Päästöluokitukset maakaasulle...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janiluo, 18.9.2009.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Osaako joku selvästi selittää miten nuo katsastuksen päästöluokat menee ja miten ne liittyy näihin Euro päästöluokkiin ihan noin periaatetasolla?
    http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A ... uokitukset
    Tuon wikin mukaan pakettiautojen päästöt alkaa 93 tai 94
    Mitä Euroluokitusta vastaa "vähäpäästöinen"?

    Suomessa pakokaasumittauksen rajathan menee suunnilleen näin:
    ennen 1978 ei mitata
    1978-82
    1982-87
    1987-91
    91-> ("vähäpäästöinen")

    Onko täällä jollain erityistä tietoa asiasta?

    - Jani -
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    On niin laaja aihe, että saisiko tarkennusta, että mitä haluat tietää.

    lyhyesti sanoen, bensat 1978 - 30.9.1986 riittää että läpäisee katsastuksen päästömittauksen.

    sen jälkeen pitää osoittaa että täyttää kulloisenakin ajankohtana vaaditut päästötasot.

    1.1.1990-1.1.1991 välisenä aikana maahantuodut oltava vähäpäästöisiä.
    1.1.1991 jälkeen käyttöönotetut vähäpäästöisiä.


    Diisselit 1.1.1980-1.1.1991 (ei vähäpäästöiset) riittää että läpäisee katsastuksen päästömittauksen.
    1.1.1991 jälkeen vähäpäästöisiä, päästöistä oltava todistus.

    Nämä henkilöautoja, pakuissa eroja.

    EURO 1 tullut voimaan 1.1.1995

    EURO 2 tullut voimaan 1.1.1997

    EURO 3 ja 4 tullut voimaan 1.1.2001

    Siis bensa-autot käyttöönotosta, diisseleissä ja joissakin painavissa autoissa poikkeuksia, samaten uusissa ajoneuvotyypeissä
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    Liittyy näihin maakaasujuttuihin eli maakaasumuutoksen jälkeen ei saa päästöt ylittää kyseisen ajoneuvon vakiopolttoaineen päästöjä ja yritän hahmottaa jonkinlaista ohjetta josta voisi kukin päätellä mikä on juuri se oman auton päästöraja. Nää on niin sekavia asioita ja luulisi että AKE tai LVM voisi niitä jo yksinkertaistaa ja yhdenmukaistaa ainakin vanhojen autojen osalta mutta pitäisi tietää mitä ehdottaa kun ensin ymmärtäisin itsekin mitä höpisen. Selvensikö yhtään eli eikö... hyvä!
    :odroll:
    - Jani -
     
  4. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo selvensi.
    Muistaakseni Akesta on jonkinlainen ohje aiheesta jo tullutkin...mutta en nyt just sitä löytäny :odroll: , mutta selvää on ettei vanhimpien autojen kanssa ole ongelmaa, kun ei ole muutenkaan päästövaatimuksia.

    En kyllä muista mitä siinä ohjeessa sanottiin uudemmista, pitänee koittaa ettiä se jostain.
     
  5. HT

    HT Gearhead

    Onko nämä päästörajat miten helposti alitettavissa? Onko nokka se ratkaiseva tekijä - vai mikä?

    1978-30.9.1986
    Miten rankasti viritetty kone pitää olla ettei tämän aikakauden päästöistä mene läpi?

    1.10.1986-31.12.1989
    Tähänhän on jo vähän tiukemmat rajat, onko virittäminen taidetta jo tämän ikäisillä autoilla. Onko toiveissa tehdä max 400 cid + 400 hp/tq konetta ilman että joka kerta pitää kikkailla kun konttorille menee?

    Sillä tässä kyselen kun aiemmin on kalusto ollut niin vanhaa, ettei ole päästöistä tarvinnut huolehtia. Jatkossa ehkä pitää sekin ottaa huomioon...
     
  6. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo nyt kun joku palautti tän aiheen , niin tulinpa katsoneeksi.
    Tollanen ohje löytyi ja vahvasti näyttää että hankalaksi on tehty uudempien autojen muuttaminen kaasukäyttöiseksi.
    Eli käytännössa ennen 1.10.1986 käyttöön otetuista ei vaaditä erillistä päästöselvitystä, vaan riittää kun menee katsastuksen päästömittauksesta läpi.
    Uudemmista sitten pitää selvitys löytyä.

    http://www.ake.fi/pdf/ATT6-2005.pdf



    ps. tuo EURO 4 vaatimus on poistunut eli saa vanhempaakin käyttää ilmanpolttoainemaksua.
     
