Uiva tappi - pinnapultit - Eagle vs. Scat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jaszu, 20.2.2009.

  1. jaszu

    jaszu Gearhead

    Ikuisuus projekti on pitkästä aikaa kaivettu asille mutta muutama juttu taas ahistaa :)
    -Speed Pro männissä on mukana langasta väännelty tapin lukko, ei siis spirolox tai tämmöinen:
    http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
    Uskaltaako nuo "vakiot" jättää koneeseen vai ei? spirolox vai tuo em. lukitus rengas?

    -Kun vaihtaa sbc:n 4 pulttiseen alakertaan pinnapultit niin kuulemma runkolaakerilinja pitää tarkistaa??
    Onko jollain kokemusta miten paljon välykset muuttuu?
    Ainakin akseli pyörii kevyesti! :)

    -VALUteräs kampiakseli sbc 400, 5.7 kanki : Eagle vai Scat, onko laadussa eroja?

    -RP:n Laakkonen kauppaa kovasti Patriot Performancen kansia, amerikan foorumeilla nää on kuitenkin saaneet aikalailla kuraa niskaan laadustaan.
    Kokemuksia kellään?
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Lukoista en osaa sanoa sen kummempaa kun kyllähän noita on monessa vehkeessä ollut ihan vakionakin, toiminevat?
    Runkolaakerilinjan tarkistuttaisin vaikka akseli pyöriikin köykäseen, muto voi silti olla reijässä pielessä vaikka itse linja oliskin kohillaan. Tärkeänä pitivät aiankin amerikan palstoilla tota muotoa ja sitä kautta jokapuoelta täyttyvää välystä.
    Akselissa vissiinkin kumpikin on hyvä(sitäkö kysyit), tai ainakin Scat on palvellut hyvin ja mitat/pinta on sitten ihan justiinsa. Mitään pahaa en ole kuullut kyllä Eaglestakaan? Varmasti kestää sen mitä mäntäs, enkä epäile niissä sitä lukitusta vaan muuten kestävyyttä, verraten painavatkin ovat :odroll:
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllähän niiden tarkoitettu pitämään tappi paikoillaan eli eiköhän ne kelpaa.

    Ainahan kun vaihdetaan alakertaan pinnapultit niin pesien mitta ja muoto tulis tarkistaa,mutta jos akseli lähtee pyörimään kevyesti niin kyllä se silloin aika ok on ja nimen omaan siis lähtee pyörimään kevyesti eikä pelkästään sitten kun pyörii pyöri kevyesti,siinä on pieni ero :wink:

    Kyllä noissa kangissa ei juuri eroja ole puolin eikä toisin,kumpienkin kanssa olen pelannut ja mittinut niitä ite ja mittauttanut koneistajalla ja kelpo mitoissaan ovat olleet aina!

    Kyllä Laakkonen tietää mitä se koettaa myydä,mulla ei muuta kokemusta noista ole kuin että komean näköiset kannet olivat kun niitä siellä tutkailin,oli jopa kiilloitetut venttiilinjouset paikoillaan :eek:

    Hinnaltaan muistaakseni todella edukkaat?
     
  4. jaszu

    jaszu Gearhead

    Joo en ollut päätäni vaivannut noilla tappi lukoilla kunnes luin tämän:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... sc&start=0
    Tosiasia on ettei nuo vakiot erityisen luotettavilta vaikuta JOS tappi on kovalla voimalla männästä ulos tunkemassa?? Mutta miksi olisi??
    Vai pompsahtavatko nuo yo. viestissä mainitut lukkorenkaat itsestään ulos?

    Noi männät, 4.165", painaa n.600g ja tapit 160g, kattelin että SRP:n vastaavat painaa n.100g vähemmän eivätkä nekään varmaan oo kevyimmästä päästä. Eiköhän ne kuitenkin tommosessa alle 6k maatalous moottorissa vältä. :)
    Nuo on ostettu joskus silloin kun 6" kanget olivat vielä kovissa hinnoissa, jos nyt lähtis tekemään niin varmaan valinta olis toinen.

    Pitää vissiin tarkistaa nuo runkolaakerien välykset, jollain muullakin kuin plastigage:lla.
     
  5. Tohtori M.

    Tohtori M. 2nd gear

    Morjensta

    Ei kai nuo pinnapultit sinänsä laakereiden olemusta miksikään muuta. Vaan siis se, kuinka tiukkaan ne vedetään. Ts, pinnapultit voivat olla parempaa materiaalia kuin esim. vakiopultit ja näin ollen ne voidaan vetästä tiukempaan. Kääntäen tarkoittaa sitä, että jos kiristysmomentti pysyy samana, ei muodoissa tapahdu muutoksia.

    Janne M.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tossa on vaan osa totuus...

    Yleensä kun nuo pinnapultit on mutterin puoleisesta päästä hienokierteisiä niin vaikuttava voima muodostuu suuremmaksi samalla momentilla ja näin saattaa esiintyä pientä soikeutta laakeripesissä pinnapulttien kiristämisen jälkeen,jos linjaa ei ole hoonattu pinnapulttien kanssa!
     

Kerro tästä muillekin!