Ruiskua letukan isolohkoon

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja zet28, 9.6.2009.

  1. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Toiminnaltaan silti sama, mekaaninen lukupää menee sinne mistä bittejä fyysisesti haetaan. Ei sillä että systeemi olisi kovin hyvin toimiva näin nykymittapuussa, kovalevyjen olisi jo aikaa sitten pitänyt siirtyä sivuun kehityksestä.

    Vertauksesi ontuu sillä jos mikrokontrolleri täyttää sille asetetut kriteerit niin ei se uusi ja kallis toimi yhtään sen paremmin tai nopeammin. Ei ne bitit tule yhtään sen laadukkaammin sieltä pihalle. :rotfl:
     
  2. autoferreo

    autoferreo 1st gear

    Voi Venäjä!
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Ei kiitos. Tulee turhan mitätön tuntihinta. :wink:

    Tässä keskustelussa on aika tyypillinen piirre: toiset puhuu kokonaisesta ruiskusysteemistä hardiksineen kaikkineen ja toiset pelkästä aivolaatikosta. Ja kustannusarviot sitten on sen mukaan. Sen Megan sarjan saa alle 200 dollarin. Valmiiksi koottujen lootien hinnat alkaa reilusta 300 dollarista.

    Aika turhaahan tämä vääntö on. Toiset haluaa käyttää rahaa valmiiseen ruiskuun ja toiset haluaa käyttää aikaa ja rakentaa sen itse (tai ostaa valmiina edullisesti). Kummallakin tavalla pääsee hyvään tai huonoon lopputulokseen. Rakentajastahan se on aina kuitenkin kiinni. Eikä Mega kaikkeen sovellu. Ei sen tarvitsekaan. Tuolta voi kuitenkin halutessaan käydä kurkkimassa, että mihin kaikkialle se mm. on soveltunut:
    http://www.msruns.com/index.php
     
  4. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Eikö sinulla ole Autronic?
    Kyllä siinä on varsin hyvin toimiva automaattinen bensakartan säätö...

    Muuten tähän keskusteluun liittyäkseni:
    Kaiken kaikkiaan - käyttötarkoitus määrittää laitetarpeen.
    Yli- tai alimitoittaminen tulee kalliiksi ennen pitkää - sopiva on paras.

    Valinta on nykyään vaikeaa laajan tarjonnan vuoksi - kannattaa miettiä omat tavoitteet ja sitten kääntyä ammattilaisen puoleen. Todellinen ammattilainen osaa ohjata oikeaan suuntaan, vaikka ei kauppaa itselleen saisikaan. Välillä minullekin tulee vastaan asiakkaiden suunnittelemia projekteja, joihin ei tule mieleenikään ehdottaa Autronic tai ViPEC -ohjainlaitetta, vaan juuri sellaista halpaa megaruiskista. Budjetteja ja tavoitteita kun on niin erilaisia.
     
  5. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Täällä ilmoittautuu yks maallikko joka halus saada tbi koneeseensa säädettävän boksin. Kone on vähän piristetty 305tbi, eli reseptinä:
    - 454ss läppärunko ja suuttimet, pensanpainetta korotettu. TBI siksi.. no jos ketjun alkup kirjoittaja on lukenut f-bodyclubin foorumia, niin sielä olen se yks tbi-homo
    - edelin rpm imari, koska se on halpa ja oli saatavilla
    - 95 lt1 koneen kannet sovitettuna vanhaan lohkoon, koska tuolloin ei ollut 305:een juuri alukansia tarjolla ja alukannet halusin (painonsäästösyistä)
    - joku about 270 asteinen nokka, merkkiä ja mallia en muista
    - 10.5 puristussuhteella hypereunukkimukit.
    Aikanaan mietin haltecin ja megan välillä kunnes yhdellä kaverilla oli tarjolla toimiva käytetty holley commander ecu. No ei siinä, johtosarjaan pari muutosta ja avot! niin lähti tulille. Sitten nousi toimintasavu boksista. Ja maahantuojalta apua? ei mitään. Valmistajalta apuja? ei mitään. Vitutti
    Halusin auton joskus ajoon ja kun en ole tehty rahasta niin päädyin megaan. Aiemmin olin megasquirtin hyljännyt koska pidin sitä niin vaikeana. Nyt mulla on Megasquirt II jonka ostin rakennussarjana diyautotune.comista. Megasquirtin kanssa olen törmännyt niin valtaviin ongelmiin, että kerran onnistuin käräyttämään sarjaliikennepiirin RS-232 mokkulan (parin euron osa, ja aikalailla tyypillinen vika mm haltekissa) ja sytkäpuolelle jouduin tekemään ohjeesta poikkeavan kytkennän huippukalliilla osilla (lähes 3 euroa) johon ohje oli saatavilla netistä. Tämänkin sytkähomman olisi kai väistänyt jos olisi käyttänyt jakajassa laadukasta hei-modulia joka antaa kunnon rpm-signaalia, sen sijaan että sielä on nyt joku mallia halvin mahdollinen hei-moduli. Autolla on toki ajettu vasta n. 2000km ja aivan ei ole kaikki säädöt kohdillaan. En ole ollu vielä dynossa, ja ajohalut on vieny voiton kun auto toimii muuten kuin kello, paitsi kylmärikastus ei ole vielä kohdillaan, hyvä sinänsä ettei voi kylmällä motilla kaahata.

