tiskin takana sanoi ensin lonkalta -5 astetta, ja kun mä siihen, että sehän s****tana jäätyy samantien, niin sitten kaivoi jostain pumaskan, että eiku se onkin yli 10 astetta. Ahne kun olen, niin eihän mulle tommoset astelukemat oikein tahdo piisata.

    Jotenkin mulla on semmonen vanha näppistuntuma, että pelkälle kiisselille joku -35 astetta alkais olla ns. äärirajoilla, oli laatu mikä hyvänsä, mutta enpä mene takuuseen.
     
  16. 251265

    251265 1st gear

    Eloa 1.9 TDI Passatiin..?

    -97 wv Passat painaa n. 1800 kg. ja tehot on kai jäänyt edellisen omistajan
    unelmiin(?)
    Kuinka tohon saisi hieman lisää "potkua", mitä eri konsteja pieneen piristykseen on olemassa?

    Konehuone on muuten puhdas ja erittäin terveen näköinen paitsi turbo on aivan ruosteessa!
    Voiko jossakin testauttaa turbon toimivuus?
    Huollon toimenpiteet/ hinta n.?
    Millainen toimenpide on "lastoitus?
     
  17. Helmsman

    Helmsman Gearhead

    Eiköhän sen turbon pakopuolen melkein kuulukin olla ruosteessa, ei se ainakaan tehoihin vaikuta. Testaus sujunee helposti ja nopeasti melkein missä vaan huolto puljussa.
    Lastoittaa ei kannata muuta kuin katkenneita jäseniä mutta teholastun vaihto voi auttaa jos kone on muuten kunnossa. 8)

    Ei ole autoilu helppoa suomenmaassa... Pakkanen panee ja ruoste raiskaa... :mad:
     
  18. kingsway

    kingsway Gearhead

    -15/-25
    -15 on samepiste, jossa polttoainealkaa kiteytymään. Myös lämpötila, jossa polttoaineen pitkäaikaissäilytys vielä onnistuu.
    -25 on polttoaineen suodatettavuus eli toimii vähintään -25 asteeseen saakka. Tämän jälkeen on vaarana, että jähmettyy tönköksi.
    Numerot voivat olla toki muutakin kuin nuo. Kuitenkin ensin on aina ilmoitettu samepiste ja toisena suodatettavuus.

    Parhaimmillaan diesellaadut kestää sinne -45 celsiusasteen kieppeille. Tiedä sitten viimeaikaisista innovaatioista.
    Ja onhan noita citydieseleitä ja välilaatuja ja vaikka mitä.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Näkyi Stykkösen asemalla olevan -32° kestoa ja talvilaatu luki lapussa. Noissa kuormureissa, siis isoissa ja rekoissa läpivirtaus voi olla jotain 95%? Noissa kun vaan kone pysyy käynnissä jatkuvasti vois ajaa vaikka kesäplaadulla, ei vaan sitten parane sammuttaa välillä.
     
  20. MTH80

    MTH80 1st gear

    Teboili ei missään varsinaisesti maisosta mutta perustuu niin sanotusti kätännön kokemuksiin! Suosittelen kyllä uskomaan niitä tarroja siinä pumpun kyljessä!
     

Kerro tästä muillekin!