Slant nykii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ilpo, 28.9.2007.

  1. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Juurikin näin!

    Montakohan kertaa näissä Slant jutuissa on kirjoitettu, että läppärungon alapuolelta. Ottakaa se alipaine sieltä YLÄPUOLELTA niinkuin se pitää. Ei se muuten pelaa se kone. Sytty jää myöhälle kun kierrokset nousee ja meno alkaa nykimään.
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    tuli vielä mieleen että tosahan on samassa köntissä imu ja pakosarja. Jos pakosarjakin vuotaa niin miksei samasta syystä voi kammeta imupuoltakin , ja vuotaa.
    Siis silloin nykii alakierroksilla.
     
  3. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Alipainetta pitäs tietysti olla imusarjassa reilusti tyhjäkäynnillä, mutta joissain vuosimalleissa se ei vaikuta ennakkoon? Tarvii mitata siittä mistä lähtee jarrutehostimelle vakuumi. Se vaikuttaa siinä jakajan alipaineputkessa vasta kun läppää avataan ja kierrokset nousoo?

    Emmää tiärä mut Slantti käynnistys taasen tänään komeesti, hiukan tartti sahata tosin ku bensapumppu ei niin toimittannu heti kuukauden seisonnan jälkeen tavaraa...


    Edit: Slantti...ökskjuusmii pöhönäs..
     
  4. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Mulla 75 vuoden slantissa jakajan alipaine kiersi semmosen saastekikkareen kautta mikä sulki koneen lämmittyä alipaineen jakajalle. Sen kun ohitti niin nyintä pikkukierroksilla lakkas.. semmosta en oo kyllä muitten slanteissa nähny :eek:
     
  5. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Jotain tollasta, että se sulkee alipaineen (tosin pitäs vissiin kylmänä sulkea) tyhjäkäynnillä yms. muuta omituista jakajan ennakosta...
     
  6. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Se oli siinä putsarin kyljessä. Laitoin sen kautta putsarin kausiläpän ja nyt se ohjaa sitä, kun sen alkuperäinen tunnistin oli rikki.
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Siis alipainesäädön alipaine?
    Mistä muualta sen sitten voisi ottaa kuin alkuperäisestä pienestä natsasta kaasuttimen kyljestä? Suoraan imusarjasta? Miksi joku ottaisi sen sieltä jos alkuperäinen paikka löytyy kaasuttimesta?

    Nyt on jakajan alipainekello vaihdettu ja meno tuntuu jo toisenlaiselta. Vielä ihan pientä empimistä ilmaantuu lähdettäessä paikoiltaan tyhjäkäynnistä liikkeelle.

    Alipainesäädin säätää nyt ennakkoa pienillä kierroksilla kuten pitää. Mutta kuuluuko sinne nyt tulla alipainetta ihan tyhjäkäynnillä. Edelleenkin siinä 650 rpm tuntumassa alipainetta on 0. sitten kun vähänkin nousee kierrokset niin alipainetta tulee reilusti ja sitten isoilla kierroksilla rupeaa laskemaan. Mikähän tukos siellä mahtaii olla kun tuollaista tekee?

    Eli ilmeisesti nyt ei aivan kerkea aikaistaa ennakkoa kun kaasuläppä aukeaa. Pitäisi olla alipainetta jo tyhjäkäynnillä niin olisi ennakoitu jo tuo läpän aukeamisessa tapahtuva seoksen laiheneminen.
     
  8. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Keskipakoissäädin astetta /rpm Alkaa toimia
    0 astetta / 750-1050
    16-20 astetta / 2020
    max ennakko 25-29 astetta / 4400

    Alipainesäädin astetta /mm Hg. Alkaa toimia
    0 astetta / 127-180
    8-14 astetta / 234
    max ennakko 17-23 astetta / 304

    _______________________________________________________
    Sanoo Servishell manuaali Dodge Dart 101hp 2788cc
     
  9. L.P.

    L.P. Gearhead

    Ok, nyt taisin tajuta. Tyhjäkäynnillä kuuluu alipainesäätimelle tulla kunnon alipaineet, toisin kuin itselläni nyt. Perusennakko säädetään siis alipaineletku irrtoitettuna.

    Missä siis vika kun maksimi-alipaineet tulee letkuun vasta hieman tyhjäkäynnin ylpäuolella? Onko kaasuläppä liian kiinni tyhjäkäynnillä? Auttaisiko tyhjäkäyntiruuvin (kaasuläpän) säätö siten että alipainetta tulee ja sitten tyhjäkäyntinopeuden säätö seosruuvilla? Seosruuvi tuntuisi toimivan kun koneenkin saa sammutettua kiertämällä ruuvi aivan kiinni.
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Oon kai ollu vähä liikuttunees tilas...sekavaa. Mun hatara käsitys o semmonen että se vakuumi tulee jakajalle vasta kun läppää hiukan avataan, eli se on inan läpän tasoa ylempänä. Imusarjassa oleva alipaine ei vaikuta tyhjäkäynnillä, mutta hyppää heti kun avataan läppää ja rupee vähenemään mitä enemmän kaasuläppä aukeaa. Mutta imusarjan alipaineen tarvii olla myös kohdillaan, mun autossa se ei ollut kun se tuli meille. Sytkän säädöllä sai paremman alipaineen sinne, mittasin sytkän säädön aikana alipaineen jarruteharin lähdöstä.

