Sisäkaton ruosteenpoisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Co2, 20.8.2009.

  1. Co2

    Co2 3rd gear

    Kyselisin ehdotuksia, millä helvatalla saa ruosteet sisäkatosta irti, se sisä osa missä verhoilu on kiinni sellasella "T" kammoilla ei oo ongelma mutta mites sen sisäkaton pellin ja ulkokaton välin sais puhtaaksi kun näkys niistä "T" väleistä sielläkin olevan ruostetta. Tietenkin jos rälläköi koko sen verhoilu kiinnitys sisäpellin joka kattaa liki koko sisäkaton pois nii sit pääsis siihen väli ongelmaan käsiksi mutta siihen hommaan en välittäs lähtee. Olisko kellään helpompaa ehdotusta/kokemusta asiasta?

    Nii täsmennetään sen verran viel että käytössä ei oo hiekkapuhallus laitteita/paineilmaa.
     
  2. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Fosforihapolla pistä peitaten. Sitten pesu/ tai vain kuivaminen kunnolla, ja liiat suolat puhaltelet poi. Niskaan vaikkapa Por 15?
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Toimiskohan parhaiten joku ruosteenmuuntoaine?ite olen permatexin valmistetta käyttäny.Joku happo voi olla vähä arveluttava kun on peltiä vastakkain ni voi jäädä muhimaan peittauksesta huolimatta.
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear


    No kun se fosorihappo on on juuri "ruosteenmuuntoaine" - siis pääainesosa noissa muuntolitkuissa, kuten Por -15:sta..
     
  5. rokki383

    rokki383 Gearhead

    rost stop vaikka motonetista, muuntoaine parkkihappo=tanniini, ei tarvi pestä tms käsittelyn jälkee
     
  6. Co2

    Co2 3rd gear

    Tota fosfori happoo kans mietiskelin mutta ku en tiiä kuin tarkkaan se pitää saada pois sieltä ja tallille ei tuu ees vettä nii pesu on vähän hankalaa jos ei sit kotoota roudaa litra tolkulla vettä sinne. :(

    Joka tapauksessa tota happoo pitäs hommaa kyllä, sitä saa varmaan motonet tyyppisitä paikoista, ei oo tarvinnu tähänpäivään mennessa hommata...nyt kun on tää harraste auto nii jostain kumman syystä hommaa yhtä sun toista kokoajan? :p

    Ja toi rost top kuullostas ihan hyvältä vaihtoehdolta jos noin se asia noin menee? Ei sitä ruostetta ny ihan mahottomasti siel väleissä vaikuttas olevan mutta hieman kumminkin, jossain vähemmän ja jossain enempi.
     
  7. Co2

    Co2 3rd gear

    Jaa niin....jäi lukematta että kuivauskin riittäis siihen fosfori happoon... :D
     
  8. Phaeton

    Phaeton 3rd gear

    Nykyään biltemasta ei saa enää litran purkissa tuota fosforihappoa. Valikoimassa enää se 150 ml pikkupullo.
    Motonetistä löytyy annitrolia, 30% fosforihappoa, hintaan 12.90/ litra

    Onko muita paikkoja mistä sitä kannattaa kysellä?
     
  9. Co2

    Co2 3rd gear

    Googletin tossa juurikin äskön, ja jollain foorumilla tota aniteolia kehuttiin ja sit oli Joku CRC rust remover aine mikä toimii kans pikaseen. Tota anitrolia aattelin jos kävis hakee mutta sit tuli seuraava kysymys tässä mieleen...pystyykös tota laittaa sellaseen pumppupulloon minne pumpataan käsin paine ja sillä ruuttais sen sinne väliin ku pensselöinti vois olla aika ikävää kun kyseessä on sisäkatto? 8)

    Ymmärsin että ei pitäs muovia vahingoittaa niin vois vaikka toimia?

    Ja jossain kirjotettiin, että vois löytyä ihan rautakaupastakin joitain merkkejä fosfori happoo.

    Entäs sitruuna happo, toimisko se tässä tapauksessa?
     
  10. Teet vähintään 4% sitruunahappoliuoksen veteen ja sekoitat sen tapettiliisteriin ja vetelet sen kattoon. Aikansa kun on vaikuttanut (vaikkapa yön yli) niin pyyhit pois. Saatat joutua tekemään prosessin pari kolme kertaa riippuen ruosteen määrästä. Puhtaalla vedellä ja jollain rätillä sitten lopuksi putsaat kaikki liisterit pois. Sinne pellin väleihin ei taida tätäkään jankkia saada muuten kuin poraamalla jäykisteet irti ja hitsaamalla takaisin.
     
  11. Co2

    Co2 3rd gear

    Kävin tossa dini autosta joka tekee noita dinitrol ruostesuojauksia kyselemässä siitä annitrolista jota ne myös myy, vähän enempi tietoo.

    Olivat sitä mieltä että kyllä se tartteis sieltä välistä tosiaan yrittää saada pestyäpois ja ei suositellu sinne jättämistä/kuivaamista, vaan mielummin sit tollaseen mestaan laittas tällasta Dinitrol ML kotelo suoja-ainetta jonka pitäs pysäyttää se ruoste siellä ja jättää sellanen ohut suojakalvo sinne väliin. http://wwwold.sealco.fi/itsekorroosio.htm

    Tota varmaan vois koittaa nii ei pitäs mennä vituiksi (ehkä) :lol:
     

Kerro tästä muillekin!