13 sekunnin caprice

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja C73, 19.8.2009.

  1. C73

    C73 1st gear

    Tarkoitus olisi rakentaa 77-86 caprice sedanista korkean 13 s - matalan 14 sekunnin peli.
    Riittääkö 400 hp 350 cid siihen? esim vähän paranneltu ZZ4.
    Onko järkeä tehdä 383? Onko 33 cid lisäys merkittävä?
    Rullanokkakone tarkoitus tehdä. Autolla painoa niin paljon ettei kovin kireätä nokkaa kannattane laittaa? Saisi toimia hyvin alueella 1500-6000 rpm. Olisi mukava myös cruisaillessa.
    Laatikkona TH200R4, turbiini 2000-2400, ja perävälitys 3.9

    Onko tällaisia pelejä olemassa? Kertokaa kokemuksia. Mitä muita muutoksia auto vaatii ettei kori muutu korkkiruuviksi?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Pitäis riittää ihan hyvin, turbiini vois kenties olla pikkasen korkeempikin kun toi suunnittelemasi. Stroukkaus tuo tehoaluetta matalammille kierroksille, mikä soveltuu erinomaisen hyvin kompromissiturbiinin ja välityksen kanssa. Vimeviikonloppuna Porissa oli tollanen capricefarkku pyyhkimässä 13 aikoja. Oli kuulemma nimenomaan 383, ja päivittäisessä käytössä.
     
  3. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    kysäseppäs kime2:selta hän/he rakensi 12,4s caprisen.. häneltä varmaan saa teknistä tietoo..
     
  4. atobee

    atobee Gearhead

    Kyllä 400hp 3.9 perävälityksillä riittää 13 sek. aikoihin jos pitoa riittää, ja kyllä runko kestää vääntymättä noi tehot.
     
  5. juhe72

    juhe72 1st gear

    pikkusen ohi, mutta pitänekköhän paikkansa, kun on ollu ilmassa huhuja, että tosta 200:sesta saisi 700:tasta lujemman ja vieläpä kuulemma aika vähillä toimenpiteillä.
     
  6. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mikäs värkki tämä on??

    kime2:llä ja kumppaneilla(tais olla Ojala Ari,auton omistaja) taitaa olla malibu.Jos sitä mustaa 4d letukkaa meinaat.
    Aika eri kokoinen kärry kuin Caprice
     
  7. SnakeWood

    SnakeWood 1st gear

    Tossa lainaus aiheesta, koko juttu tuolla: http://www.theturboforums.com/smf/index ... 61219.3650


    Do the BR valvebody and the stock 5692 servo works great. The aftermarket ones always tie up on a downshift as you slow to a stop and can be annoying. The low performance 0569 servo is junk. Use a Alto red eagle wide band and make sure its NOT Kevlar. Kevlar doesnt hold well enough. Make sure the 2nd drum is perfectly flat and not dished from a previous band burnout. Install a hi rev pump ring kit with the monster single slide spring along with a 10 to 13 vane conversion ( 10 works fine ),hardened stator support, drill pump drainback HUGE and add the seal retainer cage, grind the land off the pump reg, .500 boost valve with the transgo green box kit, drill holes A thru E to 1/8 inch, lock out 2nd accumulator but leave 4th accumulator active or it bangs too hard at light throttle.
    Throw away the safety ball under the TV linkage cuz it acts up sometimes, shave .080 off the 4th piston and add one more friction to OD pack ( dont double up the middle steels like stock anymore ), use a # 15 selective in back, run it 1 quart overfull from stock dipstick reading, use a teflon front pump bushing and most important, tack weld the OD planetary outer race. They press in the roller clutch outer race into the main assembly using kind of a spline fitment and it needs to be pounded back in till its perfectly flush since they are always walked out to a certain degree. Hit it with a wire feed in about 6 spots after you wave a torch over it to burn out all the guck trapped between the two pieces so the weld doesnt get contaminated.
    The OD roller fails miserably without the tack welds so its gotta be done. Thats most of the tech to build a good one and a hell of a lot of writing!
     
