mitä öljyä manuaaliin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Geissi, 7.4.2009.

  1. Geissi

    Geissi 1st gear

    tuli hommattua MoPar A 833 manuaali laatikko ja siihen aattelin vaihdella öljyt niin mikä öljy tulisi laittaa tälläiseen laatikko vanhukseen? kiitokset vastauksista etukäteen :)
     
  2. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    API GL-4 luokiteltu vaihteistoöljy, viskositeetti esim. SAE 80W-90
     
  3. Geissi

    Geissi 1st gear

    öljy

    sillä vaan aloin kyselemään kun entinen läätikon omistaja ilmeisesti oli ajanut automaatti öljyillä kun sieltä tuli sellaista perus atf punaista verta pois.. :odroll:
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    A-833

    Kyllä ainakin vallun (-65) omistajan käsikirja tarjoaa vaihtoehdoksi "tomaattiöljyn" A-833:a varten. Käytetäänhän nykyisissäkin manuaaleissa automaattilaatikon öljyjä.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onkos näissäkin, kuten toyotalla, oma suomalainen suositus se automaattiöljy?

    Kuulemma kun ennenvanhaan ei nuo lootaöljyt olleet niin hyviä ja pakkasella tahtoivat jämähtää, niin ihan maahantuoja suositteli ATF:n käyttöä eikä API GL-4 luokiteltua lootaöljyä.

    Nykyään kuulemma voisi oikein hyvin käyttää synteettistä laatikkoöljyä. En tiedä sitten. Toyotassa on lootassa ATF:t vaikka väkisinvaihdettava onkin.
     
  6. Geissi

    Geissi 1st gear

    Re: A-833

    kyllähän sitä pitäneen laittaa tomattiöljyt jos suosittelukin niin sanoo :lol: american manuaali fordeissa ainakin näkyy huolto opuksessa olevan suositus tomatti öljyistä..
     
  7. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    ATF toimii parempien kylmäominaisuuksien vuoksi talvella paremmin kuin esim SAE 80W-90, vaihteensiirto on herkempi. Siksi vanhat Suomessa painetut omistajankäsikirjat suosittelevat ATF.

    Tiiliskiven paksuinen vanha Mopar Service Manual ohjeistaa käyttämään 3-speed vaihteistoissa ATF:ää ja lämpimissä olosuhteissa SAE 90 vaihteistoöljyä.

    Samassa niteessä 4-speed vaihteiston ensisijainen suositus on SAE 140 vaihteistoöljy, joka kylläkin on aivan turhan paksua useimpiin käyttöolosuhteisiin. Kylmissä olosuhteissa tehdas suosittelee joko SAE 80 tai SAE 90 vaihteistoöljyn käyttöä, tai vaihtoehtoisesti ATF. Lisähuomautuksena on, että lämpimällä ilmalla ATF pitää vaihtaa SAE 140 öljyyn.

    Käytännössä ATF toimii A-833:ssa hyvin, mutta käytöstä riippuen GL-4 vaihteistoöljy esim 80W-90 antaa enemmän "pelivaraa" korkeammasta viskosta sekä suuremmasta kulumisenesto- ja EP-lisäaineistuksesta johtuen.

    ATF:n viskositteetti on tyypillisesti +40 oC n. 35...40 cSt ja 100 oC 7-8 cSt. Vastaavasti SAE 80W-90 vaihteistoöljyn visko on +40 oC 130..140 cSt ja 100 oC n. 14-16 cSt.

    ATF:n kulumisenesto- ja EP-lisäaineistus on lähinnä API GL-3 tasoa, GL-4 -öljyssä on suurempi lisäaineistus.

    Sekä ATF että GL-4 on kokeiltu, molemmat toimivat. Oleellisimmat erot ovat yllä. Valinta on ollut kiinni autosta ja mitä tallista on sattunut löytymään. :lol:
     
  8. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Poikkeaako aski sitten jonkin mekaanisesti muista manuaalilootista joihin menee hienosti normiöljyt? Ja jos ääripakkasilla (yli 25) ajelee niin voihan sitä laittaa oikein synteettiset öljyt.
     
  9. 69

    69 Gearhead

    Mitä tarkoitat normiöljyillä? Tuossahan oli kasikolmevartilta täydellinen vastaus.
     
  10. bishop

    bishop 1st gear

    Neste Gear EP
    API GL-4 80W-90

    EP-vaihteistoöljyt henkilö-, kuorma- ja linja-autojen vaihteistoihin ympärivuotiseen käyttöön,
    kun suorituskykyvaatimus on API GL-4, esim. ZF-vaihteistot. EP-lisäaineistus tehostaa kulumisenestokykyä,
    mutta ei haittaa synkronoinnin toimintaa. Ylittävät laatumääritteet
    MIL-L-2 05 ja Daimler Benz 2 5. (80W)

    Tuota laittoi auton edellinenkin omistaja ja tuota laitoin minäkin ja hyvin on pelannu ainakin tähän asti. ei ollu hinnan kirous.. olikohan 4 euroa litra ja laatikkoon meni 3.5 litraa ennenkuin alkoi valua täyttöreijästä ulos.

    en tiedä onko parasta tuohon mutta toimii, ainakin kevät/kesä/syksy. joulusta en tiiä.

    niin ja aski oli samainen kun sulla A 833 , 340 motori ja kasivartin lukkoperä ja kuskilla lihaksikas ylävartalo. eli pitäs toimia sullakin.
    :D niin ja hyvät pääsiäiset!
     

Kerro tästä muillekin!