vanhempi jenkki käyttöautoksi? Järkevää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja lesabre, 7.2.2009.

  1. lesabre

    lesabre 1st gear

    Kesällä cruisaan harrastejenkillä, ei siksi että se olisi välttämättä taloudellisesti järkevää vaan siksi, että se on hemmetin kivaa.

    MUTTA, multa kosahti juuri 4 vuotiaasta, n.100 tkm ajetusta (oikeata kilsaa, huoltokirja ja suomiauto) saksalaisesta tdi:stä turbo. Kustannusarvio merkkiliikkeessä töineen 2100e.

    Nyt olen alkanut miettiä ihan tosissani seuraavanlaista skenaariota= Tulisiko oikeastaan taloudellisestikin yhtä järkeväksi, tai järkevämmäksikin jopa, ostaa käyttöautoksi vuoden ympäri joku pikkulohko V8 pitkillä perävälityksillä vakiokunnossa (esim joku `66 Mustang tai pikku lohko Nova). Ovat yllättävän siroja ulkomitoiltaan parkkeeraa (nykyään perusautot eivät enää ole "pieniä". Minikin on takavuosien Golfia leveämpi jne..), kulutus tietysti on sitä luokkaa 14 L/100 km yhdistettynä vaikka olisikin aavikkoperää ja ajaisi maltilla. Toisaalta säästöä tulee uudempaan tdi-kinneriin verrattuna ennenkaikkea:

    -ei dieselveroa
    -hankintahinta (ei mene paljoa autoveroakaan, sanotaan nyt että hyvän käyttökuntoisen saa ebaystä rahteineen alveineen 15 tonttuun, tod näk halvemmallakin kun riittää ihan perusmalli)

    Ja ne suurimmat menoerät:

    - Ei tarvitse uhrata montaa kuukausipalkkaa vuodessa VAIN KATTAAKSEEN uudemman auton arvonaleneman vuodessa (tätä ei moni tunnu tajuavan laskelmissaan= ns. mondeo -keskiluokankin autoista katoaa helposti 4000e vuodessa).

    -HUOLTOKUSTANNUKSET minimaalisia kun kaiken osaa tehdä tumpelompikin kaveri itse. Chevyn pikkulohkoa rakennettu sen verta monta kymmentä miljoonaa kappaletta, että huolto-osat (suodattimet hihnat)ei maksa juuri mitään kun itse USA:sta tilaa. Ei ole 40 km sähköpiuhaa ja sensoria ja anturia, joiden vikailmoituksia ei osaa lukea, korjata ja nollata kuin merkkihuollon tietokone. Eikä tule mitään turbovikoja tai katalysaattori -tai happisensori ongelmia kun EI OLE "HIENOA" tekniikkaa, joka hajoaa. Voinemme maltillakin laskea uudemman kinnerin huoltokuluihin (jo vuosihuoltoihin vaikkei elektroniikkaongelmaa tulisikaan) sen tuhat euroa vuodessa enemmän kuin vanhaan, johon vaihtaa kaikki suodattimet siinä ajassa kun moneen uuteen polttimon..

    Olen tässä funtsinut, että missä itseasiassa (varsinkin näin alhaisilla bensan hinnoilla) meneekään se km-raja vudessa, kun kaikki nuo tekijät huomioituna alkaa uudempi kinneri vasta kannattaa käyttöautona. Vai onko toi arvonalenema ja huoltokustannukset niin suuria tekijöitä kun oletan (monella tonnilla saa aika paljon enemmän bensaa siihen V8:iin vuodessa).

    Onko muut miettiny tälläsiä asioita ollenkaan vai olenko ihan kuutamolla?
     
  2. Stance

    Stance Gearhead

    Olen miettinyt ja tehnyt vähän laskelmaakin. Vertasin nykyistä muutaman tonnin 1990 Chevy Capricea 5l kasilla uuteen/uudehkoon reilun 20 000€ normiautoon. Mun laskelma breikkaa noin 20 000 vuosikilometrin kohdalla, eli tällöin hankinnat tulevat yhtä kalliiksi. Jos ajan yli 20 000km/vuodessa niin uusi tulee halvemmaksi. Laitoin vanhan auton korjausbudjetin reiluksi, samoin keskikulutusta liioittelin ja toisaalta oletin uuden auton korjausbudjetin ihan minimiin ja kulutuksen optimistiseksi. Mutta tuommoisen alle 4 vuotiaan auton arvon alenema on niin hurja, että sillä ostaa bensaa aika perkeleesti.
     
  3. jviirret

    jviirret 1st gear

    Miten olisi noiden kahden välimalli? Joku 8-12vuotta vanha myyntilistojen kärkipaikoilla keikkunut auto. Kaikki kulutusosat löytyy tarvikkeena ja vikakoodien lukulaitekin irtoaa biltemasta alle satasella. Kokemuksia näiden huolloista ja korjauksista löytyy merkkifoorumeilta. Arvon alenemista ei enään paljon tapahdu ja valinnanvaraa piisaa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuollaista lauseessa mainittua vehjettä ei kannata koskaan ostaa. Rahat siinä menevät hukkaan.

