Chevy SB kansien porttaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Wesku, 19.5.2002.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Itseasiassa David Reher teki vastikään uuden artikkelin samasta aiheesta, ilmeisesti ihmiset ei opi kerralla. :rotfl:
    Kannattaa ehdottomasti lukea.

    http://www.rehermorrison.com/techTalk/70.htm

    "A head that is ported without considering air speed, the size of the engine, the rpm range, the location of the valves, and a dozen other parameters isn't going to be the best head, regardless of its peak airflow. And yet I see racers who are seduced by big cfm numbers bolt a pair of 10,000 rpm cylinder heads on a 7,000 rpm short block and then wonder why the engine won't run."
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    cranelta löytyy jouset ja retainerit joilla pääsee vortec kansilla 0.55 tuuman nostoon, jos ei halua ruveta koneistamaan ohjurin päitä/alkuperäisiä retainereita. Itse valitsin tämän tien laiskuuttani.


    "The Sallee Chevrolet solution is to use Crane Cam’s 10309-1 drop-in valve spring and retainer kit which is good for .550” lift with no machining. The installed height for this Crane Cams kit is taller and the lower part of the retainer is shorter. The “AVERAGE” clearance between the retainer and seal is .575” for this kit. We have found that some of the Vortec heads, coming from the factory, do not have the valve seals driven on all the way. You need to check that they are before installing this kit. If they need to be driven on all the way, we have found that a 3/8” drive - 1/2” socket fits the valve seal just about perfect.As with all modifications to performance engines though, you should always measure to assure that there is proper clearance and fit."
     
  3. tapio

    tapio Gearhead

    Joo, tsekkasin ton jousisarjan speksit.

    Itse mietin "ghetto grind" -kikkaa eli retainerien pohjasta smirgelillä parisen milliä pois. Ei pitäis olla iso homma ja sais lisää välystä mukavasti.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mulla on toi setti hyllyssä, päädyin siihen koska vakiojousissa ei riittänyt paineet tulevalle nokalle.
     
  5. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Kiva nähdä että täällä on ihan järkevääkin moottoriaiheista keskustelua. Mikäs on hyvä monjä noiden valujen tekemiseen?

    Jossain jos olisi vielä joku 3D-scanneri, niin noillahan olisi ihan kiva leikkiä vaikka CAD/CFD-ohjelmissa. :D
     
  6. supo

    supo Double Gearhead

    Mites tälläinen kokonaisuus eli AFR:n 195 #1034 65cc,13/4 primäärit,3" kollektori ja putket,nokka ,52/,54 2800-6800rpm,victor junior imusarja ja 600 holley race,puristuksia 10,5-10,8 eli pellooko vai pistetäänkö romukoppaan!Ai niin konehan on 327 chevy 0.60
     
  7. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Minä olen käyttänyt sikafleksiä, sitä kun sattuu tallilla olemaan.
    Parempi aine voisi olla joku kaksikomponenttinen, esim elastosil.
    SikaFleksi kun kuivuu niin pirun hitaasti kylmissä talli olosuhteissa.
    Normaalisti vedän kaksi varvia massaa, ensimmäinen kerros ihan ohut ja toinen hieman paksumpi. Välissä 3pv-viikko kuivumis aikaa.
    2k tavaralla varmaan "hieman" nopeampaa.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Varmasti toimii,mut oisko lisää ruttua kova sana kun kyseessä on kuitenkin lyhyt iskuinen pata ja nokkakin jo aikamoinen!

    Varmasti reagoi kaasuun kohtuu nopeasti noin pienellä kaasarilla,mut antais varmaan vielä enemmän tehoa 750:llä vastaavalla kaasarilla,kone kun on jo kuitenkin 337cid...
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Hyvin samanlainen "mutu" tosta heräs kime2:n kanssa eli puristukset ja kaasarin koko vaikuttais kovinkin maltillisilta tohon kokoonpanoon ja myös käyttötarkoituksessa ilmeisesti ainakin aika merkittävään tavoitteeseen nähden.
    Mut menee varmaan kohtuupirteesti noinkin :wink:
     
  10. jaszu

    jaszu Gearhead

    EA:n mukaan, xe284h nokka + 1.6 keinut, tuosta lähtisi n.490hp 6500-7000rpm. 850 kaasarilla n.20 heppaa enemmän.
    Tää on ilman putkistoa, pelkillä peltisarjoilla.