    Carterin BBD:ssä se jakajan alipainelähtö on pikkuisen läppäakselitason yläpuolella aukko venttiilikoppaan päin. Mutta...kun lueskelin asiasta, jossain oli että jotkin sytkäsysteemit tarvii imusarjan alipaineen, toiset sen porttialipaineen...joissain systeemeissä on jokin CTO (Coolant Temp Override) jäähdytysvedenlämmön tunnistinläppä lisänä auttamassa koneen lämpiämistä kylmillä keleillä hiukan myöhästämällä sytkää kylmänä. Ja joissain on sitten vissiin sellaistakin että jos kone ylikuumenee, sytkälle menee imusarjan alipaine joka taas lisää ennakkoa...

    Äätänä että noilla jutuilla on tarvinnu sekoittaa mun pääni, huomenna en taaskaan muista miten se on. Ehkä se ei ookkaan noin, mistä sen tietää... :odroll:
     
  11. L.P.

    L.P. Gearhead

    Voisiko kohtaa, jossa on maksi alipaine imusarjassa pitää optimaalisena sytytysennakon arvona? Noin yleisesti? Voiko vanhassa koneessa täysin luottaa säätöarvoon 5 BTDC?

    Näin taitaa olla myöskin Holleyssä. Ainakin se selittää miksi alipainetta ei tule tyhjäkäynnillä...
     
  12. valsu67

    valsu67 1st gear

    Näin myös holleyssa on.Eli alipainetta sinne ei tyhjäkäynnillä tule.

    Näin taitaa olla myöskin Holleyssä. Ainakin se selittää miksi alipainetta ei tule tyhjäkäynnillä...[/quote]
     
  13. L.P.

    L.P. Gearhead

    Muut osat on kaasuttimesta tsekattu, mutta kiihdytyspumppu epäillyttää yhä.

    Kun kaasuläppää avaa nopeasti, ei kiihdytyspumpun kalvosta lähtevä kampi kerkeä seurata kaasuläppävivustoa vaan painuu pohjaan vähän hitaammin. Jousivoimahan sitä kalvoa liikuttaa sisäänpäin. Toimi tyhjillään aivan normaalisti, mutta kun lyö täyteen bensaa, tuntuisi tulevan tastusta sinne kalvolle vähän liikaa.

    Voisiko kiihdytyspumpun jokin kanava olla tukossa? Kerran jo avasin kaasuttimen sisuskalut ja totesin kaiken olevan kunnossa. Kone sammuksissa pumpulta tulee kyllä ihan kunnon suihku paineella sinne kurkkuun.

    Eli ongelman ydinhän on edelleen se, että kone meinaa tukehtua kun painaa kaasua reilusti tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla.
     
  14. L.P.

    L.P. Gearhead

    Palataanpas pari vuotta vanhaan aiheeseen.

    Koneen tukehtuminen kaasuttaessa on korjattu. Kiihdytyspumpun kanavat käyty läpi kaasupolttimen puhdistustyökalulla. Virranjakajan keskipakosäädin korjattu. Alipainesäätimessä ei minulla ole säätöruuvia ollenkaan, mutta todettu toimivaksi.

    Edelleen on sellaista ongelmaa ilmassa, että tyhjäkäynnillä slant nykii, kuten otsikossa sanotaan. Joku sanoo kuitenkin kohta että tämä on ominaisuus, mutta kysynpä silti.

    Ongelma ilmenee ainoastaan koneen ollessa täysin kuuma. Tyhjäkäynti vapaalla toimii normaalisti. Kun laitetaan vaihde päälle, niin pari minuuttia käy yleensä hyvin, mutta sitten alkaa nykiä - aivan kuten jostain sylinteristä jäisi kipinä välistä. Ongelmasta tekee haastavan sen satunnaisuus. Joskus käydä raksuttaa pitkänkin tovin ilman ongelmaa ja joskus meinaa sammahdella heti kun laittaa vaihteen päälle tai pysähtyy. 5-pytyn sytytystulppa oli pimeänä ja ilmeisesti löi läpi välillä. Vaihtamalla viallinen tulppa, tilanne parani huomattavasti. Muilta osin on melkein kaikki osat kohta vaihdettu mitä pystyy vaihtamaan moottoria irrottamatta.

