Keskustelutilaisuus Aken edstajan kanssa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja impala1968, 14.11.2003.

  1. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ihan ensiksi pitäs varmaan AKE:n sisällä päästä yksimielisyyteen. Sillä minulle on jäänyt hieman sellainen kuva, että talon sisällä saattaisi ehkä, mahdollisesti, olla sellaisia henkilöitä, jotka eivät ole kovin suopeita ole autoharrasteeseen...

    -JJ-
     
  2. Fireball

    Fireball Gearhead

    Saiskos infoa mihin pykäliin nämä kommentit perustuu koska täällä pohjoisessa viranomainen heittelee vähän toisensuuntasia kommentteja:
    "Hydrauleista ei taidettu paljon puhua, mutta ilmajouset /-pussit saa laittaa eteen ja taakse! " sekä "jousitustyypin muutos ei vaadi poikkeuslupaa" En löydä en sitten millään aken sivuilta noita pykäliä jotka kertovat sallimisen. Vastaavasti taas Lmn98 kyllä ilmottaa 11§ kohta c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu eli miten ne kierrejouset voi muuttaa ilmapusseihin, tyyppihän muuttuu...

    _________________
    Life is a bitch and then you die

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Fireball 2003-12-19 13:47 ]</font>
     
  3. Tero_S

    Tero_S Gearhead

  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    AKE:n sivuillakin on linkkejä, mutta pääasiassa suosittelisin lakipuolen asioissa lukemaan Finlexistä mitä itse pykälät sanovat, sitten vasta etsii niitä liikenne- ja viestintäministeriön päätöksiä ja lopuksi lukee AKE:n tulkintoja...

    -JJ-
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

    Tackar ja pockar poijaat, niihän kumottiinki. Tuota Finlexiähän mä nimenomaan tavasinkin mutta tietotulva pakotti hakemaan apuva, vaatii lisää kahlaamista ennenko alkaa näemmä löytämään etsimänsä. Eli tyypin saa muuttaa ja muutoskatsastuksella, vielä kun saa pykälän tietoon sille katsastusmiehen esittämälle väitteelle että saa muuttaa vain toiselle akselille niin voikin jo alkaa tilaileen pussukoita... ees viranomaisiin ei voi nykyaikana luottaa;=)
     
  6. prostreet

    prostreet 1st gear

    onko faktaa ?

    auttais parissa jutussa... :smile:
     
  7. prostreet

    prostreet 1st gear

    mikä on viralliselta nimeltään tyyppikatsastustodistus

    englanniksi ?

    saksaksi ?
     
  8. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    100% Faktana on huono mennä asiaa väittämään, kun en kyseisen AKE:n palkkalistoilla ole :smile: Mutta näin tuo herra ylitarkastaja antoi ymmärtää kysyttäessä, että Dealer-asennuksien hyödyntäminen vertailussa on mahdollista. Ja paras tilanne olisi, jos ko. dealer olisi tehtaan edustaja...voi olla ettei hyväksytä, jos koittaa esittää jotain Reiman Räkäpajan tekelettä dealer-asennuksena :wink:

    Edelleen omatoimisuus palkitaan, eli turha on lippuja ja lappuja lähetellä ellei itse tee lähes täydellista taustojen tarkistusta ja faktojen selailua etukäteen.

    -JJ-
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo, näin se on mutta ajatusta ei siis pidetty ollenkaan mahdottomana. Periaatteessahan lienee melko sama onko moottori asennettu tehtaalla vaiko dealerilla tehtaan sinne toimittamana? Pointti on että pitää olla tehtaan "hyväksymä" asennus, mikään "pertsan paja" ei siis todellakaan käy.


