Pellin puhallus leivinjauholla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja jankinnu, 29.1.2007.

  1. Tarmo

    Tarmo Gearhead

    Hieno systeemi kyllä tuo soodapuhallus... Kun olisi vain aiemmin tajunnut systeemin hienouden. Viime talvena tuli tuhottua 10 litraa Nitromorssia ja muutama sata epäkeskon hiomalaikkaa kolmeen todella tiukassa istuvaan maalikerrokseen. Niin, ja menihän siihen leikkiin jokunen tuntikin.

    Rässi puhalsi auton listoineen, ikkunoineen kaikkineen... ja vain maalit ja pakkelit läks. :D Alta löytyi pääosin neitseellistä peltiä koritinoineen tehtaan jäljiltä, ja muutama hieraisu ja paikkaus vuosien varrelta.


    [​IMG]
     
  2. JPA

    JPA 3rd gear

    [quote="Ertsa
    Ameriikan Yhdysvalloissa ne on käyttänyt tuota menetelmää jo jokusen tovin, taitaa onnistua ihan normi-hiekkapuhalluslaitteilla. Muistaakseni joku mainosti, ettei vie korikittejä, maalit kyllä.

    En oo viittyny tehdä siitä sen tarkempaa tutkimusta, se on lontooksi "baking soda", ja aine natriumkarbonaatti(50% MuTua, huom :D )[/quote]

    Vanha ketju ja ei jaksanu koko ketjua lukea mutta leivinjauhe on fosfaattia tarkemmin kait natriumpyrofosfaattia ja ruokasoodaa sekoitettuna lisäaine E450. .....viilaamista :wc: :poff:
     
  3. Zuffenhaus

    Zuffenhaus 1st gear

    Mitenkas tuon jalkeen pellin puhdistus, tuohan taitaa vaatia vesipesun jotta maalin saa pysymaan soodapuhalluksen jalkeen niin onko jotain kikkaa jolla saa ruosteen pysymaan aisoissa ennen kuin saa maalin paalle (esim vaatiiko hapotuksen tms)?

    Hieno ja hellavarainen systeemi kylla!!
     
  4. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Pikkulinnut kertoivat vanhemman vetenkin puhalluksen onnistuneen priimasti 8)
     
  5. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Zuffenhaus: Kuumalla vedellä juu soodat pois.
    Oikein tarkka kaveri tekee fiftysixty vesi-etikka blandiksen ja pyyhkäsee sillä.
    Etikka kun neutraloi soodan. Sitten vaan paineilmalla/kuumailmapuhaltimella kuivaus ja väriä niskaan.
    Kannattaa pestä vasta juuri ennen maalarille menoa, sooda suojaa peltiä ruosteelta viikkoja, jopa kuukausia.

    BBC1: Mulla saattas olla pari valokuvaakin ko. Vettestä nakuna. :wink:
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead


    laitoin sulle sähköpostia, oisin soittanut mut en tiennyt kumpi tyyppi oot tuolta kotisivuilta.
     
  7. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Posti löysi perille ja vastasinkin jo. :D
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    pirautettu on !! tervetuloa pohjanmaalle !
     
  9. Gallu

    Gallu Gearhead

    Marraskuun alusta lähtien on mahdollisuus soodapuhallukseen myös satakunnan alueella (ja miksei muuallakin tarvittaessa). Minulla on tilat Kokemäellä mutta tarvittaessa tulen puhaltamaan myös asiakkaan haluamaan paikkaan.
     
  10. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Millä järjestelyllä onnistuisi alustan pellille puhallus?
    Pikkuinen 1975 MGB, ruosteeton muttei kauan jos alustan vanhoja massoja ei poista (massapaksuus n. 1mm) osin hilseillyt pyöräkoteloiden lähistöltä. Auto ollut tallisäilytyksessä korin läpikäynnin jälkeen v:sta 1986.

    Pohja pellille ja päälle jostain pelkkä happomaalaus muutamaan kertaan - olisiko oikea menettely? Auto on tarkoitus säilyttää talvet kylmässä tallissa.

    Onko Lahti - Helsinki linjalla muita kohteita vai pitäisikö tehdä syysajelu?
     
  11. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Laittelin VY:tä. :)
     
  12. studio57

    studio57 Gearhead

    auton purku edistyy :) lokakuussa voisitte ilmestyä mestoille, oon yrittänyt hommailla muitakin asiakkaita... katotaan miten käy
     
  13. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    sooda

    Miten on, kuinka hyvin ruoste poistuu 80-vuotta vanhoista pellinpaloista? Pitäisi saada ruosteet pois aika synkistä palasiksi puretun A-Fordin korin osista, ei saisi jäljellä oleva pelti kulua ettei mene verkoksi. Hiekka syö, hionta syö, mutta olisiko tämä oikea ratkaisu vai happokylpy?
     
