Katsastus kallista vittuilua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kahe, 12.10.2009.

  1. kahe

    kahe Gearhead

    Tervehdys kaikki harrastajat, varsinkin pääkaupunkiseutulaiset!

    Tässä tarina taistelustani katsastusviranomaisten kanssa (HAKUNIMAA)

    Tarina kertoo moposta eli kyseessä on Honda Monkey vm 1987.
    Päätettiin poitsun kanssa ruveta tuunaamaan mopoa, kun poitsu täyttäisi kesällä 15v ja olisi kiva päästä huristelemaan mopolla, kun se kerran on olemassa.
    Ei kun harmaat aivosolut raksuttamaan ja homma käyntiin. Tehdään siitä chopperi.
    Siltä istumalta emäputken kallistuskulmaa muuttamaan (8mm) ja etuhaarukkaa jatkamaan.
    No perkule hieno tuli, mutta sitt tuli mieleen, että täytyy katsella vähän Suomen tieliikennelakia.
    Ja sieltä se löytyi näillä sanoilla ”jos mopon etuhaarukka vaihdetaan on se muutoskatsastettava”.
    Ja löytyi sieltä moottoripyörä osiosta, ettei sitä etuhaarukkaa saa itse jatkaa, joten etsimään pidempää ja (mainos) Motor Powerista löytyi 90mm pidempi JEP JEP.
    Homma jatkui ja mopoon tehtiin vähän muitakin muutoksia, mutta jääköön ne mainitsematta.
    Mopedi valmistui ja oli rekisteröinnin aika. Eikun konttoria kohti ja kaksi ensimmäistä tokaisi ”ettei me täällä tähdä rek.katsastuksia” ja kolmas ”joo aika saadaan kahden viikon päähän”.
    Se ei miellyttänyt, kun se piti saada mahdollisimman pian ja Hakunimaalla ”ok huomenna” jes Ja kysäsin, että tarvitaanko jotain erityistä ja vastaus jotta ”10v historia riittää”.
    Katsastuspäivä koitti, mopo otettiin pakun kontista ja näytille……. ”joo siisti on, mutta ei tommoista keulaa voida hyväksyä”, tokaisin että tieliikennelaki kyllä minun mielestä sen sallii.
    ”Juu, ei käyn tarkistamassa….. juu, tää koskee moottoripyörää ja plää plää”.
    Siinä aikamme kinasteltua ja lakia tutkiessamme katsastusmies sitten tokaisi, että ”soita Akeen. Kun sinne joutuu jonottamaan niin kauan, ettei me viitsitä, mutta voin laittaa paperit vielä tutkintalautakuntaan” (Hakunimaan sisäinen eli omat miehet).
    Jäin odottelemaan vastausta.
    Muutaman päivän päästä soitettiin, että no saadaan se leimattua, jos vaihdat mopon oman etuhaarukan siihen kunhan maavara ei putoa alla 8cm.
    No, siinä tuumailemaan, että jaa oma huonommilla jarruilla ja jousillako se sitten käy. ”Joo” oli vastaus. No, kotia ja mistä keula? Sehän maksaa ja sitt idea; kummipojalla on monkey lainataan siitä ja vaihdetaan sitten katsastuksen jälkeen takaisin oma keula, koska olin päättänyt, että tämä taistelu ei lopu tähän, koska laki on minun puolella.
    Mopo hyväksyttiin ja saatiin leima ja papereihin maininta ”Emäputki muutettu” muuten lukee laissa, että saa muuttaa ja korjata siihen tarkoitetuilla menetelmillä.
    Ja sitten rekisteröimään paperit käsissä ja luukulla tokaistaan, ”ettei mopoon hommattu 13v historia kelpaa, pitää olla vielä paperi, jossa selviää keneltä edellinen omistaja on mopon ostanut, p..ele v….u ja pari muutakin.
    No tämä asia saatiin kuntoon.
    Ja niin, kun jo tokaisin taistelu ei ollut vielä ohi, koska halusin sen pidemmän keulan papereihin.
    Ei kun yhteyttä Akeen ja kerroin jutun ja lähetin kuvan moposta ja vastaus oli seuraavanlainen;
    ”Kanta on tosiaan meillä se, että myös mopon etuhaarukka voidaan vaihtaa alkuperäisestä poikkeavaksi 3§:ssä mainituin edellytyksin, vaikka 11 §:n 2 momentissa puhutaankin vain etuhaarukan uusimisesta.”
    Jep ja taas katsastus konttorille…. jaa, että tälläinen paperi, ”no otan itse yhteyttä Akeen” oli vastaus.------ Sähköpostilla vastaus ”Tämän perusteella meillä ei ole asiassa mitään sanottavaa joten katsastus voidaan tehdä ja muutos merkitä rekisteriin. Mopo tulee tietysti tuoda asemalle tarkastusta varten.”------- no tietysti money money… ei tarvinnut edes ottaa mopoa pois kontista, kun asia oli hoidossa.
    Hinnoista: rekisteröintikatsastus huom mopo 193€ ja muutos katsastus 43€.
    Tarinan opetus: Ota selvää vaikka Akesta ja mustaa valkoisella, jos olet epävarma ja käytä muita konttoreita kuin kyseistä, jossa katsastusmiehet vois ottaa pään pois pers…..tä ja käyttää maalaisjärkeä sekä opetella tulkitsemaan tieliikennelakia.
    Tämäkin taistelu olisi voitu välttää, jos katsastusmiehellä olisi ollut vähän palvelu- ja asiakashalukkuutta. Hän olisi voinut olla itse heti yhteydessä Akeen ja asia olisi selvinnyt heti. Mutta, kun sinne on niiiiin kovat jonot puhelimella.
    Niin,ja vielä jos olisin laittanut mopoon 110 koneen ja rekisteröinyt sen kevytmoottoripyöräksi olisi keulamuutos mennyt läpi kuin tyhjää vaan, sillä eihän sitte sillä mopolla olisi ajettu, kun vähän reilut 100 km/h.
    :argue: :mad:
     
