alipaine lasinpyyhkijät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja GM60, 11.6.2009.

  1. GM60

    GM60 Gearhead

    Oliskos kellään vinkkejä miten sais toimimaan alipaineella toimivat pyyhkijät. mitenpäin letkut tulee ym.auto 51:nen Chevrolet
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Letkut? Eihän niissä yleensä ole kuin yksi ja se suoraan imusarjan alipaineelle. -51 Letukassa tuskin on pumppua tai välisäiliötä.
     
  3. GM60

    GM60 Gearhead

    Toinen menee imusarjaan ja toisen letkun pitäis mennä pyyhkijöille bensapumppu ja alipainepuoli samassa, josta lähtee ne kaksi putkia.
     
  4. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Itse se pyyhintä liikettä tekevä härveli pitää olla kunnossa. Reilusti vaseliinia sisällä ja tiivisteet kunnossa. Pienikin alipainevuoto ja ei silloin pelaa.
    Monesti ottaa alipaineen sekä imusarjasta että bensa pumpusta, että toimisi myös kun auto seisoo esim. liikenne valoissa ja sitten kovaa ajettaessa pyyhkii myös kovemmin kun bensapumpun alipainepuoli antaa lisäimuja.
     
  5. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    No kaiken järjen mukaan alipaine on imusarjassa kovimmillaan kun kaasuläppä on kiinni = tyhjäkäynnillä.. Vauhdissa sitten se bensapumpun alipainepuolin antaa lisäimuja, kun imarin paineet tippuvat läpän ollessä selällään..
     
  6. Luigi

    Luigi Gearhead

    Ainakin -56 Caddy pyyhki niin vietävästi kun nosti jalan kaasulta.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Samoin teki -67 American, ylämäessä joutu välil nostaa jalkaa kaasulta jotta näkis ulos :rotfl:
     
  8. sibe70

    sibe70 Gearhead

    -52 letukassa alipaine tulee suoraa kaasarin alapuolelta lasinpyyhkimelle.
    löytyy yks NOS pumppu.
    Pumppu auki,vanhat rasvat pois ja uutta vaseliinia tilalle.
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tarkoitatko pumppua vai pyyhkijänmoottoria?
    Olen muuten antanut itseni lukea, että väljähkön pyyhkijänmoottorin saa pelaamaan, kun putsaa vanhat kuivat rasvat pois ja kaataa kasausvaiheessa kammioon lusikallisen STP:tä. Se hakeutuu puolijuoksevana rakoihin paremmin kuin vaseliini, mutta ei paksuna kuitenkaan ehdi mennä läpi, ennenkuin alipaine siirtyy läpän toiselle puolelle sen vaihtaessa suuntaa.
     
  10. sibe70

    sibe70 Gearhead

    juu siis pyyhkijänmoottoria tarkoitan :lol:
    ja kannattaa käyttää "hyvää" vaseliinia, ei mustaa ei punaista vaan perus laakerivaseliinia.
     
  11. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Sain 1948 chevyn coupesta alipaine pyyhkijät toimimaan noilla ohjeilla että vanhat rasvat pois ja uutta tilalle !

    Mutta kuuluuko sen pyyhkiä edes takas vai kytkimestä vaihtaa suuntaa ? Mulla siis nyt kun kääntää kytkimen vasemmalla pyyhkäisee toiseen suuntaan ja kun kytkimen kääntää oikealle pyyhkäisee toiseen suuntaan.
     
  12. -late-

    -late- Gearhead

    ´50 letukassa (varmaan myös ´51) kojelaudan nupista päästetään alipaine moottoriin. Enempi avaamalla enemmän ilmaa eli nopeutta. Moottorin sivussa peltiläpyskän alla on keinuvipu joka päästää alipaineen toiseen kammioon ja kun pyyhkijä saavuttaa ääriasennon vaihtaa keinu alipaineen toiseen kammioon ja liikesuunta vaihtuu. Eli päästä ilma moottoriin ja pyyhkijät naksuttaa itsestään oikealle vasemmalle.

    Sammutettuna alipaine vaikuttaa toisessa kammiossa ja vetää pyyhkijän lepoasentoon. Vaijerisäädön pitäis olla silleen että ääriasennossa jää lepoon eikä vedä toiseen suuntaan. Mulla toi onkin vähän hakala löytää, jos vedän katkaisijan ääriasentoon jää moottori hieman vetämään ja pihinä kuuluu.

