pitäis saada vääntöä koneeseen...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja deeäxä, 2.8.2002.

  1. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    voiskos viisaammat valottaa vääntökoneen saloja? tarkoitus olisi tehdä kone, josta yritetään saada n. 150 hv ja vääntöä mahd. paljon, mutta se teho pitäis saada käyttöön n. 1500-5000 rpm. tyhjäkäynti pitää jäädä suht normaaliksi ja koneen hinta ei saa nousta kohtuuttomaksi. niin ja aihio on toyotan 3T 1.8 jossa vakiona 90 hp. twincam tai turbo ei tule kyseeseen, eli vapaastihengittävästä puikkokoneesta ruvetaan rakentamaan.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    koitas kattoa tuolta ralli.net siellä on paljonkin lelulaatikkojen rakentajien kotisivuja
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei alle 4litraista vapaastihengittävää "vääntökonetta" olekkaan mutta kun sellaisen laittaa ruohonleikkuriin niin jo on vääntöä . Hommaa esim. moparin 225cid kutvonen siinä on noi arvot vakiona. Ja varsinkin toi tyhjäkäyntihaave on käsittämätön kun halutaan ~85hp/litra tehosuhdetta taikoa. Jos tuolla suhteella tekis esim. 350cid pikkulohkon niin tehoa olisi 480~pollee ja voin kertoa että tollaisen koneen tyhjäkäyti on kaikkea muuta kuin "normaali"
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Kannattaa varmaan unohtaa se 150 hp ja tehdä kone niin että vääntökäyrä on paras mahdollinen tolla sun mainitsemalla kierrosalueella. Varsinkin 1500-2500, siis jos kadulle meinaat sitä. Kyllä siitä sitten niitä hevosia voi laskea vaikka joka kierrosluvulle erikseen.

    EDIT: eli ihan perinteiset kikat. Kansien siistiminen tai ammattimiehen lievä porttaus, puristukset 10:n tienoille, peltisatsi + joku 2.5" putki, sopivan lievä nokka, varmaan yks kaasari piisaa ja lopuksi säätää/säädättää jossain takapyöräpenkissä se kuntoon, sieltä löytyy varmaan ne helpoimmat hevoset. Sytkäänkin kannattaa panostaa.

    Koneenrakennuksen mielipiteitä on varmaan yhtä monta kuin koneenrakentajaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: triniemi 2002-08-02 12:31 ]</font>
     
  5. prostreet

    prostreet 1st gear

    150hv on suht helppo saada Toyota 2T/3T moottorista koossa 1,8L = vakio 3T koossa:
    kannen porttaus
    nokka n 290ast + jouset
    tuplakaasarit + imusarja + putsarit
    peltisarja martelius
    tehoputkisto 2,0" (160hv asti) tai 2,5" (250hv asti) 2:lla vapaavirtausvaimentimella
    kärjetön sytkä
    rempattu vakioalakerta tai mielummin wisecon korkeapuriste takomännillä 87mm jolloin puristussuhdetta saa helpommin koska hemityyppinen palotilan on vaikea puristusuhteen kannalta
    vakioveivit ok 7000rpm asti, kasaa uusilla pulteilla tai arp-pulteilla
    vakiokampura ok ainakin 8000rpm asti
    alukansi ja 98E ja katunokka 280-290ast = 10-10,5:1 ok (11,0:1 menisi mutta kun geometrisesti vaikea saada ko moottoriin pienellä vaivalla)
    tyhjäkäynti on n 900rpm katunokilla

    vrt hieman kireämpi RF-rallimoottori 1740cc 2T poraus 89, akseli 2T eli lyhytiskuinen, pitkät veivit, wiseco korkeapuristemännät poraus 89mm, crane/cat cams 296/12,80mm nokka, crane jouset 99891-8, vakio tönärit, kansi isommilla venoilla (by sakke rmk), xl peltisarja, 2,5" putkisto
    lohko ja kansi dekattu monta kertaa = puristussuhde saatu 11,0:1
    kärjetön
    mitattu 177hv (ST-motorsin jarrussa)
    tyjäkäynti 1000rpm
    ajoin ko autoa kaupungilla talvella ja veti kohtuullisesti 2000rpm alkaen
    "kisa-alue" eli varsinainen vetoalue alkoi 3500rpm
    max 7500rpm kisassa
    kävisi aivan hyvin katumoottoriksi, tosin kadulle kun säännöt eivät rajoita kannattaa tehdä pitkäikuinen 3T:n akselilla + vakio- tai vakiomittaisilla veiveillä = n 1950cc ja max n 7000rpm
    muuten samoilla osilla kuin ko RF-moottori
     
  6. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Mitä nyt olen seurannut kotimekaanikkojen räpellyksiä, niin aivan liian monet jättävät sytkän hallinnan liian vähälle huomiolle.
    En tarkoita vain pelkkää isoa sytkän puolaa ja sitten kovaa ajoa.

    Kuinka voimme odottaa moottorilta hyvää taloudellisuutta tai hyvää tehoa jos kipinä saapuu palotilaan noin 15 (kampiakselin) astetta liian myöhään?

