Blazerin kardaanien jatkamistarve

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Redneck61, 28.12.2008.

  1. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Olen omistanut -79 Blazerin jo noin 20 vuotta ja siinä on ollut 4 tuuman jousituksen korotus paketti varmaan 15 vuotta. Tuossa eräänä päivänä takakardaania huoltaessani huomasin että takakardaani on liukupoorissaan aivan ääripituudessaan, mitään se kuitenkaan ei ole päässyt maastoajossakaan vielä särkemään eli miten muut Blazer miehet, oletteko jatkaneet kardaania jousituksen korotuksien yhteydessä ja kuinka paljon??? Tiedoista kiitollinen Redneck 61
     
  2. vette427

    vette427 3rd gear

    enpä osaa tuohon vastata mutta uteliaana kysyn että miten on ristikot kestäny?? ku onhan murros kasvanu aikalail alkuperäiseen, vai???
    (mulla poorit noin 55% ulkona ku auto parkissa).
    mulla tulee kohta 3v -82 Jimmyllä ja 80.000km ja vaikka vakio jousitus (3"korikorotus mutta sehän ei vaikuta ja alla on 35" mutikat), niin takaristikko kestäny max 19.000km. viimeks meni alle 10tkm. jakolaatikon hännän kiinike laskettu runkoon nähden tuuman.
    pinioni ja jakovaihteiston ulostuloakseli on lähes samassa linjassa ja noin silmämäärällä (??) murros nivelessä ei normaalia suurempi
    varsinaista onkelmaahan ei oo ku etuvejolla voi päästellä loppumatkan mutta tuntuu vaan lyhyelle tuo ristikon ikä..???. vai onko siihe vai totuttava?
    onneks halapa murhe mutta "pyhä"kamppeet päälä repii sitä akselia alta niin... :mad:
    on se kyllä huono auto. ristikoitten lisäks menny myös ohjaus niveliä väljäks.. :lol: :lol:
     
  3. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Blazerin kardaanit ja ristikot/ kestävyys??


    Ilmeisesti joudun kardaaneja jatkamaan kun pooriliut ovat lähes kokonaan ulkona kun auto seisoo paikallaan. Ihme kyllä niiltä osin ei vielä ole mitään särkynyt. Jakolaatikkoa en ole suunnannut, se on alkuperäisessä asennossa, mulla on jatkuvanelivetoinen. kardaanien ristikoita on parinkymmenen vuoden aikana mennyt muutamia, ylä- ja alapalloniveliä muutamat.Kilometrimääristä ei osaa tarkempia määriä sanoa mutta kardaanien ristikoiden päittäisvälys tuntuu kasvavan melko nopeasti, johtuskohan se sitten näistä murroskulmien kasvusta. Renkaat 35 tuumaiset maastokuviot kymppituuman vanteilla. Olen ajanut myös jossain määrin maastoajoa ja off-road safaria, joten kyllä se varmaan lisää rasituksia. Edessä superliftin korotusjouset ja takana akselia suuntaavat korotuspalikat, alkuperäisillä jousipakoilla.Kokonaiskorotus 4 tuumaa. Muutamia katknneita jousenlehtiä on syntynyt. Muuten mielestäni Blazer on idioottivarma auto, suorastaan ikiliikkuja kunhan muistaa huoltaa ja rasvata lukuisia alustan ja kardaanien nippoja. Helppo auto verrattuna näihin nykyajan tietokone autoihin. Redneck 61
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Miksi laskettu, jos kerran jousitukseen ei ole koskettu? Vai ymmärsinkö väärin?
     
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    onko sulla vette kuinka väljät ne ristikon kupit siihen kardaaniin, ja onko ne yoken korvat samassa linjassa, ettei ole vuosien mittaan kiertyneen hieman toisiinsa nähden, se syö aika nopeasti ristikon silloin...

    mä huomasin myös että käytettävällä rasvalla on iso merkitys silloin kun toi ristikko joutuu työskenteleen vähäkin enemmän, normaaleissa autoissa noi ristikot kestää vuosia ihan kun vaan jotain liukasta on, mutta mullakin meni blazerissa ristikoita lähes viikottain johtuen hieman väljistyneestä yokesta ja ilmeisesti huonoista vassuista (tai jotain) johtuen... oli kaikenlaisia vettäkestäviä ja synteettisiä ja... kaikenmoisia rasvoja kokeilin, osalla kesti paremmin, osalla rasvoista ei ollenkaan, neulat tuli mustana jauhona ulos ristikosta hyvinkin nopeassa ajassa, lopuksi osui käteen pari hyvää rasvaa, mm castrol agri + on semmonen millä noi ristikot rupes kestään, tosin vain hetkellisesti, niistä rupes meneen tapit poikki, no ristikkoa vahventamalla päästiin taas vähän matkaa kunnes...


    [​IMG]
     
  6. PasiK

    PasiK 1st gear

    Tuuman jatkon saa helposti, kun sorvaa välipalikan kardaanin laipan väliin, ja vetää pitkillä pulteilla kiinni (jos siis on laippakiinnitys....)
     
  7. Sten

    Sten 3rd gear

    Samalla tavalla mä jatkoin etukardaanin omalla Dodgella ilman ongelmia ja toimii vieläkin.
     

Kerro tästä muillekin!