Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. Swoop

    Swoop 3rd gear

    Könysin äskettäin auton alle ristikoita ym rasvailemaan ja sitten otin ala tukivarresta kiini nostaakseni itseäni eteenpäin ni "klonk"... mitäs vittua...? uudestaan..."klonk" Sehän heiluu 5mm ylös alas! Pultti pyöri näppi tuntumalla. Kiristin sen ja tuli hyvinkin jämäkkä. Mahtoikohan toi nypytys siitä johtua. :lol:


    On noi katsastus hommat kyllä perseestä. :mad: Tietääkö joku onko olemassa semmosta asemaa missä sais asian tuntevaa palvelua? Nyt tuntuu ettei sitä ennekun on vittuillut inssille niin kauan että sitä rupee pelottamaan. Olis kiva katsastaa autoa kun sais asioida henkilön kanssa jolla ei ole periaatetta että "jenkki on perseestä." Maksaa nyt 100€ siitä että pääsee tappelemaan jonkun paskan tärkeän ukon kanssa. Huh tulipahan taas avauduttua... Että osaakin taas pientä ihmistä vituttaa. :mad: :argue: :mad: :argue:
     
  2. persus

    persus 3rd gear

     
  3. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Perseestä on juu. Tavallaan oma moka kun älynnyt valistaa ett millä kierroksilla pitäis savut mitata. Luotin vaan edelliskertaan, kun asiallisesti otti kierroksia. Nyt vaan pikkupojan virne kasvoilla rynnistin auton taakse ääniä kuunteleen, siinä sitten ihmetellen ett mitä *ittua. Luulis nyt tajuavan ett jotain virkaa mittarin punarajallakin on.

    No, muuten oli kyll mukavan oloinen vanhempi katsastussetä. Jatkossakin ko. paikkaa käytän, tosin nokilappu valmiina otteen välissä.
     
  4. NaVi

    NaVi 1st gear

  5. freeride

    freeride Gearhead

    joo ny toimii kuvalinkkis..kyl ton syvyiseen hankeen menee vaikka kuinka pitkälle,mutta vauhtia pitää olla..heti ku vauhti hiipuu liikaa alkaa hyppyyttään samanlailla ku raktorit tekee(mitä eroa näihin :)) ja jumissa ollaan.ite ajelin joskus niin syvässä hangessa,että etumaski alko oleen tukossa :lol: toinen ääripää on nelivedon pikkupuoli päälle ja aivan tyhjäkäynnillä,niin pääsee yllättävän hyvin.riippuu tietysti renkaistakin minkälainen kuvio ja rengaspaineet.olishan se etulukko kyllä asiallinen..
     
  6. rötkö

    rötkö Gearhead

    Eiköhän noi savut pysy kurissa kun vaan säätelee sen tähtipyörän niin että se hoitaa hommansa eli ei anna liikaa syöttöä ennen ahtoja :wink:

    oma tötsi menny aina jollain 0,arvoilla ja on totakin nyt vähä piristetty. ei noita jousia vaihettu kylläkään..
     
  7. freeride

    freeride Gearhead

    ja plate ihan taakse
     
  8. Lapamies

    Lapamies 1st gear

    Korkeudensäätö lyhyille riittää. Jostain vanhasta esim. VW:stä Hellan säätömoottorit + säätökatkaisija ja askartelemaan, pientä pellinpala/latanpätkä/pallonivel kikkailua. On varmaan halvempi kuin ilmajouset. Uudempiin käy Polon pyöreät H4 umpiot. Jostain työkoneesta voisi löytyä vielä pienempiä.
     
  9. NaVi

    NaVi 1st gear

    Kyllä tuossa vauhtia oli, mutta siinä kävi niin ko hanki oli kovaa niin alko kantaan pohjasta.. Renkaat pyöri ilosesti tyhjää :D :D
    Minkäslainen se hommana olis laittaa lukko eteen, entä onko näihin laitettu napalukkoja..
     
  10. BlackVan

    BlackVan 3rd gear

    Ketään kiinnosta?

