Kaijuttimen ohmit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja Elämää nähnyt Jouko, 26.7.2009.

  1. Ajattelin vaihtaa Chevyn alkuperäiset pahvi kaijuttimet uusiin. Vanhat kaijuttimet olivat ohmi luvultaan 9.5, uudet 4. Vaikuttaako tuo ohmilukujen ero nyt jotenkin niin että kun molempien kaijuttimien pitäisi soida niin ei kuulu pihahustakaan, mutta sitten kun otan piuhan irti toisesta kaijuttimesta, alkaa toisesta kuulumaan.

    Kuis se nyt tolla viisiin. Avaanko ranteet ja hyppään rotkoon kun en saa poppia soimaan autossa.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Minkäslainen ratio sulla siinä on?? Jos alkuperäinen voipi hyvin olla ettei 4 ohmisilla toimi... suojapiirit kytkee kajarit irti.
     
  3. Jep.. alkuperäinen ratio on. Luin tuolta netistä että mitä pienempi ohmi määrä kaijuttimissa on, sen enemmän ne tehoa vaatii. Jassoo ja silleen.. täytyy kai se ratiokin sitten vaihtaa. Mistähän löytyisi Chevy picup -96 ration adaptereita.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sitä lähempänä oikosulkua ollaan mitä vähempi ohmeja...

    Voi pahimmassa tapauksessa polttaa radion/vahvistimen jos laittaa noin päin 9.5 Ohm laite -> 4 Ohm kaapit...toisin päin 4 Ohm laite -> 9.5 Ohm kaapit ei ole vaarallinen.

    Jos kytkee sarjaan 4 Ohm + 4 Ohm = 8 Ohm voisi toimia paremmin...mutta sillon tulee jo 4 kajaria,2 per puoli,onko huono juttu ?

    Sama rinnakkain 4 Ohm + 4 Ohm = 2 Ohm = savu nousee

    Tollaseen uudempaan koelautaan 96-> saa päälaitteita (Pioneer/Panasoni/JVC) jotka sopii ihan suoraan sen alkuperäsen paikalle koelautaan...jenkkimitoitus 1.5 DIN ,muistuttaa tupla DIN laitteita,mutta ei silti ole.

    http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ ... /DEH-P77DH

    Tietysti jenkkilästa tilattavaa kamaa ja parilliset kanavat vaativat muutoksen että kuuluu täällä...mitenkä lie hinta tänne tilattuna ?
     
  5. Täytyypä kokeilla laittaa 2 kaijutinta rinnan, sehän olisikin veikeää kun ääntä tulisi vähän sieltä sun täältä. Kiitos.
     
  6. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Rinnan siis ohmit putoaa ja savu nousee...

    Myös stereokuvasta voi olla jäljellä: :wc:
     
  7. No kappas vaan... mulla on käsitteet ihan sekaisin. Siis laitanko nuo 4 ohmiset kaijuttimet saman piuhan perään kaikki, eli siis auton takatilaan tulisi 4 kaijutinta. 2 kajaria per puoli, vai miten se nyt menikään? Mitä tarkoitti rinnan tai sarjaan?
     
  8. guru

    guru Gearhead

    rinnan kytkentä on kun annat virtaa autosta toiseen
    autot on rinnan

    mitä jos laitat 10w 4ohmin vastuksen kaiuttimen kanssa sarjaan?

    pioneerin 2din soitin sopii pienellä viilaksella jenkki ration tilalle
     
  9. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Eikait sen ny pitäis siihen vaikuttaa että nouseeko savu vai ei jos on kyse normi soittimista ja vahvistimista, eli jos on 4ohm+4ohm niin sillon vaan volumesäätö on hmm, ei niin herkkä, kun taas jos on 2ohm eli rinnankytkettynä niin volume on herkempi, näin niinkuin yksinkertaisesti väännettynä. kun kerran vahvareitten tehot, oli se sitten vaikka 200 hattiwattia, niin se on ilmoitettu jollakin kuormalla, olkoon sitten vaikka 4ohm. tottahan se ny savu nousee jos huuattaa niin että vahvistin särkee. ja eihän se että kaiuttimen pohjassa lukee 4ohm tarkota että kertakaikkiaan, siinä on neljä oomia vastusta, vaan sehän vaihtelee kun se on induktiivinen kuorma. mielenkiintoista oli kuulla että noissa jenkkiradioissa on jotain kuormasääteisiä suojapiirejä... harvinaisen typerää :<
     
