Amerikan autoteollisuudesta - Fairimage.org

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja HighwayPatrol, 30.3.2009.

  1. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

  2. pantera

    pantera Double Gearhead

    :wc:
    propagandaa vailla faktoja
    kai tolla saadaan redneckit kiihkon valtaan ostaan lisää f-sarjalaisia
    säälikks käy noita uaw puupäitä :odroll:
     
  3. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    perusteluja, kiitos.
     
  4. pantera

    pantera Double Gearhead

    Lue nyt vaikka toi value adding tax kirjoitus, ei mitään ymmärrystä kirjoittajalla miten vat systeemi toimii.
    Se kohtelee kaikkia tasapuolisesti , tullit on erikseen ja nekin on harmonisoitu eri sopimuksin naftan ja eu kesken
    Niin kirjoittaja vaan unohtaa paikalliset sales taxit, tag impact feet, tullit, luxyry taxit...., dot requirements etc...
    kyllä jenkit protektionismin osaa siinä kuin muutkin :poff:
     
  5. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Ihan hyviä asioita koottu samalle saitille myös lähdeviitteineen, pistää miettimään...ettei asiat välttämättä ole niin mustavalkoisia kuin eurooppalaisten annetaan ymmärtää.

    "jenkit (autot) on paskoja(ja ihmiset idiootteja)" on monen suomalais-harrastajankin
    mielipide, ilman sen enempiä perehtymisiä asiaan(se on vaan se oma juttu paras ja järkevin.Tuli hieman Panterankin sepustuksesta tämä esille ). Silti kuitenkin taitaa sinne USAan olevan edelleenkin tunkua enempi kuin Suomeen...

    Itse ainakin tulen jatkossa seuraamaan alan kehitystä kriittisestä näkökulmasta. (en niiden punaisten Suomi-lasien läpi)
     
  6. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Kyllä oli taas niin naurettavaa propagandaa et huh. Koreaan ei voida viedä, kun on liian isot moottorit ja sitäkautta verot. Pienempiä ei voi tehdä, koska pelkästään ameriikan markkinat olis liian iso riski pistää tehdas pystyyn. Markkinoiden suppeus taas johtuu siitä et japanissa on moottorin mukaan verotus. Mersut ja bemarit on muka epäreilun hinnoittelun mukaan edullisempia sekä kotimaassaan että valloissa, ja varmaan siellä koreassakin. On se kumma juttu, että näin epäreilussa maailmassa viedään kuitenkin euroautoja japaniin ja korealaisia eurooppaan ja japseja koreaan jne.
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ihan tiedoksi että oon asustellu 11vuotta ko ihmemaassa ja lompsassa on sellanen pieni laminoitu läpyskä jota moni yrittää hankkia
    Ne vaaleenpunaset lasit on pudonnu aikapäivää sitten ja tallattu rikki.
    Kannattaa mennä itte kattoon miten asiat on, sanoisin että ovat saaneet kyllä asiansa sössittyä perusteellisesti, mutta edelleenkään tosiasioita ei haluta tunnustaa vaan tarrataan kiinni menneisyyteen ja haetaan syyllisiä omaan kurjuuteen muista
     
  8. Crown57

    Crown57 Gearhead

    Mitä siellä on niin pahasti sössitty? Tuskin tavallinen amerikkalainen on maastapakoa harkitsemassa, vaikka taloudessa alamäki onkin. Toista se on esim. Englannissa, josta 4000 ihmistä on muuttamassa maasta joka vko. (voin kaivaa artikkelinkin jos on tarvis)

    Jos kaiken haluaa nähdä ns. "surkeana", niin samahan se on missä sitä asuu.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mitä uaw:hen tulee, niin mulle riitti tieto että niiden keskipalkka on $70000 vuodessa. Siis keskipalkka. Siitä että vääntää mutteria hihnalla. Onhan se helvetin vaikea tehdä voittoa/pitää laatu hyvänä/pitää hinta kilpailukykyisenä tollaisilla palkoilla ja tyoehdoilla, pitäis tuo kaikkien tajuta. Mahdoton yhtälo. Ja sitten vielä GM tyontekijäpankit, missä kymmenia tuhansia ihmisiä istuu täydellä palkalla tekemättä mitään, koska niille ei voi antaa potkuja.