    DODGE RAM 2500 4x4 5.9 Cummins turbo diesel 24Valve vm. 2001
    aj. n. 135tmailia (eli n. 200tkm). Sportti-malli, lavakate, 295/75/16 Bf AT kumit.
    Ei tuu nopeusrajoitinta alkuvuodesta rekisteröity.
    Melkein leimakunnos ei paljoo puutu enää.........

    Tuolla alhaalla linkissä kuvia.

    Jos kiinnostaa niin laittaa YV:tä tai tähän infoo niin otan yhteyttä.

    Poikien turha alkaa vittuilee. Tää elämä ei oo aina niin helppoo!!!!

    ps. vaihdos voin ottaa jo valmiin vehkeen......tai vaikka GM-tuotteenkin!
     
  11. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    Freeride!kamat läks tuleen,marssin huamena pankkiin maksaan laskun poies 8) ps:vanhan liiton miähiä ei nettipankkia :rotfl:
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

    ok.cash rules!! 8)
     
  13. julang

    julang 1st gear

    Tuossa on oma edellisen autoni (2-genre) versio aiheesta:

    http://www.dodge.harjutie15.com/copperm ... rt=na.html
     
  14. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    ARB:n paineilmalukko ainoa järkevä vaihtehto, saa käyttöön tarvittaessa. On myös muita kytkettäviä, mutta tuon ARB:n saa mm. Offivarusteesta.

    Ei näis tarvi napalukkoja kun on se CAD siellä etuakselissa, vetari on kiinteesti navassa kiinni.

    Ja napalukollahan ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa, ne joko on tai ei. Tosin Dynatracilta saa konversio kitin millä saa perinteisen nelikon vetoakselit napalukkoineen, mutta maksaa useita tuhansia dollareita, ja silti siellä on ne pallonivelet ja CAD akseliputki.
     
  15. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Sehän se on kun tuota pumppua juurikaan koskaan säädelty, on vaan nuo osat heitetty kiinni. Hyvin se on noinkin toiminut, ainakin mun mielestä.

    Lähdetään siitä liikkeelle, että plate pysyy paikoillansa ja keskitytään tuon AFC:n sielunelämään. Tuonne on laitettu AFC-kitti, kuinkas mahtaa vaikuttaa tähtipyörän säädettävyyteen? Ja niinhän se oli että koneeseen päin lisää ja pois päin vähemmän, näin muistelisin.
     
  16. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Softail; savuruuvi (smoke screw) on tähän asiaan se tärkein ehkä. Soita tai tuu käymään niin voin kertoo AFC:stä ja sen säätämisestä. Missä kohtaa AFC:n runko on nyt? Mikä AFC-kitti sinne on laitettu?
     
  17. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    AFC:n säätäminen lontooksi, ÄLÄ KÄYTÄ automaattista kääntöohjelmaa!

    Let's start with gov arm adjustment. Now maybe I'm just reading too much into it but I set my gov/plate contact with the engine running at idle with the AFC cover off. Why? I got to studying the stock plate and with the engine off, the common knowledge is to set the lever where all the cutaway images show....BELOW the big protrusion on the plate. Then I got to wondering about how that arm is smoothly going to ridse over that protrusion. So I looked at my 100 plate conmtact with the arm at rest (solenoid in run position tho) then fired up the engine and checked it again. The lever won't swing out until you lightly stab the throttle, but I noticed that the arm contacts the plate a lot higher than at rest. We can only attribute this to gov springs acting on the gov arm. So rather than set the plate with the engine off, I run it and set the plate to the arm with the enginre running. The difference in arm height is about 1/4 inch...coincidentally about how much higher the arm would have to be to clear that protrusion on the stock plate. So my belief is that when running, the arm starts on the protrusion and not below it as it would seem. Now not many of us are running stock plates, but the theory applies anyway. I have never had to adjust my gov arm to a plate.....except maybe the "0" I was running for a while. Now I'm not passing this along as gospel, or to shake the foundations everyone swears by, but if you car to dabble, have a go at it and see what I mean. While my engine is off, my arm will swing under the plate, but have never had it bind underneath...this is proof to me that my theory is correct. So if you're setting the bleeding edge, maybe setting the arm on the nose of that pointed plate would be better done while the engine is running.....and hopefully you can get the plate where you want it without adjusting the arm any!!