  8. C73

    C73 1st gear

  9. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Ääh.. tyhmä minä.. meni väsymyksen puitteissa pojat ja autot sekasin.. :rotfl: Toisella kaverilla oli caprise, eikä sillä arskalla.. :mad:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei tosta 200toosasta ihan helpolla ja halvalla saa kestävää toosaa 13sekan fullsize autoon.
     
  11. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Kuulostaa lupaavalta projektilta! 8)

    Mitenkäs tommonen 80-luvun alun/puolenvälin pitkäkatto, mikä olisi lain mukaan suurin moottoritilavuus/huipputeho? Vertailukoneena ilmeisesti 5.7? Joitakin ahdettuja on tullut vastaan, mutta paljonkohan noista "maksimissaan" saisi ottaa irti? :odroll:
     
  12. JiipeeH

    JiipeeH 3rd gear

    ooteetä merkistä mutta itsellä olis haaveena tehdä omasta 4 ovi tolppa full size cädistä n. 13 sekan biili.. mottina on tällä hetkellä 472 joka kampiakselin/mäntien vaihdolla muuntuisi 500cid motiksi..
    kansia avartamaan,edel imusarja, race kiertokanget&männät, isommat venat,rullakeinut,tiukempi keppi,msd jakaja,peltisarjat,n.2000 stall turbiini sekä billet vetolevy niillä pitäisi pärjätä. lootana th400
    motin käyttöalue olisi noin 1500-5000 +-200 rpm

    onko järkeä.. no ei varmasti mutta en mie taida terve ollakkaan :rotfl:
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Oldseissa oli vissiin 70-luvun loppuun 403-koneita.
    Onhan noita Olds CC:ta ollut 455:lla myynnissä. Ainakin vielä ennen oli (`90-luvulla), kaikki on toki nyt jo paalattu?
     
  14. C73

    C73 1st gear

  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    ^Kyllähän liki kaikista lootista saa kestävän mut vähän epäilyttää jotta onks tässä tapauksessa tarkoituksenmukaista urhata pelkästään lootaan rahaa balttiarallaa 2000€ :odroll:

    Toihan kuulostaa oikein hyvälle, kaveri tossa juuri rakens viime talvena mukavantehokkaan 505 cid tekniikan '70 full size Chrysler 300:seen ja on kiva laite 8)
     
  16. atobee

    atobee Gearhead

    472 riitää mainiosti.

    Siistit/kohdistat imu ja pako kanavat ja muotoilet venttiiliohjurit kanavissa, sopiva nokka ja peltisarjat sekä mahdollisesti turbiinin vaihto riitää 13 sekunnin aikoihin, muu on rahan tuhlausta.

    Kukas järkevä ihminen harrastaakaan ameriikan autoja, normaalimpaa on juosta nahkapallon perässä tai kansantanhut.
     
  17. C73

    C73 1st gear

    Löytyi 1987 caprice stw, jossa zz4, th200r4 2400 stall, 3.42 välitys ja varttimailin tulokset:
    60 ft 2.2
    Et 15.38
    Mph 89.4

    Eli ainakaan vakio ZZ4 ei potki tarpeeksi...
     
  18. C73

    C73 1st gear

    Jaa mutta onkos sedan parisataa kiloa kevyempi? 50 kg = 0.1 s 200 kg = 0.4, eli 14 puolelle sillä voisi päästä. Ja jos perävälitys olisi vielä lähempänä nelosta ja pikku piristys ZZ4 mottiin, matala 14 voisi olla mahdollinen... :eek:
     
  19. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Meinataanko täällä rakennella meitin '79 Olds Delta 88:lle haastajaa?

    Olisi kyllä hienoa nähdä muitakin isoja kurittamassa pienempiään.

    Tosin toi meitin Raketti kulki Porissa 11,26 & 190 km/h. 8)
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä sieltäkin Caprice (n.+300kg painavampi kuin Malibu) löytyy Malibun vierestä ja sille Capricelle voi tarjota ajovuoroja vaikka ens vkonlopuksi ja kellotettu peli se on sekin ja toimii hienosti ja vetää tasaisesti :wink:
     

Kerro tästä muillekin!