Välijäähdytin kuparista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja cartman, 13.1.2004.

  1. cartman

    cartman 1st gear

    Miksi ei? Onhan kuparilla parempi lämmönjohtavuus, kuin alumiinilla. Haittapuolia, jos ei painoa oteta huomioon?
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Hinta ainakin.
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    Alumiinilla on korkeampi ominaislämpökapasiteetti, eli se sitoo paremmin lämpöä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    heheh alumiini mika sitoo paremmin lämpöö!!! eiköhän se oo että itä painavampi metalli sitä paremmin sitoo lämpöö? taitaa noissa coolereissa olla paino se syy alumiinin käyttöön.
     
  5. ido59

    ido59 Gearhead

  6. blazer

    blazer 1st gear

    ei vaan kupari luovuta pois ja ota vastaan sitä lämpöä yhtänopeasti kuin alumiini.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Väärin, tuota se kupari just paremmin tekeekin. Kts. edellä mainituista linkeistä kohta: lämmönjohtavuus.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikö olennaista ole lämmönjohtavuus?

    Wattia jaettuna (metri kertaa kelvin).

    Alumiini
    Lämmönjohtavuus 237 W/(m × K)

    Kupari
    Lämmönjohtavuus 400 W/(m × K)
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Paljos kullalla on?
     
  10. barfly

    barfly Gearhead

    ja platinalla?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    MAOLin taulokkokirjan mukaan lämmönjohtavuudet

    alumiini: 237
    hopea: 429
    kulta: 318
    kupari: 400
    platina: 71,6
    rauta: 80,4
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Cool...hopeinen välijäähdytin :smile:

    -JJ.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mitens lyijy, eiks se johda kanssa aika hyvin lämpöä?
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

  15. Mjjv

    Mjjv 1st gear

    Piitääkö paikkaansa että jossain Jaguar:ssa olisi konepelti tehty kuparista, lämpö ongelmien takia???
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ottakaa huomioon rajapintojen vaikutus=> lämmön siirtyminen rajapinnoista. Varmaan huomionarvoista on lämpötilaeron vaikutus. Luulempa että ei ole käytännössä suurta eroa olipa alumiini tai kupari.
     
  17. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuskin; eihän kupari ruostu.
     
  18. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

  19. ido59

    ido59 Gearhead

  20. Pecan

    Pecan Gearhead

    Hassu juttu, mutta toimittaako välijäähdytintä maalata mattamustaksi? Musta kappalehan säteilee lämpöä paremmin, kuin hieno, kiiltäväksi puleerattu pinta.. Mutta onko tavallinen maali tässä tapauksessa pikemminkin haittana eristeenä? Alumiinin tapauksessa tosin oksidoituminen ilmeisesti lisää emissiivisyyttä huomattavasti..
     

Kerro tästä muillekin!