    Aikaahan tässä on kulunut mutta pientä tiedonjyvää löytyy http://koti.mbnet.fi/~skote/ARM.htm
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ristiin menee jousitustyyppimuutokset:

    Impalan linkki:
    Taka-akselisto
    max.madallus 51mm, muutoskatsastus
    tehdastekoiset (esim. säädettävät) tukivarret sallittu, muutoskats.
    jousituksen tyyppi saa muuttua, lehtijouset -> 4-linkki coilovereilla

    katsastajat.com:
    Lähettänyt mustang 70 02.01.2004 00:48
    eli ajattelin vaihtta mustangiini lehtijousien sijaan, 4-linkki ripustuksen sekä laittaa kierrejouset lehtijousien tilalle? pitääkö minun siis hakea erikoislupa vai meneekö läpi pelkällä muutoskatsastuksella? kiitos etukäteen!!
    - Pitää hakea erikoislupa AKE:sta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Chevy ´53 2004-01-21 16:00 ]</font>
     
  11. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Eikös rakentelusäännöissä lue että on taas sallittua vaihtaa linkit ja coilikat sekä mennä muutoskatsastukseen ilman luvan hakemista....
     
  12. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Jepu, ei tarvi mitään kunhan käytetään tehdastekosia osia. Periaatteessa linkkitangot on kai ainoat joiden vaaditaan olevan tehdastekosia.
    Katsurit ei välttämättä ole aina perillä noista lakimuutoksista, vaikka tuostakin on jo vuosi aikaa. Itse soitin tosta hommasta konttorille niin olivat vastaan, mutta sähköpostia AKEen ja sanoivat että "kyllä näin on käynyt, jousitustyypin muutos sallitaan muutoskatsastuksessa". Ja linkithän on olleet ennenkin laillisia tehdastekoisista osista tehtynä.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niin, ja tuo 51 mm koskee vain alkuperäisen jousituksen madallusta, muutetua ripustusta koskee vain 80mm maavaravaatimus.
     
  14. prostreet

    prostreet 1st gear

    monella autovalmistallahan on ollut ja on edelleen tehdasta lähellä oleva paja/asiakas joka myy kokonasia autoja kuluttaja-asiakkaille asiakkaille muutetulla tekniikalla esim stroukattu moottori + jäykempi alusta
    usein ko pajan tuotteita saa tilattua toimitusajalla merkkiliikkeestä
    (en tarkoita kilpa-autojen rakennuspajoja vaan sellasia josta uuden auton saa valita luettelosta/hinnastosta esim terhakkaamamlla tekniikalla)

    yleensä vielä tyyppikilvessä autovalmsitajana on autotehdas koska ko pajojen valtuudet eivät riitä autotehtaana olemiseen
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead

    ..eli onko tuo tulkittavissa niin että, vertailumoottorin tilavuus + 25% lisäksi mukaan on laillista ympätä vielä alle 10%?
    on nämä pykälät mielenkiintoisia....
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Niin, samoin kuin saat vaihtaa 20% tehokkaamman moottorin muutoskatsastamalla mutta katsatuksen jälkeen saat virittää lisää kunnes 7kw/kg tulee vastaan. Kuten sanoit, mielenkiintoista.
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead

    :smile:
    mitenhän on jos vaihtaa/tekee "suoraan" vertailukonetta 25+9% isomman koneen...merkkaako katastusmies silloin 25% suuremman tilavuuden vai 34% vai pitääkö ensin tehä 25% isompi kone ja sen jälkeen kairata esim. 9,9% lisää?
    onkohan katsastusmiehillä lupa käyttää tälläisessä tapauksessa maalaisjärkeä?

    vai eikö tuota "alle 10% " saa ollenkaan otteeseen merkittyä?

    tämä homma alkaa olemaan sen verran kiinnostava, koska omassa projektissakin koneen hankinta/rakentaminen olisi huomattavasti helpompaa ja halvempaa...
     
  18. prostreet

    prostreet 1st gear

    eiköhän tuo +10% ole järkisääntö sitä varten että pieniä "kunnostusporauksia" ei tarvitse ilmoitella
     
  19. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mun mielestä pykälien mukaan muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä 20% ja 25% eikä enempää? Toki maalaisjärjen käyttöä voi suositella mutta se onkin sitten katsastajasta kiinni......
     
  20. -TH-

    -TH- Gearhead

    noh, olkoon sitte niin. liian hyvältähän se olisikin kuulostanu.
    btw, oletteko putkituttaneet lohkoja ja jos olette niin millaisia mittoja/muutoksia ja paljonko sellainen lysti maksaa?
     

Kerro tästä muillekin!