Lotus Esprit S1 - S3

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Evel Knievel, 30.5.2009.

  1. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Tervehdys kaikki mahdolliset Lotaristit!

    Esprit kutittelee ja tänä kesänä olisi mahdollisesti tarkoitus auto hankkia. S1 kiinnostaisi eniten, mutta eipä sattunut montaa silmään vaikka surffannut melkein joka mantereen nettiautot läpi.
    Onko antaa vinkkejä hankintaa varten, mitä kannattaa tsekata ostaessa. Suomessa en ole montaa nähnyt, mutta kait täälläkin niitä on? Kilpiin saattaminen ei pitäisi olla mahdotonta, vai olenko väärässä?
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ei noita kai ole muita Suomessa kuin Lotus guru Hassen auto?
    Mitä pitää ottaa huomioon? Nämä on henkimaailman juttuja. Tunne voittaa järjen eli osta Lotus, ei se selittelyjä kaipaa.
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Ainakin yksi punainen Esprit on Suomessa, mikä tuossa muutama vuosi sitten käsittääkseni vaihtoi omistajaakin. Tämä on ollut mm. HGR:n harrasteparkissa ja joissain radalle.com-tapahtumissa ainakin.
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Punainen? Sitten niitä ainakin kaksi valkoisen lisäksi. Tuo ihmeessä tänne lisää! Noita ei ole koskaan liikaa.
     
  5. Make2

    Make2 3rd gear

    Oma kokemukseni rajoittuu 15 vuoden taakse kun testasin -88 Turbo espritin ja kyllähän se sairaan nopea auto omalla aikakaudellaan on.

    Mene ihmeessä parin viikon päästä tuonne http://www.concours.fi/ katsomaan lisää. Siellä viime vuonnakin oli useita Esprittejä paikalla ja varmasti omistajat kertovat mielellään kokemuksista.
     
  6. ata

    ata Gearhead

    Juu, tosiaan sielläkin oli viime kesänä ainakin pari Espritiä, facelift-malleja, punainen ja musta.

    Tässä ainakin kolmen yksilön kuvat:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Että onhan noita, mutta eihän Suomessa koskaan voi olla liikaa Lotuksia.

    Itse keräilen vain pienoismalleja Lotuksista, Espritejäkin on pienoismalleina vissiin n. kymmenkunta erilaista ainakin kokoelmassa... :)
     
  7. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^^
    missä Make testasit turboa?
    Nyt loppukevennyksenä tulee Roger Moore James Bondina mieleen kun tulevat merestä rannalle.
    Oih, Simo avautuu mutta noista saan fiiliksiä-
     
  8. Make2

    Make2 3rd gear

    Brysselissä joskus -92 tai 93. Veljellä oli siellä sellainen, mutta se meni takaisin englantiin GTD-40 kaupoissa ja se taas vaihtui Testarossaan joka tuli -99 Suomeen.

    Hassua kyllä mutta Lotuksessa sai kuulema olla aina ruuvimeisseli mukana kun ajon jälkeen osia kiristeli.

    GTD:ssä taas sai olla jakari mukana kun osia kiristeli. :eek:
     
  9. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Muistaakseni lehdistö ja yleinen mielipide dumasi aikas pahasti Espritin. Mopo. Turbo korjasi tilanteen. Noista kuvien punaisista tökkii toi alempi nykyvanteineen. Ylemmässä on Compomotiven vanteet. Old skuul meininki jos niin voi kasarista sanoa? Mä en nykyvanteista välitä. Mä tykkään kun on off settiä varsinkin takana. Siinä on räyhäkkyyttä, varsinkin Lambossa, mutta kyllä Lotuskin sitä selvästi vaatii?.
    Tämä vain minun mielipide.
     
  10. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    Tuossa alemmassa punaisessa taitaa olla alkuperäiset (faceliftatut) puskimet ja helmatkin.. Todella epäonnistunut faceliftaus kantikkaasta, mutta puhdaslinjaisesta alkuperäismallista. Ja pitäähän sitä vanteissa lippiä olla.. porschekin menetti paljon, kun siirtyi aikanaan ison et:n vanteisiin..
     
  11. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Kiitoksia vastauksista. Varsinkin tuo homejuuston näykkäily tapahtuma vaikuttaa varsin käymis kelpoiselta. Ei ollut tätä tapahtumaa Overdriven kalenterissa.
    Eihän näitä järkisyistä hankita tietenkään, ostovinkkeinä ajattelin esim. jotain valmistusvirhe asiaa mikä kannatta tsekata. Taitaa kuitenkin ostaessa jo tutuksi käynyt sikasäkissä meininki olla se ainut vaihtoehto. Eikä siinä mitään, en ole VIELÄ joutunut yksiäkään näin tehtyjä kauppoja katumaan.

