Surullinen katsastus...taas.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tha022, 8.8.2005.

  1. signet

    signet Gearhead

    Joo kyllä ne onnistuu,kerrankin lukemat oli päin helvettiä kun oli mittausliittimet vähän väärin.Ajeltiin korjaamolle ja mitattiin uudestaan,tulos: jarrut kunnossa.Ammattimiehet korjaamolla naureskelivat katsastumiehen lapuille...Sen jälkeen ei ole yhtään sovitusta teetetty konttorilla.Muutenkin se on korjaamolla helpompaa jos vaikka löytyy samalla jotain korjaamista.
     
  2. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Joo, ajeltiin korjaamolle ja mittailtiin.
    Taidat ollakin sellainen mestari, että löydät oikeat liittimet, ja muistat varmaan mallikohtaiset mittausohjeet ja laskentapaineetkin vehkeestä kuin vehkeestä? Vaatii aika paljon asiantuntemusta ennenkuin aletaan täällä foorumeilla jarrulaskelmista puhumaan, ja varsinkin niiden tekijöitä arvostelemaan.
    Koskas sulla muuten taas on paineilmajarrukertaus+koe, että säilyy oikeudet kolme vuotta voimassa :odroll:

    Eivät ne korjaamoilla suinkaan kaikki ammattimiehiä ole, no siitähän melkein kaikilla onkin jo kokemuksia :p
     
  3. signet

    signet Gearhead

    Noi kun on luvanvaraisia hommia ja lakisääteisesti pakko teettää ja maksaakin ihan riittävästi, niin siitä lähdetään että niitä tekee vain ja ainoastaan AMMATTILAISET.Jarrusovituksen hinta on sen verran kova että maksajana haluan että se tehdään kunnolla.Tossa tapauksessa joka mulle sattui oli kysymyksessä kolmossarjan Scania, että varmaan yksinkertaisemmasta päästä.Edellisen vuoden sovituksesta olis paperit ollu käytettävissä.Melkein kaksi tuntia se yritti ja melkein myönsi ittekin ettei osaa.Konttorin päällikkö ei ollut paikalla,ja hänelle seuraavana päivänä esitin asian (asiallisesti)niin oli sitä mieltä että ne on kuitenkin jotain vähän korjaamolla säädellyt niin sai puhtaat paperit.Mihinkään ei tarvinnut koskea. Rahoja ei palauttanut ja asia jäi silleen.Käytän samalla konttorilla autot edelleen,mutta sovituksia en teetä enää millään konttorilla,edes hätätapauksessa.
     
  4. rrauta

    rrauta 3rd gear

    ei oo kuulemma ihan kerta eikä kaks kun on katsurit naureskellu niitä "ammattilaisten" tekemiä mittaustodistuksia :rotfl:
    ja siis voihan siinä mittauksessa kikkailla monellakin tapaa, että saa ne tulokset mahtumaan käytäviin, mutta ei ne kikkailut tee niistä jarruista kuitenkaan yhtään sen parempia...mikä sitten on ammattitaitoa, se että saa hylättyä ne melkein kelvolliset jarrut, vai se että saa ne hyväksyttyä.
    ja tosiaan luvanvaraista hommaa joka tapauksessa, eli kyllä ainakin pitäisi mittaajalla olla jonkinlainen ammattitaito tehdä sitä hommaa.
     
  5. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Kokemus viime viikolta: Vein harrastekulkimeni katsastukseen. Ei mitään vikaa, vaikka kuinka etsittiin. Noh... sitten katsuri huomaa, että eturenkaista puuttui nastoja. Siispä ei korjauskehoitusta, vaan HYLKY.

    Auto, jolla ei edes ajeta talvella, talvipyörät alla vain siirtoa varten.... No ei muuta kuin kotiin ja vaihtamaan kesärenkaat alle ja sudittelemaan jäiselle tielle (pohjoisessa on vielä liukasta) ja uudestaan konttorille. Nyt katsuri oli tyytyväinen.

    Liikenneturvallisuuden nimissä olisi jo alunperin pitänyt ajaa kesärenkailla lumisilla teillä. Tyhmä minä.
     
  6. Kerberos

    Kerberos Gearhead


    No miksi sillä sitten piti lähteä liukastelemaan jäisille/lumisille teille, jos sillä ei ajella talvella :odroll:
    Hiukan menee asiat ristiin, liikenneturvallisuuden nimissä olisi voinut jättää lähtemättä, katsotaampa välillä sinne peiliin.
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Viime viikolla "lumisia ja jäisiä teitä"? Joo ehkäpä Lapin ja Kainuun perukoilla? Rintamailla ja jopa syrjäisessä Savossa tiet kyllä olivat pääosin ihan kuivia..
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eihän tämä nyt aiheeseen liity mutta kyllä täällä oli vielä sunnuntaina tiet paikoitellen ihan jäässä ja meidänkin pikkutiellä on vielä tälläkin hetkellä kolmisen sataa metriä ihan jäällä.
    Pääsääntöisesti kyllä sulaa mutta ei täysin.
     
