Ledien asennus mittaristoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Huti, 27.2.2009.

  1. Huti

    Huti 1st gear

    Ostin nipun ledejä mittaristoa varten että pääsen eroon vanhoista polttimoista. Tuli sitten mieleen, että pitääkö ledien ja virtakaapelin väliin asentaa jokin regu, jotta ledit eivät poksahda virran/jännitteen vaihteluista? Minkälainen sen pitää olla?
     
  2. VRC

    VRC 1st gear

    Pitää ehdottomasti rajoittaa virtaa. Ledihän on diodi joka kytketään myötäsuuntaan, se ei itsessään rajoita mitään vaan tuhoutuu automaattisesti. Yksinkertaisinta on käyttää ns. etuvastusta.

    Omien kokeilujen perusteella iso ongelma liittyen polttimoiden korvaamiseen ledeillä on ledien suuntaava valo. Mittaristot on yleensä tehty sen varaan että polttimot säteilevät valoa ympäriinsä, joka sitten johdetaan erilaisia kirkkaita muoveja pitkin, ledi ei juurikaan säteile sivuilleen. Kannattaa siis kokeilla pienimuotoisesti ennen kuin tekee paljon ehkä turhia töitä.

    Sitten siitä virranrajoituksesta, paras tietysti jos on ne ledien speksit saatavilla ja siitä laskee, mutta näppisääntönä itsellä on 500 ohmia- 1kOhmi etuvastus 12V järjestelmässä. Varmaan täältä löytyy sitten parempiakin tietäjiä miten tulisi kytkeä useampi yhtäaikaa palava ledi, en ota siihen kantaa.
     
  3. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kyllä minä vain olen kuvitellut että sähkölaite ottaa tarvitsemansa virran mutta ei yhtään enempää jos jännite on oikea.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se oikea jännite ledille on yleensä 2-3 volttia ja sen läpi kulkeva virta noin 20 mA. Siksi tarvitaan n. 500 ohmin sarjavastus syömään 10 ylimääräistä volttia pois.
     
  5. Damned

    Damned Gearhead

  6. Voit myös laittaa ledit sarjaan jolloin jännite per ledi tippuu oikealle alueelle... Esim 6 sarjassa antaa noin 2volttia per ledi.

    Omassa autossa noin toteutettu rekisterikilven valo , eikä ole ledejä palanut mutta jos auto ei ole käynnissä (ei latausta) niin ledit ei syty kun jännite putoaa liian alas.
     
  7. Huti

    Huti 1st gear

    Katselin noita etuvastuksia. Noiden mun ledien (sininen) kynnysjännite on 2.8 - 3.4 V ja suos. virta 20 mA joten vastuksen pitäis olla siis 12 V 470 ohm? Tämä siis yksittäisillä ledeillä mutta miten sitten kun osa on tommoista nauhaa missä on 15 lediä yhdessä - toi onkin hankalampi kun ei ole mitään hajua noiden spekseistä.
     
  8. V202039

    V202039 Gearhead

    Korvasin lämmityslaitteen säädinpaneelin valoja vihreillä ledillä. Helpointa oli korvata jokainen lamppu omalla ledillä ja 680ohmin etuvastuksellaa.Käytin kirkkaita ledejä - valotehoa tuli enemmän kuin polttimoilla.
    Kolvi hommia on kyllä tiedossa. Hajavaloa saa ledistä paremmin kun hioo "kupuosaa" hiukan tasaiseksi. Siniset ledit on yleensä kirkkaita tai superkirkkaita - valoa voi tulla liikaakin. Osta ensin muutama ihan perusled ja etuvastus ja kokeile, 5€ lla saat jo kasan materiaalia uhrattavaksi "tieteelle".
     
  9. V202039

    V202039 Gearhead

    Jäi kommentoimatta.
    Nauhassa on yleensä jo vastuksetkin (myyjä kyllä tietää). 12V piuhat vain kiinni.
     
  10. Huti

    Huti 1st gear

    Tuli poimittua nuo nauhat ebaystä joten jäi aika vähälle tuo lisätietojen kysyminen... Nauhan päässä ennen johtoa on kyllä joku musta mötikkä - mahtaisko olla vastus.
     
  11. Hoke

    Hoke 2nd gear

    Vanhojen mittari valojen pohjiin löytyy myös ledi valoja suoraan jotka on muunneltu sopiviksi kyseiseen hommaan.

    Mikäli haluat yksilöllistä jälkeä tai haluat vaan askarrella niin edellä on aika hyvin jo neuvoja joiden mukaan menee ihan ok, pikkusen opiskelet perusteita ja homma on todella helppoa.
    (jätkä on huurteessa niin ei uskalla sanoa mitä muistaa)

    Yksittäisistä ledeistä tinattuna jumppa ei ole turha koska ledit kestävät todella pitkään,
    myös jännitteen heilahteluja todella hyvin, tehtaan ilmoittamat arvot ovat annettu silmällä pitäen jatkuvaa käyttöä varten kyseisissä arvoissa.

    Vetelet vaan sarjaan niitä tiedossa olevien arvojen mukaan että pääset 12 voltin kestävyyteen niitä meinaan käytetään ilman vastuksia kovemmissakin voltteissa kun 12 tolla systeemillä
    (koko sarja pimenee jos yks tilttaa).
    Jätä mittari valojen säädettävä etuvastus sinne tai hanki uusi koska ledit antaa kulutukseen verrattuna kiitettävästi valoa (varsinkin nämä uudet) ja on se säätö ihan kiva olla olemassa.

    ps. Niissä ledeissä ja nauhoissa on joku systeemi miten niitten arvot voi lukea, en vaan tiedä miten ne on merkitty nykyään, mutta tuskin tietoa on hirvittävän vaikee tonkia.
     
  12. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    ledeille pitää laittaa jokaiselle oma etuvastus, eikä niin että yhden vastuksen jälkeen on monta lediä, silloin voi tulla tilanne, että jos yksi ledi palaa niin muille ledeille tulee enemmän virtaa ja lopulta kaikki palavat.......
     
  13. Emblem

    Emblem 1st gear

    Juuri näin. Lediin saattaa normaalin diodin tavoin tulla myös läpilyönti, jolloin sarjaan kytkennässä yhden pettäessä muiden yli vaikuttaa suurempi virta.
     

Kerro tästä muillekin!