Cadillac Seville STS

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja K.Vainio, 3.4.2009.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    :odroll: Joo niissä on varmasti ihan hirvittävän merkittävä ero.

    Ihan sama, en tule ainakaan vapaaehtoisesti etuvetoa ostamaan, olkoonkin vaikka ihan katillakki.
     
  2. coupe

    coupe Gearhead

    Näistä tyyppivioista vielä (99 STS alla):

    Se takakontti ainakin täällä vuotaa ihan oikeasti vettä. Ei siis pelkästään kondenssia. Onko kokemuksia mistä paras tilkitä ? Vuoto niin pientä että vaikea paikallistaa mutta ikävästi kerryttää vettä varapyöräkoteloon. Jotenkin veikkaisin että takaluukun valojen takaa jostain päsee valumaan. Toinen epäily on tiivisteurassa olevat lukuisat toistensa päällä olevat tiivisteet. Erityisesti takavalojen kohdalla oleva mutka epäilyttää.
    Mutta kaikki vinkit siis tervetulleita

    Harmittomampi ongelma on se että laatikkoöljyjen "ikälaskuri" ei pienen ollenkaan. Näyttää aina "transmission oil life 100%". Koneelle sama laskuri toimii hyvin. Netistä olen bongaillut samaa ongelmaa mutta en yhtään ratkaisua siihen.

    Kuskin penkin lämppärin elementtejä on myöskin nettikeskustelujen mukaan jonkinverran simahtanut. Täällä kävi sama viime talvena. Löysin varaosanrot elementeille (25755074 ja 25755077) mutta en ole vielä keksinyt mistä nuo olisi fiksuin tilata. Ja numerotkin haluaisin vielä varmistaa toimittajalta. Tuntuu olevan monenlaista "heating elementiä" noiden numerosarjojen ympärillä (yksi ylös tai alas) ja kaikki olisivat Kakeen...

    Ja nasta perhana tuli talvella lasiin ja tietysti sitten halkeama puoleen väliin asti. Olin jo lasitusliikkeessä näyttämässä autoa mutta kun asentaja alkoi jutella että on noi sateen tunnistimet ja muut heebelit YLEENSÄ toimineet lasinvaihdon jälkeen peruuttelin auton ulos... Eli tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla tuulilasifirmaa jossa lasin vaihto onnistuu niin että lasissa kiinni olevat heebelit toimii AINA lasin vaihdon jälkeen ?

    Mutta joo, Kake ollut nyt 3 vuotta alla ja erittäin tyytyväinen olen. Noita yllä mainittuja pikkuharmia lukuunottamatta laitos on muuten käynyt kuin kello. Nätisti kulkee ja hiljainen. Helppo ja vaivaton. Ei ajatuksia tai tarvetta vaihtaa. Ja kuten joku aiemmin kehui talviajo-ominaisuuksia niin kyllä allekirjoitan. Kulkee kuin juna. Ruostesuojauksen teetin heti kun tuli Suomeen. Oli Saksan jäljiltä pohja niin nätissä maalissa ettei viitsinyt kokeilla miltä näyttäisi ekan talven jälkeen.

    Mutto jos johonkin em harmeista jotakin vinkkejä niin kiitän ja kumaran.
     
  3. eldorado1973

    eldorado1973 Gearhead

    Vaihdatin tuulilasin lasiliikkeessä, teippasin sadetunnistimen 3M:n kaksipuoleisella kirkaalla teipillä. Teippiä ei saa laittaa "prismojen" päälle. Tietysti sadetunnistin tulee teipata oikeaan kohtaa.
    Varaosa GM PART # 25645365 taitaa olla se oikea sensorin kiinnitykseen tarkoitettu teippi.

    https://www.partszoneonline.com/search.php
    osia voi tilata tuolta ja lähettävät USPS:llä Visalla olen maksanut
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Sen verran halpoja olivat että harkitsen vakavasti tuollaista 2000 mallista tai vähän uudempaakin ...
    Ne vanhat oli niin halpoja että arvelutti olisiko jotain vikaa ...näin siis Jenkkilässä

    2000 malleja oli 1500$ alkaen ja niitä vanhempia ihan satasilla.
     
