Ongelmia Scotsdalessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja stefa, 1.1.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    joskus vuonna yx ja kax oli veekasissa juttua kun pojat oli hinanneet jonkun automaatti jenkin käyntiin muistaakseni oli vani.oli kuulemma tarvinnu nopeutta jotain 125km/h.tarkistakaa itte se oli joku 80-luvun alun numero.elikkä nimim:perkele ei ny ihan palturia puhu unohti ilmeisesti kertoa ettei laatikko kestä hinausta
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    juu minäkin sen olen lukenu. joten kun se kerran v-kasissa on kirjoitettu ,niin ei pitäis olla puppua
     
  3. -riku-

    -riku- 1st gear

    Samaa voisi kysyä sinulta? Keneltä se on poissa jos tuonne heittää mahdollisia tahvoja säästääkseen varoittavan kommentin nimimerkillisten vitsailusta?

    Mitäs jos et liikaa kisko enää herneitä nenuusi..

    Okei, sä voitit! Minä otin just kaikki seitsemän hernettä nenästäni ja alan tosikoksi nyt toistaiseksi.
    Mitä tuohon automaatin hinaamiseen tulee, niin ainakin MB 190/124 manuaalissa kerrotaan kuinka automaatilla varustettu Mese käynnistetään hinaamalla. Ihmettelin sitä kovin itsekin kun aikanaan luin, mutta kyllä siellä niin seisoo.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ehkä jenkki on ainut mitä ei voi hinata.volvonkin voi hinata näin väitti bilian asentaja kun sille äsken soitin.varoitti vaan ettein ny ihan satoja kilsoja vedä perässä,ei nekään sentään kaikkia kestä
     
  5. G500

    G500 1st gear

    On tullu joskus 70-luvulla hinattuu muistaakseni -65 Impala käyntiin, vauhtii piti olla noin 85-90km/h jolloin seevyn kone lähti käyntiin, ja laatikkona oli powerglide (valurautakuoret). Nyt joku palstan "kakaroista" ihmettelee et mikä v***n powerglide, helpotukseksi voin kertoa et just se jossa on eteenpäin vain 2(kaksi) vaihdetta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: G500 2004-01-02 23:09 ]</font>
     
  6. tomimk

    tomimk 1st gear

    Kiva juttu kyllä!

    Kannattanee kokeilla risiiniöljyä, ja pensan joukkoon niin tulee kuulemma helvetilliset savut!

    Hitlerin salattu keksintö liittoutuneita vastaan eli WW transporter 1,6 TD rupesi käymään moottoriöljyllä, kun turpon laakerit vuotivat kuin hanasta! Kone huusi n.3 min. vaikka sammutin virrat pois ilman mitään reaktiota, sen jälkeen vedin syöttöpumpulta syöttöletkun irti, kone huusi varmaan 6000 kierrosta ja koko lähitienoo oli mustan savun peitossa. Pumppu meni tyhjäksi ja savu sakeni auringnon peittäväksi mustaksi sienipilveksi mutta kone huusi vieläkin reilusti korkeammilla kierroksilla kuin mitä se pumpun rajoittimen mukaan kiertäisi. Sain sen sammumaan vasta kun vedin nelosen väkisin päälle ja jarrutin koneen kytkimellä sammuksiin. Ihme kyllä kone toimi vielä turhon vaihdon jälkeen. Onneksi sain kyseisen vehkeen vaihdettua "konevikaiseen" Chevy picuun, joka sytkärin säädön jälkeen oli kunnossa!
     
  7. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Ala-arvoista p...........kaa, eikö web master seuraa ja poista moista aineistoa.
    Nämä sivut ovat olleet tähän asti nautittavan asiallisia ja harrastaja ystävällisiä, toivottavasti linja jatkuu?????

    Hyvää alkanutta harrastevuotta vaan kaikille:)
     
  8. -riku-

    -riku- 1st gear

    No ei kai tätä nyt sentään lukita tarvitse, mutta siirtäminen tuonne huumori-osastolle olis varmaan paikallaan. Enpä itsekään tullut ajatelleeksi että tämä on "yleistä rakentelusta" -osastolla, mutta ei kai nyt selvästä vitsistä tarvitse näin suurta mekkalaa nostaa? Taisipa "stefakin" säikähtää kun ei ole enenpää ollut äänessä. Vai oliko tosiaan tarkoitus ärsyttää? Itse olin liikkeellä puhtaasti huumorimielellä ja heitin juutuni siksi niin överiksi että kaikki tajuaisi vitsin. Sori jos olen pahoittanut jonkun mielen. Saattaahan se tietysti jotakuta hämätäkin, kun sekaan tuli ihan asia kommenttejakin.
     