    Tossa on vähän vastaava: http://www.chevyhiperformance.com/tech/ ... index.html

    Onko sun 1034 kannet vakio jousilla, oletko mitannut paineet?
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mä en kuitenkaan ihan jaksais uskoa vielä noilla eväillä ihan tollasiin lukemiin, ainakaan kotimaisissa penkeissä. Oma arvaus osuis 400-450 hp välille :wink:
    Mut voin olla väärässäkin ja ameriikan dynomittauksissahan toi toki vois onnistuakin, pitää viedä se vaan sinne mitattavaks :rotfl:
     
  12. supo

    supo Double Gearhead

    Tuota,sama koneen alakerta linkosi 1500 kilosen -37 Pontiacin 12.4 lukemiin ja saatiin takapyöristä n.350 oli mikkikannet siistityt,torker2 Hedmanin "paremmat" peltipakosarjat ja astetta miedonpi mekaaninen laahaava nokka ja 3000 stallinen limppu.Nyt koneen lohkotasosta n.1 milli pois(männät nyt tason pinnassa),Afr:n kannet #1034,victor jr,astetta "rankempi"laahaava mekaaninen nokka,Hookerin 1 3/4 primääreillä 3" kollektori ja 3600 stallinen limppu ja aika toivottavasti 11,8s.Toi puristus voi olla tuolla 10,8-11 todellinen mutta rullilla käynti ja avauskisa Motoparkissa osoittavat todellisen VOIMAN!!Tarkoitus oli että olisi 400 kaakkia takapyöristä mutta jos vähän enemmän niin otetaan mielellään vastaan!!!Toi B.B.Chevyn arvio ossuu sammaan mitä tiällä on aateltu!!
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä noilla muutoksilla pitäis tehon nousta tuon reilun 50hp:n verran et hyvinkin voi antaa takapyöriltä sen 400hp,samassa penkissä missä tuo aiempi on mitattu!
    Tuo liki 11:1 ruttu varmasti auttaa asiaa tuon jytymmän nokan kanssa!!!
     
  14. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Itsekin tuossa miettinyt että joku 2K-aine pitäisi keksiä. Tuo sikaosasto varmaan melko hidasta kuivumaan, kun kuivuminen perustuu puhtaasti haihtumiseen. Täytynee tsekkailla noita ameerikan sivustoja, mutta varmaan täältä suomestakin löytyy ihan käypä ja kohtuu järkevän hintainen aine, kun vaan keksii, mikä se on. Pitänee varmaan ottaa yhteyttä jonkun merkin maahantuojaan tai johonkin.
     
  15. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Nus nus,,,,Sikan kuivuminen perustuu ilman kosteuteen ei haihtumiseen, oli pakko :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  16. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Minkä sorttista simulointia olet tuon VE:n määritykseen käyttänyt? Itse kun en vielä oikestaan ole muuta keksinyt kuin rehellinen dynotus. Dynomationilla jotain olen kikkaillut, mutta ei ole oikeastaan mitään kuvaa siitä, kuinka lähellä totuutta se mahtaa näyttää. Köyhä kun olen niin pitäisi aina laakista saada tehtyä toimiva motti, ilman sen suurempia dyno-optimointeja. Mahdotonta? :D Pipemaxiin olen hieman viimeaikoina tässä tutustunut, mutta siinä kun ei ole oikeastaan mitään simulointia, niin VE on se iso kysymysmerkki siinä. Muutenkin tuntuisi että tuo VE:n ennustaminen melkoisen vaikealta tehtävältä. Siihen kun vaikuttaa lähestulkoon kaikki mahdollinen.

    Mielenkiintoista muuten jos F1:ssä on pienempi keskimääräinen virtausnopeus kanavassa kuin Pro Stockissa. Liekkö sitten niin paljon kehittyneempää tekniikkaa, kuten muuttuvapituuksinen imusarja (EDIT: ja muuttuva nokan ajoitus) jolla saa pulssin kohdalleen joka kierrosluvulla, millä voi vähän kompensoida hieman ylisuurta kanavakokoa vai mikä lienee taika? Se on ymmärrettävää kyllä, että F1:ssä pienin kanavan poikkipinta-ala olisi juurikin ohjurin kohdalla, koska F1:ssä käyttävät moniventtiilijuttuja.