  5. J.J

    J.J Gearhead

    description molemmissa HEATER

    ja lisätieto kaupan päälle:



    With GM planning on shutting down the factories this summer,
    please rest assured that we (GmPartsDirect.com)
    will not be shutting down and we will be here to assist you
    with all of your GM parts needs.[/quote]

    25755073 selkänojanvastus ja 25755076 istuinosanvastus olis oikea valinta -99 STS:ään,noi sun löytämät numerot kuuluu -00-01vm. STS:ään
    jotain eroa niissä kaiketi on.
     
  6. eldorado1973

    eldorado1973 Gearhead

  7. jtpaajan

    jtpaajan 1st gear

    Yksi helpoimpia kokeiltavia on tiivisteen kunto. Omassa se irtosi tosi kevyellä nykäisyllä, liimat "märäntyneet". Jos tiiviste ei ole kunnolla kiinni, pääsee vesi kiertämään tiivisteen takavalojen sisäsyrjän kohdalla olevasta mutkasta. Tiivisteen liimaaminen kiinni takaisin sikafleksillä korjasi vuodot tästä kohdasta.

    Kannattaa nostaa kontin pehmuste muualle kontista kuivamaan, muuten voi home yllättää :) Pehmusteen ollessa jäähyllä konttiin vuotaneita vesinorojakin on helpompi seurailla.

    Tämä ei ole vika vaan sen kuuluu toimia juuri näin. Laskuri alkaa laskea sadasta vasta sitten kun laatikko joutuu poikkeukselliseen käyttötilanteeseen (ylikuumenee tjsp.). GM speksaa että öljyjä ei tarvitse ikinä vaihtaa, mutta eihän tuota kannattane uskoa. Omassa ainakin lootan toiminta parani kun 130tkm kohdalla vaihdoin litkut.

    Vaihdatin itse lasin Pilkingtonin tarvikepajalla vuosi sitten (Uudenmaan Autolasipojat Helsingissä, http://www.autolasipojat.fi/), ja sama pelko oli mielessä. Mutta turhaan, vakiokamaa nuo sadetunnistimet ovat nykyisin. Pilkingtonin tarvikelasissa ovat kaikki antennit ja muutkin heebelit paikallaan ja kaikki lasissa kiinni oleva pelittää. Lasi vaihtoineen kustansi muistaakseni kolmisen sataa.
     
  8. coupe

    coupe Gearhead

    25755073 selkänojanvastus ja 25755076 istuinosanvastus olis oikea valinta -99 STS:ään,noi sun löytämät numerot kuuluu -00-01vm. STS:ään
    jotain eroa niissä kaiketi on.[/quote]

    Mistä te näitä numeroita kaivatte...?
    Itse löysin noi numerot joltain Jenkkilän Kake foorumilta sattumalta ja epäilin myöskin että heittävät yhdellä. Ja nimenomaan että olisi ollut eri elementti -99 ja -00 malleissa. En vain käsitä mikä ero niissä muka on. Auto pidetty muuten samana mutta istuin lämppärivaihdettu....? No, ehkä niissä on vaikka eriväriset liittimet ;)

    Täytyy vielä onkia toimittaako tuo GMPartsDirect Suomeen. Törmäsin sellaiseen ilmiöön että osa noista isoista varaosadiilereistä ei myy Jenkkilän ulkopuolelle.

    Toinen jännä ilmiö on se että jos yrität löytää tuota lämppärin elementtiä valikoiden kautta (Cadillac->electricty->seat->... tms) et löydä näitä lämppärielementtejä. Tyrkyttää vain ohjausboxia ja penkinlämmittäjän katkaisijaa (sama ilmiö mun mielestä kaikissa putiikeissa) mutta jos lyöt noi em numerot hakukoneeseen niin kyllä löytyy osat ja hinnat.