  9. willalande

    willalande 2nd gear

    noh taasen uutta käyttöreppanaa leimalla käytin ja kas.Täti tiskillä sanoo jotta tämä edellinen omistaja jättänyt maksamatta 22euroa käyttö maksuja,ei tule leimaa!! Ihme juttu tuo käyttömaksu homma kun rekisteröin sen auton samoin tein kun kaupat tehtiin,ja maksoin silloin niitä rästissä olleita maksuja vajaa 40 eur (ja tuo 40eur pit maksoo jotta sain ne tarra laput siihen koslaan)ja antoivat vielä maksulapunkin jolla kävin sen maksamassa. Kaiken piti olla ok?Mutta vielä siellä sitten jossain olikin maksamattomia juttuja ,ja tietenkin uudelle omistajallehan ne sitten tulee maksuun jos meinaa autonsa esim katsastaa.Vituttaa kun ihan konttorin tiskillä kysyy että onko veroja ym perässä ja miten paljon, niin siltikin sieltä voi tulla pikku yllätyksiä.
    Leima tul kuitenkin ilman muita vikoja.ja Kuopion edukkailla hinnoilla.
     
  10. T&S

    T&S Gearhead

    Kun joutuu niitä edellisen omistajan rästejä maksamaan ensimmäistä kertaa, kannattaisi kokeilla pyytää sellainen kuitti missä lukisi että kaikki rästimaksut on suoritettu. Mahtaisiko onnistua, ( tuskin ) sitä kuittia olisi kiva heilutella kun seuraavan kerran ruinaavat rahaa.
     
  11. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Eripari vararengas katsastuksessa alla

    Tervehdys,

    Ptäis huomenna perjantaina mennä rekisteröintikatsastukseen. Mitä veikkaatte tuleeko hylky (kyllä tulee), kun alla on vararättirengas H78-15 ja loput P215/75 R15 radiaalit syystä siitä, että kontituksen aikana trukkijulli oli tuupannut sorkan gummin kupeesta sisään. Vai meniskö jopa läpi puhumalla kun näyttäis säälittävää naamaa ja reikää renkaassa?

    Harvinainen(?) rengaskoko ja uusi on jo tulossa americoista, mutta siinä nyt kestää ennenkuin uusi munkki on Suomessa.

    Oisko kellään Espoo-Lohja-Salo akselilla tai lähitienoilla lainata tai myydä ton kokosta käytettyä irtorengasta, tai jopa vanteineen 72 Monacoon sopivana. En muista onko 5,5JJ vai 6JJ vanne. Pitäis tarkistaa illalla kun ehtii kotiin.
     
  12. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Re: Eripari vararengas katsastuksessa alla

    No kyllähän sieltä todennäköisesti hylky tulee. Koita vaan saada se rengas ensin jostain..?
     
  13. NeljäsGM

    NeljäsGM 1st gear

    Käyttis Opel meni laakista läpi katsastuksen ja rek.otteeseen merkintä korjattava 22.4.09. mennessä oikean puolen rekisterikilven valo :rotfl:
     
  14. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Re: Eripari vararengas katsastuksessa alla

    Hylky tuli juu, mutta ei renkaan takia, pitää vähän valoja korjailla. Takavaloissa ei saa palaa lamppuja koko perän leveydellä, etusivuvalot/äärivalot/parkit ei saa olla vuodesta 1968 lähtien enää oranssit. Lyhkästen umpiot pitää vaihtaa e-hyväksyttyihin. Runkoon pitää meistää valmistenumero.

    Oli todella asiallinen ja miellyttävä katsastusmies. Neuvoi että helpoimmalla pääsee kun laittaa uuteen lyhkästenumpioon parkit ja jättää alkuperäiset äärivalot pelkiksi vilkuiksi. Umpiot pitää vaihtaa jos uusia on helposti saatavilla ja onhan noita pyöreitä varmaan pilipaliteemassakin...

    Nyt onnistuisi museorekisteröinti samaan rahaan ilman muutoskatsastusta jos ehtisi ennen veropäätöstä museotarkastaa. Kuinkahan tarkkaa tuo on, pitääkö esim ilmastointi, radio ja kello toimia jos sellaiset on? ;)

    Ja autohan on -72 2dHt 400 Monaco.
     
  15. samisalama

    samisalama Gearhead

    Kyllä saa. Siinä on päivämäärä ja todistus, että kaikki SILLÄ HETKELLÄ rästissä olleet maksut on maksettu. Uusi maksuhan saattaa erääntyä vaikka seuraavana päivänä, ja ei siinä auta mitään lappuja heilutella sen enempää. Kaikki nyt riippuu siitä, milloin joku maksu erääntyy ja milloin sitä aletaan karhuta.

