EGR ongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja M-ajuri, 21.1.2009.

  1. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    Terse vaan!
    Näkyykö vikakoodeissa (pontiac trans sport -93 3.8) jos egr venttiilin laippa on halki? varmaan jotenkii häiritsee sen toimintaa :eek:
    mitä haittaa/hyötyä on poistaa egr toiminnasta ja tukkia putket (feikki egr :p )
    uusi tuntuis olevan rockautossa yli 200 taalaa eikä just nyt oikee kehtais uutta ostaa :lol:
     
  2. PK

    PK 1st gear

    Tarkoitatkos sitä laippaa joka on sen EGRn telineen ja varsinaisen venttiilin välissä. Ensiapuna vois koittaa hitsata (mitähän materiaalia) tai jollain kemiallisella metallilla korjata. Tunkeekohan siitä pakokaasua ulos vai ilmaa sisään. Vois vaikuttaa käyntiin jos imee siitä ilmaa sisään. Vikakoodeista en osaa sanoa, mutta sehän selviää kun katsoo ne. Tuo tukkiminen voi vaikuttaa päästöihin joko parantavasti tai huonontavasti. Jotkut sanoo EGRn poistamisen parantavan tehoa ja pienentävän polttoaineen kulutusta. En tiedä mitä tietsikka sanoisi tukkimisesta, tajuaako se jostain arvoista, että järjestelmä ei toimi.
     
  3. Stone

    Stone 3rd gear

    Ainakin se näkyy koodeissa, jos itse venttiili ei toimi, mutta halkeama ei välttämättä näy. Paikkaa se niin, ettei savut pääse karkuun ja kokeile.
    Sen verran voin kokemuksesta sanoa, että käyntiin toimimaton egr vaikuttaa paljonkin, oma auto piti raivostuttavaa nykytystä rikkinäisen venttillin kanssa. Voihan sen heittää poiskin tietysti, jos jatkuvasti palava moottorin vikavalo ei häiritse.
     
  4. vemu

    vemu 1st gear

    Kaasarivehkeiden "Port Valve EGR" venttiilien poisto on ok.

    Ruiskukoneissa alkuperäistä ECM:ää (ja koodia) käytettäessä "Negative/Positive Back Pressure" EGR-venttiiliä ei todellakaan kannata poistaa, sillä ECM käyttää EGR-venttiiliä avuksi normaalissa moottorinsäädössä.

    Tietysti jos virityksen tavoitteena on lisääntynyt nakutus ja pa-kulutus yhdistettynä tehonlaskulla...
     
  5. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    leikkasin egr telineen ja egr venttiilin väliin "tosihienon" pelti lätkän ja kyllästin lopuksi silikoonilla :rotfl:
    nyt se ei vuoda mihinkään suuntaan ja konekin käy tosi nätisti :D
    en ole kuitenkaan vielä huomannut ajossa mitään ihmeellistä :-?
    pitäis kohta katsastaa niin näkee sitte minkälaisia päästölukemia tulee.
    vikavalo ei siis pala eikä löydy kuin koodi 12.
    mutta ajetaan nyt ja tarkkaillaan miten bensaa menee...
    ja kiitos vastauksista 8)
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Olikos niin että SAATTAA heittää liian laihalle jos egr:n tulppaa.
     
  7. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Kävisiköhän tuohon mikään V8:n egr, eikös ne ole saman kokoisia, tai hommaat jostain käytetyn V6.sta, ei varmaan lopu taalat kesken.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    EGR-venttiilejä ei mielestäni kannata sekoittaa vaikka olisi samalla kiinnityslaipallakin. Niitä on kolmea eri mallia. Yksi malli jopa kuuluu vuotaa siitä alipainekalvosta imettäessä. Muistan että täälläki on kehuttu niitä vaihdetun "vuotamisen" takia.
     
