Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. kuuno

    kuuno 1st gear

    VP44 -> P7100 konversio

    Nyt on himpun ollu aikaa taas touhuta kärryn kanssa niin aattelin kirjotella pumpun konversiosta jos joku semmosta miettii...vp44-->P7100

    Suhteellisen yksinkertainen projekti...

    Helpoimmalla pääsee jos pääsee purkamaan 12-tappisesta koneesta jakopäänkopan ja koneen kyljessä olevan ohjaustehostimen/jakopumpun öljynkierto t-haaran.Lisäksi joutuu teettämään juuri siitä haarasta lähtevän öljyletkun pumpulle, koska 90-asteen kulma yläpääsä ei mahdu enään paikoilleen.Eli letkussa pitää olla banjo yläpää.(kannattaa samalla teettä 5cm pidempi niin on helpompi asentaa)

    Jos ei löydy 12-tappisen jakopään koppaa niin 24v kopasta voi sorvauttaa sopivan.VP44:n reikä on pienempi...

    Kone ja P7100 merkkeihin ennen purkua.

    Sitten vaan VP44,ohjaustehostin ja jakopäänkoppa irti.Jotta kopan saa irti joutuu nokan ottamaan ulos, on helpoin tapa...ratas ei irtoa järkevillä toimenpiteillä.Eli venakoppa pois, keinuvivut löysälle, tönärit irti ja koneen sivussa oleva koppa auki...seuraajien lukitus ylös esim. nippusiteillä.Nokan laakerit kestää kyllä paikoillaan...jos ei nyt ihan lekalla moukaroi nokkaa paikoilleen...

    Sitten seuraavaksi joko 12-tappisen jakokoppa tai sorvattu-koppa paikoilleen...nokka sisään...ohjaustehostin paikoilleen...öljyn t-haara paikoilleen...öljyputket kiinni ohjaustehostimeen ja teetetty putki paikoilleen...P7100 paikoilleen...poltto-aineen paluuputki kiinni.24v vakio paluulinja käy oikein hyvin kun oikaisee sitä himpun.(varovaisuutta, mutta onnistuu käsin kääntämällä)...polttoaineen tulo kiinni....polttoaine putket sopii kun taivuttelee hivenen.Taas varovaisuutta mutkiin,mutta onnistuu ilman ruttuja kun maltilla tekee...VP44 päät käy suoraan P7100 pumppuun...sammutin solenoidin piuhojen asennus...muiden osien paikoilleen kasaaminen...sen jälkeen ei kun hönkää putkeen...toimii...ei tartte eri suuttimia tms...Polttoaineenpaine kannattaa tsekata että pysyy tasaisena ajossa...

    Eli ainut ns "spesiaali osa" on se öljyputki,maksoi 25e hydrauli-liikkeessä teetettynä.Muut osat on jo valmiina....

    Samoin polttoaineputkia myydään jenkeissä €€€€€€€ hintaan mutta 24v vakiot toimii oikein hyvin kun maltilla vääntelee...kuuluisat viimeiset sanat:Kyllä ne kestää.... :)
     
  2. Erska

    Erska Gearhead

    Ja mites sitten sen VP44:sen sähköliitännän kanssa? Mitä teit niille kaikille miljoonille vikavaloille ja koodeille?

    Kuulostaa kyllä ihan mielenkiintoselta. 8)
     
  3. kuuno

    kuuno 1st gear

    Say good bye your check engine light.... :lol:

    Turhana pois vaan....onhan tuo koneen palautus kivikauteen.Konetta ohjataan sen jälkeen mekaanisesti. Tietokoneen vikakoodit ei enään rajoita menemistä..

    Itse tein sen takia kun konevaihdon yhteydessä oli jatkuvasti vikatilassa (väärä koneen yksikkö suhteessa tulipellissä olevaan,eri antureiden paikat,yms) ja rajoitti kierroksia,yms...ja tietysti tietyllä tapaa, minun mielestä, on se paras kombinaatio. Menettää varmasti tiettyä hienostuneisuutta, mutta minulle se toimivin ratkaisu.Antaa aika vapaat kädet rakentaa konetta ilman eri ohjelmia...

    Vaihdelaatikko voi joissain tapauksissa (netistä luettua(?)) alkaa oireilemaan, mutta itsellä ei ole tullut ongelmia (tosin erittäin lyhyt testi aika) ja jos tulee niin hoidan laatikonkin kivikauteen,vrt. 12v laatikko.
     
  4. NaVi

    NaVi 1st gear

    Pittääpä alkaa katteleen ARB:n romppeita, kiitän vinkistä. Juu sen tiesinki että napalukot oma juttunsa.. Mikäs tämä CAD systeemi sitten on :odroll:
    Pittää ensin saaha tämä kulkupuoli kuntoon ja sitten pitää hyökätä laatikon kimppuun. Meinasi hiukkasen jo tuoksahtaan ko kinoksessa vähän möyri :(
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    No entäs vakionopeudensäädin ja kierrosluvut?

