Mitä öljyä Moparin ohjaustehostimeen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mb508, 18.5.2009.

  1. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Johtopäätös: laittaa sinne kusta, aateeähvää, tai peeäsahvää niin hyvin pelaa. Siitä voi valita. :wink:
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Vien ... jos omat taidot / vehkeet ei riitä. :oops:
     
  3. ilu

    ilu 1st gear

    Kauheet on väännöt tästäkin asiasta vähän väliä, mulla lukee cadillacin korkissa että use automatic transmission fluid ja ATFIII on tullut käytettyä niinkuin -81 chevyssäkin vaikka korkissa ei niin lue ei oo mitään ongelmia ollu.
    Ihmetyttää vaan et miten ne tiivisteet kestää siellä vaihdelaatikossa, luulis olevan samaa materiaalia...
    PSF olis varmasti se paras vaihtoehto, ei vaan ole tullut koskaan ostettua.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on tomaattilootassa ollut 15w-40 mottoriööliä aabaut 5vuotta eikä ole menny rikki, tehostajaankin olen kaatanu moottoriööliä tai aateeähvää samoin tuloksin.
    Toi aateeähvä muuten "suojelee" tiivisteitä, kun kaikki kriittiset tiipparit tomaatissa on samaa kamaa kuin tehostajan pari hassua O-rengasta.
    Kaikki öljyyn liittyvä saa kummasti porukoilla tunteet pintaan :rotfl: .
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu ja tiedän yhden vähemmistön edustajan kaatavan vettä ruåttinkilvissä olevan bemarin jarrunestesäiliöön, liki samaa kuulemma.
     
  6. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Arkipäivän vesihydrauliikkaa. :D Toimii varmaan aikansa, mutta saattaa hiukan ruostuttaa paikkoja. Kitka suurempi ja kiehuu melkoisen helposti. Samoja ongelmia, kuin vesihydrauliiikan kehittelyssäkin. :D
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sellainenkin syy on mainittu että psf kestää paremmin lämpöä kuin atf. Jos atf kiehahtaa niin ilmeisesti ominaisuudet muuttuu ja se tulee tiivisteiden läpi. Jos näin on niin ilmeisesti kyse on ääriolosuhteista. Jonkin verran se liemi kuitenkin lämpiää ja onhan tehostajan nestelinjoissa jäähdyttimiä.

    Ei ole välttämättä vaktaa, tämäkään.
     
  8. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Joo ATF ei ihan jokaiseen hydraulisysteemiin sovellu, ainakin jarrunesteen korvikkeena se on varsin huono ajatus, eräänkin puretun pääsylinterin nähneenä... :rotfl:

    Fordiin suositellaan ATF:ää, mutta tuohon mun roksottimeen on joku nikkaroinut hydroboosterin niin se on nyt päättämässä päiviään, johtuneeko sitten öljystä vai vanhuudesta, mutta laskee kumminkin alleen.

    Joku viisas voisi siis kertoa mitä eroa noilla hydraulinesteillä on, ei liene ihan sama kuitenkaan mitä sinne kaataa? Noita tehostinöljyjä on joka eurooppalaisella merkillä omiaan, ainoastaan kusijousi-Citroenin LHM eroaa muista edes jotenkin... Myöskään Tellusta ei vissiin kannata kumota tehostimeen? Mites toi Opel/GM tehostin & vaihteistoöljy, vai saako jostain muuta Redlinea kohtuuhintaisempaa litkua?
     
  9. Mopar Suomi

    Mopar Suomi 1st gear

    vuodesta keppi ja kivi on "vanhan kansan" tiedossa ollut että ohjaustehostimeen siihen sopivaa öljyä.
    ATF aiheuttaa vuotoa.
    Tuoreemmissa vuosimalleissa tehdas suosittelee ATFää. Aiemmissa ei edellenkään. Tarkistan vuosimallin (03/04)
     
  10. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Suurin osa markkinoilla harrasteajoneuvokäytöön myytävistä ns. ohjaustehostinöljyistä on re-brändänttyjä automaattivaihteistoöljyjä.

    Tämä on FAKTAA, joka on selvitetty mm. IR-spektrometrillä.

    Infrapunaspektrometria on tärkeimpiä menetelmiä molekyylien rakenteen tutkimuksessa. IR-menetelmän avulla voidaan selvittää jokaisen orgaanisen yhdisteen ns. sormenjälki eli sille ominainen infrapunaspektrinsä, josta voidaan päätellä, mitä funktionaalisia ryhmiä tutkittavan yhdisteen molekyyli sisältää. Toisin sanoen IR:llä voidaan päätellä jopa käytetyt perusöljyt ja vaikuttavat lisäaineet.

