mig/mag/tig/kaasu/puikko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja köyhä, 13.10.2009.

  1. köyhä

    köyhä 3rd gear

    Tuossa alkuperäinen kysymys mihin vastasin. Vastaus löytyy tuosta BowTie81 lainauksesta :rotfl: Joku mode meni pirstoamaan topicin :eek:
     
  2. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    paljonkos autopelti on paksua, tuollahan voisi hitsata ilman suojakaasua aina 0,9mm ohueen asti, kuulostaa edulliselta ja kätevältä. Mitähän moinen värkki maksaa.
    Kieltämättä alkaa tuntua, että homma lähtee eri raiteille kuin alunperin oli ajatus, kohta katellaan tonttia johon laittaa talli, ja sitten talliin laitteet että pääsee vaihtamaan talvirenkaat alle :lol:
     
  3. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    ^

    Ja tällä laitteella pystyy hitsaamaan vaikka 0.75mm peltiä 0.8mm langalla.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=175812

    Säätö-alue 20-250A,parempaan taitaa pystyä ainoastaan uudet invertteri migit,jotka voi säätää portaattomasti 4-5 Ampeerista ylöspäin,Ampeeri kerrallaan.
    Monet valovirta koneet lähtee ylempää,toiset vasta 35:Aasta ylöspäin.
    Kaiken lisäksi nämä pitää hintansa hyvin,jos hitsailut alkaa jossain vaiheessa tympimään.

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=175812

    Toi seoskaasu pullo ei kuulu kauppaan,mutta löytyy oma 6kg hiilidioksidi pullo,joka on täynnä ja just leimattu 10 vuodeksi eteenpäin,se maksaa 170.- lisää.

    Kyllä pikkaisen kriittinen saa olla Lincolnin Handymigin tarkkoihin säätöarvoihin,jos siitä löytyy ainostaan 4 jänniteporrasta ja alin lähtee 45 Ampeerista :odroll:
    Eikä siinä vielä kaikki!
    Runkohommatkin voi melkein suosiolla unohtaa. 80A:n huipputehoilla jää kyllä saumat väkisinkin poloisiksi. Toi on samaa italialaista tuotantoa kuin halpahallien kenkälaatikot.Naamioitu ainoastaan Lincin väreihin.
     
  4. trukki306

    trukki306 Gearhead

    mulla on käytössä ydintäytelanka ( 0,8 ) eli ei tartte suojakaasua ollenkaan, hienosti on polttanut läpi paksustakin runkopalkista ja ihan valovirralla menee, pintapeltienkin hitsaus onnistuu hienosti.

    kone maksoi k-raudassa muistaakseni 350e ja maksaa saman edelleen.
    autoja tullut hitsattua jo monia ja hienostipelittää edelleen, kannattaa harkita.
    hinta/laatu suhde kohdallaan.... mun mielestä. :oops:
     
  5. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Mutta on eriasia onko siinä koneessa tehoa huipputehoa 80A vai 150A.
     
  6. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Ite jos hankkisin vain autopeltihommiin,niin valovirtamig(joku 120A)+oma riittävän iso hiilidioksidi pullo.Helposti siirreltävä yhdistelmä ja voi hitsata vaikka 10a hitaan sulakkeen perässä.Aikoinaan tosiaan tommosella Telwinin koneella hitsattiin niin maan perusteellisesti,ainoat viat :kerran vaihdettu langansyöttömoottori(kului vetoratas loppuun) sekä syöttökaapeli vaihdettu(vanhakin oli ok,mutta parempi pistooli uudessa).Tosin jos runkoakin pitää hitsata niin sitten ilman muuta voimavirtapeli.Tuo suojakaasupullo kannattaa ottaa tosiaan riittävän iso että ei ole aina lopussa,tietysti kannattaa liikuteltavuus huomioida.Mulla on 20l seoskaasu vuokrapullo ja pienempi oma hiilidioksidipullo,juu ja voimavirtamig tietysti.
     
  7. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    no mites, eikö runkoa voi hitsata puikollakin? Sellanen kone kun löytyy. Autopellit on se ongelma, ja tollanen kevyt valovirtalaite houkuttelisi.
     
  8. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Juu,puikkokonehan on ihan pätevä peli runkohommaan kunhan ei ole halvin mahdollinen muuntaja.
     
  9. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Tuu käymään Tuusulassa mun tallilla,niin näytän sulle mikä on ero hitsauskoneen ja kenkäboksin välillä,sekä vähän hitsauksen alkeita ;-)

    Jos et ole nimittäin aikaisemmin lankakoneella hitsannut,niin hommaan sisään pääsemiseksi,noi halvat keot ei kyllä ole todellakaan parhaita vaihtoehtoja harjoitteluun,trust me.
    Sillä,että ne kaksi pellinklimppiä pysyy nippanappa kiinni toisissaan pienellä papanalla,ei ole mitään tekemistä laadukkaan jäljen ja hitsauksen kanssa.
    Ja varsinkin jos meinaat omaa harrasteautoasi hitsata,etkä naapurin mulkun 100 euron somali-sania,niin suosittelisin kyllä hiukan panostamaan touhuun. Jos autoa meinaa pitää,niin niitä turauksia ei ole kiva tehdä toiseen kertaan hetken päästä,ja manata että ois pitänyt tehdä kerralla kunnolla. Sen tarmon sekä ajan voi käyttää vaikka toisen harrastepelin nysväämiseen tai muijan lämmittelyyn.
    Yht.tiedot saat YV:llä jos haluut tulla käymään :)
     
  10. 69

    69 Gearhead

    Hauskasti kirjotettu ja ihan asiaa :D
     
  11. jorke

    jorke Gearhead

    No kyllä halpis valovirtamikilläkin tulee ihan hyvin toimeen harrastekäytössä!
    Mun mielestä liikaa mustamaalaamista.