  7. HT

    HT Gearhead

    Ei kommentteja? :(
    Kertokaa millaiset kombot menny läpi. :D
     
  8. tha022

    tha022 Gearhead

    Auto -79
    461cid BBC
    Totaali portatut ovaali rautakannet isoilla venoilla
    47cc patti männät 12.6 rutulla
    Crowerin 0.682 nostonen rulla keppi
    850cfm demoni single plane imusarjalla (pitää olla vakio suuttimet 85/88)
    MSD sytkä hilppeet, ajotus 38 astetta ala 3000rpm
    Hooker peltitorvet
    Co 2.6%
    HC 860ppm
    Läpi on vehes menny joka vuosi WCSC varten

    Tehot ????? 1570kg/11.2sek
     
  9. HT

    HT Gearhead

    Tuossa ylpuolella on jo sellainen setti että ennen vuotta 1986 ei ainakaan ole hätää päästöjen kanssa jos katuautosta puhutaan.
    Olisiko jollain antaa esimerkkiä 1.10.1986-31.12.1989 välillä olevasta autosta, missä olisi suht rivakka motti ja menee päästöistä kikkailematta läpi.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo tuossa ilmeisesti viimeisin ohje:
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/FE570F5D ... T82008.pdf
    siellä on tuo kohta joka viittaa päästöjen osalta tähän: ECE-R115

    Joissain tapauksissa emissiointi pitää tehdä uudelleen ja yritän vaan selvittää itselleni että missä tapauksissa: http://www.cnghouse.fi/muutokset/testaus/

    Mun mielestä ajoneuvoon pitää riittää sama katsastuksessa vaadittava päästömittaus oli polttoaine mitä tahansa jos kyseessä on "bensiinimoottori". kaasumuutoshan on vain virittämistä tai tuunaamista eli ihan sama kun laittaisi minkä tahansa ruiskusarjan.

    Tämän keskustelun tarkoitus oli käydä läpi juuri noita "HT":n mainitsemia esimerkkejä että saadaan käsitys kuinka paljon moottoria saa virittää.
    :odroll:
    - Jani -
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joku linkitti tuonne toiseen keskusteluun A-katsastuksen raja-arvot ja niillä onkin ihan omat tulkinnat: https://www.a-katsastus.fi/sauk/paasto.asp?mscssid=

    Tuo 1.10.86 venyy 90-luvulle asti jos ei ole merkintää kolmitoimikatalysaattorista (=vähäpäästöinen) mutta sitä tuossa ei mainita.

    - Jani -
     
  12. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf

    1.1.1992 oltava vähäpäästöinen... sitäkin ennen vaan taitaa jo suurimmassa osassa autoja olla maininta vähäpäästöisyydestä ta se samaa tarkoittava kolmitoimikatti.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Hyvä linkki, kiitos!

    Tuolla sanotaan että:

    - Pakokaasupäästöjen selvitysvelvoite koskee henkilöautoa, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen.

    - Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.

    - Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.


    Kysymys kuuluu että miksi a-katsastus ilmoittaa että jos ajoneuvo on varustettu kolmitoimikatalysaattorilla niin se mitataan kuten vähäpäästöinen?
    Eikös kaikki perus katalysaattorit ole kolmitoimisia? http://fi.wikipedia.org/wiki/Katalysaattori

    Jos otteessa lukee että "katalysaattori, käytettävä lyijytöntä polttoainetta" niin se kirjoitettiin sinne siksi etteivät omistajat tankkaisi lyijyllistä. Näitä autoja ei pidä mitata kuten vähäpäästöisiä vaikka autossa onkin kolmetoimikatalysaattori. Taas on tulkinta kännetty asiakasta vastaan.
    :x
    - Jani -
     
  14. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin just eli AKE:n ohjeessa pitäisi lukea: "Ajoneuvojen joiden rekisteriotteeseen on merkitty kolmitoimikatalysaattori, tulee mitata... blaa blaa blaa..."

    Luulisi että tuota ohjeistusta voisi jo yksinkertaistaa niin että 1992-> eteenpäin autot ovat vähäpäästöisiä ja kaikki sitä ennen aina 1986 asti mitataan vain tyhjäkäynnillä niin olis selkeää.
    Montakohan 1988-92 välillä tehtyä otteen mukaan "vähäpäästöistä/kolmitoimikatalysaattori"- ajoneuvoa on vielä liikenteessä? Amerikkalaiset kun eivät niitä ole. Luulisi että ~20v vanhat eurokinnerit ois kohta kaikki prässätty?