    Next for the AFC.....several adjustments there, but not everyone understands them completely. At this point we know that the AFC is there to limit fuel supply during low, or no boost conditions. That's itsa only function, cut and dried, don't let anyone tell you differently. With a stock spring, after about 6 psi, no more AFC influence on the pump...that simple. If you have low tension springs in it, cut that down to about 2 psi. We know that the AFC lever protrudes down into the pump cavity right next to the fuel plate, and at no or low boost, it catches the gov arm and limits fuel that way. So what are we doing by moving the housing forward? We are simply moving THE ENTIRE ASSEMBLY farther to the front of the engine which allows the gov arm to travel farther which allows more fuel....that simple. So what about the star wheel? That wheel acts on a spring that pre-loads the pressure diaphram which is boost controlled. If we turn the starwheel towards the engine, it moves forward, releasing spring pre-load on the diaphram. As this pre-load goes away, it takes less boost to act on the diaphram and move the AFC lever out of the gov arm travel path. We think of these as the fine and coarse adjustments for the AFC, which is not totally true. The coarse adjustment is indeed moving the housing itself. But the fine adjustment is not the starwheel.....it's the so called smoke screw. You don't see this becasue it is on the back of the AFC housing under a sealed cover with a break off crew. This screw actually bottoms out on the diaphram center...from the boost side of the diaphram. And what happens when we add boost? The diaphram moves the AFC lever out of the way right? So by screwing this stud in, we give the lever a head start getting out of the way...much like moving the housing. That is why it is truly the fine adjustment. So we can set the housing in one position, then fine tune that position with the smoke screw. These adjustments alone will influence off idle smoke....not the star wheel. The star wheel will influence how long it takes to come off pre-boost fuel and into full fuel. So lets tune a pump...

    We buy a truck and the previous owner moved the housing forward, cranked the starwheel fwd and didn't even know about the smoke screw...so it's in it's stock position. The thing smokes off the line like a freight train and bogs like crazy...then when 6 or 8 psi comes around, it surges with power and breaks all the tires loose....that darn turbo lag right? Now let's tune the afc.

    Start by getting the access to the smoke screw...take the AFC off and remove the break off screw and smoke screw cover. Loosen the smoke screw lock nut and back out the screw several turns until it feels loose. Now screw it back in by hand until you can "JUST FEEL" the screw bottom out on the diaphram. Snug up the lock-nut a little and now set the AFC back to a middle position on the pump. Take out that hex plug on top of the AFC and bring the star wheel back from full forward about 3 full revolutions and put the plug back in. Now we have a starting point. Put her in gear and nail it. Do we have any smoke? No? then adjust that smoke screw a little at a time until it "just hazes" on take off. If you can't get that, loosen the smoke screw about halfway back out and reset the housing .020 farther fwd or so. Now try it again. Still no haze....adjust that screw in to get it. Or did we have too much smoke? back the screw off until it clears a little. You get the idea right? Any more than a slight haze off idle and you're wasting fuel, and maybe even hindering spool-up by quenching the cylinders with excess fuel and "puting the fire out" so to speak. So let's say we got the off idle launch looking good. Now it launches good but it takes too long for the turbo to come to life and the smoke goes away but no boost and it's laggy. That means we need to lessen the diaphram preload with the starwheel. This will hasten the curve out of pre-boost fuel control by allowing the diaphram to move with less boost pressure. Keep adjusting the wheel until there's a slight haze while you gauge shows less than 6 psi or so. If you get too much smoke once your RPM's start to climb, but before 6 psi or so, cranking the starwheel backwards will limit the fuel, cut the smoke, and smooth out the power. It's a balance game between the 3 adjustments....initial fuel delivery vs. building boost without quenching combustion. You'll know when you're right on....it'll launch hard, won't smoke, and boost climb will be smooth and rapid. These adjustments pertain mainly to the tune conscious driver, who wants drivability no matter who climbs behind the wheel, and isn't fueling for a funny car.