    Ite olen 20 vuotta hitsaillut Weldmac merkkisellä valovirtakoneella ja ihan tyytyväinen olen ollut. Välissä oli tallilla Bilteman voimavirtamikki ja töissä oli voimavirta Kemppi. Kempin voimavirtakoneen paremmuuden kyllä huomaa mut jos jotain satunnaisia auton hitsauksia tekee niin ihan sama.

    Nyt hommasin käytetyn valovirta Kempin kun sattu tulemaan vastaan, ihan hyvä kone mut koppuu kyl potku välillä kesken verrattuna halpis Weldmaciin.

    Ja on tullut hitsailtua 20 vuotta harrasteautojani, HD:n runkoja tehtyä ja nyt rodinkn runko noilla vehkeillä.

    Onhan niitä tietysti ihan paskojakin vehkeitä tietysti. Mut toi Weldmac pelannut ihan hyvin mun hommis. On samoja koneita kyl erimerkkisenäkin.
     
  12. 69

    69 Gearhead

    Joo huonosta saumasta on helppo syyttää konetta, hitsarissa ei oo vikaa..

    Hitsauskoneen säätäminen on kanssa tärkee juttu :wink:
     
  13. audiq

    audiq Gearhead

    Kaveri kehui tuota täytelankaa ja piti itsekin kokeilla, mutta ei sillä kyllä mitään saanut aikaiseksi.
    Myöhemmin sitten tuli ilmi, että molemmat sai samanlaista jälkeä aikaiseksi, ja toisen mielestä se oli hyvää ja toisen ihan järkyttävää. Makuja on monia. :lol:

    Itse hitsaan valovirralla (noin 150A kone) ja seoskaasulla. Varmaan huomaa voimavirtakoneen eron hitsatessa, mutta kyllä valovirrallakin saa nättiä/pitävää saumaa aikaiseksi.

    Olettaisin, että paskaisemmilla pohjilla voi eroa alkaa syntymäänkin, mutta ihan normaali puhdistuksilla, niin harva pystyy sanomaan, millä on saumat hitsattu. Papanasta ei ole kyllä tietoakaan, vaikka ei mikään merkkikone olekaan.
    Reilu kymmenen vuotta on koneella ikää ja toistaiseksi ei ole isompia vikoja ollut. Lankaa on tuona aikana mennyt varmaan noin 70-90kg.
     
  14. BowTie81

    BowTie81 Gearhead

    toi olis kiva nähdä, miten täytelanka toimii autopellin kanssa ja valovirralla, koska toiset sanoo ettei tule mitään. Se olisi kuitenkin huomattavasti edullisin vaihtoehto.
     
  15. rötvä

    rötvä 1st gear

    vajaat kymmenen vuotta tuli rimpuiltua valovirtakempillä ja hiilidioksidilla kunnes pari kk sitten hommasin tuliterän wallius 302 blueweldin ja seoskaasut. kempin kanssa lähti eläkkeelle samalla kertaa puikkokonekin
     
  16. 69

    69 Gearhead

    Ei kannata täytelangalla alkaan turaan, tulee rumaa jälkee.

    Hommaa kaasupullo, hiilidioksidi käy autohommiin ja on halpaa.
     
  17. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ite olen hitsannu molemmilla (siis valovirta täytelanka mig sekä voimavirta/suojakaasu yhdistelmällä), ja kyllä se jälki ainakin mun rukkasilla on ihan yhtä paskaa kummallakin jos yrittää sitä "pitsiverkkoa" harsia kasaan... :odroll: Eli ainakin mun tapauksessa enemmän ratkaisee se, kuinka paksua se vanha pelti on mihin sitä uutta yritetään turata kiinni. Tähän mennessä mun kokemus on, et jos siinä on sormenpään kokoinen läpi reikä niin siihen joutuu turaamaan vähintään kämmenen kokoisen paikan. :rotfl: Ja jos siinä on nyrkin kokoinen reikä, niin sit menee vähintään puol helmaa/lattiaa uusiks... :x :poff: Siis jos ei halua yrittää hitsailla umpeen niitä hitsaamisesta syntyneitä reikiä siitä "pitsiverkosta". :rotfl:
     
  18. ohc205

    ohc205 1st gear

    Noin 150A Voimavirtakone ja hiilidioksidipullo on näihin harrastehommiin pätevimmät välineet.

    Ydintäytelanka pitäis kieltää lailla, se on pelkkää itsepetosta.
     
  19. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ja tuosta täytelanka valovirta migistä tuli vielä semmonen mieleen, et se täytelanka ottaa itteensä jos sitä ei säilytä kuivassa. Tullu pariin kertaan todettua ku kaveri on raahannu suht. kosteassa talvehtineen koneen lankoineen keväällä esiin, ja ollaan ruvettu hitsaan, niin sitä lankaa saa raapia samaan tapaan ku puikkoa et se ottaa syttyäkseen. :x Ja se myös räkii paljon enemmän ku uus/kuivassa säilytetty lanka... :mad:
     
  20. audiq

    audiq Gearhead

    Hiilidioksidilla hitsatessa riittää, että se harso pysäyttää langan. Japsipeleihin ihan oikeaa kaasua siis. :lol:
    Seoskaasulla on kyllä sitten mukavampaa itse hitsaaminen.
     

Kerro tästä muillekin!