maalaus kammio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja willalande, 25.3.2009.

  1. willalande

    willalande 2nd gear

    tehtiinpä tuossa oma maalaus kammio. mitat olis pituus 8,5m ja leveys 4,5m ja korkeus 2.90m.vielä olis ilman vaihto hommat tekemättä ja olisko jollain ehdotuksia sen suhteen? lattiaa en ala repimään auki poiston takia. ajatuksena oli että perä seinään ylä ja ala osaan 200mm putket imu reijillä ja pihalle naapurin ruusupuskaan :p tulo ilma tulis lämpimän tallin puolelta oviseinän yläosasta suodattimen kautta tietenkin. vai olisko jotain hienompaa ja parempaa ehdotusta? eihän tässä siis mitään ammattilais pro tason maalamoa ole tarkoitus tehdä vaan harrastus käyttöön sopiva ja satunnais maalauksiin käypänen. hitsaus ja kittihommiakin tullaan tässä tilassa tekemään että saa pölyt ja savut paremmin pihalle. siis minkälaisia viritelmiä löytyy ja toimiiko se usvan poisto?
     
  2. delsol

    delsol 1st gear

    mulla on seinään sahattu reikä joka on "tunneloitu" 200L tynnyristä leikatulla renkaalla,imurina on navetasta irti revitty jonniin sortin poistoimuri joka menee just siihen tynnyrin reikään.On meinaan varustettu vielä portaattomalla kierroksen säätäjällä 8)
    imee maalisumua kuin virolainen horatsu makkaraa.
    tässä ideana olisi siirtää imuri sivuseinältä päätyyn ja tehdä tämän kaltainen reijitetty putkisto mutta käytän kotelointina vaneria jotta ei tulisi hukka tilaa liikaa.
    [​IMG]
    tolla systeemillä imee takuuvarmasti tasaisesti ympäri tallia kunhan imurissa riittää potkua.

    tuloilman aukkoja en laiskuuttani/kiireiltäni vieläkään viimeiseen kahteen vuoteen :lol: kerennyt tekemään joten ilma tulee joko tuuletus ikkunasta suoraan ulkoa ja kylmältä puolelta hallista....
    nyt on pakko toteuttaa keväällä se suodatin ratkaisu kun loppukesästä tulee ongelmaksi se kun ilmassa lentelee sitä perkeleen pumpulia jota tulee horsman kukinnoista ym. rehuista.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    poistoilmalle vain alaosaan imut.tulo vastakkaiselle puolelle kattoon.tulopuhaltimen pitää tehdä imun ollessapäällä pieni ylipaine kammioon.ei vedä roskia raoista eikä kiertele pölyhiukkaset ilmassa vaan painuu alas.
     
  4. willalande

    willalande 2nd gear

    juu tuossa kuvassa oleva imuputket sivuilla on varmasti tehokas.itsekkin tuumailin että kyllä tehokkaalla imulla höyryt poistuu,mutta imee varmaan pölyt kaikista raoista sisään.eli pitäis kyllä olla sittenkin se tulo ilmakonekkin.
     
  5. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mihinkäs fysikaaliseen ilmiöön tää perustuu?
     
  6. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Katsoppa lentääkö autossa kärpänen kun puhallin pyörii täysillä.

    Noissa DIY kammioissa noiden poistoreikien koossa kannattaa huomioida poistoputken poikkipinta-ala. Pienten reikien yhteenlaskettu pinta-ala pitää olla aavistuksen pienempi kuin itse poistokanavan poikkipinta-ala. Tällöin imu on tasainen ja yhtä vahva jokaisessa poistoreiässä.

    Tulopuhallin sitten sen verran tehokas, että kammio ylipaineistuu. Ei leijaile roskat eikä kärpäset tuoreeseen maalipintaan. Maalikin tasoittuu paremmin kuin alipaineisessa tilassa.
     
  7. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    "Kärpänen ei lennä" HAHA ei jumalaare, nythän te vitsin murjasitte. Eli sellainen fysiikan laki. No jos puhuttais ihan asiaa. Kevyet hiukkaset laskeutuvat nopeammin mitä pienempi ilmanpaine on. Kaikista nopeammin tippuu tyhjiössä. Esim jos tiputat kiven ja höyhenen tyhjiössä, ne osuvat yhtä aikaa lattiaan. Ja vastaavasti kun ilmanpaine nousee myös ilmanvastus nousee, ja hiukkaset leijuvat kauemmin! Tämä tiedettiin jo 1600 luvulla, nytko OD:ssa kirjoitetaan tämäkin uusiksi? :rotfl:
     
  8. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Et muuten varmasti malta olla ensi kesänä katsomatta sitä, että siirtyykö se kärpänen jalkamieheksi kun tinttaat puhaltimen autossasi täysille. :rotfl:

    Ja eiköhän tuossa tulo- ja poistopuolen asemoinnissa, puhaltimen/imurin tehoilla kuutioissa mitattua sekä sillä saavutettavalla virtauksella liene se suurin merkitys tuon pölyn liikkeissä. Satavarmasti pöly laskeutuu ja poistuu tälläisestä kammiosta nopeammin kuin normaalissa ilmanpaineessa ja johtuu juuri tästä ilman virtauksesta. Ylipaineistus takaa sitten tilan pysymisen vapaana ulkoa tulevilta uhilta. Ylipaineistus myös tasoittaa maalipintaa, kuten jo tuolla aiemmin on todettu.