    Olin ennen megaan tutustumista ja olen edelleen, megaan tutustumisen jälkeen, täysi toope elektroniikka asioissa. Voin hyvillä mielin suositella megaa kaikille jotka haluaa ruiskuttaa autonsa. Se miksi niitä vähemmän käytetään jossain pro vehkeissä on varmaan se että nuo huippuvehkeet kestää paremmin kilpa-autoilun rasituksia, lähinnä tärinää ja semmosta. Miksei megasquirt kestäisi samalla lailla, mutta se vaatii taas tinurilta hieman enemmän ammattitaitoa, ja kun kisoissa ei jaeta "parhaan tinurin palkintoja" vaan nopein voittaa.

    Uskon että johonkin mutaraaserin ex-sähkökaasari leppäjeeppiin saa sen ruiskun 500eurolla, sielähän on valmiina lähes sopiva johtosarja, pensalle saa paluulinjan hiilipöntön putkesta ja kaikki anturit on valmiina. Mutta jos johonokin vanhaan rautaan pitää ruiskua laittaa, niin 500 ei piisaa minunkaan mielestä alkuunkaan. Pitää olla kunnon pensalinjat, pensapumppu, johtosarjat, suuttimet yms. Eli ns. perusasiat pitää olla kunnossa. Sen jälkeen on (käyttö/(katu)harrasteautossa) "aivan sama" millä sitä ruiskua ohjataan. Ohjelmoitavissa bokseissa mega on ylivoimaisesti halvin ja varmasti ominaisuuksiltaan riittävä katuautoon.

    Mun valinta vanhemman pelin nokalle olisi joku 4bbl TBI ja mega, koska näin saisi pidettyä kaasarikoneen ulkonäön ja voisi yhdistää siihen ruiskukoneen helppouden.. mutta mä olenkin tbi-homo
     
  6. valiant65

    valiant65 Gearhead

    TÄMÄN KETJUN ÄLYKKÄIN KOMMENTTI!!!

    Täytyy sanoa että trollit ja muut vei taas Luigiakin kuin litran mittaa. Juupas-eipäs-väittely on aivan turhaa kun teho- ja budjettihaarukoissa on kymmen- tai jopa satakertainen ero..?!
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Juuri näin, ihan erityiskiitos Jokerille fiksusta postauksesta. Leikkimökkiin ei tarvita pilvenpiirtäjän piirustuksia.
     
  8. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Täysin samaa mieltä :rotfl:
     
  9. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Sä oot melkein oikeassa, siis melkein.... :odroll:

    Kyllä mä tiedän suurinpiirtein mitä mihinkin kannattaa tehdä ja mitä ei, mutta kunhan kokeilin kepillä jäätä, josko joku näistä "penninvenyttäjäpöllöistä" menisi vipuun ja oikeasti rupeis tollasta 500 systeemiä tohon Löijyyn tekemään :poff:

    Ei ne kuitenkaan uhostaan huolimatta vipuun menny, jolloin pitäis kai sanoa, ettei ne oo niin tyhmiä. kuin.......ööö.....diu diu diu....ööö :poff:
     
  10. Joller

    Joller 1st gear

    Tehän ootta koko kööri niinku pikkulapset hiekkalaatikolla.. :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  11. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jees. Tuli mieleen että tuo DS 325:n auto taitaa olla sellainen että siinä ei auton rakentaja mielellään lähde pellopelottelemaan.
    Meinaan että kun pelkkä moottori maksaa viis kertaa sen mitä muilla koko auto, niin siinä konkurssis on ihan sama maksaako se ruiskun boksi 500 vai 5000e.