    Kyllä sitä bensaa todellakin ostaa perkeleesti tuolla rahalla, mihin autoon tahansa.

    Toisaalta, itse olen lapseton, niin uusikin olisi minun tapauksessani alle 15 000€ hintainen pikkuauto, en isompaa edes ajattelisi.

    En ymmärrä, miksi uutenkaan pitäisi laittaa yli 20 000?
     
  5. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Itse myin juuri marraskuussa, 2005 mallin punton pois, ja hommasin tilalle '77 Aspenin. Päivääkään en ole katunut, ja ihan varmasti tulee ainakin mulla halvemmaks näin päin. Puntoon öljynvaihto: 100€ merkkiliikkeessä, kiitos ei enää... Nokkahihnan vaihto + samalla tehtävä 60tkm:n huolto olis ollu 500-600€, ja tuon hinta-arviota ei merkkiliikkeestä edes uskallettu kysyä... Eli itse ainakin suosittelen vaihtoa vanhempaan. 8)
     
  6. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Jenkki käyttöautona

    Ajelin V8-jenkeillä vuodet 87-93 ja nyt viimeiset 5 vuotta taas C1500 pitkällä 2wd pikapilla 305 koneella. Pikappiin on tullut tässä ajassa jo melkein 90 tkm, nyt 209 tkm mittarissa. Se on aina mennyt leimasta läpi laakista eikä mitään isompaa ole vielä rikki. 15l/100km jatkuvasti keskikulutus nätissä ajossa, vaihteistona on TH400, ei siis ylivaihdetta, perä on 3,08:1 ja nakit korkeat 265/75-15. Arvon laskua ei varmasti ole ollut, samoissa hinnoissa noi on yhä.
    P-U pääsi harrasteautojen joukkoon lokakuussa kun ostin Sebring-avo 2,5 V6 automaatin, joka menee noin 9l/100km ajotietokoneen mukaan. Sepolla on nyt menty jo 7 tkm.
    Kaikki pikkufiiatit sun muut uudemmat muka taloudelliset autot mitä minulla on ollut, EIVÄT KESTÄ käytössä. Uudemmissa pikkuautoissa mikä hyvänsä osa sippaa varmasti, on ne niin naurettavista osista tehty ja sit vielä mainittu arvon sukellus laskun sijaan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Autohan on käytettäväksi tehty. Mieluummin vanhemmatkin autot käytössä, kuin että seisotetaan pilalle/romutetaan. Ihmisillä pitäisi vain olla enemmän asennetta ajaa vanhalla....Jostain syystä sitä uuden osamaksulla ostoa pidetään vain niin "vaivattomana" ratkaisuna, vaikkei sekään välttämättä sellaiseksi osoittaudu....rahaa menee, ja kaikenlaisia lastentauteja aina piisaa uusissa malleissa.

    On esimerkkejä siitä, että sellaisella autolla, joka joltain osaamattomalta on jo ollut menossa kaatopaikalle, sillä on korjaustaitoinen ajanut vielä vaikka kuinka paljon.
     
  8. jviirret

    jviirret 1st gear

    No kai nuo nyt ois itekki voinu vaihtaa :odroll:
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Olishan ne, mutta katsos kun sitten ei olis sitä ihqua merkkiliikkeen/valtuutetun korjaamon leimaa, joihin kaikki pentti perusterävät tuijottaa... :odroll: Eli vaikeuttaa auton myyntiä entisestään (ainakin näin tuoreessa tusina kulkineessa), ja ilmaiseksihan se ois sit pitäny antaa ku ei ois ollu täydellistä huoltokirjaa... :odroll:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Takuun takia ei kai voi koskea itse noin uuteen? Ainakaan hihnaa vaihtaa, öljyt nyt tietysti kai voi...vai voiko? Takuuhommat voi olla monimutkaisia.
     
  11. Jantteri

    Jantteri 1st gear

    Huonompaa vastinetta ei voi rahoilleen saada, kuin ostaa joku uusi perusauto. Arvo tippuu silmissä ja siltikään se duunarin vuoden palkan nielaissut pulkka ei näytä yhtään sen kummemmalta kuin ne muut tusinakipot prisman parkkiksella.

    Ehkä järkevin valinta jenkeistä arkiajoon olisi joko kutoskoneiset tai diesel/ruisku-V8:t. Niin, sellaisen kyllä laitan itsekin, jahka tuo rahatilanne kohenee.. :odroll:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se on vanhassakin autossa hyödyllistä, jos entiset omistajat ovat pitäneet päiväkirjaa....tietää, koska on hihna vaihdettu, ei joudu sitä heti turhaan vaihtamaan varmuuden vuoksi, jos on asiat merkitty ylös. Monet unohtavat muistiin merkitsemisen, se on tyhmää.
     
