caprice "saastelaitteiden" poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja capricestate, 11.5.2009.

  1. capricestate

    capricestate 1st gear

    Kokemusta ei vieläkään kauheasti jenkeistä ole. Olen lukenut, että capricesta saisi pirteämmän ja paremmin toimivan poistamalla "saastelaitteet". Eli miten tässä asiassa pitäs toimia, mitä sieltä voi poistaa ja mitä ei? Koneena on oldsin 5.0 bensa.

    Mahtaisko vaasassa olla ketään ketä vois neuvoa oikein kädestä pitäen?

    Yritin haulla etsiä infoa aiheesta, mutta ei tärpännyt.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    :odroll: Ei se ainakaan paremmin toimi... Jos on ehjä ja toimiva, niin ÄLÄ korjaa sitä rikki.
     
  3. capricestate

    capricestate 1st gear

    no siinä tapauksessa en mee sitä rikkomaan :D
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No hyvä. :wink: Jos siinä on jotain häikkää, niin antureiden vaihdolla (ei ole kalliita), alipaineletkujen uusimisella yms. perushuolloilla saa ihmeitä aikaan. Ei niissä ihmeitä tehoja ole ollut uutenakaan, eikä niistä ilman perustavan laatuisia muutoksia lisäheppoja löydy. Pelkillä osien poistamisilla ei saa muuta kuin toimimattoman auton ja korkean kulutuksen.
     
  5. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Juurikin näin.
     
  6. ilu

    ilu 1st gear

    On muuten todella varmatoimista ja kestävää tietotekniikkaa, pystyyköhän nykyautot samaan kuin täällä mullakin vuoden 1981 tietokone säätelee edelleen polttoaineensyöttöä ja sytytysennakkoa niin hienosti :D
    On kyllä tullut poistettua katalysaattori, ilmapumppu ja pakokaasunkierrätys toimimattomina, muuten on alkuperäisessä kunnossa ja toimii :D
     
  7. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Niin, herää kysymys, parantaako esim. tuo pakokaasujen kierrätys koneen toimintaa millään tavalla? Luulisi tietokoneenkin tykkäävän enemmän puhtaasta ilmasta.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Happianturi tutkailee pakokaasuissa olevan palamattoman hapen määrää ja se ymmärtää kompensoida EGR:n vähentämän hapen määrän sylintereissä säätämällä seokset ja sytysennakon optimaalisiksi tehot, polttoainekulutuksen ja päästöjen suhteen.

    Eipä nuo kaasariversiot EGR:n poistamisesta sekoakkaan siten kuten uudemmat, mutta eipä siitä tehoakaan juuri lisää tule. Luulen.
     
  9. saresks

    saresks Gearhead

    Kaasariversionkin tietsikan bin -koodiin on ohjelmoitu "EGR enable" suurempi ennakkokäyrä osakaasuajossa kuin "EGR disable" -moodissa.

    Jos ei toimimatonta EGR:ää kompensoi vähentämällä perusennakkoa, niin alkaa kilistelemään moottori kuumana turbiinilukko päällä kevyellä kuormituksella. Tähän ei auta kuin perusennakon pudotus joka taas vaikuttaa täyskassuasennon ennakoihin vähemmän optimaalisesti > vähempi maksimitehoa. Tai sitten bin-koodin parametrien muuttaminen, olen itse tehnyt.
    On muuten eri ennakkokäyrät osakaasuajossa niin EGR:n, turbiinin lukittumisen, kylmäajon kuin ilmastoinninkin suhteen.

    Olen muuten viime aikoina järkeillyt, että EGR:n toimiminen jäähdyttää palotilan pintoja > vähemmän hot spotteja > sietää enemmän ennakkoa > parempi hyötysuhde.
     
  10. ilu

    ilu 1st gear

    Pitää paikkaansa, sytytysennakko piti säätää uudelleen myöhäsemmälle niin ettei kilkata, ilmapumpun ja pakokaasunkierrätyksen puute saattaa olla myös syynä siihen että tasasella kaasulla ajaessa seossuhdemittari näyttää 1,1 lukemaa noin keskimäärin menee siis laihemmalla kuin katalysaattoriauton pitäis mennä eli 1,0 arvolla.
    Lopputulos on kuitenkin 10-18 litraa satasella kulutus ja kone toimii hienosti kesät talvet käyttöautona jo 15 vuotta ajettu tolla systeemillä eli ei ainakaan ole haittaa ollut moottorille kun meno vaan jatkuu.
    Katalysaattorin poistosta on ainakin se hyöty että äänet tulee paremmin ulos putkista
    8)
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kiitos tiedoista. Eli ajelen jatkossakin EGR toiminnassa. Mutta oliko niin että vanhemmissa alle 85 kaasutinversioissa oli kuitenkin EGR:n ohjaus pelkästään lämpötermostaatilla ja alipaineohjauksella? Uudemmissahan niiden alipaineohjaus toimii lisäksi sähköllä.
     
  12. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Vähän offtopic, mutta millainen seosmittari sulla on?
     
  13. ilu

    ilu 1st gear

    Tässä mun -81 chevyssä ohjaus sisälsi kaksi sähkösolenoidia eli tietokoneen ohjaamaa ja alipaine kaasarin kyljestä sekä yksi henkiputki kaasarin yläosaan.
    Systeemi vaikutti siltä että kierrätyksessä oli kolme asentoa siis pois, puoliteho ja täyskierrätys.
    Niin seosmittari on FMI-1,2
     
  14. Emblem

    Emblem 1st gear

    Alkuperäisessä kunnossa kyseinen voimanlähde on mielestäni varsin mainio normaaliin päivittäiseen ajoon. Vääntö on kaasuttimella varustetuksi moottoriksi hämmästyttävän tasaista ja sitä on riittävästi.

    Itse poistin vain ilmapumpun, kun diverter valve, tai mikä se nyt oli, ei toiminut. Ilmapillien reiät tulppasin putkitulpilla, tuli siistin näköinen. EGR-venttiilin laitoin jopa uuden. Vaihdoin myös kaikki alipaineletkut. Letkuviidakko näyttää aluksi aika toivottomalta, mutta hyvässä valaistuksessa yhden pätkä kerrallaan vaihtamalla systeemi käy tutuksi ja ei loppujen lopuksi olekaan mitenkään käsittämätön.

    Sitä alipaineletkua ei sitten muuten kannata ostaa Biltemasta vaikka hinta houkuttelisikin, laatu on niin epätasaista, että osa letkuista on parin viikon päästä huonommassa kunnossa, kuin 20 vuotiaat alkuperäiset.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Mistä noita uusia EGR venttiilejä saa? Oman Delta 88-projektin EGR rikki.
     
  16. Emblem

    Emblem 1st gear

    Jyväskylässä kysyin venttiiliä paikallisesta varaosaliikkeestä ja osa tuli parin päivän kuluttua. Luulen että tuli US-Partsin varastosta.
     

Kerro tästä muillekin!