Varoittava esimerkki hinauspalvelusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja piikkisiili, 10.7.2009.

  1. MoparMake

    MoparMake 1st gear

    itsekin eilen söin pööpkorneja ja seurasin tätä juttua :D
    nyt sitten kaljan merkeissä, on tämä jännittävää :rotfl:
    ja niin ihan asiallista on myös mun mielest ollu tämä keskustelu tästä asiasta että ihmettelen vaan :eek:
     
  2. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    hinaus

    Olen seurannut myös alusta saakka ja hauskaa on näin sivullisella tällaista reality-stooria lukea. Kannattaisikohan mainitun yrittäjän jo HARKITA yrityksensä logolla olevia "kannatus-T-paitojen myyntiä? Vietäis varmaan käsistä, jos ei pidä niitäkin sitten lukkojen takana.
     
  3. piikkisiili

    piikkisiili 1st gear

    Ennen kuin pääsen vauhtiin ja kerron mielipiteeni erään pohjanmaalla sijaitsevan kansallinen autoliikeketjun toiminnasta ja heidän myymistään vakuutuksista, sekä erään pohjanmaalla toimivan vakuutusyhtiön toiminnasta (kokonaan toinen stoori), haluaisin minäkin kuulla Ystävällisen ja Asiallisen vakuutustarkastajani version tällä palstalla - vaikuttaa nimittäin siltä, että minulle on asiat esitetty aivan eri tavalla kuin Harkka Oy:lle!

    Niin, se ei muuta sitä asiaa, että alkuperäisen viestini syy oli, että mielestäni Harkka Oy:ltä saamani palvelu EI ollut:
    a) ystävällistä
    b) asiallista tai
    c) asiakaspalveuhenkistä.
    Tämä fakta pysyy edelleen, eikä minulla ole mitään syytä vetää sanojani takaisin.

    Ja nyt, hyvät ystävät, muistakaa, että ketjun tarkoitus oli kertoa, että en saanut hyvää ja asiallista palvelua Harkka Oy:ltä hinausasioissa!

    Noniin. Asiallinen ja Ystävällinen vakuutustarkastaja oli tietysti liian hyvää ollakseen totta, koska alkaa pikkuiljaa selviämään, että hän oli Asiallinen ja Ystävällinen, mutta kertonut eri versiot minulle ja Harkalle. Kaikesta huolimatta olen kokenut saaneeni häneltä hyvää palvelua (ks. yllä mielipiteeni saamastani hinauspalvelusta).

    Esa Harkan kanssa olen vihdoin ollut sähköpostiyhteydessä tänään, ja ko. sähköpostitsa käy ilmi vakuutustarkastajan ja Harkka Oy:n välisiä seikkoja, joista minä en missään vaiheessa ollut tietoinen (lue: joista Asiallinen ja Ystävällinen vakuutustarkastajani ei ole minulle kertonut).

    Ja nyt, arvon ihmiset, liikutaan heikoilla jäillä ;)

    Harkka Oy:n käräjiä en pelkää, koska siihen ei ole aihetta, mutta mutta... toivon, että kaikki kommentoijat ymmärtävät miksi yllättävät ongelmat, joista minulle ei ole kahteen viikkoon mainittu (ja jotka eivät maagisesti muuta Harkka Oy:n palveluita sen paremmiksi kuin ne alunperin kuvailin) mutkistavat asioita sen verran, että ennen kuin saan mustaa valkoiselle, niin nesteessä ollaan :odroll:

    TÄRKEÄ LISÄYS:
    Huomasittehan kaikki, että en missään tapauksessa väittänyt, että vakuutustarkastaja olisi valehdellut minulle, koska niin en tehnyt :)
     
  4. dartvader

    dartvader 1st gear

    Jumalaut! täähän menee jännäks.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. piikkisiili

    piikkisiili 1st gear

    Olen täysin samaa mieltä, osuit naulan kantaan (muistaakseni nimim. Dalen kanssa, joka esitti asiansa siitä millaisten toimijoiden kanssa on miellyttävää asioida). Pieni viesti siitä, että onpa ikävää että emme onnistuneet toimimaan toiveidenne mukaisesti olisi sata kertaa parempi kuin "tämä ei jää tähän" ja istäisi jopa tämän aisankannattajan myöntämän, että ehkä, mahdollisesti (!) olisin hyvilläni siitä että mies virheensä myöntää ;)

    Edelleen sanon: se hemmetin 40 euroa ei ollut homman pointti, vaan se, että sain huonoa asiakaspalvelua, kuten tämä vanha jumittunut LP on toistellut jo kohta 13 sivua ;)
     