    Sen mitä itse olen rustaillut tavallisella keskipakosäädöllä olevia jakajia niin on se vaan niin hanurista niiden modifioiminen virimoottorille sopivaksi. (Joissakin V8 koneiden virijakajissa tulee vaihdettavia keskipakojousia juuri tämän takia. Yritä nyt sitten saada samaa tulosta aikaiseksi johonkin -80 luvun tavalliseen euro/japanilais jakajaan).
    Kannattaa ehdottomasti sijoittaa jonkinlaiseen ohjelmoitavaan sytytyksenhallintaan. Ennakkokäyrän sopiva määritys on moottorin toiminnan kannalta välttämätön asia.

    Tiedän että harvempi harrastaja on valmis heittämään 2000euroa johonkin Hestekkiin. On niitä halvempiakin. Esim netistä löysin VPV-MOTORRACING valmistetta olevan 'Thunderspark' ohjelmoitavan sytkän - hintaa 330€. Se on tyhmä 2-ulotteinen sytkä, mutta paljon parempi kuin keskipakojakajat.
    Jos sen jakajan alkuperäisen alipainekellon saa rustattua toimimaan virinokan kanssa, niin siinähän meillä on toimiva 3-ulotteinen sytkän hallinta.


    -hyvää kesää.
     
  7. prostreet

    prostreet 1st gear

    tuommoinen 2- (esim crane tcu-1) tai 3-ulotteinen (hestec,haltech) ennekkokäyrän säätö on tietysti paras

    mutta hyvään tulokseen pääsee näinkin:
    viritetty tuplakaasarimoottori, 2v/syl, katu/rallinokka, 98e
    perusennakko n 15ast 2000rpm asti
    nousee max ennakkoon 3000rpm mennessä
    max ennakko n 30-32ast (säädä jarrupenkissä)
    jos on "patti tiellä" eli vedge-palotila ja tulppa patin takana (esim opel cih) max ennakko 34-36ast
    (arvot tietenkin ilman alipaine-ennakkoa)

    hienosäätämällä saa paremman vääntökäyrän ja jotkin moottorit sietävät n 20ast perusennakon
    alipaine-ennakon voi poistaa jos kilpa-auto tai muuten kulutuksella ei väliä

    manuaali pelastaa paljon, alle rekisterin ei ole pakko saada sytytysennakkokäyrää kohdalleen mutta toki se parantaa ajettavuutta ja pienentää kulutusta
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    huh huh tulipa teoriaa ja käytäntöä. Nyt tiedän viimeistään miksi alitajunta aina sanoo että osta isomoottorinen auto?
    Nostan hattua virtuooseille jotka vääntävät 2ltraisesta koneesta 800kaakkii ja enemmänkin kotioloissa mutta?? onko sellaista autoa mukava ajaa verrattuna isomoottoriseen??? jos meinaan ajatellaan päivittäistä käyttöä????

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mudracer 2002-08-02 20:10 ]</font>
     
  9. deeäxä

    deeäxä Gearhead

    kiitokset, varsinkin prostreetille, juuri tuollaista tietoa tarkoitin. eli se on ihan mahdollinen toteuttaa. ja kyllä, auto tulee katuliikenteeseen ja kyllä, virranjakaja tullaan preppaamaan. se 150 hp oli ensimmäinen suuntaa antava tavoite, josta tingitään, jos siitä ei saada kaupunki kelpoista ajettavaa. oliskohan prostreetillä tietoa siitä RF koneesta, et minkähänlaisissa hinnoissa tommoset koneet on rakennettaessa? tietäis vähän suuntaa...
     
  10. prostreet

    prostreet 1st gear

    siis mun mielestä se 2T/89mm 1740cc RF on ihan katumoottori, vetää riittävän alhaalta, varsinkin kun koppa on kevyt ja manuaalivaihteisto on kuitenkin alla
    makuasioita :smile:

    kadulla "ei kielletä" iskunpituuden jatkamista kuten rF:ssä joten kadulle vielä 3T:n akseli
    +poraus 87mm n 1,8l tai 89mm n 1,95l
    (muutenhan tuokin ralli/rallisprintauto olisi ollut 3T:n pitkäiskuisemmalla akselilla sillä luokkarajahan on 2 litraa)

    miedommalla abaut 290/11-11,5mm nokalla = 150hv kadulle 1,8l moottorissa ei tarvita vielä takomäntiä mutta puristussuhdesyistä niitä voisi käyttää (lisää keskikierrosvääntöä)

    RF- moottorin kulupuolesta:
    pattipää takomännät alle 800e
    arp pultit n 100e
    nokka RF + jouset n 450e
    (nokka katu + jouset n 350e)
    peltisarja n 200e
    putkisto itse osista kasaten n 100-150e
    säädettävä nokkapyörä n 150e
    + kärjetön puolineen ja kunnon johtoineen n 300e (jos ei ollut jo vakiona)
    + rajoitin n 100e
    kunnon kansiseppä veloittanee 500e + venat + koneistukset, medium-seppä voi tehdä kansityöt selvästi halvemmalla
    + koneistukset + tiivarit + jakajan muutokset (tai Crane TCU-1 n 300e)



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: prostreet 2002-08-06 10:29 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!