välttäkää loimaan katsastuskonttoreita

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja steelofamerica, 27.8.2009.

  1. Kapok

    Kapok 1st gear

    Suikka on hyvä hidzatessa! Pitää kutrit aisoissa eikä syty nuppi tuleen :rotfl:
     
  2. stinnes

    stinnes 3rd gear

    Seinäjoen hyllykallion konttorilla olen aina asioinut, ihan vain törkeen hyvän ja ASIALLISEN palvelun johdosta. Neuvoja annetaan mm.korjauksien suhteen. Ammattitaitoisten ihmisten kanssa on kiva asioida oli se ala sitten mikä tahansa.
     
  3. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Anteeksi, pidättelin tätä pitkään, mutta pakko kysyä, oletko käynyt armeijaa ja pelkäätkö auktoriteettejä :lol:
     
  4. alarace

    alarace 1st gear

    Kerran vein pontinakin leimalle ja katsuri vilkaisi minuun sanoen: Jaa raggarille pitaisi antaa leima vai? Jep tokaisin. Katsuri hyppasi puikkoihin ja eka kysymys oli, miten tama kaynnistetaan. Sanoin etta avaimesta. No taman jalkeen alkoi vaihteitten opettelu. Pihalla kylla kelpasi polkea kaasua yms. cruisailua ja hiukan jarruja kokeilla, mut konepellin alle kun paastiin. Eka lause oli et, tassahan ei ole tehostimia. Tama on laiton. Ohjauskin niin jaykka. Siina vaiheessa palo kapy. Sanoin rahat tiskiin. Taa katsastus loppu tahan. (kyseessa pirssi 50-luvulta). Naapuri konttoriin suorilta tein ja leima tuli et pamahti. Valitin taman jalkeen taman edellisen konttorin omistajalle ja seuraava katsatus olikin ilmainen minulle ja henkilokohtaisesti pomo tuli tekemaan taman. Tama sattui Oulun seudulla n.4 vuotta sitten
     
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Olin ihan varma, et tää oli sattunut "silloin joskus" :eek:
     
  6. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No tämä on ihan hyvä lähtökohta! Tosin noita tyhmiä, lasikoja ja vastuuttomia on vain ehkä alle puolet mutta tämä ajattelutapa suojaakin juuri sitä tunnollista puoliskoa kansasta ja heidän terveyttään.

    Voi vain viritellä kauhuskenarioita siitä millaisia pommeja teillä viilettäsi jos autojen kunossapitäminen perustuisi puhtaaseen vapaaehtoisuuteen.
    Kun jo olevinaan autoharrastajilla tuntuu olevan vaikeutta pitää vehkeensä edes kerran vuodessa katsastuksen aikaan kunnossa, niin miten sitten tavallisella rahvaalla ympäri vuoden.
    Epäilen sitä yhtä paljon kuin että löytyisi yksikin tupakoitsija joka tumppaa tupakkansa aina oman autonsa tuhkakuuppiin vie tyhjän topan roskikseen eikä heitä niitä liikkuvan auton ikkunasta ulos.
     
  7. darpen

    darpen Gearhead

    Niin kauan kun on näitä joiden mielestä auto pitää pakolla olla kunnossa kerran vuodessa, on joka päivä vaarana että vastaantuleva auto motarilla hyökkää oman auton keulaan kun on joku ollu sitä mieltä ettei noita väljiä niveliä tarvi vielä uusia kun leimalle tarvii viedä vasta parin kuukauden päästä.
    Joskus vuosia takaperin oli Tuulilasi-lehden kuukauden shokki osiossa tapaus, jossa oli kuollut lapsi kun isä oli tehny jonkun tosi hyvän patentin katsastukseen ja tietenkin se otti ja hajosi vauhdissa.
    Ja tollasia tapauksia on ollu enemmänkin, missä ihmisiä on kuollu lainvastaisella autolla ajettaessa. Ja silti jotkut viittii valittaa katsastuksesta...
     
  8. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Eli toi eka alleviivattu: En käytä tuhkakuppia (toistaiseksi kun ei ole paikoillaan, vaan lattialla on tilaa... Ja kotona sätkät on kääritty peltiseen askiin jota ei tyhjänäkään raaski pois heittää.
    No en juuri muitakaan roskia luontoon tms. viskaa, vaan auton lattialta kerran - kaksi vuodessa kotona säkkiin kerään...

