Vahva jakis offikäyttöön?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja peraaa, 30.8.2009.

  1. peraaa

    peraaa 1st gear

    Mikä olisi vahva jakis (mielellään ulos-otolla varustettu, ei välttämättön) offikäyttöön? Voimanlähteenä on 350hv ja 500nm MB:n diesel automaatilla. Unimogin valuakselit eessä ja takana. Eli sellanen ydinsodan kestävä laite rakenteilla.

    Haulla ei tahdo löytyä kummaltakaan forumilta. Etenkään offipalstan puolelta ei löydy jenkeistä mitään. :-?

    http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=62672
     
  2. peraaa

    peraaa 1st gear

    Niin ja välitykset saisi olla hitaalla puolella kohillaan, tai ainakin laitettavissa hitaiksi.
     
  3. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    No se Unimogin oma jakolaatikko on kestävä. Niittähän ne paljon käyttää, painaa vaan perkeleesti. Jos amerikkalaista tahtoo niin NP205, välitys on vaan suht onneton, jtn kakkosen luokkaa. Saatavuus heikohko.

    350hv/500nm ei kyllä ole vielä mikään mahdoton voima monellekkaan japsilaatikolle, niitä löytyis enemmän ja helpommin, ja moneen niistä saa uusia välityksiä.
     
  4. peraaa

    peraaa 1st gear

    Tuossa olisi yksi mogin laatikko kyllä, mutta niinkuin sanoit, painaa perkeleesti. Jenkki jakikset vaikuttaa niin kompakteilta asennuksen ja sovittamisen kannalta. BJ:n jakista taitaa joku kjäytellä formula offroadeissakin, että se kestäisi. Mutta mersun automaatin perään sovittaminen taitaa olla aika hanurista ja tuleeko onnistuessaankaan hyvä.
     
  5. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eikös tukevampi olis NP 203. Tosin se on painavampikin koska on rautakuoret...
    Ja välitykset minun mielestäni ihan asialliset, eli nopeella pärjää hyvin liikenteessä (jopa moottoritiellä voi kortin menettää jos ei viitsi sääliä etuperää ja ristikkoja), ja hitaalla ei jää metsässä kiinni ennenkuin pyörästä pito loppuu...
     
  6. JanneB

    JanneB Gearhead

    NP203 on kyllä sekin kestävä mutta 205 parempi. Valurautaa sekin. Välitys tosiaan on 1.96 hitaalla, JBconversions tekee uusia kuoria johon tulee 3 välitys mutta hintakin pompsahtaa...
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  8. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    NP203 on kanssa ihan ok vaihtoehto, varsinkin jos kadulla ei ajeta. Niitä saattais löytää paremmin kuin NP205. Painavia ne on nekin, ainakin jos vertaa noihin alukuorisiin. Ketjuvetoiset on ehkä vähän rimpuloita, ainakin ite oon pari NP208 rikkonut. En kylläkään teholla.

    Ainahan noitten laatikoiden yhteennaittamisessa on oma hommansa jos ne ei ole ns. samaa paria :-?. Kaikkihan on mahdollista, mikä sitten on järkevää? Mites ootko miettynyt jos laittais jostain G-Mersusta koko laatikkopaketin? Onhan niitä automaattina tehty.. Tosiaan ite on kyllä mersuista tiedä mitn. Ja kiinnostais tietää muutenkin vähän lisää tästä projektista! Mihin tarkoitukseen? Trial,suunnistus,safari?
     
  9. peraaa

    peraaa 1st gear

    Suunnistuskäyttöön ja omaksi iloksi nurkkahommiin apuriksi on tarkotus rakentaa. Lumet pitää pihalta saada talvella poikke. Ja ulos-ottoihinhan saa halutessaan vaikka klapikoneen kiinni. :D

    Pitää selvittää miten tuon BJ:n jakiksen laita olisi automaatin kanssa. Tosin ostin maajussilta sopuhintaan vaurioituneen mogin askin, joka lähemmän tutkiskelun jälkeen osoittautu varsin hyväkuntoseksi.

