BMW Z3 käyttökinneriksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja lesabre, 15.3.2009.

  1. lesabre

    lesabre 1st gear

    olisiko tuosta hyvä kinneri vaimolle käyttäautoksi? Auto on USA:ssa tehtykin eli sinänsä oikealta osastolta kyselen 8) (toinen syy on se, että bmw-foorumeilta en löytänyt haullakaan YHTÄÄN kirjoitusta näistä autoista..Lienevätkö sitten liian erikoisia vai mistähän lienee kiinni).

    Eli haussa alle 100 tkm ajettu Saksasta (huoltoviholla ja mielellään BMW:llä huollettuna vielä). Koneeksi ajattelin jotain 2.x litraista (ovat kutosia jo ja se 115 hv on mielestäni jo paperilla liian mopo, häviää se ajamisen ilo kun pitää vinguttaa..). Onko käyttökokemuksia noista? Hyviä ajaa, kulutuksia, tyyppivikoja? Ilmeisen luotettavia pelejä (ainakin ADACin tilastoissa luotettavin saksalainen 90-luvun lopulta!)?

    Saisi jo kohtuu summalla kätevästi pysäköitävän auton, jolla vähän eroaa tuolta harmaiden corollien keskeltä (ja avo on aina avo).
     
  2. D 51

    D 51 1st gear

    Tuo on E36 ja 46:en sekoitus.Ihan toimivia mutta pieniä kuin ...
    Keula on aika pitkä mutta siihenkin tottuu kun vähän ajelee.

    Mut teknillisesti suht perusjuttua joten ihan toimivia vehkeitä.
     
  3. tammercity

    tammercity Gearhead

    Kaverilla oli pari kesää takaperin 1996 vm. tosin vaan sillä 1.8 koneella.

    Olihan se ihan näppärä kaupungissa ja perä oli ihan olematon.
    Ihan heti ei haluais perä osumaa ottaa sen kyydissä.

    Mittaristossa lähti ainakin heti ne mittarien kromi rinkulat irti ja pyöri siellä mittariston kuomun sisällä sitten.
    Ei koskaan saatu aikaseks purkaa sitä mittaristoa ja liimailla takasin niitä rinkuloita paikoilleen.

    Itse kun olen about 175cm pitkä niin ahdisti olla siellä sisällä varsinkin katto kun oli kiinni.
    Jos enempi kuin 180cm olette pitkiä niin paikat on luultavasti enemmän kuin ahtaat.

    Ihan näppärä pikkuauto tosiaan jos ei ahtaudesta niin välitä.
    Tosin tarina kertoi että jotain olis koneesta mosahtanut melkein saman tien kuin kaveri sen oli liikkeessä vaihdellut toiseen vehkeeseen.
    Koskaan en tosin kuullut mitä siellä oli hajonnut eikä niitä kilometrejäkään silloin ollut muistaakseni kuin hitusen päälle 100tkm.
     
  4. Adenoid

    Adenoid 1st gear

    Z3:sen omistajana voinen myös osallistua tähän.

    Auto on tosiaan uskomattoman ketterä ajaa kaupungissa, sekä pysäköidessä. Se on kapea, lyhyt ja kulmat hahmottaa tosi hyvin. Matalahan se on, mutta mitä hittoa, ei tässä kai oltu citymaasturia hakemassa. Ovista nouseminen kapeilla parkkipaikoilla on sitten taiteilua, kun kynnys on korkea, vähän leveähkö, ovi pitkä ja rättikatto nostettuna oviaukko kaartuu aika nopeasti alas. Mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee, pahempiakin on.

    Kaistanvaihdoissa megaleveä rättikaton pilari tietysti peittää vähän, mutta toisaalta takaikkuna on ihan niskatukien takana, joten kuikistelu oikealle onnistuu hyvin.

    Koneet noissa Bemareissa on ketjumallisia, joten hihnoista ei tarvitse juuri välittää, ja muutenkin E36/E46-tekniikka tuntuu aika idioottivarmalta ja osat halvoilta. Toisaalta, ketjuvetoinen nokka tarkoittaa ettei vesipumppuakaan tule vaihdettua, mikä saattaa johtaa sitten kunnon konerikkoon jos vesi ei enää kierrä. Mutta jos tämä puoli on kunnossa, on kone oikeasti ihan idioottivarma. Paljon isommissa 500:ssa ne kestää sellaisen 400tkm avaamatta, joten tän kanssa ei liene myöskään mitään ongelmia. Samoin BMW:n perinteisesti kulutustavaraa olevat alustapuslat ei ole kevyessä autossa ongelma.