  13. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Riippuu aikalailla ajokilometreistäkin. Jos ajaa vähän niin se on aikalailla sama millä ajaa. Mää ajan itte 50000-70000km vuodessa ja siinä on jo katottava kulutukseenkin, mää ajelen 18 vuotta vanhalla japsidieselillä. Jos ostaa jonkun uudemman velka-auton niin kannattaa ainaki ottaa selvää mitä on ostamassa ja ostaa semmonen minkä pystyy maksamaan nopeammin mitä sen arvo laskee.....
     
  14. atteman

    atteman 1st gear

    ite ajan vuoden ympäri '65 dodgella ja toimii hyvin kelillä ku kelillä ja bensan kulutus on mitä on mutta toimeen tulee
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    käyttöauto

    90 fleetwoodi työmatkaa 115 km pvä:sssä,ei tulis mieleenikään ajaa jollain koirankopilla näillä paskateillä,airbag teksti mahassa,eihän niissä taida olla starttiakaan kun käyvät 6 h pihassa yhtämittaa.ja se ilmainen webasto 16 h.mikähän se on kun nämä uuden cditdi äijät kyselee onko lämmin ,paljon vie ym älytöntä.enhän minäkään kysele onko ahdasta,onko hyvä istuin.ovet taitaa muistuttaa cd kotelon kansia.ps 1912 tuli sähkö startti caddyyn,ja eiköhän se lämmityslaitekkin vähän aikaisemmin siihen kuin korean citymaasturiin.
     
  16. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Itse mietin hivenen samanmoisia juttuja muinoin Käyttöharrasteauto topicissa sillä mielikuvalla että vanhassa kopassa (esim 60-luvun Chevy) olisikin 90-luvun tekniikka, hallintalaitteet ja mukavuudet.
    Voi vimpele kun olisi koppavaa ajella kesät talvet luotettavalla ja itse tehdyllä 40 vuotiaalla käyttöharrasteautolla ja ei arvokaan juuri laskisi 8)
     
  17. ripe

    ripe 1st gear

    Järkevää kai olis ostaa polkupyörä, mut kun on noi työmatkat niin pitkät, 50-150km suunta.
    Jos ajaa vähän maks. 10 000 vuodessa on varmasti edullisenpaa ajella vahalla isoruokasellakin jenkillä kuin sillä uudella muovikiululla.
    Itse ajelen mielummin vanhalla, mut perhe/lapset mielummin istuttas näihin uusiin kinnereihin, on ne kumminkin paljon turvallisenpia kuin joku vanha mätä kottonen.
    Mää ajelen Ramin vanilla, mut on meillä tällä hetkellä se uuskin auto, mut olen kovasti myymässä sitä pois. Eipä noi meidän lapset enään juuri mukana kulje kun ovat jo 12v-15v.
    Muutenkin toi kaksi autoo on kallista pitää.
    Täytys ostaa 5-henken vani ja dieselöidä se nykyaikaisella mersun dieselillä.
     
  18. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No itselläni on kanssa nyt käyttiksenä "uusi" -94 diisseli Vani...
    Ajoa tulee vuodessa jotain vajaa 100 tuhatta kilometriä.
    Tosin toi Vanikin on vain siksi kelvollinen noin uutena koska on diisseli.
    Muutenhan 80-luvun puolenvälin jälkeen tehdyt on minulle turhan hankalia "saastelaitteineen" (siis varmaan hyviä ja tarpeellisia, mutta itse en niitten vioista ja huollosta tajua eikä kiinnosta).
    Eli miksi ei voisi talvellakin liikkua mukavasti ja ajaa ihan oikealla Autolla. 8)
    Ei ole ollut ikinä "järkevää" autoa (jotain tusina-kiinalaista) käyttistä, vaan jenkillä jatkuvasti...
     
  19. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Meillä on tällä hetkellä käyttiksinä -89dsl vani ja -77 pontiac.
    Ite ajelen vanilla ja emäntä ponatsalla.
    Vuosi tuli ajettua -07 haisulla työajot(n:30tkm), ja se oli tuskaa, kulutuskin oli melkoisen korkea 9.5-13l/100km.

    Silloin kun nuo "romut" rupee ahistaa ja temppuilee pitemmän aikaa, tulee mietittyä uuden auton ostoa, sit kun ne toimii niin tuo ajatus uudesta autosta unohtuu.
     
  20. puavo the baboon

    puavo the baboon Gearhead

    mieluummi panen rahani johonki vanhaan rotiskoon jonka osaan ite korjata ku otan velax jonku uuden himmelin joka pitää viiä merkkihuoltoon joka toenenpäevä :mad: meijän perheessä ei tule ni paljoo kilsoja et tarviis jotae vitun hybridejä yms.paskaa..ajussa 87`piilojames6.2dsl ja pikku lohkolla oleva lintta stw belair :poff: ja uusin kulkine mitä mulla ikinä on ollu ni 92`civicin paska makoo hangessa kun iski joku mystinen sähkömörkö,evvk! :poff: vanhassa vara parempi! :wink:
     

Kerro tästä muillekin!