    G-mesen voimansiirrossa on sellainen mutta; etu-akseli pyörii toiseen suuntaan mitä kaikissa muissa neliveto maastureissa. :-? Eli jos sellaisen laittaa, niin eteenpäin ajaessa etuakseli pyrkii pakittaan ja taka-akseli etiepäin. Ja pakilla päinvastoin.
     
  10. peraaa

    peraaa 1st gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mogin askin vaurio.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. G-mesen voimansiirrossa on sellainen mutta; etu-akseli pyörii toiseen suuntaan mitä kaikissa muissa neliveto maastureissa. :-? Eli jos sellaisen laittaa, niin eteenpäin ajaessa etuakseli pyrkii pakittaan ja taka-akseli etiepäin. Ja pakilla päinvastoin.[/quote]

    Heh , tuostahan sais yhdelle kaverille ratkaisun kun on aina rengasta polttamassa ,milloin jarrua vasten ja milloin muuten vaan... Tarvitteaessa nelikko päälle ja johan alkaa pallot savuta ja joka nurkassa :rotfl:
     
  12. peraaa

    peraaa 1st gear

    Onko kellään kokemusta Suomen puolella Atlaksen jakolootista? Sopisi niin nätisti automaatin jatkoksi. 8)
     
  13. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    No niin, selviskin samantien enemmän kun luin ton sun Offipalstan linkin :wink:. Jotenkin menny ohi toi sun rakentelutopikki palstan puolella..

    Toi voimansiirtopaketin pituus tulee kyllä helposti ongelmaksi, BJ on kuitenkin senverran lyhyt auto.. Olishan sillä takakardaanilla hyvä olla edes vähän mittaa :rotfl:. Akseleista pystyy kääntämään pyörimissuunnan, ainakin Offipalstan puolella tota asiaa on käsitelty monta kertaa, kokeile hakua. Jokatapauksessa asia meininki, lisää tälläsiä!
     
  14. peraaa

    peraaa 1st gear

    MB:n mylly on 70cm pitkä ilman flektejä, MB:n automaatti 62cm.
    Toyotan 2H kone ja manuaali (jotka nyt paikoillaan) ovat yhteensä ilman flektejä 141cm.

    Äkkiseltään 8cm lyhyempi MB:n yhdistelmä. Jos tuo BJ:n jakis kestää, niin voisihan sitäkin käyttää. Pitää vaan laittaa hitaammat välitykset siihen. Maksaa noin 1000eur kaikkine laakereineen.
    Ja nimenomaan jos noihin Tojotan osiin on luottaminen. :wc:
    Pitää ettiä vielä joku Formula Offroadia harrastava porukka käsiin antamaan lausuntoa siitä.

    2H mylly painaa 400kg.
    OM605 mylly aavistuksen alle 200kg.
    722.3 automaatti ja Tojotan manuaali on varmaan aikaliki saman painosia keskenään... Porttaalien tuomaa painon nousua siis pääsisi aikahyvin passaamaan noilla osilla. + Painopiste siirtyy alemmas. :wink:
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    pistä sinne GAZ 66:den jakis, on mallia irtoloota eli selviää kardaaniakseleiden virittelyllä, on suht pieni kokoinen mutta painaa varmaan 300kg, sisuskalut kestää varmasti vaikka pieniä kiviä laittaisi sekaan ja välitykset mahtavat
     
  16. peraaa

    peraaa 1st gear

    Pitäs olla mielellään vähän kevyempää kamaa. Sovittamisen kanssa alkaa vittumainen osuus, jos joutuu takakontinpuollelle tekee uutta pullistelevaa peltiä noin järeelle tekniikalle. :poff:

    Ei noista Atlasksen jakolaatikoista ole tosiaan kellään kokemuksia?
     
  17. JanneB

    JanneB Gearhead

    Ei ole Atlaksesta kokemusta. Jenkit niitä asentaa viritettyjen isolohkojen taakse menestyksellä joten uskoisin että kestää. On vähän suunnitelmissa itsekin tilata 1 kpl Atlaksia. Tai sitten Stak.
     

Kerro tästä muillekin!