    Taka-akselisto on muuten E30:sta. Mun oma auto on M-sport-alustalla ja lukkoperällä, riemukas ajaa talvella, mutta äkkinäiselle varmaan vähän petollinen. Pitoa löytyy kyllä, mutta kun se irtoaa, se irtoaa tosi nopeasti. Toisaalta lukkoperät on tosi harvinaisia noissa pikkukoneisissa, joten todennäköisesti toista ei ihan heti tule vastaan.

    Toi kuskin pituusjuttu on mielenkiintoinen: mä olen 189-senttinen köriläs, ja koeistuin yhden 2.8-litraisen version, mutta siinä osui vakiopenkeillä pää katon tukirakenteisiin istuessa, joten ei pystynyt edes harkitsemaan. Sen sijaan kokeilin ihan arvalla vielä 1.8-litraisen mallin. Ja kas: ei mitään ongelmaa, tilaa on pystysuunnassakin. Molemmissa täsmälleen samat penkit, sähkösäädöillä (pituus ja kallistus). En tiedä onko pohjalevyissä sitten eroja näiden kesken, mahdollisesti, vai oliko isolohkossa penkin rajakytkimet munilleen säädetty. Ohjaamo on kyllä kompakti, mutta kyllä siellä tilaa on kahdelle ihan aikuisen kokoiselle.

    Tavaratila ei ole kovin häävi, mutta sellainen kuitenkin on. Matkalaukku ei mahdu, pari lentolaukkua mahtuu kyllä.

    Bensarosvouksesta ei voida ainakaan pikkukoneella puhua: maantiellä menee kuusi litraa, moottoritiellä 7.2 ja yhdistettynä taajama-ajona sellainen 8.4 litraa. Talvella, nastarenkailla. Mulla on just 115-heppainen perusmalli, eikä sillä kyllä jalkoihin jää missään. Auto on kevyt, joten se liikkuu siedettävästi jo tollaisella mehulingolla. Ja BMW:n kuusimukisten vakuutusmaksut on luokkaa "miehekkäät".

    Jos Z3 kiinnostaa, niin 1/97 jälkeen tehtyihin saa turvakaaret kiinni, sitä vanhemmista niille ei löydy edes kiinnikkeitä. Muistaakseni '98:iin tuli jo luistonesto/ajonvakautus vakiovarusteeksi.
     
  5. Uoti

    Uoti 2nd gear

    Meillä oli joskus parivuotta sitten tommonen 1.8 -97 mallinen Z3 bemu vaihtoautona ja yhden pitkän viikonlopun sillä ajelinkin ennekuin myytiin pois... Itse rakastuin autoon välittömästi ja jos emäntä olis tommosen halunnut, olis semmonen meille 2 autoksi tullut! Hiton hyvä ajaa kun painopiste matalalla, ja toi 1.8 riitti vallan mainiosti normi cruisailuihin!
    Nyt kun perhe kasvanut, niin tommonen E46 avo olis passeli, mutta toi emäntä edelleen hankaa vastaan... :argue:
    Ovat kuulemma vain sen jatkeita tai ihan "amis malleja"... :odroll: No nyt se ajaa t-sport yariksella mihin on täytynyt laittaa 17" pyörää ja madallus jousta, ei siis mikään amis auto... :rotfl:
     
  6. Cliff Barnes

    Cliff Barnes 1st gear

    Jostain muistan lukeneeni, että alkupään z3:sta olis ratkeillut alustan hitsailut takapäästä, mutta saattaa olla höpöpuhettakin.
     
  7. Adenoid

    Adenoid 1st gear

    Mun muisti ei tue Cliff-sedän juttua, mutta ei kai sekään nyt mahdotonta ole. Tollainen takapään hitsausten pettäminen on tollaisissa Z3:n ikäisissä autoissa todennäköisesti jo korjattu takuun piikkiin, joten en jaksaisi siitä huolehtia.