    Tuota sekventaalista ruiskua ei tietääkseni oo vielä nykyisis megaskuirteis saatavilla, mutta tietääkseni sekin on kehitteillä. Yks hyvä puoli nois megaskuirteis on että sitä kehitetään jatkuvasti "miljoonien" harrastajien toimesta, joten siihen löytyy aika päteviä säätöohjelmistoja ja itte laitteesta on lukematon määrä erilaisia variaatioita eri käyttötarkoituksiin.

    Noin niinkun yleensä, kaikki moottorit saa särki kaikilla moottorinohjausbokseilla, jos se boksi on säädetty päin persettä
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Eiks tällanen paikka just oo sellainen pikkulasten hiekkalaatikko :rotfl:

    Tervetuloa mukaan :rotfl:
     
  13. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tää on itseasiassa ihan loistava toteamus :rotfl:

    Tohon kun jatkaa vaan, että noi vehkeet kestää ihan mitä vaan paitsi asentajia :rotfl:
     
  14. Joller

    Joller 1st gear

    Juu, kiitos kiitos, mielellänihän minä aina lusikkani tällaisiin soppiin tyrkkäsen lisäämään ihmisten ärsyyntymistä ja yleistä sekaannusta.. :rotfl:

    Mutta lueskeltuani tätä topiccia hieman niin pakko esittää tällainen yleinen kysymys, mutta mikä sen eron tekee, että vappaasti hönkäävässä kasissa pelaa paremmin kaasari täyskaasulla kuin mitä ruisku? Kun tuossa oli vaan aikasemmin juttua noista dominatoreista ym.. pahoittelen jos tämä on jollain tappaaa tyhmä tää kysymys, mutta en oo pelannu noiden säädettävien ruiskujen kanssa muuten ku sen mitä oon sivusta seurannu kaverin KMSsän säätämistä(tästä on paljon positiivista kommenttia kuulunu) ja toisen taistelua hestechin kanssa.. :eek:

    Mun mielestä kukin tekee niinkuin parhaaksi näkee ja tykkää, ite tykkään kaasareista, kun niistä jotain vielä vahingossa ymmärränkin :D Ja eipäkai sillä niin väliä ole tuleeko se ruiskulla vai kaasarilla se voima mitä halutaan, kunhan se vaan tulee sieltä pannusta ulos ja toimii omistajan tarpeet tyydyttäen.. :D Joten ottakee kaik ihan rauhallisesti ja tehkää kukin niinkuin parhaaksi näettä ja tahdotte.. :rotfl:
     
  15. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ai saakeli nyt putos ukko penkiltä, tossahan on mottoa moneen kohtaan!
    Hyvin sanottu, pitänee ihan printata tallin seinään
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Niin ja jos ihan alkuperäiseen kyskään heittäis sellaisen että saahan siihen laitettua 454SS pikupin täydellisen tsydeemin jonka "prosessori" on mooseksen aikainen ja toimii silti :rotfl: . Näkyy tossa pöydällä olevassa megassa olevan peräti 16-bittinen prosu 24Mhz "nopeudella" :eek: :rotfl: .
     
  17. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mua taas kyrsii ne toimimattomat kaasaripelit, niitä riittää joka niemessä ja notkossa.
     