  2. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Oisit mennyt johonkin toiselle konttorille,noi kolme ei ole todellakaan pk-seudun ainoita,jotka tekevät ko.katsastuksia.Tolla Hakuninmaalla on ollut kautta historian niin paska "palvelu" ja maine,että sinne en vie autoani,vaikka olisi Suomen ainoa konttori.Ajelen mielummin sitten vaikka ilman leimaa.
    Mä en ainakaan tollaista vittuilua kuuntele noin isolla rahalla,vaan etsin sellaisen konttorin,jossa on ammattitaitoa ja palvelualttiutta.
     
  3. wildchild

    wildchild 1st gear

    Konttorilla on velvollisuus kysyä akelta tarvittavat pykälät, ei sinulla. Se on konttorin homma. Ja akelta sekä konttorilta kannattaa aina pyytää kaikki lausunnot yms.. kirjallisina. Jotkut inssit tosiaan kohtelevat asiakasta kuin rikollista.
     
  4. 85840845

    85840845 Gearhead

    Tapahtuipa Tre.lla Rantaperkiön asemalla:

    Taannoin hain siirtotarroja 63 Fordiin,ajatus oli hakea tarrat jotta pääsisi siirtymään 200km päähän ajotapahtumaan,jossa ajettaisiin suljetulla radalla.

    Virkailijan kanta oli,että siirtoon ei kilpiä saa, mutta sinne radalle saa.
    kerroin ,että olen aikaisemminkin saanut toiselta konttorilta kilvet radalle siirtämistä varten. No sitten virkailija alkoi soittelemaan AKE.n lakimiehelle,joka ei tietysti vastannut, joten virkailija laittoi faxin. Tilanne junnasi siis paikallaan.
    Aikaa koko episodiin oli mennyt jo puoli tuntia.
    Seuraava kommentti virkailijan suunnalta oli: Tää näyttäis olevan niin vanha
    auto ,että pitäis tarkastuttaa vaihdettujen osien määrä, tästä voi tulla autovero,kun siihen on vaihdettu kumminkin niin paljon osia. (auto on 100000ml. ajettu matching numbers tuote).
    Vituutus katossa, sanoin virkailijalle ,että jos itse ajelet jollain -90 luvun Corollalla voin melkein lyödä veto ,että siihen on vaihdettu enemmän osia.
    Aken lakimiehen faxia odotellessa vituutus oli noussut jo niin korkealle, että sanoin tälle virkaintoiselle naisihmiselle, että eiköhän pistetä piste tälle
    pelleilylle ja anna ne auton paperit tänne ,niin säästetään molempien aikaa.

    Paperit kainalossa vanhalle tutulle konttorille.
    Tulos,noin 8min ja siirtotarrat mukana kohti kotia.

    Että näin Rantaperkiön asemalla Mansessa.
     
  5. 500cid

    500cid Gearhead

    Hakuninmaa taitaa olla niitä harvoja konttoreita joissa on säilynyt kekkosen ajan ilmapiiri. Kävin n. kk sitten firman koslaa leimaamassa siellä ja tuli mieleen kultainen 80-luku ja kokemukset vanhan taunuksen leimausyrityksistä.
    Tällä(kin) kertaa tiskin takaa sai suunnilleen jääkylmän suihkun vaikka itse yritti olla ihan ystävällinen. Oli kyllä niin vaikeaa, vittumaista ja hankalaa kaikki ja tuntui aavemaisesti että katsuri oli se sama häiskä joka vinoili silloin yli 20 vee sitten kunnossa olevasta hammastangosta.. ehkä se olikin se sama, naama tuntui epämääräisen tutulta.

