Pyörädyno

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 7.8.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Missä on pääkaupunkiseudulla dynoja,
    ootteko käyttäny autoja?
    Mitä hintaluokkaa suunnilleen ajo maksaa
    ja onko löytyny hyvin tehoja lisää?
     
  2. prostreet

    prostreet 1st gear

    ST-motors Juvanmalmi p 09-8524300

    Tuning World (Jappe Malin) Veikkola p 0500-707493

    molemmissa pyöräjarru joka osaa mitata voimansiirron ja renkaiden häviön ja summata moottoritehon
    jarrut myös lienevät hyvin kalibroitu jolloin lukemaan voi luottaa kohtuu tarkuudella
    (häviöt luokkaa 15% yhteensä 2wd autossa)

    tehoa on tullut usein n 10% ja ajettavuutta selvästi lisää verrattuna "tallin viereisellä suoralla itse kortti puoliksi ulkona taskusta säädettyihin" verrattuna
     
  3. tanari

    tanari 1st gear

    minkä hintasta?
     
  4. prostreet

    prostreet 1st gear

    ota 150e mukaan niin yleensä riittää myös kaasariautoon
    (jollei mitoiteta peltisarjaa tai käännetä nokkaa tms mikä vie aikaa)
    ota suuttimia ja neuloja mukaan varsinkin jos holley/carter
    tulpakaasareidenkin kanssa on hyvä olla omia seosputkia
    jos ottaa mukaan omia suuttimia niin ei tarvitse ostaa suuttimia jarrupenkistä

    tarkan taksan ja tiedot onko suuttnia jne omaan kaasarityyppiin saa tietysti ko paikoista kysymällä

    viimeksi motronic ruiskuauto jossa säädettiin vain bensanpainetta h 50e
     
  5. Razorass

    Razorass 1st gear

    Mistäköhän päin Turun alueelta löytyisi pyöräjarrua? Aaltosella lienee, mutta kerran sinne soitin ja kyselin epähuomiossa 'lorton suuttimia.. toista kertaa en soita. (no offence)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Löytyykö näitä dynoja myös keski/pohjois-suomesta ?
     
  7. Sumu

    Sumu Gearhead

    Koskenkorvalla ainakin oli tämä Matalamäki.
    En tiedä , onko enää, mutta siellä ainakin saatiin kaverin tc Carinasta ulos aivan tajuttomasti potkua
     
  8. 5KinKP60

    5KinKP60 1st gear

    Oman ajoneuvon ns penkittäminen on samanlaista arpomista kuin käytetyn auton ostaminen.

    Itse olen saanut huonoa palvelua penkkisäätäjältä, ja olen jutellut muutaman hemmon kanssa jotka ovat kokeneet saman.

    On turha elää siinä uskossa että 'nyt on kone kunnon vireessä, se on penkissä säädetty'.

    On aikaavievää puuhaa kokeilla vaikkapa 1-nokka-akselisessa moottorissa kolmea eri nokan ajoitusta. Useinkaan tähän ei mennä vaan luotetaan siihen että on se kohdallaan koska pulaaminen maksaa 50 eemeliä per tunti. Vielä lohduttomampaa on tupla-akselisten moottorien omistajilla, säätömahdollisuuksia on useita kymmeniä.
    Äreät katuautot ja vap heng kilpakoneet ovat tarkkoja säädöistään. Nokan, sytkän ja pakoputkiston tulee olla hakemalla haettu että mistä kone tykkää. (Sytkällä tarkoitan nimenomaan ajoituksen koko skaalaa, tyhjäkäynniltä aina punarajalle asti).

    Kunnollinen alan ammattilainen tietää missä asennossa kyseisessä moottorissa akseleiden tulisi olla, millainen kaasutin toimii em moottorin kanssa parhaiten ja millaisen tulee olla toimivan pakoputkiston.
    En ole vielä kertaakaan kuullut että penkkimies neuvoisi auton omistajaa saapumaan mittauspaikalle kunhan epäsopivat komponentit on vaihdettu toimivampiin. Kaikesta huolimatta toivottavsti tällaistakin tapahtuu.

    Tietysti jos kyseessä on täysin vakio auto jossa ei tosiaankaan ole mitään muutoksia, saadaan mitä todennäköisimmin moottori hyvään vireeseen säätämällä olemassaolevat sytkät ja kaasarit kohdalleen penkissä. Penkissä ilmenee kaikenlaiset haperoituneet alipaineletkut jotka vuotavat sekä vääriä seoksia jakelevat kaasuttimet.