    Kyllähän tuo toimii, iteselläkin käynyt mielessä, mutta ehkä ite kaipaan sitä tiettyä hienoistuneisuutta mikä ei tälläkään hetkellä toimi niinkuin pitäisi. Lähetän lastun älypoksin Texasin suuntaan tsekattavaksi.
     
  6. Scottsdale1980

    Scottsdale1980 1st gear

    Iltaa! Onks kukaa joutu hommaan uusia puhaltimen lämmön säätimen ja mihin suuntaan puhaltaa ni niitä nuppeja. Omastani molemmat rikki. Onks kukaan ostanu ja mistä?
     
  7. Pertura

    Pertura Gearhead

    Central Axle Disconnect, eli tarkoittaa tuota kaksiosaista vetaria kartanlukija puolella. Nelikkoa päälle väännettäessä siirtohaarukka liikuttaa holkkia pooreilla niin että vetari yhdistyy yhdeksi osaksi. Takaveto päällä holkki on vain sisemmän vetarin pooreilla, jolloin ainoastaan kuskin puolen vetari pyörittää tasauspyörästöä.
     
  8. kuuno

    kuuno 1st gear

    Vakionopeudensäädintä en ole tutkinut kuinka se reagoi (ei toiminut aikaisemminkaan),mutta enpä usko että että se säätimeenkään hirmuisesti vaikuttaa.Säädinhän saa nopeustiedon laatikolta ja kierrosluvun nokalta/kampuralta.Ja nämä kerää yhteen koneen kyljessä oleva boxi.VP44 ei sinällään lähettänyt mitään semmoista tietoa mikä olisi tarpeellista kierrosluvun tai vakionopeudensäätimen suhteen.

    ...ja vaikkakin pistokkeen irroittamisen jälkeen paikallaan olevat tietokoneet koittaa laittaa konetta vikatilaan, siinä kuitenkaan onnistumatta.Ainut mikä viestittää vikatilasta on check engine valo.Koska nythän kone on täysin P7100:n armoilla ja se ymmärtää vain kaasuvivun asentoa + sammutin solenoidia.

    Kierrokset tuntuu kertovan normaalisti nokalta. Näissähän on niin että 1998.5-1999 otetaan kierrokset kampiakselissa olevalta lokoselta ja 2000-2001 nokalta. (vaikkakin konetyyppi on sama, tuli huomattua koneswapissa)Samoin osa liittimistä oli muutettu erillaisiksi... :mad:
     
  9. julang

    julang 1st gear

    Nyt on oikeaa henkeä, mutta miksei samalla pikku Volvon tai Scanian pumpua? Tulis evästä heti tarpeeksi :)
     
  10. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    ei oo joutunu ostaan pihdit hoitaa sitä virkaa....... :rotfl:
     
  11. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Useempi kysely tullu nyt P7100:sen säätämisestä. Kyllä mä nyt jo jonkinverran tosta rivipumpusta tiedän mutten mä mikään asiantuntija oo.

    Kun viimeks Sepin pajalla säätösessioissa tästä aiheesta juteltiin niin olisko tarvista jos otettaisiin johonkin kokoontumisajon yhteyteen teema tästä. Eli mä kerron omat näkemykseni aiheesta ja koitetaan tehdä siis seuraavaa:

    -pumpun periaate
    -AFC:n periaate ja sen säätäminen ja viritysmuokkaukset

    Onko tällaselle tarvetta?
    Mun pihalle mahtuu joku 12-15 Ramia yhtäaikaa mutta katon alle ei oo pääsyä muuta kuin korkeintaan markiisin alle yks kerrallaan. Kahvii voidaan keitellä ja isohko itsetehty grillikin löytyy maggaranpaistoon. Ajankohtana joku tuleva kesäviikonloppu.
     
  12. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Tuollainen tapaaminen kuullostaa hyvältä. Ilmoittaudun jo ennalta :rotfl:

    Kävin tänään kurkkimassa konepellin alle, näyttäisi tuo AFC-housing olevan suht keskellä. Otin myös tähtipyörän tulpan pois. Ensin näkynyt koko pyörää, mutta syvällisempi ihmettely paljasti sen olevan aukon etureunassa. Puoli kierrosta napsuttelin jousta kireämmälle, mutta tuolla ainakaan sanottavaa vaikutusta ollut. Jahka tässä kerkiää, niin nappaan tuon AFC:n kotelon irti.
     