    Lukekaapa tarkemmin niiden PSF:ien purkkeja, monissa on jopa ilmoitettu automaattivaihteistoluokituksia, siitä voi jo jokainen tehdä omia päätelmiä ilman IR-laitteistoja.

    Esimerkiksi tästä

    http://74.6.239.67/search/cache?ei=...ation+specified&d=NGokLExISmqp&icp=1&.intl=us


    Miksi ATF aiheuttaisi letkujen ja tiivisteiden vuotoa?
    ATF:iä käytetään mm. tietyissä työkoneissa hydrauliikkanesteenä.
    Miksi automaattivaihteistot eivät ala vuotamaan silloin kun niissä käytetään ATF:ää. Onko laitteet jotenkin valikoivia?

    Miksi PSF kestäisi paremmin lämpöä? Öljyn hapettumiskestävyys riippuu käytetyistä perusöljyistä ja antioksidanteista, ei siitä lukeeko purkissa PSF tai ATF.

    On toki olemassa ohjaustehostinjärjestelmiä, joissa on rakenteellisista syistä oikea tarve erikoisöljylle, jonka reseptissä on silikoni- tai glykoliryhmiin kuuluvia yhdisteitä.

    USA-valmisteisissa harrasteautoissani olen käyttänyt ohjaustehostimissa niin ATF:ää kuin hydrauliikkaöljyäkin, ilman ongelmia.

    Jokainen voi käyttää ohjaustehostimissaan ihan mitä haluaa, mutta huomioikaa, että internet ja keskustelupalstat ovat pullollaan tietoa, jonka oikeellisuudesta ei ole mitään takeita. Tästäkin aiheesta monet ovat esittäneet mielipiteitään ja omia tai kavereiden kokemuksia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että väitteille olisi perusteita tai johtopäätökset olisivat oikeita. Todellista faktaa on kirjoitettu tähän mennessä vähän ja sekin taitaa loppua tähän.
     
  11. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    ATF:llä ajettu mopareilla jo yli 10 vuotta, ...itse ainakin käytän / käyttänyt sekä tehostimessa että laatikossa, eikä ole kyllä sen takia ollut oireita kummassakaan, ja käytän jatkossakin, ...sanokoot kuka tahansa ja mitä hyvänsä, nytkin varastossa sitä yli 10 l, ja sitä saa kätevästi paikallisesta tarvikeliikkeesta, eikä ole kallistakaan, ...eipä noita suosituksia aina tartte noudattaa pilkun tarkasti.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    En ole nähnyt vielä edes alkua...
     
  13. tjl

    tjl Gearhead

    Noh, nyt kun se vuotaa jo 1/2 dl vuorokaudessa, niin ei väliä vaikka maitoa sinne laittais. Olisiko kellään kuvaa tai ohjetta control valven tiivisteiden vaihdosta. Tiivistesarja tuli rapakon takaa ilman minkäänlaista ohjetta. Kyseessä 63 chevy.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ^Vaihdoin just yhteen paattiin noi tiipparit ja ainakin us-partsin paketissa oli kuva mukana. Sillä ei tosin tehnyt mitään mutta oli kuitenkin :rotfl: .
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    Ehkä vähä aiheen sivusta ,mutta tiesittekö että IKH- hallista saa ostaa 3:a eri vahvuista atf -vaihteisto öljyä, tämä kävi ilmi kun tossa yhtenä päivänä asioin ja kysyin : onko sellasta öljyä jossa purkin kyljessä lukee ohjaustehostin öljy, kaveri sanoi että ei ,mutta tuota automaattiöljyä voi sinne panna ja sitä on sitte kolmea vahvuutta hyllyssä , että vahvinta kun laittaa , pitäisi pysya sisassä ilman vuotamista. väistin takavasemmalle ja huutelin , että sitä on kotonakin.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos sillä oli hyllyssä dexron I II ja III purkkeja :rotfl: .
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

     
  18. rx_racing

    rx_racing Gearhead

    Karpossa just kerrotaan mistä sitä öljyä saa...
    Totta se on kaikki samaa!!!
     
  19. voittol

    voittol 2nd gear

    No siltä se vaikuttaa.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Nostetaas aihetta kun jouduin justiin tähän öljysekoiluun,eli sebringin ohjekirja kieltää laittamasta laatikkoöljyä mutta ei tietenkään kerro sitten mitä sinne kuuluu laittaa, Merkkiliike väittää atf+ eli sama kun laatikossa,mutta ohjekirja kieltää! Olisko viimeisimpiä kokemuksia?
     

Kerro tästä muillekin!