  6. sami

    sami Gearhead

  7. piikkisiili

    piikkisiili 1st gear

    Ja kyllä, jos luit ketjun kokonaan, mainitsin jo laittaneeni saman jutun sinnekin :)
    Arviolta noin 6 sivua sitten :)

    Ylläpidolle haluaisin vain sanoa, että jos juttu alkaa käymään viitekehyksessä arveluttavaksi, niin please ennen kuin meikäläinen täältä bannataan niin käyttäkää hyvänen aika sensuurin kynää, drop a hint, something - ymmärrän kyllä :)
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kun ennenvanhaan joku ei pärjännyt tai ei pystynyt itse selvittämään tai sopimaan riitojaan tai asioitaan, hän otti yhteyttä Hannu Karpoon.
    Karpo ei enää ole pienen eikä minkään kokoisen ihmisen asialla, joten nykyisin on kätevää ottaa tueksi eri foorumien nettiyhteisöt.

    Minua ei hirveäasti kiinnostaisi lukea sitä yksipuolista tarinaa, koska se on aina vain sen yhden osapuolen katkeroitunut näkemys, sen joka on yleensä mielestään eniten oikeassa. Muut osapuolet eivät halua tai pysty, tai ole aikaa missään foorumeilla asiaa puida.
    Lisäksi "syyttäjä" kirjoittaa nimimerkin suojista ja vastajaa omalla nimellään ja yrityksellään.
    Toivosin Piikkisiilinkin paljastavan kuka hän on, mikä firma hänellä on ja mistä autosta tässä oli kysymys, olisihan se näin reilua.

    Minä en yleensä tälläisia "varoituksia" noteeraa minään varoituksina vaan enempi surkeina tarinoina siitä kuinka pari ihmistä eivät ole voineet yksinkertaista asiaa keskenään sopia. Mitä siitä, että palvelu on huonoa ja joutuu neljä kymppiä maksamaan (joka sitten vähennetään omista alveista). Joillekin sekin palvelu on näköjään kevannut.
    Yleisestikkin tämmöisistä tarinoista rivienvälistä enempikin paistaa kosto siitä että minua on palveltu huonosti.


    Täytyy joskus ihmetellä sitä suurta voimaa joka kumpuaa ihmisestä kun se haluaa olla oikeassa. Vaikka sen neljänkympin maksamattomuuden penalttina voi tulla 400:n tai 4000:n lasku niin se riski ollaan valmis ottamaan. Maalaisjärki ei toimi kun pari jääräpäätä sattuu kohdalle ja kumpikin haluaa olla oikeassa.
    Karponkin aikaan muutaman kympin periaatteen takia on tässäkin maassa pantu taloja vasaran alle ja lähdetty vankilaan... saatikka että kirjoitellaan tuntikaupalla raporttia kiistakumppanin toimista.
    Uskomaton voima tuo oikeassa olemisen voima.

    Sinällään en siis ota kantaa kumpi on oikeassa tai väärässä.
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tähän väliin täytyy todeta, että meikäläinen on aina silloin tällöin käynyt luennoimassa yrittäjille aiheesta "intenet-viestintä ja liiketoiminta" ja tämäkin tapaus on ihan tyyppiesimerkki nykypäivän nettiviestinnästä.

    Viidakkorumpu kantaa nykypäivänä kauas ja asiakaspalvelukokemusten julkaiseminen on kaksiteräinen miekka, joka voi kääntyä myös itseään vastaan. Kuitenkin netti on osa nykypäivän viestintää ja se tulisi yrittäjienkin huomioida ja silloin kun omasta firmasta alkaa ilmestyä epämiellyttävää luettavaa nettiin, niin asia tulisi ottaa haltuun ennenkuin tarinat alkaa elää omaa elämäänsä. Mutta ei nyt enempää siitä aiheesta (vinkki: saa tilata luennoimaan ;))

    Se mitä mun piti tässä sanoa on nk. Wiion lait, jotka on hyvä pitää mielessä, koska ne korostuu nettiviestinnässä, etenkin kohdat 1-5:

    Wiion lait

    1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.
    - Jos viestintä ei voi epäonnistua, niin se kuitenkin tavallisimmin epäonnistuu.
    - Jos viestintä näyttää onnistuvan toivotulla tavalla, niin kyseessä on väärinkäsitys.
    - Jos itse olet sanomaasi tyytyväinen, niin viestintä varmasti epäonnistuu.

    2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.

    3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.

    4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.
    - Mitä enemmän viestitään, sitä nopeammin väärinkäsitykset lisääntyvät.