    Tarkastettu:
    - tupat
    - sytytyspuola
    - koko virranjakaja
    - sytytysjohdot
    - sytytysennakko (12 BTDC)
    - venttiilinvälykset (0.012" I, 0.022" E)
    - imuvuodot (kaasuläppäakselissa pieni vuoto)
    - kaasutin puhdistettu
    - ryyppy toimii oikein
    - pakoputki vaihdettu, ei tukossa
    - jakoketju vaihdettu

    Mahdollisia vikoja, mitä itselleni tulisi mieleen:
    - Bensalinja kuumenee liikaa -> uusi bensalinja koneen yli
    - bensapumppu?
    - venttiilit palaneet -> koneremontti
    - männänrenkaat -> koneremontti
    - turbiini?

    Heittäkääpä lisää ideoita ja mielipiteitä.
    Kiitos vastauksista!
     
  15. 69

    69 Gearhead

    Kuulostaa ihan kun meidän Aspeni, kuumana kanssa joskus kun käy tyhjäkäntiä ihan kun jäis kipinä jostain pois. Taas välillä käy niin nätisti, kaveri meinas, et ton tasasemmin ei voi käydä.

    Tohon on aikaisempi omistaja laittanut sähkösen bensapumpun. Bensalinjahan menee tossakin koneen yli.
     
  16. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vähän arvelinkin, että tuo kuuluu melkein ominaisuuksiin. Ilmeisesti ongelmana myös kärjettömällä sytytyksellä, joten päällimmäinen vika ei varmaankaan ole sytytysjärjestelmässä.

    Joskus vuosi sitten korjailin vastaavia oireita bensan pinnan muutoksella. Nyt tarkistin pinnan ja on aivan oikealla tasolla. Sitä voisi hieman siitä virittää johonkin suuntaan, mutta kun en enää muista mihin suuntaan kannatti säätää. Pitäisi ensin selvittää ongelmaa sen verran, että johtuuko nyt liian laihasta vai rikkaasta seoksesta tyhjäkäynnillä - vai johtuuko seoksista ollenkaan.

    Jonkin verran moottori huohottaa, joten ei se aivan uudenveroinen ole. Toimii kuitenkin muuten loistavasti, kuten kutosella tapana.
     
  17. Jas

    Jas Gearhead

    Joskushan on se jarrutehostimen letkun liitos imusarjassa aiheuttanut imuvuotoa ja sotkee kutospyttyä. Itelllä joskus aspenissa jakajan pyörijässä oleva metallikisko pääsi liikkumaan ja aiheutti pätkimistä.
     
  18. L.P.

    L.P. Gearhead

    Jarrutehostimelliseen pätee kyllä. Omassani ei tehostinta. Jostakin syystä takaosan sylinterien tulpat olivat paljon mustemmat kuin etuosan. Täytyy selvitellä onko vika tulpissa vai jossain muualla.

    Pitääpä kokeilla vaihtaa pyörijää ja muita sytytysosia 1 kerrallaan ja katsoa vaikuttaako.
     
  19. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kakskurkkusessa kaasarissa neuvoskeltiin että toinen säätöruuvi sais olla vähäsen enämpi kiinni, oisko se just niille kolmelle viimeiselle pytylle? En itekään enää muista miten päin menee. Aina mää niitä ruuvailen kun käyn käyttelemässä ja joka kerta muuttuu, mutta näyttää siltä että pientä säätöö on aina. Ans kattoo ny ko saan sen bensapumpun vaihdetuksi... Kohot tarttis jostain hommata uudet ja pääsuuttimetkin ehkä. Muun muassa.

    Sekin että se tupsauttaa aina silloin tällöin, oisko parin kolmen sekunnin välein, tuntuis aika normaalilta...
     
  20. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vaihtelin tuossa sytytyspuolan "suurteho"-malliseen ja siihen kuuluvan ballast-resistorin. Vanha Mopar-vastus näytti aika huonolta. Katsotaanpa kuinka kauan puola suurine tehoineen toimii. Kaiken lisäksi vanhan puolan toinen sähköliitin hajosi irroittaessa, joten vaihto osuikin hyvään aikaan. Vaihdoin samalla puolalle tulevat johtoliittimet ruuvin alle -mallisiin, ettei ainakaan tule kosketushäiriötä.

    Muutin bensalinjan kulkemaan vähemmän kuumasta paikasta ja vaihdoin suodattimen.

    Näillä eväillä tyhjäkäynti tasoittui jo kummasti. Tyhjäkäynnin pystyi vieläpä tiputtamaan 800 -> 600 rpm.

    Katsotaan esiintyykö vielä jatkossa nykimistä. Luulen että vanha sytytyspuola oli iso ongelman aiheuttaja. Kiitos kaikille vinkeistä!

    ---

    Eli 2-kurkkuisessa on takapyttyjen seosta korjattu tekemällä 2-osainen tyhjäkäyntipiiri, joissa säätöruuvit eteen ja taakse? Itselläni on 1-kurkkuinen, mikä jäikin mainitsematta - siinä sitä säätöä vasta onkin.

    Joku joskus väitti, että rikkinäinen bensapumppu voisi aiheuttaa myös epätasaista käyntiä. Jos kalvon kautta vuotaa bensaa öljyjen sekaan, ei sekään tietenkään ole hyvä juttu.
     

Kerro tästä muillekin!