    Hyvänä esimerkkinä pidän erään penkittäjän kertomaa tapausta jossa löydettiin noin 10 heppaa lisää tehoa keskikierrosalueelle 1,5 litraiseen Toyota Starletin rallikoneeseen asentamalla kaasuttimien alle 20mm paksu levy.
    Mikäli tätäkään hakuammunnan tyyppistä kokeilua ei olisi suoritettu, kurvailisi auton omistaja onnellisena ralliteitä 'huippuvireessä olevalla moottorillaan'. No nyt sama heppu saa kurvailla 'huippuvireisellä' konellaan jossa on extrana 10 heppaa keskirekisterissä.


    ---

    Toivottavsti tämä kirjoitelma saa edes muutaman listaa lukevan suhtautumaan kriittisemmin tuttavien henkseleiden paukutteluun säädöissään olevista moottoreista.
     
  9. prostreet

    prostreet 1st gear

    tuo on totta mitä turisit

    mm katuasiakasta saatetaan kohdella välinpitämättömästi/kuin tusinatavaraa

    penkin päitäjät eivät välttämättä itse kasaa moottoreita mutta ovat hajulla minkä tyyppisiä kombinaatioita käytetään
    olen havainnut:
    jos itsekkin viritetään niin omia/oman firman tuotteita kehutaan
    nopeimmat pidetään osittain salaisuutena (salamyhkäisyys lienee jotain markkinointia tms)
    hyvistä kombinaatiosta kerrotaan asiakkaille
    huonoista varoitetaan
    tosin oman talon osat Y ovat aina parempia kuin merkki X mutta sehän lienee inhimillistä :smile:

    ----------

    imusarjan välilevy starlettiin on oikeaa kokeilua jarrupenkissä kuten nokan säätökin
    eri pituisa imutorvia ja imusarjoja kannattaa kokeilla jos niitä on ja jos on aikaa/rahaa

    esim rF kärkiralliautojen pakosarjoja mitoitetaan helposti puoli päivää
    (tosin sitten saadaan 120-130Nm/litra 98E:llä 2v/syl moottorista)

    jos asiakkaalla on rahaa niin tuntitöinä tapahtuu jarrupenkeissäkin... :smile:

    usein jarruun on jono jolloin pihalla voi vaihtaa/modifioida esim pakosarjaa/putkea siilä välin kun toisen asiakkaan auto on sisällä
    sitten taas takaisin rullille

    jos taas on kyseessä bolt-on osista koottu budjettikisamoottori tai katumoottori täytyy senkin bensan ja sytkän säädöt saada kohdalleen vaikka max vääntö jäisikin 100-110Nm/litra
    se onnistuu halvimmalla ja helpoiten kunnon jarrupenkissä
    ja usein se kadoksissa ollut 10% löytyy kuten jo totesinkin

    nokkahan tulee laittaa suunnileen kohdalleen jo tallilla

    jarrupenkin pitäjät eivöät rupea kääntämään nokkaa jollei ole tiedossa "tiloja" jotka tietysti on tarkistettu tallilla ennen penkkiä

    jos ei osaa/uskalla ajoittaa nokkaa/tarkistaa tiloja kannattaa käyttää ammattilaista kasaamaan moottori ja laittamaan nokka perussäätöön
    (yleensä 0 tai 4 astetta ennakossa riippuen moottorista jos 1-nokkainen)

    sitten jarrupenkissä voi hienosäätää moottorin nokka-akselin/t 4-2-0-2-4ast kun tiedossa on ettöä mahtuu säätämään ja vielä jää tarpeeksi venttiili/mäntä turvavaraa
     
  10. lake ender

    lake ender Gearhead

    Autosähkö Matalamäki oli ennen Koskenkorvalla, mutta on muuttanut uusiin tiloihin Seinäjoelle. Vanhatkin tilat on vielä käytössä, enkä muista kummassa penkittävät nykyään.
    Pakko mainostaa, kun kaveri penkittää juuri siellä. Tekevät juuri lähinnä rallipelejä ja siviiliautoja. Myös mp:t onnistuu.
     
  11. tanari

    tanari 1st gear

    olen kans kuullu ihan hyvää ST-motorssista..
    mitäköhän maksais pystyimujen säätö.?
    saaks samalla tehot näkyviin? ??

    sillee et ottaa ite suuttimet mukaan yms..
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kaveri säädätti jenkki autonsa (383 pontiac, tpi + haltec) st-motorissa eikä keikan jälkeen mennyt enää katsastuksesta läpi päästöjen takia..
    Olen kuullut muiltakin samanlaisia kokemuksia ettei st-motorsissa oikein tykätä jenkeistä vaan säädetään mielummin ralli autoja yms.

    Itselläni on luultavasti koneen säädätys ajankohtainen ensi keväänä kun kilometrejä kertyy enemmän ja olenkin mietiskellyt muita vaihtoehtoja.
    kone on 327, 600 edelbrock, tehot pyörivät siinä 300-350hp ja itse asun pks.
     

Kerro tästä muillekin!