Vortec 5700 naputtaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tug3, 28.7.2009.

  1. tug3

    tug3 Gearhead

    Auto : '99 GMC Yukon
    Kone : Vortec 5700
    Ajettu : 95000 mailia

    Tänään aamulla töihin lähteissä Yukoni heitti yllärin. Koneesta kuuluu inhottava naputus. Ei terävä metallinen, vaan hiukan "pidempi" ja "pehmeeempi". Ääni kuullostais tulevan koneen keskeltä tai oikealta ja keskeltä tai takaa. Hiukka hankala paikallistaa ilman kunnon stetoskooppia tai muuta rööriä.

    Koeajolla en ole käynyt, että onko tehot kateissa, kun en oikein uskalla tuota käyttää "turhaan". Sen verran ennakkovaroitusta kai sai, että vaimo kertoi (tänään) eilen auton käyneen hiukka epätasaista tyhjäkäyntiä. Tosin ei valittanut tehonpuutetta ajossa. Ja olihan tuo käynti tänäänkin hiukka epätasaista V8:ksi.

    Pistin läppäriin kiinni OBD-piuhan, mutta mitään virheitä ei ole tallentunut. Tietokoneen mielestä autosta mitään ääntä kuulu...

    Itelle tulee mieleen kolme vaihtoehtoo: Alipainevuoto (turha toivo?), ruiskuyksikkö tai venttiili.

    Onko jollain kokemusta vastaavasta? Tai olisko muita arvauksia tai ehdotuksia?
     
  2. Town Car

    Town Car 1st gear

    Tarkista nyt vielä, ennen kun köyttä alat virittelemään, ettei pakosarja vuoda :rotfl:
     
  3. tug3

    tug3 Gearhead

    Toivotaan, että olisi noinkin simppeli juttu... ...ei vaan kuullosta ihan siltä. Tosin kaipa se vuoto voi kuullostaa reiän muodon mukaan melkein miltä vaan.

    Täytyy hommaa tänään stetoskooppi, että pääsee paikallistamaan ääntä. Kun ei täällä ole oma talli, eikä edes puutarhaletkua mistä pätkäistä...
     
  4. tug3

    tug3 Gearhead

    Jasså. Tää on tätä ameriikantuuria vissiin.

    Meteli kuuluu ja tuntuu tulevan oikean venttiilikopan alta. Kuuluu parhaiten, kun kuuntelee huohotusletkuista. Samoin tuntuu sormeen, kun ruuvaria pitää venttiilikopan päällä. (Vasemmasta ei tunnu.)

    No, nyt lähdetään joka tapauksessa Suomeen lomille, joten homma saa odottaa paluuta. Ehkä sitä viisastuisi sillä välin tai kokisi muuten valaistumisen...
     
  5. camaro 70

    camaro 70 Gearhead

    kato ettei ole turbiini löystynyt.kuuluuko ääni veto päällä vai "vapaalla"?
     
  6. tug3

    tug3 Gearhead

    Nalkutus kuului sekä P:llä, että R:llä samalla tapaa. Sen verran vaihteita tuli "käytyä läpi", kun siirsin autoa metrin taaksepäin seinästä, että pääsen konepellin alle. Muuten ei autoa ole tullut ajettua tai juuri käytettyäkään.

    Nyt seisoo muutenkin loman ajan tuo Yukoni tallissa. Täytyy paneutua asiaan taas 28.8. kun palaa lomilta ja "pääsee" tarkemmin ihmettelemään... ...eiköhän se ole alkuun alipaine- ja sähköpillien purkua ja venttilikopan irrotusta tuo. Katsotaan mitä sieltä paljastuu.
     
  7. tug3

    tug3 Gearhead

    Tuli otettua venttiilikoppa oikealta pois nyt lomaltapaluun kunniaksi. Syy kolinaan selvisi: Kakkosen imuventtiilin keinu kolisee paikallaan!

    Nyt vielä pitää keksiä miksi keinu on löysällä. Ideoita?

    Keinun kiinnityspultti kannesta ei näyttäisi korkanneen. (Samalla etäisyydellä, kuin muutkin.)

    - Itselle tulee lähinnä mieleen, että keinun kiinnitysmutteri löystynyt. (Onkohan tämä edes teoriassa mahdollista?)
    - Nostaja jumissa tai siis "romahtanut" kasaan. Mutta miksi näin olisi käynyt? Onko nostajille öljyä tuova kanava tukossa?

    Tuleeko muita mieleen, tai onko kokemuksia jengillä vastaavasta?
     
  8. tug3

    tug3 Gearhead

    Päivitetään nyt tänne...

    Tuli lopulta revittyä imusarja (pari iltaa letkuja ja johtoja pois alta repien) ja kun nostajan sai käteen, niin vika oli selvä. Se oli kasassa.

    Ensin tuota liottelin illan, mutta seuraavana päivän soitin paikalliseen varaosaliikkeeseen ja siellä uusi maksoi $9.99 (+verot, kuten täällä on tapana). Eipä montaa päivää tarvinut miettiä mitä tekisi. Rullanostaja kun on, niin vaihto onnistuu.

    No, eilen sain illalla auton taas läjään ja tänään kone hyrisee taas niin kuin V8:n kuuluukin - ei juuri kuulu.
     

Kerro tästä muillekin!