    5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan se, miten ne näyttävän olevan.

    6. Uutisen tärkeys on verrannollinen sen etäisyyden neliöön.


    7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisimmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten.

    Nää ei olleet mitään huumoria, vaan emeritusprofessori Osmo A. Wiion järkeilemiä lainalaisuuksia. Wiio on Suomen tunnetuin organisaatioviestinnän tutkija.
     
  10. transport01

    transport01 3rd gear

    Näin se varmaan menee. Tosin Harkan kuljettaja suostui laskuttamaan suoraan vakuutusyhtiötä. Hinaus tehtiin yöllä, eli tuskin edes pystyivät tarkistamaan onko vakuutusta. Todistusta vakuutuksesta ei ollut, eikä sitä kysytty. Itse annan tästä plussat Harkan yhtiölle. Oli ainakin minulle helpompi näin. Toisaalta pyydettäessä olisin maksanut kyllä hinauksen alkuun itsekin.

    Ehkä noissa luottopäätöksissä pärstäkerroin ja auton arvokin saattaa vaikuttaa jotain. Vakuutusyhtiön neuvohan on, että pidä todistus maksetusta vakuutusmaksusta mukana, mutta eipä tuota ole tullut pidettyä (olen luottanut, että muoviraha kelpaa hädän tullen).

    Ketjun aloittajalla sinänsä ikävä tapaus, mutta kaiken täällä puidun jälkeenkin saattaisin soittaa Harkan hinaamaan oman autoni, koska oma kokemukseni yhtiöstä on positiivinen. Hinausauto oli nopeasti paikalla iltamyöhällä ja auto liikahti sujuvasti haluttuun paikkaan ja pääsin nukkumaan. Lisäksi nyt tiedän kuinka ko. yhtiön kanssa pitää toimia, ettei tule ongelmia.
     
  11. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Hei! Sinäkin olet wiiolainen? Wiio on kiteyttänyt hienosti viestinnän perusteet. Olen itse noita vuosien ajan kunnioittanut, koska ne osuvat viestinnän ytimeen ilman paskanpuhumista. Tuossa ne perusteet ovat.
     
  12. härpätin

    härpätin 1st gear

    Iltasatu

    Olipa kerran kauan sitten muuan kaupunki Kekkoslovakiassa.
    Kaupunki oli melko suuri Kekkoslovakian mittapuun mukaan, hinausautoyrittäjiäkin oli useampia. Isompia ja pienempiä.

    Pienemmät yrittäjät hinaili ihmisten autoja sopivalla hinnalla, kukkaro kesti maksella vaikkei vakuutusta olisi ollutkaan.

    Ison yrityksen päällikkö piti viranomaisista hyvää huolta,jopa huolsi ja korjasi heidän yksityisautojaan suurin piirtein kiitospalkalla.

    Siispä viranomaiset, kiitokseksi saamastaan palvelusta, suosivat ison firman palveluja.

    Iso firma, kai kattaakseen katteettoman korjaus- ja huoltotoiminnan kulut, laskutti hinauksista niin poskettomasti, että eräässä vaiheessa vakuutusyhtiöiden sedät eivät suostuneet ko. firman laskuja maksamaan, kun katsoivat ne kohtuuttoman suuriksi.

    Samainen firma muuten kerran kauppasi vanhaa hinuriaan nettisivuillaan otsikolla "rahantekokone"...

    Pienempien hinausfirmojen sedät oli vähän katkeria ison firman paksuista laskuista, syystä, että ihmiset alkoivat mieltämään hinauspalvelun poskettoman kalliiksi toiminnaksi ja pyrkivät hinailemaan autojaan itse milloin milläkin pyykkinaruilla, ja vaaransivat näin liikennettä säästyäkseen ryöstetyksi tulemiselta.

    Ennemmin tai myöhemmin, ison firman setä saattaa kanittaa väärän ihmisen auton, ja seurauksena voi kenties olla itse vähän huonossa hapessa.

    Tätä aika moni paikallisista Kekkoslovakian autoalan yrittäjistä mielenkiinnolla odottaa.

    Yrittäjissäkin kun on mätäpaiseita, jotka lokaavat muidenkin maineen.

    Ylläoleva tarina on fiktiivinen, eikä sillä ole esikuvia oikeassa elämässä.
    Siis pelkkää satua.
     
  13. Quest

    Quest Gearhead

    No nyt joutaa jo telkkari myyntiin...
     