    Nousi ihan niskakarvat pystyyn, oli niin samanlainen kokemus. Kyseisestä konttorista tuli jo silloin niin paljon näppylöitä että aloin käymään silloisessa espoon hannuksenpellon valtionkonttorissa, jossa oli aina ystävällinen ja asiallinen palvelu.

    Luulin että meininki olisi muuttunut parissa vuosikymmenessä, mutta ei näköjään.
     
  6. No H2O

    No H2O Gearhead

    Heh... 8) Kaiken näköistä sano mykkä kun vittua vahtasi...

    Olen yrittänyt pitää yleisillä paikoilla kiukuttelun aisoissa mutta kerran eräässä asiakaspalvelupisteessä keitti sen verran että ulosantini ei ollut painokelpoista muuten kuin sen osalta että totesin asiakaspalvelijalle:"... minä en ainakaan sinun palkkaasi enää tulevaisuudessa tule maksamaan..." ja kertaakaan en ole siellä enää edes kusella käynyt...
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Ja jos ei tuo homma luonaa, niin kehota lukasemaan VNA ajoneuvojen rekisteröinnistä 34§, löytyy joka konttorilla pakollisesta kirjasesta (vihreä versio vm. 2009, s.484)

    Finlex.fi:
    34 § (19.3.2009/169)
    Siirtolupa
    Ajoneuvolain 66 f §:n 2 momentissa tarkoitettu siirtolupa voidaan antaa hakemuksesta ensirekisteröimätöntä tai liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa varten seuraaviin käyttötarkoituksiin:

    1) ajoneuvon katsastukseen tai korjaamolle vienti;

    2) maahantuodun ajoneuvon siirto tuontipaikalta vientipaikalle tai muualle maahan;

    3) ajoneuvon tai siihen kiinteästi liittyvän tuotteen esittely;

    4) Suomessa rekisteröidyn ajoneuvourheilun valtakunnallisen keskusjärjestön kilpailukalenteriin kuuluva kilpailu;

    5) ajoneuvon käyttäminen liikenteessä, jos ajoneuvosta on tehty autoverolain 35 a §:ssä tarkoitettu käyttöönottoilmoitus tai jos ajoneuvon autoverotusta koskevan asian käsittely on tullilaitoksessa kesken;

    6) ajoneuvon käyttäminen liikenteessä autoverolain 35 b §:ssä tarkoitetussa tilanteessa;

    7) ajoneuvon siirto muusta erityisestä syystä.

    Siirtolupa voidaan antaa myös liikennekäytössä olevaa ajoneuvoa varten ajoneuvon korjaamolle vientiin, vaikka ajoneuvo on käyttökiellossa, sekä ajoneuvon korjaamolle ja katsastukseen vientiin, vaikka ajoneuvo on ajoneuvolain 84 §:n nojalla määrätty ajokieltoon.

    Siirtoluvan antamisen edellytyksenä on, että ajoneuvoa varten on voimassa oleva liikennevakuutus ja että säädetty ajoneuvovero on suoritettu. Siirtolupa annetaan käyttötarpeen edellyttämäksi ajaksi. Lupaa ei ilman erityisen painavaa syytä saa myöntää seitsemää päivää pitemmäksi ajaksi. Erityisen painavana syynä voidaan pitää 1 momentin 5 ja 6 kohdassa tarkoitettuja tilanteita, mutta ei ajoneuvon kilpailukäyttöä.

    Siirtolupaan liittyvät siirtomerkit luovutetaan siirtoluvan antamisen yhteydessä.

    Siirtoluvan nojalla käytettävä ajoneuvo saa olla kuormattuna 1 momentin 5 kohdan mukaisessa käyttötarkoituksessa. Tämän lisäksi ajoneuvo saa olla kuormattuna 1 momentin 1–3 ja 6 kohdan mukaisissa käyttötarkoituksissa, jos kuorma on vain siirtoluvan haltijan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua. Siirtoluvan nojalla käytettävällä ajoneuvolla saa vetää perävaunua 1 momentin 5 kohdan mukaisessa käyttötarkoituksessa. Tämän lisäksi ajoneuvolla saa vetää perävaunua, jos sekä vetävän ajoneuvon että perävaunun käyttötarkoitus on 1 momentin 1–3 tai 6 kohdan mukainen. Jos vetävää ajoneuvoa käytetään siirtoluvan nojalla 1 momentin 1–3 tai 6 kohdan mukaisessa käyttötarkoituksessa, myös rekisteröidyn perävaunun kuorman tulee olla vain siirtoluvan haltijan henkilökohtaiseen käyttöön tarkoitettua.
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Oo ny ilonen ettei noita sattunu huomaamaan!
     
  9. halitoosi

    halitoosi 1st gear

    mun mielestä on ihan oikein edes joku pitää kaikenmaailman ketkut aisoissa, näin ollaan kaikki tasa-arvosia, toiset vaan on enemmän tasa-arvosia kun toiset...
     

Kerro tästä muillekin!