Käsijarru tehoton,henkimaailman asioita?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja CoolCar, 16.5.2009.

  1. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Ongelmana on (mm) nyt käsijarru.Tiedän jo aijemmasta kokemuksesta ettei mee katsastuksesta läpi (sama homma viime vuonna).Auto ajokiellossa enkä viitti mennä pelkästään vaa kokeilemaan. Takajarrut toimii kyllä.

    Kokeiltu:

    -uusilla pinnotuksilla,ei mitään eroa
    -säädetty kohalleen,vaijeri löysätty,käppäri pari naksua ylös,kengät lähelle -rumpuja jne. - ei toimi,
    -kenkien paikat vaihdettu,lyhyt taakse,pitkä eteen - ei toimi
    -käsijarrukahva on helvetin raskas vetää,heti ku rupeaa hieman jarruttamaan nii voimat loppuu vetäessä, auto liikkuu mäessäkin.

    Kahvasysteemi on sellanen perus,taaksepäin vedettävä. Mekanismi rummuissa: yks poikittaislinkki,jarruvaijerin linkki rummun takaosassa ja yks edessä, säätöruuvu alhaalla

    Onko mitään mitä jätän huomaamatta vai pitääkö harkita käsijarrun uudelleen rakentamista?Tosin alkuperäinen systeemi on varmaan kardaanijarru.Jos ei sit mekanismi mene yks yhteen tällä nykyisellä menetelmällä?
     
  2. R.H

    R.H 1st gear

    Jos toinen repii käkkäriä ja toinen tiiraa jarrumysteeriä niin pitäisihän sen ruveta selviämään. Mikäli jotain liikettä tapahtuu niin siitä selvittelemään voiko jokin olla väärin asennettu. Jos vaijeri ei liiku, on se varmaan jumissa jossain auton mahan alla tms.

    Itsellä oli samanlainen ongelma, mutta vain toisella puolella. Edellä mainituin toimenpitein selvisi, että vaijerin vetämä linkku otti kiinni jarrukilven pultin päähän ja jumi siihen. Toisen kyllä pitää vedellä käkkäriä jotta toiminta selviää.
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Joku on hitsannut myös lisää ainetta poikittaislinkkiin,kulumakohtaan.
     
  4. Jonssi

    Jonssi 3rd gear

    tai sitten vaijeri on kiristetty viimesilleen ja se paaki joka vetää taempaa kenkää kiinni rumpuun, ottaakin kiinni jarrukilven pulttiin tms. stoppariin.
    Stoppariin viittaisi tuo, että kahvan veto muuttuu raskaaksi, ihan kuin kenkien liikeradan esteenä olis jotain..
    Muutamissa jarruissa tuollaiseen vikaan olen tömännyt, useimmissa toki niin että mainittu jarrupaaki ottaa kiinni vetoakselin kuoreen.

    TheJonssi
     
  5. olds79

    olds79 3rd gear

    itellä oli vaijeri ruostunu kiinni kuoreen ja vaijerin vaihto autto asiaan.
     
  6. virta

    virta Gearhead

    niin ja säätöhän menee niin että ensin kengät lähelle ja vaijerista ei saisi säätää
     
  7. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Siis ensin vaijerit löysälle, sitten kenkien säätö ja lopuksi vaijerien säätö. Kengät ei saa koskaan jäädä vaijerien varaan. Jos kengät on vaijerien varassa, sen tuntee jarrupolkimen liikkeenä käyttäessä käkkäria samaan aikaan.

    Ja tosiaan vanhemmissa autoissa on kenkien välitankojen hahlot kuluneet niin, ettei vipujen liike riitä käkkärin toimintaan, vaikka kuinka kiristelee vaijeria. Joitain välitankoja saa uusia, joskus vanhojen hahloja on täytetty hitsaamalla ja sen jälkeen viilattu hahlojen syvyydet sopiviksi.
     
  8. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Auto on ollu jopa korjaamossa ja moni on siinä tuumaillu yhtä sun toista ja samat asiat on käyty läpi sielläkin ilman tulosta,on hitsattu lisää keskitankoon ja vaijerit on rasvattu ja käyty läpi....
     
  9. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Juu minä ainakin tekisin juuri niin että toinen vetää rivasta ja toinen kattoo rumpua. Pitäis selvitä millä välillä vika on, liikkuuko kengät normaalisti ja onko samanlainen ilman rumpua.

    Sitten sellainen juttu että kun jenkin kanssa menee konttorille niin pitää muistaa sanoa inssille että testaa käsijarrun toiminnan molemmille pyörille erikseen. Koska jos siinä jenkissä on sellainen käsijarrusysteemi kuin mitä mulla on aina ollut niin rivalta menee yksi vaijeri taakse joka jakaantuu korin alla kahdeksi, ja se ei koskaan toimi niin että molemmat puolet jarruttais yhtä lujaa. Ja kun konttoreilla jarrumittari pysähtyy aina kun jarrutuseroa oikean ja vasemman välille tulee tarpeeksi, on diagnoosi aina se että toinen pyörä ei jarruta. Kun mittaa erikseen niin jarrutehoa löytyy kyllä molemmista tarpeeksi.
     
  10. ripe

    ripe 1st gear

    Jos vaijerit liikkuu kuin rasvatut, kannattaa koittaa stekata tätä Jonssin neuvoo.
    Toi kahden kimppa jutska kannattaa ilman muuta kokeilla :eek:
     
  11. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    käsijarru tehoton ja hylkäys konttorilla taas,kaikki yllämainitut jutut kokeiltu,oisko seuraava askel jalkamekanismin asennus että siihen sais voimaa paremmin...tiedä sitä..
     
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Siis käsijarru oli muutettu kardaanijarrusta takapyöriin? Mulla on kyseinen operaatio vasta suunnitteluasteella. Tässä mun tapauksessa ainkin siitä kojarin alla olevasta kahvasta lähtee vaijeri suoraan ilman mitään vipuvälitystä. Jalalla poljettavassa mekanismissa on vipuvälitys, kuten eurotyylisissä takapäästään saranoiduissa käsivivuissakin. Siinä kardaanijarrussa on vipusuhteiltaan suhtkoht vastaava mekanismi kuin on takapyörien jarruissa olevassa käsijarrumekanismissa. Jos vaijerin vetää suoraan kardaanijarrun kahvasta takapyöriin, jää puuttumaan se voimaa lisäävä vipuvarsi joka on näissä alunperin takapyöriä jarruttavissa systeemeissä. Lisäksi kardaanijarrun jälkeen on perävälitys, mikä vielä vähentää huomattavasti tarvittavaa jarruvoimaa. Tosin onhan niitä jarruja tietenkin tuplamäärä silloin kun molemmat takapyörien jarrut toimivat seisontajarruina. Mä ajattelin käyttää sitä alkuperäistä kahvasysteemiä, mut rakentaa konehuoneeseen vipusysteemin, mikä moninkertaistaa taakse lähteviin vaijereihin tulevan vetovoiman. Mallia katoin vanhasta Opel Rekordista, jossa on myös kojelaudan alla oleva T-kahva käsijarruna.
     
  13. CoolCar

    CoolCar Gearhead

    Jep,mulla on siinä kahvan jälkeen vipuvälitys mutta ei tunnu sekään riittävän.En oo ihan satavarma että alkuperäinen kjarru on ollu kardaanissa.
     

Kerro tästä muillekin!