Pitman arm

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja Pee_Tee, 6.4.2009.

  1. Pee_Tee

    Pee_Tee 1st gear

    Kysellään nyt vähän apuja täältä, kun yleensä on löytynyt...

    Eli mitähän ongelmia mahtaisi tehdä, jos korottaisi 4WD autoa (lehtijouset edessä) maltillisesti 2-3 tuumaa, eikä samassa yhetydessä vaihtaisi pitman armia? Ymmärtääkseni jossain 2 tuuman hujakoilla kun alkaa korotus olemaan olisi hyvä vaihtaa tanko vastaavaksi.

    Tuli vain jokin aika sitten tilattua 2,5" korotussarja, eikä ollut mahdollisuutta heittää itse alle joten vein rojut ja auton pajalle. En tyhmä tarkistanut oliko uusi pitman arm mukana, mutta jälkeenpäin arvelen ettei ollut. Jokin aikaa tämän jälkeen on alkanut ilmetä ongelmaa että auto vetää pikkuisen oikealle koko ajan. Ei paljoa, mutta sen verran että tietää ettei urat, tien kaltevuus yms. moista aiheuta. Ikävä vaan kun pitää olla koko ajan kädet ratissa.. Mahtaisiko johtua tästä? Pyöränkulmat on säädetty just, ei auttanut.
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    rengaspaineet?
     
  3. toomass

    toomass 1st gear

    Korotuksen ei pitäs aiheuttaa vetelyä mihinkään suuntaan jos on nelipyöräsuunnattu kulmat asennuksen jälkeen. Jotain liikeratojen rajotuksia tai jäykkyyttä voi olla jos joku nivel menee ääriasentoon. Ratin asento ei ole suorassa välttämättä jos ei erikseen ole otettu huomioon.

    Vetely johtunee todnäk noista paineista.
     
  4. Pee_Tee

    Pee_Tee 1st gear

    Paineet olen pari kertaa katsonut ja samaa joka rengas näyttää. Voisihan tuon tietysti taas vilkaista. Ratti saattaa tosiaan olla ihan aavistuksen oikealle vinossa, mutta en mene sanomaan etteikö olisi ollut aiemminkin. Oikealle kääntyykin mielestäni helpommin kuin vasemmalle, ja sitä vikaa ei ole ennen ollut. Täytynee tilata joka tapauksessa korotussarjaan tarkoitettu, näkee sitten mitä muutoksia tuo tullessaan. Sitten tietysti taas renkaiden suuntaus edessä.
     
  5. Sten

    Sten 3rd gear

    Ei toi korotus pitäisi vaikuttaa niin että se alkaa vetää sivuun. No kun kerran mainitsit että lehtijousesta on kyse niin tarkista että ne jouset ja akseleiden kiinnikkeet on tullut takaisisn oikein päin ettei siinä on se centin heitto jossain. Ja mitatkaa se akselin keskipisteestä kiinnikkeihin eteen että on kaikki mitat samat, jos löydät heitto niin ólet ilmeisesti löytänyt mahdollisen vian. Tiedän vaan että juuri se keskitys tappi lehdessä on joissa vähän siirretty mutta muuten ne on aivan samanlaiset. Mutta aloita mittaus nyt ensin ja katso mitä löytyy ja se on pienestä kii. /Sten
     
  6. toomass

    toomass 1st gear

    Kyllä noi kiinnitys virheet yms pitäs huomata nelipyöräsuuntauksessa.
     
  7. Pee_Tee

    Pee_Tee 1st gear

    Kiitti Sten vinkistä, pyörät on suunnattu samassa paikassa jossa jousetkin asennettu, joten olisihan tuo mahdollista..

    Nyt olen vain pääsiäisen vietossa pirun kaukana autosta ja pääsen vasta ensi viikon alussa mittailemaan. Ei olisi ihan ekana tuo tullut mieleen.
     

Kerro tästä muillekin!