    Fysiikan lait siis olisivat sellaisenaan tuhoisia jos ajatellaan laadukasta maalausta joten niitä kierretään nyt lisäämällä ilman virtausta haluttuun suuntaan.

    Ja lentäminen olipa kyseessä kärpäsen tai lenkokoneen perustuu paine-eroon siiven ylä- ja alapinnan välillä. Jos tätä paine-eroa häiritään esimerkiksi ylipaineistuksella on hyvinkin mahdollista että se tarinan kärpänen siirtyy kiltisti apostolin kyytiin.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    näin aikoinaan opetettiin maalauskammioista ja itse rakenteneena ja työkseni maalanneena on toiminut.sinun kannattaa olla yhteydessä saico,sata ym valmistajiin ja näyttää kuinka maalaat tyhjiössä autoja.minkälaista ruiskua käytät tyhjiö kammiossa,ei ole meillä vielä maaliedustajat eikä sata yhtiö antanut mitään informaatiota kyseisistä laitteista.tekniikka se vaan menee eteenpäin :eek:
     
  10. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    hmm...itsekkin on tullu maalailtua työnpuolesta pitempiä aikoja varmaa 10:ssä eri kaapissa ja kaikki on pelannu ylipaineella(n20-50pa),merkkeinä mm:saico,blowtherm ,usi italia jne ja myös kotimaisissa lvi-yritysten tekemissä vehkeissä.lämpötehoa on ollu 50-350kw ja tehokkain,kallein ja uusin ei ollu paras...parit vastaantulleet alipaine systeemit on lähinnä huvittanu...jos on tosissaan niin:ylipaine,tuloilma katosta,imu lattiaan tai sivuille ja mitä tasaisempi virtaus kammiossa sen parempi lopputulos jos maalataan esim koko auto yli,jos taas haluaa leikkiä niin ajaa auton toukokuussa pihalle kun ei oo kuulemma vielä itikoita tms...se hinta-laatusuhteeltaan hyvä systeemi löytynee jostain tolta väliltä kokeilemalla ja maalaisjärki kertonee loput...?
     
  11. willalande

    willalande 2nd gear

    teenpä sitten ensi suunnitelman mukaan, ja sitten jälkeen päinhän voi aina parannella .muuten tämä menee insinöörintason hommiks eikä mulla koulutus riitä. paras huurun poisto kai sitten että tulo olis hieman isompi, eli yli paineinen tila. kokoahan tuolla noin 115 kuutioo joten aikamoisen ilman vaihdon tarvii kyllä.
     
  12. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Laske ensin paljon sinulla on kuutioita siinä maalaustilassa. Eli lattian pinta-ala kertaa huonetilan korkeus (sinulla näköjään 111m^3). Sitten käydään miettimään monta kertaa tunnissa haluat ilman tilassa vaihtuvan. Jos vaikka kuusi kertaa mikä on kylläkin liian vähän pitää poistoimurista löytyä tuottoa 0.18m^3 sekunnissa =>( 111m^3 x6kertaa) / (60minx60sek) Tästä saat lähtöarvon poistoimurille. Tulopuhallin sitten poistoa suuremmaksi vaikka 50% niin eiköhän sillä tuo ylipaineistus jo toteudu. Tosin jos on sähkömiehiä tuttavapiirissä voi kikkailla taajuusmuuttajien kanssa jolloin kammion säädettävyys paranee tuntuvasti. Vesipatsasmittaus vielä seinään niin näet missä lukemissa ylipaineet pyörii ulkoilmaan verrattuna.

    Noissa alkupään kuvissa olisi voinut tuon poistopuolen putkiston rakentaa siten, että se supistuu loppua kohden jolloin virtaukset kestää hyvänä koko putkilinjan pituuden matkalta. Tasapaksu putkikin kyllä käy mutta silloin kannattaa laskea niiden poistoreikien poikkipinta-ala suhteessa poistoputken poikkipinta-alaan. JOs tässä tekee mokan niin imut on kauhiat imurin lähellä, muualla ei sitten mitään tapahdukkaan. Ilma kun menee juuri siitä mistä se helpoimmalla pääsee.

    Tulopuolelle ns kattokangasratkaisu jonka läpi ilma johdetaan maalaustilaan. Suodatin kangasta saa ilmastointi-ja automaalifirmoista. Maksaa kohtuu reilusti mutta ehdoton hankinta jos meinaa hyvää jälkeä saada.
     