    Eli tästä päästään taas alkuperäiseen kysymykseeni: mistä te kaivatte noita numeroita ? Auttaisi monessa kohtaa.
     
  9. yoko1

    yoko1 1st gear

    Omani hommasin eBay:n kautta
    Parts list manual (PDF-muodossa (92-97))
    Maksoi jotain 6 taalaa ja oli maksusuorituksen jälkeen vajaassa tunnissa koneella (Huom. Myyjä lähetti yhdessä osassa eli boxin pitäisi olla isompi kuin 10Mb.)
     
  10. human62

    human62 1st gear


    Ei ei, ajattelin tietysti ostaa siellä auton itselleni(tai useammankin käyttöautoksi) Ei kai niitä nyt tänne verohelvettiin kannata tuoda???
     
  11. Paha

    Paha 1st gear

    kadilakki

    Onko kellään ollu takaiskareiden kanssa ongelmia? Itsellä näkyy vikakoodi jotain herjaavan ja auton takapää tuntuu aikas löysältä. Ei taida automaattinen jäykkyyden säätö pelata.
    Muuten ei voi kuin kehua kotteroa.
     
  12. coupe

    coupe Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta, mitä koodia/herjaa se tarjoaa ?

    Itsellä kolmen vuoden aikana kahdesti herjannut jotain alustasta ja tietsika todennut että turvallisuussyistä rajaa max nopeuden 140km/h. Ongelma korjaantui ekalla kerralla ajamalla bussipysäkille, sammuttamalla kone ja starttaamalla uudestaan.
    Tokalla kerralla kävi mielessä kokeilla miten tuo raja toimisi mutta hälytys häipyi ennenkuin ehdin motarille ;)
     
  13. GN 87

    GN 87 1st gear

    Mita tulee tohon vaihdat lasit ja valot e-hyvaksyttyihin jos ostat USAsta niin mulla oli taalla Floridassa kayttoautona 2003 mallin Seville STS ja siina oli valmiina e-merkit kaikissa laseissa ja valoissa, turvavoissa ja jopa renkaissa... Sama vika nykyisessa Dodge Magnum SRT8:ssa. E-merkit jokapaikassa. Caddy oli kylla kayttopelina miellyttavampi kuin toi Magnum. Pelkkia positiivisia kokemuksia, mutta pienta tarinaongelmaa siinakin oli noin 120 nopeuksissa vaikka kaikki kulmat ja renkaiden tasapainot oli kohdallaan.
     
  14. Petri T

    Petri T 1st gear

    Moro,

    Olen aikeissa hankkia käyttöautoksi STS:ää ja kysyisinkin mielipidettänne mitä vuosimallia kannattaisi harkita? Suomi-autoja ei taida olla montakaan tarjolla joilla ei olisi ajettu kovinkaan paljoa.

    Petri
     
  15. Jojeli

    Jojeli 1st gear

    Ostin oman STS:ni viime vuoden loppukesästä Ruotsista 115tkm ajettuna, kannattaa tsekkailla Ruotsin ja viron tarjontaa:

    www.blocket.se
    www.auto24.ee

    Itse halusin nimenomaan max. -95 mallin audiolaitteiden helpomman päivitettävyyden osalta, 95-malliinkin normaalin mankan vaihtaminen oli työlästä, kun audiojärjestelmä on "aktiivinen", eli vahvarit ovat kaiuttimissa, radioviritin takakontissa jne (ainakin Bosen järjestelmässä), uudemmissa malleissa radio on integroitu niin hyvin kojelautaan että sen vaihtaminen on todella työlästä + vaatii kalliita lisäpalikoita. Jos uskot pärjääväsi orkkismankalla niin sitten tietysti uudempi malli. Käsittääkseni 98-> autojen rekisteröinti on hankalaa ellei peräti mahdotonta (olisiko eu-tyypitys puuttunut), katso myös että auton ensirekisteröinti on samalla vuodella kuin auton valmistusvuosi, oma -95 autoni oli ensirekisteröity -97, jossa tuli ongelmia kun -97:aan vaaditaan jo tyyppihyväksyntä jota -95 mallista ei löydy, onneksi pakettiautopojat hoiti sopivan vastaavuustodistuksen.
     