    Yleensä omaa sydäntä lämmittää isot nelivetomöröt ja nämä pikku spjorttipulkat ei innosta, mutta näissä vanhoissa Espriteissä jokin saa tykytyksiä aikaan. Pitäisi vielä tehdä turbolla, vai ilman päätös itsensä kanssa. Teho ei ole tärkein piirre tätä hankkiessa. 2-pyöräiset on mulla sitä varten.

    Tässä modernein mitä kelpuutan. Lääh...

    [​IMG]
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Katsokaas atan alimman kuvan kolmatta autoa. Mikä se on? Aivan ot mutta haukan silmä repeli tunnisti heti kulmikkaat muodot. Kasari mikä ei faceliftauksilla parane. Tuollainen on tulossa mulle. Se ei vielä ole musta niin kuin tuo, mutta siitä tulee.
    Ja sisusta AH tietysti porno punainen.
    Synninpäästön saat kun ostat Lotuksen. Ne ketkä tämän ymmärtävät niin ymmärrämme eikä sitä yarvitse puolustella. Ketkä ei niin niille on turha edes rautalangasta vääntää. Tyhmät.
    Osta Lotus!
     
  13. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Helsingin näyttelyssä oli 80-luvulla keltainen Esprit ja se taisi olla Suomen kilvillä. Olisiko muita tullut silloin Suomeen?
     
  14. tenon

    tenon 1st gear

  15. CH3OH

    CH3OH 1st gear

    -mulla ainakin tulee mieleen keveys ja tarkoituksenmukaisuus (sääli STIGiä kun ei voinut uudessakaan lotuksessa kuunnella kasettejaan :rotfl:) , Minkäslaisia voimanlähteitä näihin on ollut tarjolla vuosien varrella? ainakin vinkkelikasi vaparina ja ahdettuna?
     
  16. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Eikös tuo ole XJS Jaguar? :wink:
     
  17. Evel Knievel

    Evel Knievel 1st gear

    Moottorivaihtoehdot:
    Iskutilavuus cm3 Teho hv, polttoainejärj. Vuodet
    1974 DOHC 16V 156-160 2kk 75-80
    1974 DOHC 16V 243 MPi Turbo 96-99 (GT3)
    2174 D OHC 16V 160-162 2 kk 80-87
    2174 DOHC 16V 174 2 kk 87-93
    2174 D OHC 16V 210 2 kk Turbo 80-87
    2174 D OHC 16V 215-218 2 kk Turbo 87-93
    2174 D OHC 16V 264 MPi Turbo 89-93 (Turbo SE)
    2174 D OHC 16V 285-290 MPi Turbo 94-99 (S4S)
    3506 DOHC 32V 354 MPi 2 x Turbo 96- (V8 )

    Mitat Paino
    244x419-436x185x110-115 cm 910-1380 kg


    Tossa Espritin moottorievoluutio. Melkoinen harppaus tuli toss -96 kun siirryttiin V8. Muutenhan kaikki aikasemmat ovat oman käsityksen mukaan L4. Huomioitavaa on kuitenkin tuo köykänen paino, joka on pystytty pitämään vuosien saatossa.
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Asia jäi vaivaamaan kun kerroin valkoisesta Hassen autosta. Kaivoin arkistojani ja nyt vasta löysin vanhoja Siipimutteri lehtiä 80 alusta jolloin olin SccH piireissä ja tutustuin Lotus guruun. Löysin mustavalkokuvan ja siitä näin että keltainen se oli, ei valkoinen. Silloin se oli Suomen ainoa Esprit. Valkoinen jäänyt mulle takaressuun Bond leffasta? Tuli silloin käytyä Hassen tallissa ja kotonakin. Pienoismalleja kerää hän ja uskomaton kävelevä tietopankki. Jos jotain haluat Lotuksista tai muista Autoista tietää, niin kysy Hasselta. Se tietää kaiken. Tätä se ikä tekee ja kun innostuu jostain asiasta liikaa niin multa meni keltainen ja valkoinen sekaisin.. Hoida Lotus kotiin ja pidä meidät ajan tasalla, ok?
    Demented Are Go!
     
  19. JAWA

    JAWA 1st gear

    Kaveri toi kultaisen S1n muuttoautona muutamia vuosia sitten mukanaan Lontoosta. Mr kilvissä.
    Sijaitsee eteläisessä suomessa. Kilometrit jääneet minimiin, kiitos työkiireitten. On se mukava ajettava kunhan hetki menee RHDeen opetteluun :)
     

Kerro tästä muillekin!