    - Jani -
     
  16. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Näköjään, mutta vain sen verran kerrotaan että mitataan myös korotetuillakierroksilla, rajaarvot ei siis tarvinne olla vähäpäästöisen mukaan. Vaan rekisteröinti ajankohdan vaatimukset täyttävä, eli oliko se nyt sitten hc700 ja co 3.5 Helpomminhan nuo kierroksilla saa osumaan ku joutukäynnillä ;)
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead


    Missäs nimim "cutlass cruiser" on?
    Yritän tehdä taulukkoa mutta nuo määrittelemäsi EURO luokitukset ei osu yhteen muun tiedon kanssa...oisko ajatusvirhe?

    http://www.autowiki.fi/index.php/P%C3%A ... uokitukset
    https://www.a-katsastus.fi/sauk/paasto.asp?mscssid=
    http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf
    http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D9364707 ... 082007.pdf

    Puhutaan nyt aluksi vaikka pelkästään Bensiinikäyttöisistä henkilöautoista.

    Tähän asti pääsin mutta kaksi viimeistä riviä oli A-katsastuksellakin samoilla arvoilla eikä OBD:ta tarvi testata kun vasta 1.1.2001 autoista tuon jälkimmäisen AKE:n linkin mukaan???

    [​IMG]

    - Jani -
     
  18. fixmaker

    fixmaker 1st gear

    Mulla ainakin on -89 T-Bird jonka otteeseen joku mulkero on menny tallentamaan sen kolmitoimikatin ilman erillistä merkintää vähäpäästöisyydestä. Kinasin viimevuonna A-Katsastuksen insinöörin kanssa aiheesta ja hyväksyttiin pelkällä tyhjäkäyntimittauksella lopulta. Ja aikoinaan muutama Lynxikin (se amerikanEscort) leimattiin tyhjäkäyntimittauksella, vaikka katit olikin. Vaativat vain kattien olevan siellä (vaikka tyhjinäkin) koska olivat otteeseen merkitty. Nyt kuitenkin on lappu taskussa vähäpäästöisen mukaan mitattuna ja huomenna pitäisi taas mennä vuosikatsastukseen. Eipä tarvi sitten jälleen kerran aiheesta tapella. Sekavuutta herättää nuo pienet ristiriitaisuudet tosiaan näissä rajatapauksissa.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No hep, paikalla :rotfl:

    Elikäs mä olen noi voimaantulojen päivämäärät kopsannut suoraan lakikirjasta, eli saattaa olla virheitäkin pitänee tarkastaa.

    Se meni jotenkin niin, että ne EU vähäpäästöisyydet on tullut voimaan vasta joskus -95, ilmeisesti EU- jäsenyyden myötä. Aikaisemmin on ollut jotain omituisia kansallisia vaatimuksia, jotka on perustunut US päästönormeihin. (siis vähäpäästöisyys)

    Ja lisättäköön että enään ei otteelle tulostu sitä vähäpäästöisyystekstiä lainkaan, vaan siellä on maininta kolmitoimikatalysaattorista ja päästömittaus tehdään silloin aina vähäpäästöisenä.

    Ja se että osassa vanhempia on katalysaattori ja vähäpäästöisyys sitkeästi olemassa on se että silloin on uusista vähäpäästöisistä autoista saanut alennusta autoverosta ja jos katalysaattori poistetaan eikä auto ole enään vähäpäästöinen, ei se täytä sitä verohelpotuksen vaatimusta ja veronalennus pitäisi maksaa valtiolle... :rotfl:

    Ja katalysaattoreista sen verran, että kaikki katalysaattorit ei ole kolmitoimikatteja, vaan jenkit käytti yleisesti kaksitoimikatalysaattoreita.
    Toimintaperiaatteessa on jonkinverran eroa ja kaksitoimikatin erottaa siitä että siihen menee ilmaputki keskelle kattia.

    Eli tuolta löytyy ne lakipykälät...

    täällä

    Sieltä pykälä 39 ja liitteet pdf tiedostona (alimmaisena listalla) taulukon sivuilla5-9 on pakokaasupäästöjen voimaantulot.

    Nämä koskee vähäpäästöisiä.

    Ja ne voimaantulot on otettu kaikki käyttöönoton perusteella, ne uutta tyyppiä koskevat sitten voi vähän vielä sekottaa....
     
  20. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Pieni virhe tos Janin taulikossa... samoilla vähäpäästöisyyden raja arvoilla mennään mittauksessa sinne 2001 asti jolloin tuli se obd.
     

Kerro tästä muillekin!