Auto sammuu vaihdetta päälle laittaessa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pölyttäjä, 15.5.2009.

  1. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Mopar 360, tf904 lukko.

    Mikä on vikana kun auto sammuu kun lyö vaihteen silmään? D:lle tai pakko ykköselle, pakko kakkoselle ja pakille. Turbiini on uusi, laatikko on rempattu ja on varmasti kunnossa; koska remontti maksoi 900e. Moottori toimii muuten hyvin. Ei pitäisi olla imuvuotoja missään, tutkimukset silti jatkuvat imuvuotojen etsinnän osalta.

    Auto nytkähtää selvästi vaihetta laettaessa ja sammuu. Liikkeelle ei pääse muuten kuin kumit ulvoen. Jarru pohjassa laittaa vaihteen silmään nii simahtaa suoraan siihen paikkaan. Sytytysennakkoa säädelty, tyhjäkäyntiseoksia säädelty, ei auta.

    Voiko turbiini olla rikki? Uudella turpiinilla ajeltu tankillinen. edellisen laatikkorempoan jäljilta jonka tein itse, niin öljyn seassa oli paljon metalli hilettä voiko semmonen paska rikkoa turbiinin tai saattaa sen epäkuntoon? Nyt siis kuitenkin vasta ammattimiehen korjaama loota.

    Ikäänkuin turpiini olisi kokoajan "kiini".. jelppiä.
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No saattaahan tuo "jauho" turbiininkin tuhota, vaikka todennäköisemmin pumppu menee...
    Eikös Moparissakin ole samanlainen alipaine-säädin virranjakajassa kuin noissa GM:n vehkeissä...
    Chevyssä vaan sen viallisuus aiheutti samanlaiset oireet... Eli risteystä ennen oli pistettävä vaihde N:lle ja toisella jalalla annettava kaasua kun toisella jalalla jarrutti.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä vika on koneen puolella!! Joko on pikkasen liian raju nokka turbiinille?? Mutta yleensä kaasaria räpläämällä noi murheet poistuu.
     
  4. sedandeville

    sedandeville 1st gear

    tossa oli yks -03 dodge ram cumminsilla ja siinä oli samanmoista vikaa, paitsi että se ei sammunut vaan tietokone korjasi koneen tyhjäkäyntiä koko ajan suuremmalle kun meinasi sammua. siinä vika löytyi turbiinista, jossa oli lukkolevyt ihan sökönä ja hirttänyt kiinne. siinä tosin kokeiltiin kaikki muut vika mahdollisuudet ensin kun ei uskonut että se voi jumiintua noin. autolla oli ajettu 90 tml.
     
  5. 69

    69 Gearhead

    No meidän aspeni 225+904 lukkoturbiini, teki just tota samaa ja ihmettelin kun vapaalla ja parkilla käy nätisti, sit kun laittaa vaihteen päälle niin sammuu tai meinaa sammua. No aika pian tän jälkeen alko laatikosta kuuluun ihme kahinaa.
    Ja meillä oli laatikko just remppattu ja uusi turbiini. Rempan jälkeen ajettu 2500 km.
    Soitin sitten liikkeeseen jossa laatikko tehtiin, sanoi heti että turbiini on rikki. No onneks takuulla saa uuden, mutta on siinä taas vähän jumppaa laatikon kanssa.
    Ja mää kun aattelin, että nyt sit laatikko ainakin kestää vakio kuutos aspenissa ainakin seuraavat 20 vuotta.. ja paskat
    No tää on tätä harrastamista.

    T: veekasin ja lattia manuaalin ystävä
     
  6. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Miten se voi se auto nytkähtää selvästi eteenpäin jos vaihdepäälle ja jarru pohjassa. Ei se perkule voi konepuolella olla.... :-?

    Laatikkoseppäkin vinkkasi että imuvuoto on. En usko.. Jos ei kone jaksais vaan käydä pienen imuvuodon takia, niin kai se silleen ilman pomppimista ja nytkäytyksiä sammuisi.
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Minä ainakin kokeilisin vielä tyhjäkäynti seosta rikastaa ja ennakkoa muuttaa. Mutta jos sillä ei parane niin silloin se convertteri vois tietysti olla sökö eli luista ollenkaan.
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mulla oli vissiin virinokka ja Quadrajet niin kyllä se loikkas eteenpäin vaihde päällä jarru pohjassa vaikka miten yritti kaasaria säätää. vika poistui vaihtaessani Holley tuplapumpun Q tilalle.
     