    Tossa kuitenkin TÜV:n tuore katsastusraportti saman ikäluokan autojen vioista (ensin malli, sitten vikaprosentti, ja lopuksi keskimääräiset kilsat. Ihan hyvin näkyy Z3 pärjäävän, taakse jää muunmuassa eräs luotettavuuden perikuva, sijalla 6...):


    1. Porsche 911 5,6 88000
    2. Toyota RAV4 9,0 122000
    3. Toyota Starlet 10,0 108000
    4. Mercedes-Benz SLK 11,7 94000
    5. BMW Z3 15,2 92000
    6. Toyota Corolla 15,7 117000
    7. Mitsubishi Space Wagon 15,9 143000
    8. Toyota Carina 16,0 143000
    9. Mazda MX-5 16,6 102000
    10. Mitsubishi Pajero 16,7 159000

    Tilastot on kivoja, joten laitetaan perään vielä GTÜ:n vastaava taulukko, jossa lopussa on vikojen määrä sataa autoa kohti, luokka urheiluautot:

    1. Porsche 911 31,5
    2. Porsche Boxster 47,7
    3. Mazda MX-5 57,4
    4. Mercedes-Benz SLK 61,7
    5. BMW Z3 / Coupé 66,9
    6. Audi TT 67,5
    7. Mercedes-Benz CLK 73,8
    8. Alfa Romeo GTV / Spider 102,8
    9. Volkswagen Golf Cabrio 109,0
    10. BMW 3-sarja Cabrio 116,7
    11. Opel Astra Cabrio 141,2

    Että saa käsityksen mitä toi vikaindeksi tarkoittaa (mä en tiedä vieläkään), niin laitetaan pari vertailuautoa muista luokista:

    Jeep Grand Cherokee 167,7
    Chrysler Voyager 181,4
    Toyota Corolla 63,3
    Mercedes-Benz E-sarja 117,0

    Ai mitäkö näistä oppii? No ei mitään. Ihmeessä vaimolle se Z3 alle, on käsittämättömän hauska ja "käteensopiva" auto ajaa.
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    toi tilasto nyt on mitä on kun kyse keskieuroopassa tehdyistä testeistä...joten hiukan skeptisyyttä kehiin jos meinaa sillä autolla ajaa myös suomessa....mut tämä nyt jääköön taka alalle..ei voi suoraan verrata suomeen

    ..omaa kokomusta....z3:mesta!!

    äääreest hauska lelu!! ei voi kieltää...mut käyttö autona tai edes käyttö/harraste autona 50/50 :-?

    ite en ole iso(187cm/85kg) mut en vaan löytäny hyvää ajoasentoa!! eikä ne polkimet ollu mitenkään "hyvin"...kiitos tästä pitkän selkäni!!

    avossa katto hikoo aivan "sairaasti" koska sisätila on pieni joten lämpötila vaihtelut vaikuttaa todella nopeasti!! eli ihan arki käytössä "homehtuu" katon sisäpinta(tämän kuulin auton omistajalta iteltä) eikä kuulemmma auta vaikka ei tupakoi ja siivoo/puhdistuttaa(autopesufirmassa) määrä ajoin sisältä!! :eek:

    ja sen minkä ite huomasin nyt viimeks kun moisella ajoin niin liian "urheilu auto" ei istuu liian "syvällä" jos toppaa useamman kerran kaupungille "asioimaan" niin rupee olee 3-4:jän kerran jälkeen "äheltäminen" et pääsee ylös jollain ihmeen "vipuliikeellää" penkkiin nojaten se sujuu....enkä mää nyt niin kankee oo.....tietty jos on sirorakenteinen ja notkea ja ketterä ja tottunu ittensä kankeemaan "kenkälusikalla "autoon sisään mikäs siinä mut "käyttöauto" sana ei oikeen sit sovi jos "masentaa"kömpiä ratin taakse!! iahn kuin johonkin 80-vetteen kantee 120kg äijä ittensä sisään, niin ei se sinne mitenkään vaan "hyppää" :D

    mut leikki kaluks ääreest hieno ja jotenkin "huokean" hintaisija jo nyt!!

    selkeesti potenttialista "keräilyyksikkö" ainesta kun siihen nyt jo rupee ostaa uutta penkin päälistä ja rattia yms. kamaa mitä saa viel uutena niin 20vuoden päästä museo leimaan!! meinaa on ehjät ja rakentamatomat yksilöt jotensakkin harvassa muutaman vuoden päästä......sen verta mobiili verta musta löytyy....
     
  9. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Harmi kun on menny toi Bemarin imago sellaseks ,että eipä ilkee ees kyytiin mennä :rotfl: .
     
