Balanssiputkista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Panzerfaust, 1.8.2002.

  1. Panzerfaust

    Panzerfaust 1st gear

    On varmaan tästä puhuttu täällä aikaisemminkin mutta otetaan vaikka sitten kertauksen vuoksi.
    Alkuperäisissä jenkkien tuplaputkissa on varusteena se balanssiputki.
    Rakensin tuossa MoPariini 318cidiin Simonsin
    2 1/2" putkistosta tuplat mutten tehnyt sitä balanssia siihen väliin. Nyt siis kumpikin lohko hengiittää itsenäisistä rööreistä. Pitäiskös sellainen pätkä laittaa siihen väliin vai onko se jotain hörhöillyä. Mikä virka sillä balanssiputkella ylipäätään on? Tasoittaa pakovastuksia tms?
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Se tasoittaa pakosykäyksiä putkissa. Vähentää ääntä ja lisää muutaman hepan.
    Putki kannattaa tehdä vaimentimien etupuolelle ja halkaisija vähintään puolet varsinaisen putken halkaisijasta, kuitenkin pienenpi, kuin varsinaisessa putkistossa.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yleensä V-8 moottoreissa 5 ja 7 pytyt iskevät peräkkäin ja sen vuoksi joihinkin muskelimalleihin on sellainen tasausputki tehty tehtaan toimesta. Vakio autossa vaikutus on minimaalinen ja mun mielestä se "pilaa" kasin ääntä varsinkin tyhjäkäynnillä. Ja nykyisissä hipo malleissa Esim. Z28, GTA ym. autoissa ei ole kuin yksi paksu putki auton alla?
     
  4. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Kannattaisko sitten harkita X-putkea? Jenkki testeissä se on osoittautunut ylivoimaiseksi H-putkeen nähden. Onks kukaan kokeillut täällä?
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mä Duunasin X-mallisen yhdysputken 350cid chevyn putkistoon ja hyvä tuli! 3" rosteria on putkiston alkuosa ja se äksä, sit pienenee 2.5" ja 2änkkäriä/putki..

    äänet parani mun mielestä huomattavasti, paljon urheilullisemmat saundit, kuulostaa kuin kene kiertäis enemmän. (mut tää on tietty makuasia) Tehoista on perstuntumalla vaikee sanoo mitään tarkkaa, mut ei se varmaan ainakaan huonontunu.
     
  6. Panzerfaust

    Panzerfaust 1st gear

    No katopa pirua. Ei tullut kyllä X-putki mieleen. Tarvitsee tutkia jos sellainen olisi mahdollista sinne sovittaa. X-putken pituudella ei varmaankaan ole mitään väliä, että kunhan vaan on siellä...?
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kait se on parasta laittaa mihin se parhaiten mahtuu, jos sitä tarkoitit x-putken pituudella... yleensä se on laitettu laatikon hännän seutuville.

    kannattaa kattoa mallia sivulta http://www.drgas.com
     
  8. Jake

    Jake Gearhead

    Mulla on kanssa Aspenissa tollanen x-putki ja äänistä tuli kyllä aika "tukevat", vakio 400 cid isolohkokin kuullostaa joltain enemmänkin viritetyltä... Mutta perstuntumalla tuntuu, että ainakin vääntöa on tullut lisää jonkin verran.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Muistan hämärästi nähneeni jossain jenkkilänpojan kisamustangissa sellaiset peltisatsit jossa oli sytkäjärjestyksen mukaan tehty putket ristiin rastiin moottorin alle eli peräkkäiset iskut aina eri puolelle. ei varmaan helppo eikä halpa tehdä mutta onkohan tuo X hässäkkä siitä "jokamiehen" kopio? Ja luulisi että joku kotimainen hottentotti olisi sellaisia jo kokeillut?? onko näkynyt???
     
  10. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Eikös nämä makaroonimiehet ole laittaneet näitä sytkäjärjestyksen mukaan yhtyviä putkia V8-koneella oleviin urheiluvehkeisiin?
    Voimaa tulee paljon lisää, mutta V-kasi saundi häviää ja laitos kuullostaa joltain kutoselta? Mutta sen verran se tilaa vie, että älä yritä isolohko-Valtteriin...
    Mut jos X-pipe kokemukset ovat noinkin positiivisiä, täytyy vakavasti harkita!
     
  11. Panzerfaust

    Panzerfaust 1st gear

    Ei, kyllä taidan tyytyä tuohon H-putkeen.
    X-putken teko kun näyttää hieman liian HiPostelulta. Kaikki tuo että minkä pituiset niistä tekee yms. Ei taida ihan truck-kone tuollaisia vaatia. (jos vaatii niin verkon painoksi)
     
  12. prostreet

    prostreet 1st gear

    italoautoissa voi kampurakin olla eri mallinen ts sytytysjärjestys eri
     
  13. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    'Panzerfaust'
    Ei truck kone välttämättä nyt vaadi tuontyyppisiä järjestelyjä. Kaikki on kiinni siitä mistä itse tykkää.
    Olen valmis väittämään että mikäli autoosi asennettaisiin moottorisi ominaisuuksiin mitoitettu pakoputkisto, et siitä olisi valmis luopumaan pienen testauksen jälkeen.

    Samoin kuin kaikki muutkin tarkasti mitoitetut suureet polttomoottorissa, tulee myös pakoputkisto mitoittaa tarkasti jotta se toimisi halutulla tavalla.
     
  14. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    In recent years it has become common to hear people speak of the "X-Pipe" when they discuss the S14 factory exhaust. To many E30 M3 owners, the X-Pipe has become a familiar item. Once you get a good look at an X-Pipe it's clear what it is. But other owners may not be familiar with the X-Pipe concept. Either they are new owners, and have never heard of an X-Pipe. Or they have not had a chance to see it, since the only time the X-Pipe is visible is when the car is in the air and you are underneath it. For clarification an S14 factory X-Pipe is shown in the photo below:

    [​IMG]

    The next logical question is; "What does an X-Pipe do?" It has been born out through trial and error, as well as dyno testing, that removing the X-Pipe from the exhaust results in a loss of torque and HP. This is because the X-Pipe forms a vital part of the S14 exhaust pressure wave tuning. A detailed explanation of this phenomena will not be given here, but the theory is that as individual exhaust pulses move down the exhaust tract, they leave behind them a negative pressure wake. If the exhaust pathways come together at just the right places, then these negative pressure wakes can help "suck" on neighboring cylinders in such a way that those cylinders achieve much higher filling then they would on their own. Some articles state that the suction on the intake tract due to proper exhaust tuning can be as much as 500% greater than the suction caused by the piston moving down in the bore. This sheds light on the importance of proper exhaust pressure wave tuning. It is possible to cause a cylinder to draw in a greater amount of air/fuel than would be indicated by it's volume alone.
     
  15. ajk81

    ajk81 1st gear

    Ainakin jenkeissä tuo x-putki on "in" auton bolt-on-virittelyssä, ainakin mustangworldissa lähes kaikissa musseissa lukee että x-pipe.
     

Kerro tästä muillekin!