30A sulake ei riitä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Savis, 9.10.2009.

  1. Savis

    Savis Gearhead

    Minulla on Valiantissa Volvon flekti johon olen laittanut 30 A sulakeen, mutta tahtoo palaa kun flekti käynnistyy. Onko saatavana autoon sulakepesää ja sulaketta joka olisi suurempi? Biltemassa ei ainakaan ole.
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    40 a lattasulake on olemassa, tosin se normipesä on aika rajoilla sen kanssa mutta jos flekti ei käydessään ihan ottaisi niin rajusti kuormaa...
    maxi sulake vois tulla kans kyseeseen... niitä on monen kokoisia..
    hifipuolella on sitte isompia sulakkeita saatavilla...

    onko maadotukset sille flektille kunnossa
     
  3. deme

    deme Gearhead

    motonetissä on ainakin 40a. laita siihen hakuun sulake
    40a tai 50a niin kumpaakin löytyy
     
  4. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    On semmoisia isoja pistosulakkeita varmaan 100A asti, ja sit semmoisia diisel sulakkeita mikä on vähän kuin pellinpala. Niitä kumpiakin on varmaan ainakin motonetissä sekä niille pidikkeitä.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Flekti tosiaan haukka reilusti amppeereita kun käynnistyy, MAXI-sulake pohja ja siihen vaikkapa 50A sulake ja johdon pinta-ala ois hyvä olla ainakin 4mm2...tietysti releen kautta ohjattuna.
     
  6. L.P.

    L.P. Gearhead

    Mietin vain, että onko aivan normaalia, että tuuletin ottaa yli 30 A? Ei kai siellä ole mitään vikaa, joka aiheuttaisi oikosulun tai muuten ylikuormitusta? Hetkellisen virran vielä ymmärtää, mutta kuulostaa aika paljolta.

    Tuolla virtamäärällä ovat kyllä mielestäni Moparin laturi ja ampeerimittari kovilla. Johdot ja etenkin vanhat hapettuneet tulipellin liittimet on syytä olla kunnossa!

    Maxi-sulakkeita saa ainakin Motonetistä. Varmaankin 100A kieppeille asti.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Käynnistysvirta on paljon suurempi kuin käyntivirta. Riippuu sulakkeen tyypistä kauanko kestää ylivirtaa.

    Töissä joskus testasin tommosta volvon puhallinta, otti muistaakseni 27a 12 jännitteellä. Autossa kun todellinen jännite on suurempi niin virtakin on suurempi. Eli 30a sulake on ihan rajalla, joillakin kestää ja joillakin ei. Useat autokäyttöön tarkoitetut releetkin on mitoitettu 30 max virralle.

    Voihan tossa olla jotain vikaakin.

    Noitahan ei käytetä alunperin suoraan latausjännitteellä vaan niissä on jonkunlainen säätöelektroniikka jonka toiminnasta ei mulla ole tietoa. Tälläkin kylällä on noita puhaltimia monissa harrasteautoissa kiinni.
     
  8. AVRO

    AVRO Gearhead

    Sekaannutaan tähän, kun on vähän sekaannuttu tähän ko. rojektiinkin.

    Hyvä kun gurut muisti että isompia sulakkeita oli saatavilla, se ei liene nyt enää ongelma.
    Selvennetään vielä flektin kytkentää tässä tapauksessa, on releen kautta ja uusilla kunnollisilla johdoilla sekä maadoitus on kunnollinen.

    Ongelma lienee juurikin tuo käynnistysvirta joka on reilusti yli 30A, flektihän lähti pyörimään mutta sulake paloi ennenkuin ropelli oli päässyt kunnolla vauhtiin.
    Kytkentä on ok, jos ajatellaan oikarin mahdollisuutta, mutta silloin nalli palaisi heti. :)
    Kytkentää pitää pikkasen vielä muuttaa kun kävi pieni ajatusvirhe, käy ikäänkuin väärään aikaan... :oops:
    Flektiä myös koeajettiin aiemmin suoraan akusta, ja jos se olisi ollut viallinen niin savu olisi noussut.