  9. whiic

    whiic 1st gear

    Täysin samaa mieltä.
    Lähes poikkeuksetta näin, mutta ainakin joissakin sovellutuksissa ruokaöljy on ajanut täysin hyvin voiteluöljyn virkaa. Näitä ovat mm. Gnome Monosoupaget, LeRhönet, jne, eli pyörivät I maailmansodan tähtimoottorit joita käytettiin mm. Nieuporteissa, Fokkereissa, jne. Näissä moottoreissahan ei ollut edes kaasutintakaan vaan moottereiden tehontuottoa ohjattiin ainoastaan katkomalla sytytysvirtaa. Tähän oli lähinnä aihetta tulitaistelussa ja laskeuduttaessa, muutoin esim. ylikierroksille nousemista esti propellin vastus (syöksyttäessä toki moottorille saattoi käydä kalpaten) ja hidastelu muodostelmassa pysymiseksi oli helpompi toteuttaa luovimalla, urku jatkuvasti auki.

    Moottorit olivat nelitahtisia, mutta siitä huolimatta bensiinin sekaan oli lisätty jotakin ruokaöljyä, en tiedä oliko rypsiä tahi rapsia. Tämä sen takia, että bensiini kulki kampikammion läpi ja meni sylintereihin MÄNNÄSSÄ olevasta venttiilistä. Ruokaöljy ei liuennut bensiiniin vaan suoritti voitelun paremmin kyseisessä käyttökohteessa kuin mineraaliöljy. Lentäjien "vaalea", pitkä kaulahuivi ei ollut mikään Casanova-varuste vaan sillä oli oikea käyttötarkoituskin (viiman poissapitämisen lisäksi). Moottoriin kun syötettiin bensiiniä ja öljyä jatkuvasti valtavia määriä, lensi sylintereiden päällä olevista pakoventtiileistä palamatonta öljyä lentäjän ajolaseille. Erityisesti laskeutumisen aikana, kun sytytystä katkottiin tehojen rajoittamiseksi, sylki moottori tuota öljyä suuret määrät. Ei varmaan myöskään kovin terveellistä hengitettävää tuommoinen rypsiöljy/bensiiniseos.

    Varmasti ruokaöljyä on käytetty myös muissa sovelluksissa, mutta vaikuttaa siltä, että asiantuntevaa ja vakavamielistä keskustelua asiasta ei täällä saa pystyyn.

    EDIT: Niin, se kaulaliinan käyttötarkoitus jäi kertomatta, mutta rivien välistähän sen löytää. Eli kaulaliinalla puhdistettiin suojalaseja lennon aikana siihen lentäneestä öljystä ja noesta. Ei kovin vaalea kaulaliina siis enää lennon jälkeen...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2004-01-04 20:36 ]</font>
     
  10. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    tää on mun mielestä ihan hauska juttu, ja jos joku umpitampio särkee autonsa tän takia, niin se on vielä hauskempaa!!!

    Jos nimittäin joku on niin tyhmä, että ottaa tän tosissaan, niin parempi kaikille ja varsinkin sille itelleen,että käyttää julkisia kulkuneuvoja...

    Se taas on sitte toinen juttu, että onko tää säie oikeessa paikassa
     
  11. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Kyseiseksi litkuksi on mielestäni usein kirjallisuudessa viitattu termillä "castor oil" eli suomennettuna kyseessä olisi risiiniöljy. Ja mitä itse asiaan olen paneutunut, niin eräämmälläkin pilotilla saattoi olla hieman paha oli lennon jälkeen...voi arvata sen johtuneen siitä, että tuota litkua joutui myös suuhun ja sitä kautta elimistöön. Risiiniöljyllähän on tunnetusti eräs vekkuli ominaisuus kun sitä nielee :grin: :grin:

    -JJ-
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paitsi mersun laatikko, jossa on kaksi öljypumppua. Toinen pyörii koneen mukaan ja toinen akselin, ja näin voitelu toimii hinattaessakin -- jos ei nyt Hangosta Ivaloon kiskota. Automaatti MB:n voi hinata käyntiin, vaikka eihän tuo tietysti koskaan tee hyvää, ei manuaalillekaan.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niinpäs muuten taisi ollakin. Muistin väärin, väistin muurin. :smile:
    Hyvä, että totuus tuli julki.
     