    Ei ne siellä konttorilla tiedä etukäteen, jääkö esim. ensi tiistaina tuleva maksu rästiin vai ei.

    Niiltä tyttölöiltä voi muuten kyselläkin niistä veroista, kunhan tekee sen kohteliaasti, eikä "vitun rahastusta" -meiningillä. Asiallisesti käyttäytymällä oon aina saanut asiallisia ja jopa työtä vaativia vastauksia.

    Samalla periaatteella mene ruinaamaan vuokraisännältäs lappua, ettei sulla oo velkarästejä, ja jätä vuokrat maksamatta. Sitten heiluttele 3kk päästä lappua, jonka mukaan sul ei oo rästejä.

    No mutta onhan se konttorin vika, jos joku munapää on jättänyt maksunsa rästiin ja siihen, että valtion veropolitiikka on vaikeaselkoista. Varsinkin, kun valtio ei enää omaa katsastustoimintaa. Naapurin akankin syytä on, et pakitin kuuseen, vaikkei se ollu ees kotona.
     
  16. willalande

    willalande 2nd gear

    Joo ei todellakaan ole kats konttorin tytön vika että ne käyttömaksu jutut ei oikein laahaa ajan tasalla.Mulla kävi sit justiinsa noin että se erä päivä oli ollu sen jälkeen kun sen auton ostin,ja se( mulukku huom.nimi muutettu) ei tietenkään niitä ole maksellu.näin on myös käynyt jo useampi kerta.Mutta ilmeisesti ne kats konttorilla näkee että milloin on maksujen eräpäivä,ja empä sitä sitten oo älynny edes kysellä,ja mitäpä väliä sillä kun ei sitä tiedä makseleeko se ent.omistaja niitä vai ei.Ja kilvet lähtee ratsiassa vaikka olis maksamatta 10euroo,näin ne sanoivat .Riippuu sitten ihan poliisista että antaako armoa vai ei.Minusta tuossa käyttömaksu jutussa ei ole oikein järkee kun se menee sen auton seuraavalle omistajalle ne maksujen varmistelu. onhan nuo vakuutus maksutkin niin että ei saa uudelle autolle vakuutuksia jos entisiä rästissä. :wc:
     
  17. camaro1

    camaro1 Gearhead

    Aihetta sivuten, kävin alkuviikost laittaa toisen käyttiksen liikennekäytöstä pois vakuutusyhtiös tuli eilen uus ote postis nii oli jarrukärryn paino puonnu 3300kg-->3165kg.. Mitä h...tiä
    Ennen oli merkattu ottees omaan lokeroon nyt kirjotettu lisätietoihin, onks maastureissa jotai muutoksia tullu? vaatii vissii oikasua alkuviikost..
     
  18. impala67

    impala67 Double Gearhead

    jos jotain on syytä sisäistää, on se ettei nykyään katsastusasemilla ole luotettavaa tietoa, osaamista, eikä ilman asiakkaan omaa tarkkuutta mitään oma-aloitteisuutta virheidensä tarkistamiseen.

    olkaa siis tarkkana aina leima-asioissa, varsinkin kun uusia otteita tulostellaan vähän väliä. vertaa aina tiedot ja vaadi samat mitä vanhassa otteessa(ellei uusi merkintä- tai merkitsemättömyys ole eduksesi!)
     
  19. signet

    signet Gearhead

    Ja noista maksuista vielä sen verran, et kuka muistaa ajan kun dieselverot(väliaikaista käyttömaksua ei oltu vielä keksittykään ja sitten tarra-aikana)maksettiin kolme kuukautta etukäteen ja eräpäivän jälkeen et voinut käydä maksamassa enää muualle kuin ulosottomiehelle.Vero maksettiin aina täysiltä kuukausilta eli vaikka poistit auton rekisteristä kuun 1.päivä niin joutui maksamaan koko kuukaudelta.Eräpäivä oli kaikille sama ja vero seurasi autoa;myös maksettu vero.Kilvistä poistetun veron sai hakemuksella haettua takaisin rekisteristä poistaja ei välttämättä aina veron maksaja.Tummilla oli mersuja ja setrikkejä aina myynnissä sopivasti kun diiseliveron eräpäivä lähestyi...Kyllä tämä nykyinen käytäntö liikenteestä poistamisineen on kuitenkin ehkä joustavampi...
     
  20. camaro1

    camaro1 Gearhead

    Eli faktaa AKE päivitelly taas järjestelmiään ja tää 3165 tulee nyt ainaki Pajerois automaattisesti erikoisehtoihin "kuulemma suurin tilapäinen tiellä sallittu massa".
    Tyypityksen mukaan 3300kg ja tätä saa kuulemma "soveltaa" kumma kyl miks eivät alkaneet merkkaan takas jos saa.. Vanha ote kuulemma riittää todisteeks tai sit käy konttuurilta tulostaan tyyppihyväksyntäpaperin.
     

Kerro tästä muillekin!