  10. Ana67

    Ana67 Gearhead

    No sinähän saat kytkeä vaikka ohmin kajarit ja herkistellä sen volumes kanssa :mad: .
    Mutta NÄIN se vaan on että jos liian pieni ohmiset kajarit savu nousee/suojapiirit laukee...
     
  11. jaszu

    jaszu Gearhead

    Sarjaan kytket niin että laitat vahvistimen + johdon 1.kajarin + liittimeen ja vahvistimen - johdon 2. kajarin - liittimeen ja sitten vedät johdon 1.kaiuttimen - liittimestä 2. kaiuttimen + liittimeen. Tämä siis kumpaankin kanavaan, erikseen. Näin impedanssi on n.8 ohmia joka pitäis riittää että kumpikin kanava pelaa.
    Siis soittimen + -> + 1.kajari - -> + 2.kajari - -> soittimen -. :)
     
  12. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    http://www.powerset.fi/autohifi/index.htm tuolla on aika selvät kuvaohjeet. Oikea ylänurkka OHJEET ja sitten Yksipuhekelaisten subien rinnan & sarjaan kytkentä tuo ohje ajaa saman asian normaali kaijuttimillakin...
     
  13. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Sitä vaan tarkotin että särkee nopeammin/ aikaisemmin jos laittaa pienemmän kuorman, mutta epäilen että savu nousis heti jos laittaa vaikka puolen ohmin kuorman ja nupit olis nollassa, uskon jos nään.. kyllä mä sen tiiän että jos on alimitotettu vahvistin ja pieni kuorma niin varmaanhan se alkaa särkemään ääntä, ja siis vahvistinta.
     
  14. Nyt on kajarit kytketty toimimaan, kiitos kaikille neuvoista.
     
  15. JPA

    JPA 3rd gear

    osta koti hifi puolen komonentteja, ne kun monesti on 8ohmisia. Seasilla oli muistaakseni jotain coax kauttimia basso+diskantti samassa, jos ei erillisinä kiinnosta värkätä.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sen verran siitä volyymisäädöstä, että sehän on vahvistimen sisäänmenopuolella, ei kaiuttimien kanssa sarjassa. En kyllä uskaltaisi kuormittaa vahvistinta kahden ohmin kuormalla. Se on tosiaan lähellä oikosulkua.
     
  17. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Kun ostin kotistereoihin joista toinen 4 ohmin kaiutin oli rikki, tilalle vahingossa 8-ohmisen, niin eipä oikein kuulu vieläkään. Niin että kaipa ne pitää olla samat ohmit kaiuttimissa ja oikean suuruiset. Sääli sinänsä kun on laatumerkkiä oleva kaiutin, eikä maksanut kirppiksellä paljoa.
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ja perkele, se EI ole mikään volyymisäätö vahvarissa :mad: vaan herkkyys (gain)... Volume on vain soittimessa.

    Ja oikeaoppinen säätöhän meni niin että soittimesta n.2/3 volumee ja sitten vahvarin gainista särörajalle.

    2uumii on tosiaan liki oikaria, mutta kunnon vahvareissa on suojapiirit jotka pahimmat vauriot estää= EI soi ollenkaan.
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sisäänmenopuolella silti, ei ulostulo-.
     
  20. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Sillä laatumerkillä ei ole mitään merkitystä jos niihin vaihtaa jotain muita kuin alkuperäisiä osia, siinä se laatu häviää. Jokainen kaiutinelementti merkki/malli on sähköisiltä arvoiltaan/herkkyydeltään ja soinniltaan erilainen. Ei niitä voi vaihtaa tuosta vain jos haluaa äänen pysyvän samanlaisena.
     

Kerro tästä muillekin!