  13. fourwheeler

    fourwheeler Gearhead

    Tarkennuksena vielä, että noita AFC-muutoksia voidaan tehdä melkoisen monta suunnilleen samaan aikaan.
    Jokainen tästä touhusta kiinnostunut siis saapuisi paikalle ja ottaisi itse oman AFC:n irti ja purkaisi sen. Mä ohjeistan tarvittaessa. Sen jälkeen tehtäis kimpassa muutokset kaikille halukkaille. Ne jotka eivät halua virimuutoksia tehtävän juovat tällä aikaa kahvia ja jauhavat apulantaa. Sitten laitetaan kaikille AFC:t kiinni ja aletaan säätämään.
    AFC:n säädöllä vaikutetaan siis liikkeellelähtöön paikaltaan ja vauhdista matalissa nopeuksissa. Samalla voidaan vaihtaa syöttölevyjä ja säätää niitä joilla sitten vaikutetaan ylemmille kierroksille ja täyskaasuun. Tälle keikalle kannattais varata myös kaikki ylimääräset fuelplatet mukaan koska jollekulle saattaa tulla nälkä :lol: Esim. mua vois kiinnostaa #6 tai kaikki siitä rajummat. Itselläni on nyt kiinni omatekemäni "#3,5"-levy, mutta mielenkiinnosta ja vertailun vuoksi voisin kokeilla muitakin profiileja. Voidaan myös tehdä erilaisia levyjä jos aikaa riittää.

    Tässä hujahtaa koko päivä helposti, nimittäin AFC:n säätöjä testataan aina ajamalla. Joten kaipa sitä jossain välissä Klaukkalan aluehälytyskeskus saa soiton jossa epäillään jotain olevan tulessa kun paksua mustaa savua on huomattavia määriä.

    Toisaalta tätä ei oo mikään pakko myöskään tehdä mun pihalla. Tarvittavat työkalut on perustyökalut joilla AFC:n saa irti ja purettua ja sitten rälläkkä katkaisu- ja lamellihiomalaikalla. Sähköö tarvitaan luonnollisesti mutta on mulla myös kannettava aggregaattikin. Joten homma voidaan tehdä periaatteessa missä vaan.

    Voidaan myös samalla puhua kuvernöörin simmaamisesta olettaen ettei kaikilla oo gsk-jousia kiinni. Tai jos jouset vaativat säätöä. Tosin tää kuvernöörijuttu varmaan jää sitten keskustelun asteelle vaan näillä näkymin mutta jos siitä jollekulle hyötyä on niin saatais ainakin päivän aihepiiri sopivasti täyteen.
     
  14. rötkö

    rötkö Gearhead

    Joo sitä pitää pyörittää aikalailla ennenkö mitään vaikutusta, useita kierroksia.
     
  15. Japadapa

    Japadapa 1st gear

    Kiitokset vinkeistä. Nuo Julangin kuvat oli kyllä hyviä. Niissä mun umpioissa on vilkut samassa paketissa ajovalon kanssa. Mitäpä luulette, voiko säädön tehdä niin, että kallistaa säätömoottorilla koko umpiota? Silloin saisi e-hyväksytyn lampun vetää kunnolla liimamassalla kiinni siihen umpioon, niinkuin Julangin kuvissa oli tehty. Jos keikuttelee vaan sitä e-valoa siellä isossa umpiossa, niin on se aika haastavaa tiivistää niin että se umpio liikkuu, mutta paskaa pölyä ei pääse sisälle...
     
  16. Softail_200

    Softail_200 1st gear

    Ok. Sehän se tässä on kun minkäänlaista näppituntumaa noihin säätöihin ole, mutta ruuvataan ensi kerralla enempi.

    Fourwheeler, mulla tietty ole sun numeroa, joten nakkaa PM:llä se niin pääsee haasteleen :D
     
  17. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Tiedoksi jos joku subbareita ym. asentelee 3rd geniin jossa infinityn vahvistin systeemi niin näissä johtoja riittää ja tuntuu ettei mikään väri täsmää netistä löytyviin :D niin helpoin ryöstää subbarille signaali apuskuskin puolen oven mid bassolta, kaiutin tasoisena oikean puolen kick paneelin takaa jossa valkoinen moninapainen liitin josta Sini/violetti + ja Sini/musta - , vaatii tietenki sitte kaiutin tasoisen sisäänmenon omaavan vahvarin tai korkea/matala taso muuntimen väliin jotta saa sen perus linjälähdön jos tarvis :D takakaiuttimilta on suodatettu matalimmat pois valmiiks niin ei passaa oikeen subbari signaaliks. Ois pariin normi soittimella varustettuun autoon laittanu jo vahvistimen tossa ajassa ku tosta etti mistä saa oikeanlaista ääntä :poff:
     
  18. karjalai

    karjalai Gearhead

    Re: VP44 -> P7100 konversio

    Eli jos joku tuosta swapista innostui niin minulla on ylimääräinen jakopäänkoppa cummariin p7100 malliselle pumpulle..

     
  19. sepi 74

    sepi 74 1st gear

    kaiken näkösille säätöhommille on aina tarvetta :rotfl: varsinkin ku taskussa on rack plugi 8) ja sitten voi taas keskittyä olennaiseen näin vuoden jälkeen ja lakata teeskentelemästä....
     
  20. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Olikos jolla-kulla hyllyssä tai laatikossa ylimääräistä stefaa taka-akselin joken juureen? Oma vuotaa aikalailla ja olis syytä vaihtaa pikimiten. Privaa tai soittoa, pliis :oops:
     

Kerro tästä muillekin!