    Olen jo muodostanut oman mielipiteeni, ja se on se, että uaw on ollut keskeisessä asemassa kun amerikan autoteollisuus on ajettu siihen ahdinkoon missä se on, enkä jaksa kuunnella mitään pskaa mitä sieltä suunnasta tulee, oli se mitä tahansa.

    nimim. kymmenen vuotta rapakon tällä puolen.
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

  11. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Hienoa, välillä jotain muutakin linkkiä kuin liberaalia New York Timesia. Täytyykin paneutua artikkeliin.

    http://www.freep.com/article/20090329/O ... 052/?imw=Y
    Tuossa Freepressistä uutisointia. Onneksi FORD on toistaiseksi pysytellyt kaukana Obamasta. Kyllä se on jo nähty mitä tapahtuu kun valtio alkaa hoitamaan yrityksiä.

    Isoveljeni on asunut USAssa yli kaksikymmentä vuotta, hän on sitä mieltä, että se on yhä maailman paras paikka asua. Hän on opiskellut, pyörittänyt omaa yritystä jne siellä ja on sitä mieltä, että kyllä sen paikan voi nähdä hyvän tai huonona, riippuu haluaako nähdä vain huonoja asioita kuten monella on tapana. Siellä on myös huonoja puolia, mutta hyvät puolet painavat enemmän.

    Itse olen sitä mieltä tuosta GM:stä, että maailman huippuautotehtaalla on maailman parhaat miehet seuraamassa markkinoita, ja tietävät mitä ihmiset haluavat. Se, jos täällä euroopassa bensa ja autot ovat kalliita, ei tarkoita sitä, että Yhdysvalloissa jossa bensa ja autot ovat halpoja ihmiset haluavat ajella vain koirankopin kokoisilla laatikoilla - joilla täällä ajellaan.
    Kyllä täällä - Vanhasen luvatussa ilmastotalkoo maassa - ihmiset ajaisivat ihan samanlaisilla autoilla, kuin amerikassa jos hintataso olisi toista.
    GM olisi voinut ottaa mallia omistamistaan euro-tehtaista, jos euroopan makuun tehdyt autot olisivat siellä suuri myyntivaltti. Kuitenkin Myydyimmät autot ovat Ford F-sarja ja Chevyn Silverado, joten kai joku niitä siellä haluaa? Myös Japsit myyvät isoja pick-upeja jenkeissä, koska niitä ihmiset ostavat ja niissä on parempi kate kuin halvoissa pikkuautoissa.

    GM, Chrysler ja Ford ovat tehneet paljon keksintöjä jo aikojen alussa joita täällä on otettu käyttöön kymmeniä vuosia myöhemmin. Eurooppalaiset/japsit ovat toki aikojen saatossa saaneet jenkkejä aika hyvin kiinni ja onhan muillakin mantereilla toki kaikenlaisia innovaatioita tehty.

    Nyt ollaan lamassa ja autoteollisuus kärsii pahasti, USAn valtiolla ei ole tapana ollut jaella lainoja/antaa tukia yrityksille, kuten Euroopassa on tapana. Nyt niitä tarvitaan jotta päästään laman yli. Autoteollisuus tulee todennäköisesti kokemaan aikamoisia muutoksia. Kilpailu on kovaa, mutta Detroit tulee vielä nousemaan.

    Niin kauan kuin itse olen ollut kiinnostunut amerikkalaisista autoista on Suomessa lehdistö sanonut niiden olevan täyttä romua (tämä siis kasikyt-luvulta asti). Uskokoon ken tahtoo.
     
  12. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    olen samaa mieltä, eikä koske ainoastaan lehdistöä.
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    joopa,aikoinaan oli judgesta -69 juttua,toimittaja sanoi kuvatekstissään jossa näkyi takasiipi että siiven tarkoitus on NOSTAA auton perää kovemmassa vauhdissa.
     