  14. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

  15. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Ymmärrän tuon kun tätä viestiketjua olen seurannut(vaikken tuon vastapuolen ikää tiedäkään?)paitsi kun kyse on tuon "lehden"uutisesta niin tosiasiassa jollain on vaan mennyt tikku sormeen :rotfl:
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    tuossa kun tuota lämää on tullu tallattua....niin kaiken maailman "asiakas palvelijoita" on tullu vastaan!! ihan kaupan kassalta alkaen"eikös se saatanan tava liiku siihen hihnalle....mulla alkaa ruokatunti ihan kohta!!!!!!!" että tämmäsiä!

    ja purkaamo yrittäjät on ihan oma lukunsa!! varmasti olis heillekin hiukan verta enampi kukkaroa turvottavampi malli se et tulis näyttämään missä se auto on ja ottais jopa jotain tarvittavia työkaluja mukaan, eikä vaan huikaa" niit on sil takaan siin pitäis semmonen punan ja vihree olla vieresin....kat ite"...saatika et kun oot irrottanu ni"jaa tää oli tää malli...tars tost sit se 50 saada" arvaa olenko jättäny sen osan siihen lattialle :poff:

    ja sit tää hinaus auton kuljettaja kasti!!!!ne vaan tulee meitin firman pihaan niin et sepeli pöllyy hinurillaan pudottaa auton johon mihin se heijän mielestä helpoiten menee....sit hakataan nyrkillä ulkoovee niin et saranat tulee sisälle, ja kun oven avaa niin sit huudetaan "sit on paree olla käteistä kassa...tää on semmosen talon vehkeitä et on paree saada maksu heti!!" ja kun kysyy asiakkeelta et mistä "maksu heti"-johtuu niin ei tämä oo kullu juttuakaan!!!!!

    eikä sillä ...sen mitä mää toimistossa joudun olee ihmiselle näyttäytyy niin en aina oo kaikkein "parhaimmillana"....vituttaa suuresti kun samat naamat käy päivästä toiseen kyselee "mitä kello ....misä se on....koska se tulee....mitä se maksaa...entä jos laitetaan se viel mitä se sit viel maksaa, ja sit ei kuitenkaan tilata sitä aikaa kirjasta vaan sanotaan tyynesti" no katotaan ny...." :mad:

    ......et sori vaan "piikkisika" epäilen et tässä on "jotain muuta ja taustalla" tai sit sie oo hiukan herkkä ottaa nokkiis!!

    sori vaan!!

    kyl mää vittuilun kestän kunhan ei mennä henkilö kohtaisuuksiin!! kuten taannoin varaosa liikkeessä kun ruettiin yhteen entiseen (puu-pää)autoasentajaan vertaa kun kun meinas sappi taaas kiehahtaa, ja tiskin toisel puolel vaan surkutellaan: "voi voi niin tämmäst sattuu" kolmas kerta samat osat väärin ja auto seissy 3kk :-?
     
  17. capri30S

    capri30S 1st gear

    Onkohan mulla joku lukihäiriö, kun luin ton ylläolevan lööpin moneen kertaan enkä ymmärtänyt mitä hauskaa siinä oli.. Sitten huomasin että siinä lukee overdrivellä eikä orivedellä.. :rotfl:
     
  18. arrakis

    arrakis 1st gear

    No näin mäkin luin ensin nopeesti pariinkin otteeseen... :wink:
     
  19. tha022

    tha022 Gearhead

    Ei jumanvita, Nyt mä tiedän kuka on käynyt luennoimas meirän firman sisäistä viestintää. Tuo sopii 243% tarkkuudella meille.
    Jäit Heikki kiinni :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Meinaa pieni häpeän peikko hiipiä pusakkaan kun luen tätä ihan valtavaa reality topiccia.
    On ittellä vähän sama tilanne päällä nyt kun piikkiksellä paitsi että mä olen harkka tässä tarinassa.
    " If you don't agree my way to do this job, fuck you then, try to do it your self"
    Noin tuli lohkastua ja nyt pitäs tilanne korjata, tiukka paikka!
    En taida olla ihan yhtä rauhallinen kun piikkis :rotfl:
     
  20. piikkisiili

    piikkisiili 1st gear

    Taisipa tämä Piikkisika tulla avanneeksi Pandoran lippaan, sikäli mikäli mitään voi päätellä siitä, että meikäläisen kannalta juttu sen kun käy mielenkiintoisemmaksi aina vaan, ja yhteydenotot sitäkin enemmän :)

    Tosin nyt ollaan jo ihan huitsin kuusessa asti alkuperäisestä aiheesta, sen tarkoituksesta, ja koko juoni on tehnyt kolmetoista volttia kerien... :D

    Mitä tästä opimme: no emme tietenkään mitään :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!