    Harmi kun ei ole virtamittaria, olisi mielenkiintoista nähdä mitä tuo haukkaa käynnistyessään.
    Omassa ryskyssä flekti imee käydessään 11,8A. Käynnistysvirta on jotain ihan muuta, 12A(max hetkellinen 18A) jännitteenalennin pitää hauskaa vinkumista siihen asti kun ropelli on kiihtynyt tarpeeksi.
    Hyvin se on silti kestänyt.
     
  9. Driver81

    Driver81 2nd gear

    Kyllähän se virta on pienenee jos jännite kasvaa...edellyttäen ottotehon pysymistä samana.

    Tuskin siinä käämi on oikosessa kun kerran edes yrittää lähteä pyörimään. Aika karkealta virralta kyllä kuulostaa flektille, jos ei 30A kestä.
     
  10. J.M

    J.M 1st gear

    vw:n flektin asensin pajeroon lisäpuhaltimeksi, hetkellinen virta kävi 37 ampperissa ja jatkuva 12 a skoopilla mitattuna.sulakkeena nyt 20 a ja on kestäny.eihän se moottori vaan olisi hieman nahkea pyörimään?,sillä selittäisi kovan virranoton pyörimään lähtiessä.
     
  11. sincere 51

    sincere 51 1st gear

  12. DX

    DX Double Gearhead

    toi 70 vulvan puhallin nappaa yli 40A käynnistyessään, muistaakseni yli 20 käydessäänkin ja kyllä ilimaakin sitten liikkuu enempi ku paljon.
     
  13. Verkkis

    Verkkis 1st gear

    audi 200tq -85(75Ah akku ja 95A laturi) flekti otta piikkinä sen verran virtaa että kierrokset koneessa tippuu noin 100 kierrosta ja käydessä 30-40 kierrosta alempana käy kone. tosin flekti puhaltaa sen verran että koneen käyntiääntä ei kuule ja kaikki kääntyy katsomaan kun flekti käynnistyy kauempaakin.
     
  14. AVRO

    AVRO Gearhead

    Vastataan tähän kun homma toimii nyt. 40A sulake, nyt kestää.
    Kytkennän muuttaminen korjasi toiminnan oikea-aikaiseksi, värkättiin kahdella releellä.
    Väärän toiminnan juuri on alavesiletkussa oleva lämpökytkin joka on mallia "avautuva", sulkeutuva olisi ollut kytkennän kannalta helpompi.

    Nämä on välillä vähän yritys-erehdys juttuja kun ei ole varsinainen sähkäri koulutukseltaan. :)

    Eniwei, nyt jytää puhallin niin kuin kuuluukin.
     
  15. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Näitä sulakkeita oon käyttänyt jos muuten meinaa palaa.
    http://www.jj-tuonti.com/images/840-594.jpg

    Yhdelläkin kaverilla otti 50 neliön kaapeli välillä runkoon ja sulake paloi ja se ei halunnut purkaa takapenkkejä joidenka alla ongelma oli niin laitettiin 300A sulake niin alkoi jo kestämään paremmin. 8)
     
  16. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Vaikka onkin vanha viesti niin vastataan nyt kuitenkin...

    Juu JOS teho pysyy samana niin tietysti virta pienenee kun jännite kasvaa. Kysy itseltäsi muuttuuko tommosen moottorin teho kun jännitettä kasvatetaan.

    Vai meinaakko että jos otetaan 6 volttinen moottori ja ajetaan sitä 12v jännitteellä niin virta puolittuu? NOT.
     
  17. Savis

    Savis Gearhead

    Laitoin 40A sulakkeen, löytyi muuten Biltemasta. Nyt ei pala sulake ja flekti pyörii iloisesti.
     

Kerro tästä muillekin!