  10. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Onkos noi kaikki Coupe mallit 2 paikkasia, vai onko niitä tehty myös takapenkein?
     
  11. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    [​IMG]

    Onhan se Bemari hyvä ajaa ja on urheillullinen ajettava, harmi vaan että kaikki lähipiirissä BMW:llä ajavat kuljettavat tuntuvat olevan kusipäistä sorttia. Tämä ei ollut yleistys vaan omakohtainen kokemus.

    Eipä taida olla muuta lisättävää :wc:
     
  12. Adenoid

    Adenoid 1st gear

    Ei, kyllä ne on kaikki kaksipaikkaisia. Korirakenne ei mahdollista takapenkkejä, avoautoksi kun on alunperin suunniteltu.

    Tää ongelma koskee kaikkia avoautoja, jos katto yleensäkään pitää vettä. Tosin, sama ongelma on sitten myös esimerkiksi veneissä. Kyllä oikeat kemikaalit (esim. veneiden kuomuihin tarkoitetut homeenestoaineet) ja säännöllinen puhdistaminen pitää sen homeen kohtuullisen hyvin poissa. Toinen on tietysti hyvä ilmanvaihto autossa - eli mahdollisimman paljon katto auki!

    Mitä tulee tohon autoon laskeutumiseen ja autosta nousuun, niin jos kroppa ei taivu sinne urheiluautoon, niin ainoa vaihtoehto taitaa olla jonkunlainen kompromissiauto. Esim. Peugeot 1007:ssa on tosi kivat liukuovet ja penkit korkealla, helppo nousta kyytiin vähän huonoselkäisemmänkin... :p

    Mä luulin että toi juttu oli joskus 1980-luvulla, mutta ehkä sitten näin.
     
  13. bb

    bb 1st gear

    Onpa (faikku 66) nähty kyseisen merkin kyydissä. :wink:
     
  14. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Nuissa uudemmissa kuin -98 remareissa tahtoo olla tuo ABS-ohjainyksikkö aika paska. Tai no sen sijoitus on huono.

    Eli vanhemmissa on yleensä ohjainyksikkö hanskalokeron takana ja erilliset ohjain releet, mut noissa uudemmissa on releet muutettu fet:ksi ohjaiyksikköön ja laitetu koko komeus pumpun kylkeen kiinni konehuoneeseen.

    Nuita menee kuin karkkia noissa ja ovat niin 3-sarja 5-sarjan jne. vehkeiden vitsaus. Ja uusien hinnat on mitä on. Itselläkin parhaillaan emännän bemariin menossa tuommoisen ABS-yksikön vaihto. Hankalia vaan löytää oikeilla koodeilla, kun uuttakaan ei oikein raskis ostaa.
     
  15. mke77

    mke77 Gearhead

    siinäpä se ....se hytti on liian tiivis ja liian pieni!! hyvillä aineilla sa pidettyä "normaali-avon" sisäkaton pysymään siistinä mutkun toi z3:men kapiini on niin olemattoman pieni!!vertaus mallina vois pitää joku 60-triumpin avo tai mg:n vastaava!! noissa engelsmanneissa toi on toteutunu jo uutena tehtaala toi tuuletus.....ei vedä jäähän eikä huuruun eikä kostu kun hytissä vallitsee täysin ulkopuolinen ilma ja viima :rotfl:
     
  16. D 51

    D 51 1st gear

    Tuota nyt en ihan suoralta kädeltä allekirjoita.Toki myönnän että -96 eteenpäin E39:n abs-yksiköt on hiukan heikkoja.Varsinkin 98 jälkeen valmistetuissa on noita murheita.Mutta E46:en ohjainlaitteet on kylläkin ollut äärettömän toimivia.
     
  17. Argonal

    Argonal 1st gear

    Mitä tulee tuohon kostumiseen niin se kyllä avossa pitää paikkansa, kosteutta tiivistyy eri tavalla. Mutta pitää puhallusta ja lämpötilaa tarpeeksi korkealla niin ei avo mitään homehdu. Katot yleensä tiiviitä, jos vuotaa niin tiivisteet valskaa, näin ainakin oli itellä. Kaatosateen jälkeen pyyhe perseen alla liikenteeseen.. Talvella avo oli lämmin, suorastaan kuuma! Ottasin kyllä avon taas koska tahansa.
    Ja oli mulla kerran lainassa Z3 ja Z4:kin. Z3 on tosi hyvä kyllä ajaa, ja ketterä. Suositan melkein isommalla pannulla, meinaan tekee jännän "tunnun" pieneen autoon. Mun mielestä autoon kapuaminen ei vaatinut
    mitään ylimääräisiä voimisteluliikkeitä, ja kyllä reilu 180cm pitkä ajoasennon vielä saa. Kyllä mä suosittelisin! Kiva auto kyllä!
    Z4: se taas on... tuota... aika mainio, lyhyesti sanoen :)
     
