Hyvästit lisäainelliselle bensalle!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Piit, 22.12.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä noita moottorivaurioita on ollut maailmansivu eikä siirtyminen lyijyttömään niitä lisännyt. niin harva tarttee lisäaineistusta että huoltsikalta vaan oma purkki mukaan. Ei ole vaikeaa. Kyllä ne moottorivauriot on jostain muusta kiinni kuin lisäaineista. Yritettiinhän teboilin terraakin mustamaalata kun ooppeleissa venttiilit jumitti. kuka käski ostaa ooppelin. Terran lisäaine oli Amerikasta Lubritzoililta ja sitä käytettiin sielläkin 20 vuotta. Sellasta saamarin muutosvastarintaa että kun isoisä poltti norttia niin munkin pitää saada polttaa ja kaikkien kans samanaikaisesti. Ei sitä lyijyä tai korvaavia aineita amerikkaiset mokkulat oo kaivannut sitten 60- luvun. Kitiskää jostain muusta
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    noh, taas tätä. tarkoitin sitä että välillä myytiin lyijytöntä muka-lyijyllisenä. eli sitä tämmösen vanhan lahnan omistaja maksoi korkeampaa hintaa pahasta lyijypensasta, muta saikin samaa eko-silkkoa joka jumitti vanhan lyijyä tarvitsevan koneen venttiilit. silloin ennen (1996)ei ollut yleisesti tarjolla mitään erillisiä purkki-lisäaineita, että semmosta rutinaa siltä ajalta.
    se kieltämättä oli ns.hupaisaa kun upouudet opelit ei oikein skulanneet lyijyttömällä. edistyksellistä tekniikkaa, sano.

    noh venttiilivauriostani oli se hyvä puoli, että tuli hommattua se lyijytön kansi ja siihen kunnon seetit. nyt on päästelty kymmeniä tuhansia ilman purkkien kanssa läträilyjä,on varmaan remontti maksanut itsensä takaisin pikku hiljaa... ja maailman saastuneisuus vähentynyt minun ansiostani huimasti :wink:
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    espoon tuomarilas ainakin myydään vielä 99 en tosin oo parii kuukauteen käyny se on joku kylmä
    asema. oisko joku st1 tai 95
     
  4. petu54

    petu54 2nd gear

    joo ja sit jos osaa lukea suomen kieltä, ni siinä purkin kyljessä lukee paljonko laitetaan bensan sekaan. itse ajoin yli 15 tuhatta kilsaa viime kesänä ja oisin joutunu kaatamaan satoja purkkeja tankkiin tolla äskesen huoltoasemamiehen laskutavalla. tai sitte on pojilla tankki mallia lappeenranta. (eli satoja litroja).
     
  5. pas2

    pas2 Gearhead

    Venttiilit uppoavat kanteen, ainakin vanhoissa klonkswageneissa ja Fordin kenttiläisessä.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    korvausvelvollisuushan on huoltoasemalla jos on myynyt lyijytöntä lisäaineistamatta ns. lyijyllisenä. Väristähän sen tietysti eroittaisi mutta kuka sellasta kattelee tankatessa ?
     
  7. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Et kuule erota väristä,unohtakaa punainen bensa.Vai tarkoitko lisäaine väriä,asema ei ole korvausvelvollinen.Mihin perustat ton väitteen.
     
  8. SamiL

    SamiL Gearhead

    Lyijyllistä, ns. lyijyllistä tai lisäaineistamalla ns. lyijylliseksi tehtyä bensaa ei enää ole huoltoasemilla. Tiedä se jo valmiiksi, niin et tarvitse funtsailla korvauskysymyksiä. Lyijynkorvikelisäainetta sen sijaan on ja sen annostelu on omalla vastuullasi. Purkin päällä on ohje.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hööh, terminologia tarkemmaksi vaikkei sillä enää mitään väliä olekaan. Älkää puhuko ns. lyijyllisestä tai lisäaineistamalla lyijylliseksi tehdystä bensasta. Lyijyllistä bensaa autoihin ei ole ollut lähes kymmeneen vuoteen PISTE. Lisäaineet joko bensassa tai purkissa eivät tee siitä bensasta ns. lyijyllistä.
     
  10. WSE

    WSE 1st gear

    Kenttiläisessä? Mk1 escolla tuli ajeltua kentin koneella ~3vuotta lyijyttömällä eikä ollut kansi ongelmia; kerran vaihdoin kanttakin ko. aikana virityksen vuoksi eikä edellisessäkään näkynyt vaurioita. Mutta tietääkseni jos seetit ovat tehtaan jäljiltä kaikissa 70- luvun fordin koneissa on karkaisu, vaan jos ne on hiottu tai koneistettu niin sitten ei enää kestäisi?
     
  11. whiic

    whiic 1st gear

    Minä kutsun näitä lisäaineita venttiilinsuoja(lisä)aineiksi, sillä niitä ne on. Lyijyä ne eivät korvaa, koska ne eivät nosta oktaaneja. Lyijytertaetyyli nimittäin nosti oktaanilukemaa ja SIVUTUOTTEENA suojasi venttiili-istujoiden vaurioilta. Syy lyijyn lisäämiseen oli alunperin AINOASTAAN oktaanien nostaminen. Se, että moottorit eivät kestäneet lyijytöntä, oli todennäköisesti seurausta siitä, että kaikki bensiini sisälsi lyijyä ja oli "turha" tehdä moottori kestämään käyttöolosuhteita joita ne eivät kohdanneet (esimerkiksi lyijytön bensiini). Luulisin, että T-Ford käy esim. ongelmitta lyijyttömällä, koska lyijyä ei ollut vielä tuolloin otettu käyttöönkään! (Edellinen on MuTua.)
     

Kerro tästä muillekin!