venttiilien säätö muka helppoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Turnn, 4.10.2008.

  1. kippis

    kippis Gearhead

    emmä ole nähny livenä miten kovaa pyörii mutta ihme tunaroinnilta tuntuu vaikka tyypit 20 v pitäny jo korjaamoa :eek:
    viikko puretaan, viikko kasataan ja viikko ihmetellään miten saadaan käyntiin :soosoo:
     
  2. jamppi64

    jamppi64 1st gear

    Mulla on tuo rakkorin 302:nen jo käyntikuntonen ja venat säädetty tuolla sysyteemillä
    että valys nollaan ja vartti kiinni, toimii loistavasti
    Hommaa helpotti se että oli jo ajossa olleet nostajat eikä kuivat
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mieluummin tekisin käymättömään koneeseen ton säädön, jotenkinhan ne säädöt täytyy olla jos sen meinaa saada käyntiin. Mielestäni todella yksinkertainen kun etenee vaikka sylinteri kerrallaan ja siitä päättelee milloin on kys. mukissa työtahti päällä jolloin voi säätää preloadin. Kyllähän konetta voi pyörittää vaikka kuinka monta kierrosta räikällä jos ei halua sytkäjärjestyksen mukaan edetä. Sit ne passailut on siinä ja kopat kii ja käymään :D
    Nostajan täyttäminen helpottaa sormitunnustelua muttei ole mitenkään välttämätön.
     
  4. camaro1

    camaro1 Gearhead

    Yks koht. helppo konsti nuitten säätö kohtien ettimiseen "ite tullu käytetty, muuta ei varmaa koulust mielee jäänykkää :odroll: " on tunnistaa pyttyjen parisylinterit.
    Eli esim. SBC 18436572 parisylinterit löytyypi lyömällä tuo sytkäjärkkä keskeltä poikki ja pinoon..
    Täsä tyylis ei tarvi kampiakselin pylpyrää tuijotella kattelee vaan mikä pytty "saksaa" nii sen sylkän parisylinteri on säätökohdas.
    Siitä sit vaa sytkäjärkän mukaan ja esim. jos aluks säädät sen ykkösen ja seuraavaks sit kasin ku ykkösen jälkee lähtee pyörittää konetta nii seurailee millon sen kasin parisyliteri "vaihtaa" eli 5--> kasi ollos sit säätömallis..

    Tulipahan taas höpistyä, saakohan tuost ny sit mitään tolkkuu..
     
  5. kippis

    kippis Gearhead

    heräs motti viimeinkin kun venttiilit sääti oikein.
    ei muuten ollu hydr. nostajat...
     
  6. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Paras konsti on ostaa LETUKKA, niin voi säätää jos tarvis vaatii... :lol:
     
  7. jiipee62

    jiipee62 Gearhead

    Öö. Koittelin tuossa käymään veneen konetta, Mercruiserin 3,7 eli 460 Fordin kansi, männät, kanget ja mercruiser alulohko, 4 pyttyä. Seissyt kauan. Ensin pyöritin tuota ilman tulppia ja keinuja jonkun hetken kun en tiennyt että öljy yläkertaan tulee tönäreitä pitkin. Keinut paikalleen ja öljy ilmestyi kaikista tikuista. Ei suostunut käyntiin, mittasin puristukset ja kolme pyttyä nollilla, yhdessä vähän painetta. Keinut irti niin tasainen pieni paine kaikkiin, tallissa liki nolla niin en kovin isoja paineita odottanutkaan. Eli venttiilit kantoi. Mitään säätöä tuossa ei ole venttiileille. Purin nostajat irti, kaikki tosi jäykkiä ja pari jotka purin oli ihan herkkiä tyhjänä. Ruuvipenkissä noi meni kasaan ja kyljessä olevasta öljyreiästä tuli öljyä, vaati vaan voimaa aika paljon, ei ventiilinjousi niin paljoa purista. Pitääkö noi nostajat painaa kasaan ennen kokoamista vai mikä, tähän mennessä kun olen törmännyt vaan noihin joissa on säätö tai muutenvaan toimineet ihmettelemättä. Vai sattuiko vaan liki joka pyttyyn yksi seisonnasta jumiutunut nostaja? Apuva. Vielä sitä vaan törmää uusiin pulmiin vaikka erilaisia härveleitä on jo liki 30 vuotta räplännyt...
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    tuossa koneessa voit rutistella tyhjäks ne, heittää takas paikalleen ja siitä tulille. On rapina hetkenaikaa aikamoinen, kunnes täyttyvät öljyllä.
     
  9. jiipee62

    jiipee62 Gearhead

    Kiitos, arveluni oli siis oikea, noin olisin seuraavaksi koittanut.
     

Kerro tästä muillekin!