  9. Stone

    Stone 3rd gear

    Epäilen, koska Pontikassa on tällänen sähkönen egr: Kliksis
     
  10. rasse

    rasse 1st gear

    Tuossa nyt jotain kirjoittamaani juttua bensavehkeen osalta ja käypi kyllä aikaslailla dieseliinkin....

    EGR VENTTIILI = Exhaust Gas Recirculation (EGR)

    YLEISTÄ:
    EGR järjestelmä on yksi suurimmista vikoja/epämääräisiä oireita aiheuttava järjestelmä ECU ohjatuissa järjestelmissä. Mikäli EGR pääsee vuotamaan hallitsemattomasti niin se aiheuttaa yleensä käyntihäiriöitä.
    Yleisimmät oireet ovat ”nakutus” kuormitettuna tai kierrosten noustessa. Muita oireita voi olla huono tyhjäkäynti, sammuminen, vaikea käynnistyvyys, pakokaasu/saastearvojen muuttuminen. Järjestelmän kytkeminen pois käytöstä saattaa jo itsessään aiheuttaa ongelmia ECM ohjatuissa järjestelmissä (mm. vikavalojen/koodien ilmaisu).
    EGR järjestelmä/venttiili on yksi sensoreista/ tiedon välittäjistä ECM:lle ja sen eliminoiminen saattaa sekoittaa ECM:lle tallennetun ohjelmatiedon toiminnan.

    EGR VENTIILIN TOIMINTA:
    Kierrättää pakokaasuja takaisin imusarjaan pienen ennalta suunnitellun/hallitun ”vuodon” kautta.
    EGR venttiilin ollessa auki ,imusarjalla muodostuva alipaine imee pakokaasuja takaisin imusarjaan.(moottorin käydessä)
    Kaikesta huolimatta tämä järjestelmä on täysin kontrolloitu toiminne joka tapahtuu yleensä ECM:n ohjaamana (uudemmat EGR:t).
    Kun moottori käy tyhjäkäyntiä on EGR suljettuna ja kiertoa ei ole.
    EGR venttiili on suljettuna kunnes moottorin lämmöt on noussut ja moottoria aletaan kuormittaa jolloin EGR venttiili aukeaa ja imusarjan alipaine alkaa vetämään pakokaasua kiertoon. Kuormituksen pienetessä EGR sulkeutuu.
    Tämän avulla saadaan pakokaasuista palamattomat kaasut takaisin kiertoon jolloin päästöt pitäisi pienetä
    EGR järjestelmiä on erilaisia riippuen auton vuosimallista. Vanhimmissa (kaasutinkoneet) käytetään EGR venttiilin ohjaamiseen (aukaisu) joko imusarjan alipaineeseen perustuvaa tai pakokaasun paineeseen perustuvaa järjestelmää. Pakokaasun paineeseen perustuvissa järjestelmissä saattaa olla kahta erityyppistä EGR venttiiliä joissa käytetään painetta joko avaamaan tai sulkemaan venttiili ( nämä ovat harvemmin käytettyjä).
    Yleisimmät järjestelmät ovat nykyään ns. pulssitettuja tai digitaalisia jolloin ECM yksikkö päättää venttiilin aukaisu/ sulkemisajankohdasta. Tällöinkin avaamisen edellytyksenä on että muut tiedot (lämpötila, kuormitus, alipaine jne) ovat OK ennen kuin aukaisu tapahtuu jotta moottori toimisi oikein.
    Uusimmissa EGR venttiileissä käytetään solenoideja joita liikutellaan ECM:n ohjaamana ja nykyaikaisimmissa on ns. ”kolmen reiän/vaiheen” järjestelmä jolla päästään vielä tarkemmin kontrolloituun ”hallittuun kierrätykseen”(digitaaliset).

