250cid GM kutosen piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jonimac, 23.5.2006.

  1. gb

    gb 1st gear

    you tubessa paljon viilattuja 250cid opaloita brasiliassa esim. 700hp turbo 250. haku sanaksi oon laittanu opala turbo recorde tai opala 6cc
     
  2. Acadian

    Acadian Gearhead

    mitäs porukka mieltä onko järkee yrittää houkutella letukan 194cid:stä lisä hevosia ihan vaan kovemmilla puristuksilla ja jyrkemmällä nokalla ja ehkä pikkasen kanavia siistimällä? tarkoitus olisi että orggis 1-kurkkuinen kaasari sailyisi eikä muutakaan näkyvää muustosta tulisi koneeseen. suht hyvinhän tuo liikku tolla vakipatillakin jos ei kiire oo, mut mut....
     
  3. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Pikkukakkoseen olisi jossain vaiheessa ajatus vaihtaa tallinnurkasta 292 194:n tilalle ja ehkäpä kakssatanen ylivaihdetomaatti perään. Mielessä on käynyt pakosarjan splittaaminen, virtaavamman mehumaijan/imusarjan asennus ja ehkäpä ton 194 pienipalotilaisen kannen hyödyntäminen.

    Laite on kuitenkin käyttöpeli, pitäisi toimia mukisematta kylmällä ja kuumalla ilmalla, tyhjäkäyntikin olisi plussaa jne...olisikohan käytettävyyden kannalta parasta suunnitella 2- tai 4-kurkkuista kaasaria lämmityksellä varustetun imarin päälle eikä lähteä kokeilemaan useamman 1-kurkkuisen kanssa? Noita useamman 1-kurkkuisen imareita on tehty vakio-imareistakin ainaskin ameriikassa, onko kellään kokemuksia?

    1bbl Rochestereja kun on kertynyt toistakymmentä kappaletta nurkkiin niin käy helposti mielessä niidenkin hyödyntäminen.
     

  4. mitäs jos nyt keskityttäis noiden 61 ja 55 tekemiseen ja unohdettais nuo kone hommat toistaiseksi ... keskitytään nyt tekemään ne aikaisemmat projektit vähän eteenpäin jookos !!!!
     
  5. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Kyllä äiti :rotfl:

    Mukku ainaku myy jotain ehjää pois niin tulee joku ja myy jotain rikkinäistä tilalle, pakkohan niitä on rassata - toiset kato ajaakin näillä vanhuksilla...

    Pikkukakkonen menee lepoon + huoltoon kun saan Nomadin taas liikenteeseen, tässä kuussa ilmeisesti.

    Oliko sulla joku mielipide tohon kaasariasiaan?
     
  6. make_110

    make_110 3rd gear

    Nyt ois kutoskoneeseen turbo alakerta ja turbo.
    Elikkä eiku rakentelemaan tuolle turbolle pakosarjaa.

    Elikkäs tarviis vähän paremman imusarjan alkuperäisen tilalle, jos jollain olisi imusarja myynnissä niin olisin kiinnostunut.
     
  7. Acadian

    Acadian Gearhead


    oisko sulla ylimääräisenä nyt sitte sen kutosen vakio imu ja pakosarjaa?
     
  8. make_110

    make_110 3rd gear

    Oisko kellään jääny hyllyn perille 1 paria runkolaakereita 020 koossa, ku kaikki muut on 010 koossa ja ne menee joka tapauksessa vaihtoon.
    Ei houkuttelis tuon koko sarjan osto 1 parin takia, ku kone on auki ja vaihdan tiivisteet ja laakerit.

    Nyt näkyy niitä kutosen imu/pakosarjoja olevan ylimääräisiä jos tarvetta esiintyy.
     
  9. hara64

    hara64 1st gear

    tiedä sitten noista runkolaakereista mutta ainakin pikkulohkoon myydään irtonaisina veivin laakereita esim.us-parts
     
  10. make_110

    make_110 3rd gear

    Hätä ohi, taian olla sokkeeks tulossa ku en erottanu kk-laakeria ja runkolaakeria toisistaan.

    Oli kaikki runkolaakerit onneks 020 ja kk laakeri 010 koossa.
     
  11. hara64

    hara64 1st gear

    hyvä että "ongelma" selvisi
     
  12. Savo

    Savo 1st gear

    Hommasin tuossa kesällä toisen 194cid nurkkiin rojottamaan. Tarkoitus olisi Lyödä uudet sisuskalut sissään mäntineen päivineen. summitilta tommosta comp camsin kittiä misson mukana jakopää, nokka, nostajat, jouset yms.. Tässä on vaan ongelma että mullei oo työntötankoja missään. No summitilta löysin comp camsin high energy tangot ja sopivuus oli universal. Mietin että josko nuo sopisi paikoilleen ?

    Kannattaako laskea kantta, luulis tuossa olevan varaa vielä vähän. Ylikoon männätkin taisi pistää silmään summitilta. Tarkoitus olisi tilata vielä cliffordilta imusarja ja peltisarja kylykeen. Piristyy varmasti kone jo noilla osilla ja puuhailulla?
     
  13. mirage

    mirage 3rd gear

    Ihan vaan kuriositeettinä; laittelin tossa omaan 250:een Hei jakajan. (hiperf, 50000v puolalla) Tuntuu pelittävän aika hienosti. Jenkkilässä kehuvat, etteivät enää siirry kärjelliseen takasin, kun kerran ovat tätä maistaneet. No joo, auto on nyt talviteloilla, joten isommat ennakonsäätelyt sitten ensi ajokaudella. Tässä tekeleessä on valmiiksi ap-ennakon säätömahdollisuus ja keskipakosäätimeen käy suoraan v8:n vastaavat säätösarjat.
    Ruma se kyl on ku p*****e itse, tulee siihen melkeen venakopan tasolle jakajan kansi.. Varmaan joku kärjellisen muutossarja kärjettömäksi ois asiallisemman näkönen ts. ei ulkonäkö muutu. Plussaa on tässä hei-hommelissa se, että puola "katoaa".
     