    Now all of you have spotted my sig and said wait a minute...all this AFC tuning and he took his completley off...what gives? I DRIVE my truck, and my right foot does alot of the tuning as required at the timer of need!! You are not going to remove an AFC circuit and stomp the throttle from a stop and expect anything but a volcanic eruption with nothing to show for it!! You have to roll into the throttle as conditions demand, sometimes more, sometimes less. I like having that control, and not letting the pump decide for me with a one size fits all adjustment. I will tell you that boost response at speed is instant, and off-line punch is tremendous, once you learn how to drive it. Even at speed when our little boost gauges say 2-3 psi....guess who's holding the cards for you? Your AFC....still won't let you into full fuel until boost pressures are realized, and that just may be enough of a lag to give some half a car headstart during a rolling race.....excuse me....I meant to say when you need instant passing power. If you're a step on the loud pedal and go type of driver forget it...you won't like it. But...if you truly DRIVE your truck, give it a try....you just MIGHT like it.

    To do this, you don't have to make a block off plate or remove the AFC housing entirely. You just need to remove the arm. This is easy....on the front of the AFC housing is a 10mm bolt that hold what looks like a bellcrank and shaft. Remove this bolt, then with a small screwdriver, pop the bellcrank loose and pull out the shaft. It will have o rings on it to seal the housing. Once this is out, lift out the AFC arm, put the shaft back in and snug up the retaining bolt again. Now it doesn't matter where the AFC housing is, or the smoke screw, or the starwheel....so just bolt it back on. re-attach your boost line....it'll still act oin the diaphram, but the diapohram won't be doing anything so don't worry about it. If you want to remove the AFC signal line go ahead...just remember to replace it with a plug in the manifold!! Now you right foot does all the adjusting for you on the fly, and is completely dynamic to conditions...cool huh? It only takes a few minutes to do, so if you don't like it, put her back in and forget about it.
     
  18. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Ja syy miksi ei kannata käyttää automaattikääntäjää on että teksti on englannin slangia ja sellaista joka täytyisi kirjoittaa täysin uusiksi että sen ajatukset avautuvat suomenkieliselle oikein ja että tulokset ovat hyviä.
     
  19. Pertura

    Pertura Gearhead

    Nyt on tyhjäkäyntiasiassa tapahtunut melko merkittävää edistymistä, overflow valven vaihto auttoi aika lailla. Nyt vapaalla kone hyrrää tyhjää kuin ajatus, pykälä silmässä kuulee vielä aavistuksen tuota aaltoilua. Mutta enää ei koko kosla hypi ja pompi, eli melko lailla ruvetaan olemaan alueella.

    Pitää vielä savuruuvia ja tähtipyörää säädellä kuten fourwheeleri neuvoi, josko sitten tuuttais vieläkin paremmin.
     
  20. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Tuo AFC:n kitti on tämä Rungon paikasta ei ole hajua, jos nyt sitä AFC-housingia tarkoitat. Voi olla että noiden isompien nestepäiden takia joutuu smoke screwiä säätään hivenen pienemmälle. Yritän nyt ensalkuun säätää tuota kalvon jousta tiukemmalle, katson myös tuon rungon paikan ja jos mahdollista, niin siirrän sitä taakse päin. Jos vielä savuaa, niin pienennän kokonaissyöttöä hivenen.

    Ei tuo Englannin kieli ihan ole parasta osaamisaluettani, joten aukkoja jää tuohon kertomukseen. Suunnilleen tiedän tuon P7100 säätämisen, mutta näin ensikertalaisena hivenen jännättää koskea :rotfl:

    Fourwheeler, voisin oikiastaan pirauttaa joku ilta, niin turistaa sitten asiasta enempi.
     

Kerro tästä muillekin!