Miten Iilmastointi pois päältä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Karpov, 26.6.2009.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Duoda, läpällähän näissä on tavattu sitä lämpöä säätää, se vesiletkun
    hana on vaan viimeseen kylmennykseen. Eli jos se puhaltelee kuumaa
    koko ajan, vika on lämmönsäätöläpässä. Joko ihan puhki tai ei liiku.
    Ei sitä vesiletkun hanaa edes ole kaikissa, ja silti saa kylmälle.

    Valokytkimen nuppi lähtee, kun vedät valot päälle ja ropaat kädellä sieltä
    kytkimen rungosta johtojen vastapuolelta sellasen pienen napin ja painat
    siitä. Sitten nuppi tulee akseleineen pihalle
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mistäs nuo lämmönsäätöläpät sitten löytyvätten?
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Varmaan aika yllättävää, mutta lämmityslaitteen kotelosta...
    Lämmönsäätövivusta menee vaijeri läpän vipuun, tai jos on joku hieno
    automaatti-ilmastointi niin se taitaa olla sähkömoottorisäätöinen.
    Muita läppiä ohjaillaan tuossa vehkeessä varmaankin alipaineella.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei ei vaan suju. Siellä kuskin jalkatilasta ylöspäin on sellanen kellosysteemi mikä menee siihen muovilinjaan mistä tulee ilmasuulakkeet sinne tänne ja tonne, eikö sitä vois napata tai ihan mitä vaan ettei kuumaa tulis? Entä jos tukin muovilla tms ne jalkatilan räppänät?

    Sen valotapin piti mennä ihan pohjaan? Mullla se vaan heiluu ja lukitsee koko paskan mutta ei irtoa ei.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pitäsköhän nyt jo pyytää joku näppärämpi apuun...?
     
  6. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Kai sinulla oli kone käynnissä, kun kokeilit alipainetta?
     
  7. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    Jos kerta sulla on se hana siellä konehuoneessa, niin miksi et sulje vesikiertoa? Tuo muovia suuttimiin kuulostaa aika pöljältä? Ja se vaan siirtää sitten sen lämmön puhalluksen pääosin muihin kanaviin hyvällä tuurilla? Ja jos tosiaan ei ole hanaa, putkenpätkä lämppäriletkujen väliin ja kenno kuivaksi. Ei varmasti silloin lämpiä.

    Selkeästi lämmänsäätöläppä on jumittunut lämmitysasentoon kanavassa. Ja koska puhaltaa alas, muutkin lämmönsäätöläpät, jotka ohjaavat ilmaa valinnan mukaan eri kanaviin ovat pelistä poissa. Niitä ohjaillaan alipaineella, joka mitä ilmeisimmin uupuu.

    Fiksumpaa olisi ehjäillä ne läppäsysteemit.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kone oli käynnissä juu kun painetta testailin.

    Otin opiksi ja vähän tuolla sateessa työskentelin.

    Vettä tiputtanut tulipellinraoista useamman vuoden rusoteesta ym päätellen eri osiin mm tuo ilmastoinnin systeemi joka siellä hanskalokeron takana on.


    Siinä mihin ne alipaineletkut menee ja on se muovinen ''kello'' ja paksummat muoviletkut, se systeemi liikkuu vivun avulla eteen ja taakse. Se oli nippusiteellä lukittu kellonpuoleiseen asentoon, sain sen käsin väännettyä toiseen suuntaa ( loveen mikä siinä raudasa on ) mutta se ei pysy siinä. Oliko se lukittu tuohon lämpöasentoon?

    Entäs sitten kun tuosta systeemistä ylemmäs, tuli kierretanko tulipellin läpi, sitä kun venkslasin edes takaisin kuului läppien aukasemis ja kiinnimenoäääniä, mitä työn tangon päähän pitäis tulla? Nyt se sojotti yksinään



    Sitten, ihan kaiuttimen alla, missä on metallinen ''kello''. Siinä takana on iso läppä mikä aukeaa kun kädellä painoin, mikä se on?


    Kyl nää hommat tästä ku vähä tutustuu...
     
  9. hara64

    hara64 1st gear


    kuulostaa just sellaselta "teinpä ihan itse ja omasta päästä" remontilta.
    taitaa tulla muitakin virityksi vastaaan autosi kanssa kunhan vähän aikaa olet sitä ihmetelly.
    tiedä mitä sieltä vielä löytyy....

    nippusiteellä on mitä todennäköisesti tehty pysyväis säätö lämppäriin ja se kierretanko on samaa kategoriaa eli suomex sika viritys
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo, kyllähän siellä on sähköjäkin vedetty konehuoneesta alkaen oman käden kautta. Vakkarin nyt korjasin ja tosiaan toi ilmastointi pitäs kans saaha. Keskuslukko ym rikki myös mutta pitää palailla niihin jälkeenpäin.


    Mtienhän sitä nyt alkais setvimään? Mua ei haittaa vaikka tulis tehtyä siihen uus sika viritys niin että ei puhalla jaloille ja ei ainakaan kuumaa.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Otin piuhatkin irti ja väänsin manuaalisesti sitä tankoa kellon juuresta, puhaltelee silti jaloille :/ hommaan kuvia myöhemmin jos ne auttais.
     
  12. Tertsi

    Tertsi 3rd gear

    Jos oikein muistan niin se kierretanko ei ole sikaviritys vaan ihan alkuperänen keppi, nimenomaan tällä ohjataan sitä läppää joka tuo kabiiniin joko kylmää tai kuumaa. Eli työnteleppä sitä tankoa edestakaisin samalla kun ajelet, pitäisi toisessa asennossa antaa viileempää.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joo, toi oli kullanarvonen vinkki kiitos!

    Löin sen tapin pohjaan eli moottoriinpäin ja heti lakkas kuuman puhallus, ja toimi eestaas juuri noin.

    Siinä häkkyrässä jalkatilassa on kai siinä tangossa mikä on sen alipainesysteemin ja virtapiirien kanssa yhdessä se tanko mikä joskus vetänyt varmaan tuota läppiä säätävää tankoa.

    Noh, nyt se puhaltaa viileetä hyvä näinkin! Mutta mikä säätää sitten sitä jalkapuhallusta?
     
  14. kippis

    kippis Gearhead

    on siellä luultavasti myös 1 sähköllä säätyväkin läppä, ettei kaikki ilmalla ole.
    omasta buikelosta oli tämmönen servo rikki, puhals vaan kylmää silloin...
    http://kuvablogi.com/nayta/1525892/

    mulla automaatti ilmastointi tuossa
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla kans automaattinen. Toivonmukaan se jalkatilan läppä ei se sähkösäätöinen.Kun ihmetyttää tosiaan kun ilmastoinnin OFF asennossa tai koko lootan kytkimet irroitettunakin puhaltelee jalkoihin..
     

Kerro tästä muillekin!