    Ja eipä noi katsastukset juuikaan turvallisemmaksi tee ajoneuvoja... Usein on lehdissä ollut kuika "juuri leimattu" on jostain kohdasta hajonnut koska on ollut selkeästi viallinen osa tai muuta vastaavaa.
    Siis usein katsastuksessa liikkeet saa "vähemmän hyväkuntoisen" leimattua kuin tavallinen harrastelija...
    Ja kieltämättä on ollut usein omissanikin "vikoja" joitten kanssa olisi pitänyt jättää leima antamatta jos lain kirjainta tiukasti tulkitaan...
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Ihan mielenkiinnosta kysyn. -Minkälainen vika jättäisi sinut kotiin, jos katsastus ei olisi pakollista? -Että olisi niin kuin sinun harkinnassa, onko ajoneuvo tieliikenne kelpoisessa kunnossa vai ei.
     
  10. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    "Ja eipä noi katsastukset juuikaan turvallisemmaksi tee ajoneuvoja... Usein on lehdissä ollut kuika "juuri leimattu" on jostain kohdasta hajonnut koska on ollut selkeästi viallinen osa tai muuta vastaavaa.
    Siis usein katsastuksessa liikkeet saa "vähemmän hyväkuntoisen" leimattua kuin tavallinen harrastelija...
    Ja kieltämättä on ollut usein omissanikin "vikoja" joitten kanssa olisi pitänyt jättää leima antamatta jos lain kirjainta tiukasti tulkitaan..."


    En kyllä olisi tuossa asiassa samaa mieltä. Kyllä onnettomuustapauksissa useimmin syy on ollut kuljettajan virhe, kuin tekninen vika.
    En tuollaisia uutisointeja kyllä niin usein muista lukeneeni, kuin tuossa yrität yleistää.
     
  11. steelofamerica

    steelofamerica Gearhead

    jarruton auto on oikeesti pirullinen liikenteessäkin, kyl mä ainaki teen mialuummin autooni jarrut , kun ajan tualla liikenteessä päin kaikkia, ja viatkin korjaan, autoistani mutta mutta, juu harvemmin näkee missään tekstiä et olis kolareita tai muuta semmosta sattunu, autojen kunnossaolemisen takia, yleensä kuski nukkuu rattiin, on kännissä, tai ajaa jonkun päälle, tai pöhlöilee muuten, mun on ainaki turha edes kuvitella ajaa dodgella yli 160 kmh, ku ajo ominaisuudet loppuu. kulkis varmaan muttakun ei pysy tiällä. itsesuajeluvaisto puuttuu peliin. vähä sama asia jos on talvella huanot talvirenkaat, ja sen tiätää itte ni ei kai sitä täyspäinen koohella niimpaljoo ku autosta lähtee, tai em mä tiä kai niitäki löytyy, ja taas tulee kolareita. :pinup:
     
  12. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No vika joka estää ajamisen... Eli kone ei käy, vaihteistossa ei löydy vähintään yhtä vaihdetta eteenpäin eikä peruutusta (tosin on niinkin pakottavia juttuja ollut että ilman pakkiakin on ajettu), Jos ei vähintään yksi jarru toimi, Pimeään aikaan myös valot tärkeät (kotiin on joskus pitänyt taskulampun valaistuksella ajaa noin 10 km). Tietysti myös muutenkin näkemisen heikentyminen voi olla tilapäinen este esim. pyyhkijät ei toimi ja sataa.
    Mutta eihän meille saa osiakaan jos ei vähintään postiin asti aja...
    Pääsääntöisestihän koitan että jarrut pitää, kori kestää ja valot yms. tarpeelliset toimii, renkaat on hyvät (ei niinkään se että on vain sakkorajan yli pintaa) ja että ohjaus toimii mutta noihin kun voi tulla vikaa jota kestää useampi päivä korjata ...
    Koneen ja laatikon vikojen korjaamiseenhan en juuri kovin mielelläni edes ala, koska niitten korjaus on itselleni turhan vaativa projekti jos pitää pian saada kuntoon.
    Itsellenihän kun Auto on sellainen pakollinenkin paikasta toiseen siirtymisen väline jolla myös tavaraa pitäisi saada kulkemaan, eli omatoimistakin huoltoa tulisi tehyä ilman tuota katsastamistakin (sillä katsastus-kustannuksellakin kun jo edes jotain osaa saisi hankittua... :wink:
     

Kerro tästä muillekin!