  13. roki

    roki 1st gear

    maalauskammio
    ilman tulee vaihtua kammiossa kerran minutissa. eli sulla noin 6000 kuutiota
    vaihdetaan ilmaa tunnissa,ilman tulisi liikkua ylhäältä alas noin 30cm/s
     
  14. willalande

    willalande 2nd gear

    elikkä meneekö siis voima virta imuriin ja puhaltimeen kun ei taida valo virta vehkeet ennää riittäää noihin lukemiin? ja oliko ne kardinaali tai jotain puhaltimia nimeltään ne tehokkaammat?
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    laitoin itselle samantyylisen kuin auton puhallin jonka akselille tulee hihnapyörät.sain kokeilla erikokoisilla h.pyörillä sopivan tuloilmanmäärän/paineen koska 3 vaihe moottoriin olisi potikka säädin maksanut maltaita(meikäläisen lompsalle)poistopuolelle tuli semmoinen suihkarinmoottorin näköinen suojattu puhallin.säätimet olisi hyvä jos on varaa ,voisi pienemmissä töissä käyttää pienempää ilmanvaihtoa,on talvella -25 c lämmityskulut mukavat kun lokaria varten täysi tohina päällä.
     
  16. lapiosarvi

    lapiosarvi Gearhead

    mullakin on para aikaa maalauskammio työnalla... kuukauden päästä ois tarkotus jo maalata tossa. http://kuvablogi.com/nayta/1803931/ tuolla projektikuvia joita päivitän sitämukaa kun saan jotain valmiiksi jos jotakuta kiinnostaa seurata.... :poff:
     
  17. roki

    roki 1st gear

    maalauskammio
    tuloilmapuhallin on oltava tehokkaampi kuin poisto tällä se ylipaine.
    kuitenkin tämmösissä kotikutosissa vehkeissä molemmat puhaltimet voivat olla samantehoisia kun teette niihin kanaviin säätöpellit jolla voitte rajoittaa
    ilman määrää.vaikka ilma ei vaihtuisi 60 kertaa tunnissa niin homma
    onnistuu kyllä joskin huomattavasti hitaammin .sen tuloilman lämmittäminen
    onkin sitten erijuttu. tulopuolelle hyvä suodatin.tulopuolelle on hyvä tehdä
    kammion yläosaan "paisuntakammio"josta ilma purkautuu suodattimien
    läpi varsinaiseen kammioon ilman on tarkoitus saada tulemaan mahd. tasaisesti koko katto alalta alas.
     
  18. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Hey! Stop the press! En ole missään vaiheessa väittänyt että tyhjiössä olisi hyvä maalata! Vähän tarkkuutta kiitos. Kommentoin vain ja ainoastaan tuota ylipaine - vähemmän roskia väitettä. Se että ylipaineen vallitessa on vähemmän roskia johtuu juuri tuosta aiemmin mainitusta asiasta eli että raoista ei silloin vedä pölyä ilmaan.

    Ei mun tarvi koittaa, tiedän etukäteenkin että ötökät ei lennä hyvin turbulentissa virtauksessa, tai laminaarisessakaan jos virtaus on kova. Sehän veisi ötökän mennessään! Ja ylipaineella ei ole näiden asioiden kanssa mitään tekemistä! Mittaa vaikka se autosi sisäpaine, luuletko että se pompsahtaa jonnekin kolmeen baariin vai kun flektin pistää päälle?!?!

    Kyllä ja nimenomaan tätä en ole koskaan kiistänytkään.

    Tottakai onnistunut maalaus koostuu monesta tekijästä, mutta tärkeää onkin ymmärtää ne kaikki perusteellisesti.

    Niin sinun mielestä mahdollista, kenenkään muun ei. Lentokoneetkin lentää mukavasti paineessa kuin paineessa. Ongelmia tulee vasta kun siirrytään tarpeeksi korkealle ja PAINE LASKEE. Koneet lentäisivät maniosti vaikka ilmakehän paine olisi moninkertainen, ainoastaan ilmanvastus lisääntyy mutta sehän ei lentämistä estä. Et taida olla puheistasi huolimatta mikään "kärpästen herra" :rotfl:

    lopuksi vielä yhteenveto:

    Minä olen tässä asiassa oikeassa, muut eivät tiedä mistä puhuvat.
     
  19. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Ei sinua nyt ainakaan turhasta vaatimattomuudesta tai itseluottamuksen puutteesta syyttää. Ehkä kuitenkin menet hieman äärimmäisyyksiin pienissä asioissa.

    Minulle kärbästen ja sorbusten herrana riittää vallan hyvin tieto siitä, että saan tarvittaessa tehtyä varsin kohtuullista jälkeä eikä siihen sen enempää tarvitse teoriaa ja fysiikkaa sekaan sotkea. Menee hyvää maalausaikaa vielä hukkaan näitä lillukanvarsia väistellessä.
     
  20. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Niin meneekin, kommunistien juoni! :D
     

Kerro tästä muillekin!