  16. Petri T

    Petri T 1st gear

    Kiitos infosta. Äänentoistoon en kehtaa panostaa. Nykyisessä Chevyssäni on orkkismankka ja se on riittänyt. Kuinkas varaosien saatavuuden kanssa tarvikepuolella?

    Pitääkö paikkansa, että 4.6 litraiseessa koneessa olisi enemmän kansivikoja ja vuotoja kuin 4.9:ssä?
     
  17. Jojeli

    Jojeli 1st gear

    Ainoat osat jotka olen omaan autooni joutunut ostamaan oli etujarrulevyt; hinta rockautossa n.25$/kpl, US Partsilla n. 50e/kpl, Metroautolla 175e/kpl! Rockauton sivuilla on pitkät listat osia näihin autoihin, joten varaosien saatavuus tuskin on ongelma.

    Käsittääkseni nuo kansiviat on nimenomaan 4.6 koneen ongelmia ja johtuvät pääasiassa siitä jos jäähdytysnesteitä ei ole vaihdettu huolto-ohjelman mukaan + lisätty inkivääritabletteja nesteisiin. Vanhat nesteet ruostuttaa kannentiivisteen jolloin vettä pääsee myös kannenpulttien kierteisiin ja kun kannen avaa niin lohkosta korkkaa pulttien kierteet. Noiden kierteiden korjaamiseksi myydään jotain helicoil-tyyppistä settiä, mutta ilmeisesti sekin kestää vain yhden käyttökerran, eli kun seuraavan kerran kannet avataan niin kierteet korkkaavat taas lohkosta. Cadillacforums.com:ssa joku mainosti settiä jolla asennetaan studit noiden pultinreikien tilalle, silloin kansien pitäisi kestää availuja jatkossa.

    Itse ostin 4.6 ja ostaisin edelleen, jos vain motin huoltohistoria on tiedossa (että autoon on vaihdettu jäähdytysnesteet aika ajoin) tai jos pystyt testaamaan kannentiivisteen kunnon. tuolla Cadilllacforums.comissa on useampiakin testausmenetelmiä joilla pitäisi selvitä onko kannentiiviste kunnossa.
     
  18. Rado

    Rado Gearhead

    Osaatko suomentaa muutaman menetelmän kun oma lontoo hiukan hakusessa?

    Kiitos jo etukäteen :wink:
     
  19. J.J

    J.J Gearhead

    Moi, löytyis 150tkm ajettu -95 Suomi-STS jonka voisin myydä hyvään kotiin...
     
  20. Jojeli

    Jojeli 1st gear

    Tässäpä näitä:

    -auton käynnistys seisoneena, tarkkaillaan pölläyttääkö valkoista savua + haistellaan haiseeko pakokaasut makealle
    -auton käyttäminen kylmänä paisuntasäiliön korkki auki, tarkkaillaan kupliiko säiliössä
    -testataan jollain testerillä paisuntasäiliöstä, onko auton käydessä jäähdytysnesteen seassa pakokaasuja (en tiedä onko tällaisia testereitä Suomessa saatavilla)
    -äkillinen moottorin lämpötilan muuttuminen täyskaasukiihdytyksen jälkeen, en muista tippuuko lämpö ensin ja nousee sitten, vaiko päinvastoin, muttei kumpikaan noista ole terveen auton merkki, omassani ei lämmöt muutu miksikään pidemmissäkään ohituskiihdytyksissä.

    Lisäksi oli joku 2. testin kaltainen testi, mutta siinä pidetään jarrulla autoa paikallaan vaihde päällä ja nostetaan kierrokset johonkin 1500-2000 kiekkaan ja tutkitaan kupliiko paisuntasäiliössä.
     

Kerro tästä muillekin!