  18. Adenoid

    Adenoid 1st gear

    Juu, tiivisteet pitää tietysti olla kunnossa. Itse kattokankaan tiiveyteen auttaa säännöllinen käsittely jollain sopivalla aineella - vaihtoehtoja on sitten molemmista ääripäistä: Autoglymin purkki/sieni-yhdistelmä maksaa 35 euroa, ja sillä tekee katon kahdesti. Bilteman veneosastolta ostettu purkki maksaa 5.90, toimii ihan yhtä hyvin, ja riittää kolmeen-neljään käsittelyyn. Canvas Protector on Biltsun nimi aineelle, AG:n nimi taisi olla joku cabriolet hood renovator. Mulla on poistunut kaikkien avoautojen vuoto-ongelmat näillä keinoin.

    Niissä vanhoissa britti-sporteissa oli kyllä myös pienet ohjaamot, mutta ne kyllä vastaavasti vuotivat vettä sisään joka kohdasta... :D

    Nyt muuten löytyi tukea tolle Cliff Barneksen takapään repeytymishommalle: ongelma on koskenut Z3M-sarjaa, niissä perämurikan ympäristön hitsaussaumat ovat kokeneet välillä kovia. Toki jotain tekoa voi olla sillä, että M-mallissa on melkein kolme kertaa enemmän voimaa kuin perus-Z3:ssa... :odroll:
     
  19. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    No joo vähän ehkä tuli turhan karkeasti lytättyä, mutta kyllä noita E46 ohjaimiakin menee jonkin verran (ja nuita samoja "e46:n" yksiköitä löytyy myös e36 farmarista)

    Juuri avasin vanhan e36 -99 farkun ABS-ASC yksikön ja murtuneita tinauksia piisas. Komponentitkin oli varmaan haulikolla ammuttu paikoilleen eikä SMD-koneella ja kannessahan komeilee laadun tae Made in MEXICO. :lol:

    No joo Bmw:ssa noi kylmäjoutokset on aikas arkipäivää esim. mittareissa, mut niidenkin kans pystyy elää jos ei ota niin vakavasti.

    Semmosia pikkuvikasia liskujahan noi vanhat bemarit on, mut nykyisin oikeestaan ainoita vaihtoehtoja itelle käyttöautoksi, kun asiahan on vissiinkin niin, että jos autot ois tarkoittettu etuvetoisiksi, niin ihmiset ois luotu kävelemään käsillään. Tai jotain...
     
  20. zzracing

    zzracing 1st gear

    Joo hyvin se passaa talvi/käyttöautoksi
    Mulla oli aikoinaan moinen Z3 coupe 2,8, oli kyllä kiva peli ajella.
    Meilläkin kun koira löytyi niin se konttiin ja menoksi rouvan kanssa.

    Hyvin pelas kesät-talvet ja oli lämmin..

    Kiva sillä oli leikkiä talvella kun istui melkein taka-akselin päällä oli linkkuja helppo vetää(tietenkin lukkoperä helpotti asiaa myös).

    Perus varmaa tekniikkaa joka on koeteltu monessa muussakin mallissa eli osia kyllä saa ja ei maksa paljoa.

    Kylhä noilla BMW:llä on tullu viimoset 13 vuotta kurvailtua ja pelaavat niinkuin "ihmismieli" eipä ole ollut valittamista.

    Tuosta E39 jutuista vielä mulla tällä hetkellä(ollut jo 3 vuotta) -99 530D Touring 310tkm ajettu nyt,
    eikä mitään kuluvia kummempia vikoja(jarrut /iskarit) ole ollut...
    en tiä kannattaako jotain yksittäisiä vikoja lietsoa täällä esim. satunnainen ABS tms. Kaikissa näissä vanhoissa läjissä on merkistä riippumatta omat juttunsa.
    Ei mulla ole ollut minkään bmw;n kanssa esim.abs:seissa mitn vikaa.

    Terv, -Teemu-
     

Kerro tästä muillekin!