  14. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Sooda ei hiomattomuutensa takia poista kuin irtoruosteen ja ohuen pintaruosteen.
    Olisko se sitten sitruuna/fosforihappo paras konsti tommosiin?
     
  15. heikka

    heikka 3rd gear

    Onko Lahti - Helsinki linjalla muita kohteita vai pitäisikö tehdä syysajelu?[/quote]
    **********
    Marraskuussa olisi auto sen verran purettu että
    soodapuhallusta tarvitsisi. Auto on Helsingissä.
    Tilat vaan puuttuu mihin auton kiikuttaisi tuota
    operaatiota varten. Jos ei ihan Tampereen seudulle saakka
    tarvitsisi autoa viedä...
     
  16. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Re: sooda

    Oiskos tohon tarpeeseen paras se mistä joskus on ollut täällä OD:lläkin juttua, eli olikos se joku korkeapainehöyrypesu tms...
    Olisiko ollut Hersti kun sitä esitteli....
     
  17. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Kauan pientä euroopalaista autoa puhaltaa jos pintapelteihin ei tarvitse koskea(ei kittiä, ohut massa pohjassa)?

    Meillä kävi joku aika sitten sun "kilpailija" tekemässä näytetyön ja se oli tuskasen hidasta toimintaa. Lopputulos oli huono ja lopuksi puhallettiin hiekalla kahteen tuntiin kun soodaporukka lähti. Sooda ei oikeen purrut koviin pinnoitteisiin kuten pulverimaaliin tai hartsiin. Ja erikoisen kestävään Plascoat -pinnoitteeseen ei käytännössä lainkaan, tuli vain hieman mataksi. Aluvanteesta lähti maalit osittain. Myöskin jäi häiritsemään, että ruosteet jäi pintaan puhalluksen jälkeen.

    Täytyy sanoa, että oli kyllä huono näytös kun eivät saaneet oikeen mitään aikaan. Koko show oli yhtä pitkää myyntipuhetta. Odotukset oli kovat, mutta tulos kehno.

    Missä meni vikaan? Jotain varmaan mokas, ehkä. Mä en tiedä kun mä osaan puhaltaa vaan noilla kovilla.

    Ja sinuakin soiteltiin silloin paikalle, mutta olit kuulemma liian kal..kaukana, ne kilometrit siis.
     
  18. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Eikai sitä pohjaa kovin monta tuntia puhallla, pannaan nyt vaikka 4h.

    Mie oon saanu pulverimaalin aluvanteista kyllä irti ihan helepolla.
    Plascoatista en ole edes kuullut, pitäs päästä testaamaan.
    Pikkiksen bedliner lensi tuulen mukaan kyllä, liekkö sukua sille?
    Aluvanteista on mulla lähteny maalit joka kerta ja kaikki.
    Sooda ei sitä ruostetta täysin siivoa pois, kun se ei hio.
    Sille ei voi oikein muuta kuin.... jaa, empä kerrokkaan näin julukisesti. :wink:


    Jaa vikaan? No, emmie tiiä, olisko ollu pojilla liian vähän pöhinää pöntössä ja pieni pensseli? :lol:
    Me hommattiin juuri isompi suutin ja nyt on semmonen kanuuna, että jo vot.
    Soodan kulutuskin taisi puolitoistakertaistua, mutta ei sillä ole väliä, meillä soodat sisältyy tuntihintaan.

    No höh. :cry: YV:tä pukkaa.
     
  19. studio57

    studio57 Gearhead

    noh nyt on sitten tuokin autuus kokeiltu ja erittäin hyvähän siitä tuli siis puhallusjäljestä ! se mitä maalien alta löytyy ei aina sydäntä lämmitä kun totuus iskee suoraan kasvoihin. Puhalluksen jättämä jälki on siistiä kuin silkki tosin työlästä hommaahan se on ja pojilla meni 2 päivää korin ja pisteosien putsaamisessa. alustassa käyttivät mukana myös hiekkaa ja ruostekin sai näin kyytiä.

    Kiitos Rassi66 tiimille hyvästä lopputuloksesta.
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kiitokset täältä pohjoisemmastakin! Juu, varsinkaan se ei lämmitä, kun maalien (ja pakkelien) alta ei välttämättä löydy yhtään mitään... :oops: No, se pitää pojat pois pahanteosta. :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!