  14. mirage

    mirage 3rd gear

    Nyt on kausi ajettu ja uusi edessä. Ilmeisesti kun kääntää ap-säätimen säätöä vastapäivään (niinku aukipäin), niin ennakko vs alipaine kasvaa? tai siis että ennakko on suurempi pienemmälläkin alipaineella? Olin huomaavinani viime kesänä, että kone kävi edellistä kesää lämpimämpänä ja loppukaudesta avasin ko. säätöä. Tämän jälkeen kaasuun vastasi mielestäni paremmin ja lämpöä tuntui kehittyvän vähemmän. Oonko taas metsässä?
    Viilattavaksi oon nyt saanu hankittua toisen 250 cid aihion ja siitä tarkotus ensi talvena laitella uutta konetta. Tulipahan mieleen, että kun kasin ja kutosen nostajat on samat; veis nykysen nokan hiottavaks ja asentelis retrofit hydraulic rollerit? Mitäs tuumaatte, oiskos toimiva swap? Nokkaa vois ajatella jotain 220-230 astetta 050 ja nostoa 0,47-0,52. Profiilista kannattas varmaan tehdä laahurimallia huomattavasti jyrkempi?
     
  15. Jonimac

    Jonimac Gearhead

  16. mirage

    mirage 3rd gear

    Antaisko Compcams jotain tietoja tai haluiskohan ne jopa hioa jonkun uudemman mallisen? Niiden kutosmallit on kuitenkin jo vuosikymmeniä? vanhoja ja pelkkiä laahureita tai kovia.
    Jos laittelis edellä puhutuilla arvoilla nokkaa, puristukset 9,5 tai jopa enemmän, parantelis hengitystä ja vaikka ruiskun.. Varmaan vois alkaa olla lähellä semmonen miltei 260hp/400nm? Eihän tuo tietysti mitään paljon ole, mut toi nykyinen 155hp/??? olis kuitenkin ylitetty :)
     
  17. mirage

    mirage 3rd gear

    Nyt on vihdoin alettu jotain tällekin projektille tekemään. Sain hommattua 194:n pienipalotilaisen kannen ja se on toimitettu Kansisetille. Summitilta on tilattu rosteriventtiilit 1,72/1,5 ja niitä joutuu vielä odottelemaan pari viikkoa. Kansitöissä vaihdetaan seetit lyijyttömälle ja pientä hieromista kuulemma kannattaa myös samalla harrastaa.
    Seuraavaksi on edessä nokan valinta. Mitenköhän lienee, saako missään suomessa teetettyä hydraulista rullanokka-hiontaa? Se ois aika hieno yksityiskohta ko. koneessa ja taatusti ainakin mahdollisuus saada hyvin vääntävä, laajan tehoalueen nokka-akseli. Tavoite olis tollanen Compin pikkulohkonokka XR264HR arvoilla oleva akseli. Tai hioisko Comp mulle sellaisen? Käsittääkseni retrofit hydraulic roller lifters SBC käy ihan suoraan? Olen kyllä ko. nokkaa ajatellut tohon toiseen kärryyn, että yks mahdollisuus on kopioida arvot kutosprojektiin..
    No, lohkon purkamista ei ole edes aloitettu vielä, mutta sen osalta on tarkotus vain peruskunnostus ja dekkitason tarkistaminen. Quench on tarkoitus saada pieneksi, kuten katumoottoreissa suositellaan. Puristussuhde on näillä toimenpiteillä nousemassa 7,7:1>>9-9,2:1.
    Näillä eväillä jos pääsis ensi kesänä ajelemaan. Tarkoitus on vielä jatkossa sitten laittaa ruisku (TBI) megasquirtillä ja peltipakosarjat.
    Suunnitelmia siis on, mutta nyt on liian vähänlaisesti aikaa ja mennyt hiukan liikaa rahaa käyttömenoihin..
     
  18. mirage

    mirage 3rd gear

    Venttiilit tuli ja ne on toimitettu kansisetille.
    Tietääkö kukaan, mistä tähän projektiin saisi kunnolliset männänrenkaat? Mä oon yrittäny etsiä netistä ja tuntuu olevan kaikki valurautarenkaita?
    ps. SAVO: Mulla ois sulle 250 alakerta, sen sun 194:n kannen alle :D
     
  19. mirage

    mirage 3rd gear

    Juu, nyt on imu ja pakoseetit lyijyttömälle ja ohjurit (k-liner) laitatettu. Maksoi aika paljon, 800e + rosteriventtilit rahteineen n.200e. Vielä tasosta pieni siivu (ainakin oikasu) , kun saa alakerran edes suunniteltua, niin tietää minkä verran. Puristusta kuitenkin pitäisi kai saada semmonen yli 9?
    Männänrenkaita saanee tuolta? >>> http://www.ebay.ca/itm/Chevy-230-250-L- ... 0568110549
    Laittasko tasapäämännät?
    Mutta mites toi nokkahomma? Saisko sellasen hydraulic-rollerin jostain? Vaikka teetettyä?
    Eikö kellään muulla ole menossa kutosrakentelua?
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eikös tossa ole sama poraus kuin 283/307 pannuissa. Niihin saa jos jonkinlaista mölyrengasta ja voi olla tollanen kasin satsi jopa halvempi.
     

Kerro tästä muillekin!