  9. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    No Täytyypi sitten kokeilla tuota 600 vacuumi cartteria, nyt on 750 db..
    Jos vika ei poistu niin sitten se ei poistu. :eek:
     
  10. Fireball

    Fireball Gearhead

    Vaikuttaako jakajan alipaineletkun kiinni/irti mitään? Jos käytössä, Kokeile toimiiko sen alipainesäätö silleen et mopo tulille ja jakajan letku suuhun, imet kuin ammattilainen niin muuttuuko kiekat koneessa? Siellä muuttuu imarissa alipaineet rajusti kun vaihde pannaan päälle, ja jos ennakot ei reagoi siihen niin sammuuhan se
     
  11. F-body

    F-body Gearhead

    Jos tyhjäkäynti on korkealla niin tekee tollaista. Tyhjäkäynti alle tonniin niin auttaa. Virinokkaa ja 3000 stallia on nyt mulla paikallaan ja tekee justiinsa tuota, jos tyhjäkäynti on liian korkealla. Laatikon öljynpaine stallaa koneen liian korkeilla tyhjäkäyntirundeilla.Rikkaampi tyhjäkäyntiseos lievittää oireita. Näin mulla ainakin.
     
  12. niklas_

    niklas_ 1st gear


    paljonko viritetty 360 ?

    aika perkeleen iso kaasari jos suht vakio motti.

    toimii luultavasti paljon paremmin 600 edelbrockilla jos sen säätää oikein.
    750 vacumi oli ihan liian iso suht vakiolle 383 selle
     
  13. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    300 hevosvoimaa on moottorissa.. Liikkeellä ollessaan ihan hyvin pelaa tuolla 750db:llä. Kansi laskettu ja kairattu on ja 2,01" ja 1,6" venat, jos en ihan väärin muista. Edel performer rpm imusarja. Nokka akselia en muista nyt.

    Olen myös kokeillut tyhjäkäyntiä pudottaa, ei lievitä oiretta. Tuota jakajan alipaineletkua pitää vielä kokeilla imeskellä. Jakajakaan ei kyllä ole kovin vanha..
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    En oo vielä saanu kaasaria vaihdettua, mutta tuo jakajan alipaine vehje, niin kun auto sammuksissa ja puhaltaa letkusta sinne jakajaanpäin niin se suhisee ja vuotaa se vehe imettäessä ja puhaltaessa(?) Eli onko siellä vakiona kalvossa pieni reikä että se saa ilmaa sieltä, vai onko se rikki?!

    Paljonko se nostaa ennakkoa tuo systeemi alipaineen pudotessa? Vai mikä on tuon alipaine-ennakon tarkoitus ja toiminta tarkalleen?? :oops:
     
  15. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kalvo puhki!!! Uusi kello vaan jakajan kylkeen...

    Se nostaa ennakkoa alipaineen lisääntyessä.
     
  16. niklas_

    niklas_ 1st gear

    kokeile 600 edelbrock. lupaan että toimii sillä paljon paremmin. virtaus ei riitä kun toisiopuoli aukeaa ja vaatii sen takia hirveenkokoiset suuttimet. eron näkee hyvin laajakaistalambdalla. mulla tippui maantiekulutus n 4 litraa kun vaihdoin 600 seen. 600 sella vei 383/727 3,23 välityksellä 100km/h vauhdissa 15-16 litraa
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Vaihdoin sitten uuden alipainekellon rikkinäisen tilalle. Vika ei kylläkään muuttunut mihinkään suuntaan.. Pitäsköhän vaihtaa harrastusta?
     
  18. 69

    69 Gearhead

    ei kun turpiini (eli näin :poff: )
     
  19. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    ettei vaan kipinä heikkene kun kierrokset laskee............kokeeksi ohita etuvastus ja testaa
     
  20. Mr_Horsepower

    Mr_Horsepower 1st gear

    Mulla oli sama vika viimekesänä vallussa, tyhjäkäynnillä kone hyrräs ja vaihteen ku iski silmään niin kuoli, hinattiinpa auto paikallisen esson pihaan ja innokkaana tumpelona minä kaasaria putsaamaan-parin tunnin touhuamisen jälkeen tuloksetta nii katoin että onpa bensafilsu mustan näkönen,sen kun vaihdoin niin toimi taas moitteettomasti, mutta vähäsen pänni ku tuntitolkulla remonttireiskaa oli leikitty nenän edessä olevaa filtteriä näkemättä :D
     

Kerro tästä muillekin!