    Moottorin alipaine otetaan imusarjasta ja sen apuna voi olla alipainepumppu. Kaasuläpän auki ollessa pumppu auttaa alipaineen tuotossa. Muistaakseni kytkentä oli imusarjasta pumpulle, pumpulta katkaisijaan ja katkaisijalta moottoriin. Pumpun alipaine on aika heikko, verrattuna imusarjaan, ainakaan mun ei toimi pelkällä pumpulla.

    Omaa aikani korjattua ostin korjatun moottorin Ficken wiper serviceltä. En saanut millään moottoria tiiviiksi ja riittävän herkäksi. Yritin noita rasvahommia ja tiivisteiden korjailua ja vaikka mitä. Niitä moottoreiden koteloita on erikokosia, ainakin ´53 oli isompi ku ´50. Kiinnitysruuvien paikatkin vaihtelee.
     
  13. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No mulla ei ole muuta ongelmaa kuin nyt se että se ei lähde automaattisesti toiseen suuntaan. ON asennossa pyyhkäiseen vasemmalle ja kun laittaa OFF niin vetää ne oikealle. Siellä peltiläpyskän alla näin sen systeemin mikä ilmeisesti kuuluisi vaihtaa sitä suuntaa mutta se venttiili itsessään ei ole näkyvissä. Pitääköhän se vielä kerran purkaa ja laittaa johonkin naftaa tai johonkin lillumaan päiväksi pariksi että saa kaikki vanhat paskat pois sisältä ja sitten uuden rasvat jos vaikka lähtisi pelaamaan niin kuin kuuluu?
     
  14. -late-

    -late- Gearhead

    Voisko olla että katkaisijan OFF asennossa vaijerin päässä oleva luisti ohjaa alipaineen kammioon joka vetää oikealle. Voima riittää. Mut kun normaali toiminnassa alipaine tuleekin oikealle vievään kammioon sen keinun kautta niin imu ei enää riitäkään. Mulla oli tällanen ongelma sillon aikanaan, ajan mittaan moottoriläpän tiiviste huononi ja oli jo niin huono ettei edes OFF asennossa vetäny oikealle. Ihan alkuun voima ei riittäny oikealle suuremmissa nopeuksissa, hitaasti ajettaessa tai moottorijarrulla ei vielä ollu ongelmaa.

    Ei siinä muistaakseni ole muuta kuin liukuventtiili vaijerin päässä ja keinuvipu. Loput on pelkkiä kanavia joita pitkin alipaine vaikuttaa. Voihan myös olla että keinu on vaan jäykkä eikä vaihda suuntaa. Keinun kääntää muistaakseni moottorin akselissa oleva nokka ihan mekaanisesti. Keinun vaihdon kuulee kyllä, se naksahtaa suht selvästi.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Missä on vaijereita? Mulla letkut menee katkaisijaan ja siitä moottoriin. Sen keinun naksahduksen näen ja kuulen mutta ilmeisesti ei vaihda kanavaaihin ilman pitäisi kulkea.
     
  16. -late-

    -late- Gearhead

    Katkaisijalta menee vaijeri moottorissa olevaan liukuventtiiliin joka ohjaa alipainetta. On siinä moottorin päällä, yleensä muovinen venttiili. Muistaakseni liukuventtiilin ohjaama alipaine tulee siihen keinun keskimmäiseen reikään. Letku menee mun autossa imusarjasta suoraan moottoriin (mahd. alipainepumpun kautta). Sulla on ilmeisesti joku muu zydeemi jossa katkaisija ohjaakin alipainetta eikä liukuvenaa. Jotenkin muistelen jossain tollasenkin nähneeni. Kenties on olemassa myös versio jossa katkaisijaa on käänneltävä pyyhkijän erisuuntaisiin liikkeisiin.

    Siinä pyyhkijän katkaisijassa voi olla myös letkulähdöt alipainetoimista lasin pesintä varten. Ei kai sun pyyhkijän moottorin letkut ole kytketty pesimen lähtöihin? Pistä kuva jos mahdollista.
     
  17. sibe70

    sibe70 Gearhead

    Joko toimii
     
  18. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Minä en saanut omaani toimimaan. Laitoin sähköisen. Tai toimi se kun käänti vipua yhteen suuntaan pyyhkäs yhteen suuntaan ja kun käänti toiseen suuntaan niin pyyhkäisi toiseen suuntaan.
     

Kerro tästä muillekin!