  18. Joller

    Joller 1st gear

    Niitä lienee myöskin yleisellä tasolla aika paljon enemmän niitä kaasarilaitteita ku ruiskuja joten pitää muistaa suhteuttaa.. :poff: Joten suhteessa siihen miten paljon noita kaasarilla kulkevia on niin miusta ne tuntus pelaavan yleisesti ottaen hyvin, mutta tämähän ei suinkaan tarkota sitä etteikö ruisku toimisi kivasti, joten elä ota kommenttiani mitenkään vit***iluna tms. koska sellaiseksi sitä ei suinkaan tarkoitettu. Epäilen että suuriosa sekä ruiskun että kaasarin manaamis tarinoista on lähökohtaisesti saanut alkunsa käyttäjien tietämättömyydestä tai kärsimättömyydestä tms. Kumpikin on varmasti aivan päteviä ja toimivia laitteita, kun vaan osaa käyttää niitä.. Minä en hallitse kumpiakaan, mutta en minä silti niitä manaa maanrakoon kumpaakaan.. (tai sitten manaan ja lähen juomaan koss.. KOKISTA..) :D
     
  19. johu

    johu Gearhead

    Josko asiaakin välillä? :)

    Megasquirt purkeissa on ongelmia suojauksessa ulkoisia häiriöitä vastaan joita yllättäen autoissa tuppaa olemaan. Nykyisissä piirilevyissä mitä myyvät sitä on pyritty korjaamaan ja parannusta vanhempiin verrattuna onkin saatu aikaan. Ongelmia ei ole kuitenkaan saatu täysin ratkaistua ja tästä seuraa että jollain toimii ongelmitta ja toisella sama konfiguraatio sekoilee ihan miten sattuu.

    Aihe on Megasquirtin tekijöille ja virallisella tukifoorumilla tabu. Jos joku siitä uskaltaa kirjoittaa viestit poistetaan ja käyttäjä bannataan pysyvästi. Jos asian esitti huonosti ja perustelematta on toivoa että ainoastaan lytätään kädettömän omina virheinä ja kyseinen keskustelu lukitaan sekä myöhemmin poistetaan. Mikäli oikein hyvin käy saattaa tulla vinkkinä että laita autostereoille tarkoitettu maitopurkin kokoinen kondensaattori tasaamaan sähköä. Kumma että näitä ei muissa ruiskussa ole tarvittu?

    Megasquirtin arvostelu myös toisilla keskustelufoorumeilla on kielletty. Jos joku kääntää tämän kirjoitukseni ja lähettää Lancelle joka Megasquirt foorumia ylläpitää todennäköisesti tunnukseni siellä poistetaan ja läjä suomalaisia IP-osoitteita joista olen vieraillut blokataan. Lisäksi jos linkität foorumilta missä Megasquirttiä käsitelty kriittisesti tuonne virallisille kotisivuille tai foorumille tulee heti estoa ja linkkiä klikanneiden osoitteet bannataan.

    Monia aikoinaan paljonkin Megasquirtin kehityksen eteen tehneitä kavereita on kaikonnut juuri näiden sensurointien ja epäoikeudenmukaisen vallankäytön takia. Osa on bannattu ja osa puolestaan päätynyt lopputulokseen että eivät halua olla tekemisissä tällaisten kavereiden kanssa. Virallisilta foorumeilta tästä historiasta on turha yrittää löytää mitään koska niitä siivotaan ahkerasti kaiken negatiivisen informaation poistamiseksi.

    Ainakin v3.0 piirilevy on mahdollista korjata itse parilla kohtuu pienellä muutoksella sietämään häiriöitä huomattavasti paremmin, mutta tämä on juuri yksi niistä asioista joita tekijät eivät halua kenenkään tietävän. Yleisen edun nimissä jätän ohjeet linkkaamatta koska muutoin seurauksena on että yksikään Overdriveltä tehty MS linkki ei kohta enää toimi ja pahimmillaan alkavat bannata käyttäjiä jotka jäseninä molemmilla foorumeilla. Kiinnostuneille YV:llä linkki toiselle foorumille missä ohjeet korjaukseen kuvien kera.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hain joskus "megauran" alkuaikoina apua tuolta virallisesta voorumilta. Vähän aikaa apuja tuli mutta sitten kerroin mistä olin hommannut mun lankun niin se loppuikin sitten siihen :rotfl: . Ja IP-osotekin oli bannattu hetken päästä :rotfl: . No ei se ole ite laudan vika jos kehittäjät ottaa itteensä milloin mistäkin kun täälläkin tuntuu olevan sama vika välillä joillain :poff: .
     

Kerro tästä muillekin!