    Mistä muuten olet moisia faktoja kaivanut? Varsinkin nuo F1-asiat, kuin myös tuoreimmat Pro Stock-opitkin kun tahtovat olla aika salatiedettä, ainakin maallikoille, eikä niistä paljon huudella kylillä. :)

    EDIT2: Jahas, juuri katselinkin sivustojasi, niin ihan samoja ohjelmia tunnut itsekin käyttävän. :D

    EDIT3: Itse olen käyttänyt ihan tuota vanhaa DOS-versiota tuosta Dynomationista. Meinasin uuden version hommata, mutta opiskelijabudjetista piti sittenkin pihistää. Tuosta Pipemaxista olisikin kuulemma tulossa uusi versio, missä olisi ihan tuota simulointiakin luvassa ja ihan muutaman kuukauden päästä, sanoi Larry. Mielenkiinnolla odotellen.
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    No eikös se nyt juurikin perustu siihen liotinosan haihtumiseen. Mitä suurempi ilman kosteus ehkä saattaa hidastaa (en tiedä todellakaan tarkkaan mutta veikkaisin näin tässä äkkiseltään). Ei ole tuo kemia vahvimpia puoliani, jos ei nyt oteta Alkon-luetteloa kouraan. :) Vai meinaatko että ilman kosteus aiheuttaa puhtaasti jonkun kuivumisreaktion ja haihtumisella ei ole mitään tekemistä sen kanssa??? :S En nyt jaksaisi ihan näin uskoa todellakaan. :D Nusnus takaisin! :D

    No vielä piti vähän edittiä:
    Eli oman käsityksen mukaan tuollainen perussilikoonimönjä on sekoitettu vain johonkin liuottimeen, mikä pitää sen "juoksevana" ja kun liuotin haihtuu pois niin aine kovettuu kaikessa yksinkertaisuudessaan. Eli käsittääkseni tällä ei ole muuta tekemistä sitten sen ilman kosteuden kanssa, kuin kostea ilma ei ehkä sido sitä liuotinta enempää itseensä jos siihen on jo sitoutunut vettä. Mutta viisaammat korjatkoon. Itseasiassa tämä menee enemmänkin fysiikan, kuin kemian puolelle, mutta jos sikamönjän kuivuminen perustuisi pelkästään ilman kosteuteen niin tietäjät kertokoot mikä ihmeen kemiallinen reaktio tämän sitten aiheuttaa, mielellään perustelujen kera. :S

    Jos vielä ruvetaan eri lämpötiloja ajattelemaan, niin haihtuminenhan on nopeampaa korkeammissa lämpötiloissa, kuten sillä on monesti myös kemiallisia reaktioita kiihdyttävä vaikutus. :)

    Pannaan vielä parina esimerkkinä bostikki (haihtuminen) ja epoksiliimat (kemiall. reaktio).

    Terv. Nusnus oli pakko
     
  18. tapio

    tapio Gearhead

    Varmista, että pakoputkiston vastapaine on mahdollisimman pieni. Nokan ollessa noinkin raju overlap nousee isoksi, jolloin mahdollinen vastapaine tappaa tehot.

    Usein noi rajut nokat on suunniteltu avoimille peltisarjoille, mutta katukelpoisessa autossa (=pakoputket ja vaimentajat) ne eivät vain toimi johtuen edellämainitusta faktasta.
     
  19. supo

    supo Double Gearhead

    Tuskin tuo pakoputki puoli ahistaa kun ei ole kollektorin jälkeen kuin puolisen metriä 3 tuuman suoraa putkea ja 3 tuuman Applen suorat äänentuhoojat.Taitaa olla vähän vähissä nuo katuajelut nyt vähäksi aikaa.Ei sillä että eikö tuolla voisi ajaa mutta toi kulutuspuoli on vähän noussut viimeaikaisten viritysten ansiosta kohtuullisen suureksi että ajellaan ajot jollakin muulla!!
     
  20. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Ei mitenkään yllättävää näissä jutuissa :rotfl:
    Sulla sentään kelpaa (toistaseks :poff: ) vielä ihan pumppu 98 eikä tarvi käyttää 5€/litra hintasta kisalientä mitä esim. meidän pikkunen jo haluaa :p

    Ja kyllä toi pakopuoli sulla varmaan tollasenaan pelaa kun aikas avarahan tuo on ja vaikka onkin jo vähän ralli niin ei tollanen nokka nyt todellisuudessa oo vielä kuitenkaan kovin hirmunen :wink:
     

Kerro tästä muillekin!