    "Perus EGR" >>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... ro/egr.gif
    Digitaalinen EGR>>> http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... egr_gm.gif

    Yleisimmät viat/oireet:
    1.Kilahtelu/nakutus koska EGR järjestelmän imu/tulo puoli on tukkeutunut noesta
    tai EGR venttiili on vioittunut/toimintakyvytön

    2.Karkea tyhjäkäynti tai sytytyskatkoksia/paukuu koska EGR venttiili ei ole sulkeutunut ja tämän takia vuotaa pakokaasuja
    imusarjaan suoraan.
    Yleensä ilmoittaa vikakoodia P0300= random misfire (OBDII )

    3.Vaikea käynnistää koska EGR venttiili ei ole sulkeutunut ja luo tällöin alipainevuodon imusarjalle.


    KORJAUS:

    EGR ventiilin voi irroittaa ja yrittää puhdistaa. Täytyy kuitenkin muistaa ettei saa käytää (ei suotavaa) voimakkaita liuotinaineita kuten jarrujen rasvanpoisto spray. Vaarana on että EGR:n sisällä olevat tiivisteet vaurioituvat.
    Esim. Kaasutinpuhdistus sprayta voi käytää tai elektronisten kytkinten ym. puhdistukseen tarkoitettuja aineita.
    Suurin vian aiheuttaja on kiinni palanut noki jolloin ventiili saattaa olla kiinni tai auki kokoajan >>>PUHDISTUS
    Aina kannattaa tarkistaa tässäkin tapauksessa johtimien liitokset ja letkuliitokset mikäli EGR on sen tyyppinen.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

  12. Stone

    Stone 3rd gear

  13. rasse

    rasse 1st gear

    Heti oli näköjään sensuuri iskenyt :mad: :soosoo: .... varmaan oli sulkenut samaan aikaan Obama nuo GM tuotteiden kuvat tuolta albumista kuin lakkautellut "vankiloita"
    Tuolla nuo linkit ainakin pelaa....
    http://www.teoriakoe.net/mainosjakonen/ ... =11&t=4156
    elikkäs tästä myös kuviin
    http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... ro/egr.gif
    http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... egr_gm.gif
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    missä ponticassa on semmoinen kliks. mulla on 3,8 ponussa samannäköonen kuin corsicassa ja caddyssä.3 tappinen.
     
  15. PK

    PK 1st gear

    Joo mullakin -93 3,8 on sellainen "kolmiosainen" egr
     
  16. Stone

    Stone 3rd gear

    Kumma juttu, mulla on -93 3.8 Ponussa juurikin tuollanen kun kuvassa.
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Löytyi tämmöinen, -93 3.8

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    onko varmasti 93 malli.jos klikkailee rock autosta 93 ponu transsun 3.8 egr tulee 3 tappinen malli,semmoiset mulla on kaikissa kolmessa vehkeessä.
     
  19. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    tajusin vasta jälkikäteen että entinen omistaja (todennäköisesti) oli asentanut egr laippaan jonku ihme tiivisteen josta pääsi pakokaasut vuotamaan vapaasti imusarjaan :soosoo:
    hommaan uuden tiivisteen ja kokeilen sitten vanhalla eekeeärrällä :odroll:
    joo ja miullakii on tuo 3 pyttynen egr 8)
    onko teillä 3.8 v6 omistajilla muuten ollut päästöongelmia katsastuksessa?
    ihan uteliaisuuttani vaan...
     
  20. Stone

    Stone 3rd gear

    No ei varmasti ole -93, kun on -94! ehheh ehheh... :oops: my bad!
    Joo näytti olevan aika lailla erilainen vaikka vuosi vaan välissä. Sorry!
    Kuis tuossa Vuppen kuvas on kans "-93" on tuollanen ykssylinterinen?

    PS: ei mulla ainakaan ole vielä päästöissä ollu mitään valittamista 3.8:ssa, ilmanputsaria vaihan sillon tällön (kerran 3 vuodessa) ja kerran olen vaihtanu tulpat ja johdot...muuta päästöihin mahd.vaik. en ole pidelly.
     

Kerro tästä muillekin!