  14. jviirret

    jviirret 1st gear

    Ennen oli ennen ja nyt on nyt... Ei taida valtiolla paljo enempi olla varaa tukea autotehtaita. Sehän on niille syytänyt jo kymmeniä miljardeja rahaa lisäten omaa velkaansa. Alkaa koko valtiolle olla lainaajat vähissä. Olisikohan siellä valtiontalouden tilanne yhtään parempi jos ois verotettu esim. liikennettä enempi jatkuvan velan oton sijaan?
    Fiatin yhdistyminen chrysleriin etenee:
    http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/20 ... 4/12?pos=3
     
  15. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    [quote="pantera
    Ihan tiedoksi että oon asustellu 11vuotta ko ihmemaassa ja lompsassa on sellanen pieni laminoitu läpyskä jota moni yrittää hankkia
    Ne vaaleenpunaset lasit on pudonnu aikapäivää sitten ja tallattu rikki.
    Kannattaa mennä itte kattoon miten asiat on, sanoisin että ovat saaneet kyllä asiansa sössittyä perusteellisesti, mutta edelleenkään tosiasioita ei haluta tunnustaa vaan tarrataan kiinni menneisyyteen ja haetaan syyllisiä omaan kurjuuteen muista[/quote]

    Muuten, ihan mielenkiinnosta kysyn, mitäs parempia juttuja siellä sitten on kuin kotimaassa? ilmeisesti jotain, kun olet noin kauan siellä viihtynyt ?
     
  16. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Tuosta valtion tukipaketista autotehtaille myönnetyt tuet ovat kai aika pieni osa. Mitäs luulet, että tapahtuu jos GM päästetään konkurssiin?
     
  17. jviirret

    jviirret 1st gear

    Aika pieni osa, vielä, koko ajan ovat koura ojossa, eli siihen reikään kyllä saa työntää rahaa loputtomasti. GM:n konkurssi ei vähennä autojen kysyntää, eli joku ne jatkossakin tekee. Kun markkinoilta poistuu yksi valtion tukema valmistaja, markkinat tervehtyy ja muiden valmistajien mahdollisuudet toimia paranee. Tämä taas lisää niiden osa ja työvoiman tarvetta.
     
  18. shark

    shark 3rd gear

    Punaniskaisuus ja pikkuvelikomplexi on aina vaikuttanuta Suomessa esim. juuri jenkkiautojen testiin ,joten puolueettomuudesta ei voida puhua.

    Tottakai joku osien istuvuus on ollut vähän sitä sun tätä esim. Mersuun nähden,mutta sen ymmärtää ,kun ne käyttää tuumayksikköä :lol:

    Samat punaniskat eli ammattiliitto on saanut myös Jenkeissä aikaan että palkat on pilvissä ja mikä kummallisinta,sitten vuosikymmeniä taakseppäin,maksetaan eläkettä entisille työntekijöille :eek: :eek:

    Ajatelkaa sitä väkimäärää joka joka vuosi pääsee nauttimaan moisesta edusta.Jostakin noikin rahat on otettava ja joskus tulee seinä vastaan.

    Lisäksi ovat kyllä johtajat jääneet kelkasta kehityksen suhteen ja koska bensa on ollut halpaa,ittellä boonukset ja miljoona tulot niin ,so what.

    Vanhoilla meriiteillä ei voi loputtomiin tänä päivänä ratsastaa globaalissa maailmassa ,jossa kaikki ovat toisistaan riippuvaisia.
     
  19. HighwayPatrol

    HighwayPatrol 1st gear

    Tällä hetkellä autojen kysyntä on vähentynyt. Jos GM menee konkurssiin, kaatuu myös suuri määrä alihankkijoita - jossain jopa epäiltiin, että yhden mennessä konkurssiin kaatuu joku toinenkin valmistaja. GM:ää ei ole varaa päästää konkurssiin, koska niin moni jäisi työttömäksi - sitten valtiolta vasta rahaa menisikin, sekä Obamalta äänestäjiä.

    Tässä jutussa mainittiin, että UAW on yksi suurimmista osakkeiden omistajista GM:llä, muutenkin mielenkiintoista tietoa.

    http://online.wsj.com/article/SB123853988781575499.html
     

Kerro tästä muillekin!