Caprisen öljyt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Oldschool, 2.7.2009.

  1. Oldschool

    Oldschool 1st gear

    Onko suosituksia mitä öljyä laittaa capriseen (täyssynteettistä?)?
     
  2. twelve

    twelve 3rd gear

    :eek:

    10W 40
     
  3. Stance

    Stance Gearhead

    Mikä moottori ja minkä ikäinen!?

    307Y koneeseen vaikka 5w-50.
     
  4. Oldschool

    Oldschool 1st gear

    Kone on 307 vm. -89
     
  5. Make.Stw

    Make.Stw 2nd gear

    Ed. mainitut passeleita.
     
  6. 660

    660 1st gear

    mä laittaisin mielellään samaa mitä on ennenkin käytetty niin ei tule yllätyksiä öljynkulutuksen puolesta. yhden tutun ooppeliin vaihdettiin synteettiset öljyt tilalle, sillä oli ajettu 300000km mineraaleilla niin öljynkulutus pomppas puolesta litrasta kahteen litraan vaihtovälillä. mutta noin yleisesti suosittelisin mineraaleja vanhaan mottiin ellei ole tehty täys remppa poraus ym, niin sit synteettiset menee hyvin.
     
  7. rötvä

    rötvä 1st gear

    vaimon -90 capricessa öljykorkissa lukee 5w-30 ja ohjekirjassa sama sekä kuumissa olosuhteissa 10w30. jos laittaa vanhaan koneeseen synteettiset öljyt niin muutaman tuhannen kilometrin ajan sitä menee enemmän kunnes männänrengasurat puhdistuu. tää on ihan omakohtasesti todettu ja mielenkiinnosta kokeiltu talvikäyttiksinä olleissa caprissa ja amazonissa
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Eikös tuossa ole laahurinokka vielä?

    Jos,niin sit sinkkilisäaine sekaan!
     
  9. Stance

    Stance Gearhead

    Rullanokka, eli 307Y.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Hyvä,sitten ei oo niin väliä noista ööleistä :D
     
  11. 8 3/4

    8 3/4 1st gear


    Miksi?
     
  12. Emblem

    Emblem 1st gear

    Itse olen käyttänyt samanikäisessä, nyt 91 000 mailia ajetussa Fleetwoodin koneistossa juuri tuota ohjekirjan suosittelemaa 5w 30 täyssynteettistä (Mobil). Hyvin toimii, eikä ole tarvinnu enempiä lisäillä ajokauden aikana.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Nykyiset öljyt kun ei sisällä enää tuota sinkkiä siinä määrin kuin ennen vanhaan,niin laahurikoneissa tuota lisäainetta olisi syytä käyttää tai jotain sellasta missä sitä vielä itsessään on eli varmaan helpoiten löytyy Us-partsin hyllystä Gulfin sink plussana,mut tämä ei nyt siis koskenut tän alkuperäisen kyselijän rullanokka konetta,kun en tiennyt et tuossa 307Y:ssä on rullanokka.
     
  14. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Orgis on 5W-30.. Moista GM tavaraa löytyy mm. Motonetistä. Minä olen laittanut vastaavaan Shell TMO 5W/40 jälkeen Mobilia ja muuta vastaavaa 5w-40 öljyä ja sen jälkeen DELPHI = entinen AM DELCO, 5W-40 systeetista, 18€ 5L halpahallista. Sama kannu muuten on siinä GM -öljyssäkin Motonetissa, joka maksaa 24,50 .. :poff:

    Ja noin olen toiminut viimeiset 6 vuotta tuolla 5W-40 Delphillä. Auto oli meillä uudesta (90) ja minulla vuodesta 97> up..
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ei ole. Rolleri 1986 syksystä alkaen.
     
  16. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Löytyi tälläinen mielipide Penriten öljylafkan sivuilta sinkistä ja nykyöljyistä. Kuulostaa järkeenkäyvältä, mutta en osaa sanoa enkä yritä väittää onko tuo paikkaansapitävää vai ei. Mielipiteitä?
     
  17. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Missä vaiheessa tarkkaan ottaen moottorin malli vaihtuu? Tuleeko Chevyssä 307 käyttöön syksyllä '86? Onko Letukassa edes käytetty vanhanmallin 307:aa?

    Onkos rollerikone aina 7A kansin?
     
  18. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Paljonko mielestäsi öljyt sisälsivät sinkkiä ennen vanhaan ja paljonko nykyiset, miten paljon on eroa?

    Niin, missäpä menee kriittinen raja, minkä alle ei pitäisi mennä?
     
  19. 8 3/4

    8 3/4 1st gear

    Eiköös tällaiseen helppoon peruskysymykseen löydykään nyt vastausta? Paljonko on riittävän paljon ja paljonko on liian vähän?

    Ja kas, kun tietyssä vaiheessa tulee sellainenkin raja vastaan, että ZDDP:n määrän lisääminen onkin jo haitallista.

    Ettei vaan kukaan olisi joutunut mainoksen uhriksi ja hopottaa nyt asioista ilman todellisia faktatietoja.

    Tästä löytyy jo jotain aiheeseen liittyviä Faktoja.
    http://www.penriteoil.com/uk/nextpage.php?navlink=Zinc in Engine Oils
    Kannattaa lukea ja arvioida tilannetta uudelleen, uudesta näkökulmasta.

    Jokainenhan voipi työntää omaan koneeseena ihan mitä tahansa, vaikka rautakankea, mutta tällaisille väitteille, että laahurikoneissa olisi syytä käyttää lisäsinkkiä tai käyttää jonkun tietyn valmistajan nimeltä mainittua öljyä, olisi hyvä olla jotain todellista faktapohjaa esitettävänä.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joskus oli täällä oodeellakin amerikoissa suoritettu testi noitten lisäaineitten suhteen. Siinä tosin paljon sellasia oljuja mitä meillä ei täällä ole mutta jotain tuttuja löytyi. En kyllä äkkiä löytänyt sitä juttua haulla, en vissiin osaa käyttää hakutoimintoo sitte?
    Silleen se karkeesti kuitenkin meni että suurimmillaan sitä zddp(tai jotain) lisäainetta oli promille, tyypillisesti hieman alle mineraaleissa. Synteettisissä sitä ei käytännössä esiintynyt, poikkeuskena tais olla Casrtollin kilpamulju?
    Mut noin yleisesti, Kendall, Pennzoil ja Valvoline niin tota lisä ainetta oli, vähän kuitenkin mennään muistin varassa kun en sitä juttua löytäny.
    Mikä on sitten se raja että sitä on liikaa, en tiedä, mitenkähän se sitten oireilee? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!