  14. whiic

    whiic 1st gear

    Niinpäs muuten taisi ollakin. Muistin väärin, väistin muurin. :smile:
    Hyvä, että totuus tuli julki.
     
  15. whiic

    whiic 1st gear

    Onpas tuo sisään kirjautuminen vaikeaa jopa "Aktiivijäsenelle". :grin:

    Soveltuvatko kasviperäiset öljyt muihinkin moottoreihin? Risiiniöljy ainakin ikääntyy ja menettää tarvittavat voiteluominaisuutensa suhteellisen nopeasti, joten sitä ei voi käyttää kuin edellämainitun kaltaisissa, pyörivissä tähtimoottoreissa (tehän tuskin sellaista omistatte) ja ehkä myös kaksitahtisissa moottoreissa... kaksitahtisissa moottoreissa kun öljy on 'kertakäyttötavaraa'. Kaksitahtimoottoriin ilmeisesti kelpaa myös rypsiöljy. [MuTu!]
     
  16. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Käynee nuo öljyt vissiin ainakin Dieselin korvikkeeksi polttoaineena, mutta voitelusta en sitten tiedä :smile:

    Toisaalta jotain tuollaista kasviöljyn litkua italialaiset ainakin käyttivät Fiat G.50 hävittäjissään (niissä oli perus-tähtimoottori, ei mallia pyörivä), joita suomeenkin eräämpiä kappaleita kärrättiin Suomen ilmavoimille. Niistä valiteltiin ettei meinaa voitelu toimia kesän jälkeen kun öljyt hyytyy täysin jo ennen sydäntalvea :grin:

    -JJ-
     
  17. whiic

    whiic 1st gear

    Viime vuosisadan alkupuolella oli mineraaliöljyt kauttaaltaan totaalisen perseestä, että vaikka ei pyörivää moottoria olisi ollutkaan, saattoi olla parempi laittaa koneeseen risiiniöljyt. Sama raakaöljyhän sitä aiemminkin oli, mutta kun ei osattu vielä sitä jalostaa.

    Luonnollisesti risiiniöljyn käyttäminen rivi- tai V-moottorissa kyllä on aiheuttanut todennäköisesti huomattavaa vaihtotarpeen kasvua ikääntymisen takia. Tämä ei kuitenkaan liene ollut ongelma lentokonemoottoreiden kanssa, ne kun ei samankaltaista päivittäiskäyttöä kokeneet kuin autot, ja niiden huoltamiseen voitiin käyttää enemmän resurssejakin.

    Minä taasen olen lukenut (netistä), että risiiniöljy olisi huomattavan juoksevaa jopa kovillakin paukkupakkasilla, soveltuen näin erinomaisesti lentokoneissa käytettäväksi. Olisiko suomipojilta vaan unohtunut se syysöljynvaihto... :wink:
     
  18. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Jaa ulostuslääkettä koneeseen?
    No jaa.. :grin:

    Rypsiöjyn ja dieselin sekoitus toimii hyvin.
    Yks tyyppi ajoi Valmet 605:lla pelkällä sinappiöljyllä kesät talvet. Toi polttoaine tarvii esteröimisen soveltuakseen talvikäyttöön.

    Ite aattelin ryhtyä rypsin/sinapin viljelijäx kun saan ton DX:n kuntoon.. :smile:
    Hommaa vaan kylmäpuristuslaitteen (sähkömoottori + ruuvi ja reikärumpu)
    ja sekottaa diseliä 50% niin toimii talvellakin. Kilosta rypsiä tulee n. desi öljyä ja puristus"jätteen" voi syöttää naudoille :grin: :grin:
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Mä heitin ulkomuistista ton öljytyypin, saatto se olla sit muutakin kuin risiiniöljyä. Anyway ton Fiat G.50:n kohdalla olen kuitenkin lueskellut että finskipojat ei oikein vakuuttuneet sen sopivuudesta talviolosuhteisiin, kun öljy jähmettyi täysin siellä -10...-15 asteen kieppeilla :smile:

    -JJ-
     
  20. weripuo

    weripuo Gearhead

    Stefa taitaa olla teippitarratuunikiviritysmiehiä.
    ei tää muuten ois todellista
    :smile: :smile: :smile: :smile:
     

Kerro tästä muillekin!