Millainen auto Alfa Romeo 159?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja lesabre, 30.1.2009.

  1. lesabre

    lesabre 1st gear

    Kävin ajamassa tuolla isommalla dieselillä. Mielestäni 2000-luvun kauneimpia sedaneita muotoilultaan sisältä ulos asti. Vaikutti laadukkaalta, mutta kummittelevatko vanhojen Alfojen oikut? Ainakaan tässä yksilössä ei, vaan auto todella vaikutti laadukkaalta kaikinpuolin viimeistelystä äänimaailmaan. Toisaalta näitä ei ole valmistettukaan kuin pari vuotta vasta.

    Ilmeisesti jakohihna? Onko kokemuksia/tietoa näiden autojen ylläpidosta? Huollot tietysti perusCorollaa vähän kalliimmat, mutta muuten? Tyyppivikoja? Hinnat putoavat Alfa-malliin puolet uudesta parissa vuodessa, mutta niinhän ne tekevät monen muunkin kalliin "premium"in kohdalla, toisaalta aikanaan varmaan vaikeampi löytää ostajakuntaa kuin sille Tojotalla tällaiselle autolle.

    Miksi ylipäänsä Alfoilla Suomessa eksoottinen maine, kuitenkin pari viimeistä mallia aikanaan valittu mm. Euroopan vuoden autoksi (147 ja 156), onko se vaan pieni maahantuontimäärä pohjolaan vai.? Ennenvanhaan tosiaan italialaisten maine sähköpuolella ei ollut mairitteleva, tosin autokauppiaan mukaan niillä ei ole mitään tekemistä nykyAlfojen kanssa. Sama kun syyttäisi brittiTojotia vanhojen lucas-sähköjen nimissä susiksi.

    Oisko jollain omakohtaisia kokemuksia tuosta 159-mallista? soppaa luvataan kuluvan alle 7 satkulla, mutta ainakin koe-ajoyksilössä keskikulutusmittari kertoi yli 9 litrasta. Onko hyvä auto vai ei? Kaunis se on kuin mikä. Mutta se ei ihan riitä sentään, sen verran arvokas peli kuitenkin.
     
  2. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    En edelleenkään usko että Alfa on päässyt maineestaan maailman nopeimmin arvonsa menettävänä automerkkinä, vaikka moni kilpaileekin sen kanssa kiivaasti nykyään.

    Se voi olla ostaessa hyväkin juttu, meinaan sikäli että tuskin se paljon Fiiattia huonompi on autona.

    Pirun nättejä ovat, että sikäli tykkään Alfoista. Vaikken uskallakaan pidellä...
     
  3. VRC

    VRC 1st gear

    Alfa ei ole tarkoitettu pikkuvioista huolestuneille, se on tarkoitettu ajettavaksi 8)

    Omaa kokemusta ei näistä uusista ole mutta sen sijaan Giulia 1600:sta, GTV:stä, ja 90:stä.
    Kiulu oli selvästi aikaansa edellä -70 luvulla niin tekniikan kuin ajettavuuden osalta, GTV samaa perua mutta coupe-korisena.
    90 oli uudesta ja sen kanssa oli tosiaan pientä sähkövikaa ja se seisoi maahantuojan takuukorjattavana ehkä vähän enemmän kuin sopivaa olisi; no sai sieltä erilaisia mielenkiintoisia ajokkeja siksi aikaa poljettavaksi.

    Mutta Alfat on olleet ainoita autoja joita on ihan pakko ollut käyttää radalla, aina kun Alfakerhon ratapäivät on olleet keväällä. Ei tulisi mieleenkään jonkun apina-korollan kanssa lähteä kokeilemaan kierrosaikoja.
     
  4. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mulla on tuommoinen 2.4JTDm ollut ajossa nyt pari kuukautta. Yhdyn mielipiteeseen erinomaisesta ulkonäöstä. Keula puhuttelee ja peräkään ei ole paha.

    Vioista sen verran. että heti parin viikon ajon jälkeen auto seisoi korjaamolla viikon ajan koska koritoimintojen ohjaintietokone meni vaihtoon. Muista vioista ei vielä tietoa :)

    Soppaa menee. Mulla tosin tuo farkkumalli, joka taitaa painaa jonkun 1800. Sehän silloin ei voi kovin vähällä mennä, jos yhtään käyttää poljinta. 200hp/400nm riittää mielestäni mukavahkosti auton viemiseen.

    Ajotuntuma on farkuksi aivan nerokas. Kohtuullisen hyvä tuntuma tiehen, alusta on hyvä yhdistelmä tukevuutta ja mukavuutta. Ei kaikkein hiljaisin. Automaattiin en ole täysin tyytyväinen. Se voisi vaihtaa isommalle pykälälle hieman aikaisemmin.

    En vaihtaisi pois. Ainakaan vielä.
     

Kerro tästä muillekin!